Bijou @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xBijou

Bijou @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 14:50

Weer een topicje van Bijou en mij aan het werk :) Iets meer over Bijou:

Stokmaat: 1m47
Stamboek: NRPS
Leeftijd: 12
Vader: Bayard

Gisteren na een paar dagen weer eens getraind, het ging redelijk goed alleen wil hij zijn hoofd niet ontspannen... Maar over het algemeen was ik best tevreden. Onze werkpunten:
-Actief lopen
-Mijn handen samen houden
-Nageeflijk & over de rug lopen

Vooral dat laatste is nog een groot probleem, zeker in het begin van de training...
We hebben morgen trouwens een oefenwedstrijd, gewoon in de B, zijn we er klaar voor :)? En miscchien nog wat tips om straks aan te werken? Hier de foto's (ze staan niet op volgorde):

Ik hoop dat jullie nog goede tips hebben :D
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 13-02-13 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's op verzoek verwijderd.

MirandaMalik

Re: Bijou @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:21

Hey wat een leuk paardje!
Het is heel lastig als je paard wat stug in de mond is en jij ook niet zo handig bent om dat op te lossen.
Misschien kun je voor het rijden longeren met een bijzet, dat hij al wat losser en ronder loopt vóórdat je erop gaat, ik denk dat hij dan wat makkelijker door de hals komt.
Maarrr eerst moet jij leren om je handen te dragen en niet vast te zetten, anders kun je ook geen soepelheid en nageeflijkheid van je paard verwachten!
Let er ook op dat je je benen niet naar voren legt, das je aandrijving!
Hou hem goed voor het been dan komt het allemaal wel goed!
Veel succes met je wedstrijd!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:27

Op de laatste foto loopt jouw pony het mooist. Ik heb het idee dat jullie tegen elkaar aan het vechten zijn, hoe meer druk jij op de teugels zet, hoe meer jouw pony in verzet komt. Op de laatste foto is de spanning van de teugels af en jouw pony loopt dan ook ontspannen.

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 15:56

Dankje allebei :D

@MirandaFuego: Ik weet het, ik moet mijn handen véél meer dragen... Maar als ik dat doe dan gaat zijn hoofd naar boven, en als hij dat doet dan zet ik als reactie mijn handen weer vast... Een vicieuze cirkel dus, maar we zullen eraan werken :D Dankje!

@Astridelise: dat klopt inderdaad, zie hierboven... Ik zal erop letten :) Bedankt!

janneke1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:47

Wat een leuk paardje zeg! Mooi kleurtje! :D

Ik herken je probleem, het paardje waar ik op rijd heb ik ook een hele tijd met brede handen gereden omdat hij anders omhoog kwam, ik heb toen les genomen, en samen met mijn instructrice aan dit probleem gewerkt. Als jij je handen bij elkaar houd en hij gooit zijn hoofd in de lucht blijf jij net zo lang vragen tot dat hij ook maar IETS ontspant, zodra hij ontspant onspan jij je handen ook.. als hij dan weer tegen je hand in komt vraag je hem weer rustig naar beneden, en zodra hij ontspant, onspan jij ook weer..

Natuurlijk blijft het belangrijk om je been er goed aan te houden en om je paardje van achter naar voren te rijden!

Heb je nu les? Zo nee, dan zou ik dit wel overwegen, want het is altijd fijn als er iemand aan de kant staat die je verder kan helpen!

Jullie zijn een leuke combi dus succes met je wedstrijd !:D

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 17:54

Heel erg bedankt :D

Dat is inderdaad een hele goede tip, ga ik zeker proberen :)

Ik heb geen les, maar dat gaan we ook zo laten omdat we echt puur voor het plezier rijden, en daarvoor zijn lessen wat te duur... We hebben ook geen bak ofzo, we rijden gewoon in de wei :D Erg bedankt!

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 17:46

Hij liep fijn o de wedstrijd, een beetje plat maar dat lag waarschijnlijk aan het warme weer... De punten waren ook goed maar de uitslag viel uieindelijk toch nog tegen :( Ik kreeg ook veel commentaar dar hij tegen de hand loopt, echt een werkpunt dus!

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:23

Blijf erop letten dat je niet stiekem geld gaat zoeken!
Is lastig, kan er zelf over mee praten haha, maar ik moet een puntje aangeven hier op HAW,

Verder vind ik jullie een leuke combinatie en hoop ik dat het zeker zal verbeteren tussen jullie!

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 19:12

Dankje voor de tip :D!

Niek__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:54

Leuk paardje,
alleen je handen moeten hoger en je tenen moet je binnen houden:)

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:58

leuk paardje ! probeer wel je hakken uit te drukken

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 08:38

Leuk paardje!
Probeer je teugels iets korter te pakken en je handen netjes rechtop boven de manenkam te houden. Je hebt ze nu te breed staan.
Denk ook om de ligging van je benen!
Succes :)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:29

wat een super leuke combi!
Dat van je handen geef je zelf al aan, daarbij zie ik op elke foto je binnenhand te hard aan het werk!

Veel blijven oefenen, komt vanzelf goed

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 14:30

Dankjewel allemaal :D

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:14

xBijou schreef:
@MirandaFuego: Ik weet het, ik moet mijn handen véél meer dragen... Maar als ik dat doe dan gaat zijn hoofd naar boven, en als hij dat doet dan zet ik als reactie mijn handen weer vast... Een vicieuze cirkel dus, maar we zullen eraan werken :D Dankje!

Erg dapper dat je deze foto's erop zet. Ik schaam me altijd voor mijn rijfoto's en daarom heb ik er geen op bokt. :o
Maargoed, je zegt dus dat je je handen moet dragen -wat klopt-, maar dat zijn hoofd dan naar boven komt. Dan moet je dus niet op zijn voorhand gaan focussen, maar juist denken: laat dat hoofd maar, de achterhand is belangrijker. Probeer echt vanuit de achterhand te rijden. Veel schakelen. Zorg dat je niet meer de hele op zijn hoofd zit te letten, hopelijk houd je je handen dan gewoon netjes voor je i.p.v. vast te zetten. Zoals je zelf ook zegt: meer contact houden. Teugels korter en handen meer naar voren, boven de schoft. Verder gewoon ríjden en veel op de voorhand letten. Succes!

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 15:48

Oké, erg bedankt, zal ik proberen :D

witjepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:41

Probeer je handen gewoon op contact teugeltje te houden ( en dragen) en dan veel overgangen rijden en van achter naarvoor.

Heb zelf ook een paard gereden dan "stug" was maar het kan echt overgaan

magic16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:07

idd je handen,
dat heb ik nou ook,
ik heb ook een probleem met m'n handen,
maar ik had een oplossing,
ik zette vast in de lusjes van het dekje,
om te leren dan he,
maar als er iets gebeurd en je zit in de lusjes van je dekje,
kan je het zo los trekken :)
misschien een oplossing voor je handen?
bij mij hielp het wel,
succes :D

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 18:15

Dankje voor de tips :D!

@Magic16: dat is misschien wel een goede tip maar ik zet mijn handen al te laag... Ga ik ze dan net niet nog lager zetten?

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:19

xBijou schreef:
@Magic16: dat is misschien wel een goede tip maar ik zet mijn handen al te laag... Ga ik ze dan net niet nog lager zetten?

Lusje van dekje is wel laag ja, tenzij je die helemaal los haalt.
Je kan in de ruitershop een bokriempje kopen of als je nog een sperriempje, touwtje ofzoiets hebt liggen en dat door de ringetjes aan het zadel halen.
Dat kan je dan 5 cm boven de schoft vasthouden met je pinken.

Nadeel hiervan is dat het een statisch iets is, het zit vast en de mond van je paard beweegt ten opzichte van de lusjes of het riempje.
Als je iemand kan vragen om je te helpen kun je ook laten longeren, of aan de teugels laten leiden en dan kijken hoe het rijdt met je handen op de juiste plek maar zonder zelf teugelhulpen te geven.

Als dat makkelijk gaat (ik denk het wel als ik foto 12 zo zie), dan kan je de volgende tip misschien proberen:
Net doen alsof je met jouw zitbeenknobbels de achterbenen van het paard stuurt.
Met de teugels doe je dan niks, alleen zachtjes de beweging volgen, maar geen hulpen.
Dan met je zit uitproberen hoe je die achterbenen van Bijou kan bedienen.
Je kan zo harder/zachter en beetje sturen doen als het goed is.
Een makkelijke route kiezen helpt (rand van de wei ofzo, of richting een plek waar hij graag heengaat), dat je zo min mogelijk teugelhulpen nodig hebt.

Op deze manier kan Bijou gaan ontspannen en dan loopt het een stuk lekkerder al als hij zijn rug loslaat.
Als je dat eenmaal hebt, zul je weinig moeite hebben om de teugelhulpen weer op te pakken.

Die oefenwedstrijd zijn jullie zeker klaar voor, het ziet er netjes uit.
Gave kleur heeft hij trouwens, echt mooi!

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:34

Heel erg bedankt, hier kan ik zeker wat mee :j De eerstvolgende keer dat ik ga rijden probeer ik het!

_hartjeKIM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:49

wat een mooi paardje ! <3

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:51

Ziet er leuk uit
Alleen mag je je teugels wel wat korter pakken :)
Heeft bij mij ook heel erg geholpen paard loopt stukken beter :)

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 15:47

@ _hartjeKIM Heel erg bedankt :D
@Corientjuhh: dan gaat zijn hoofd weer naar boven... Het is ook altijd iets met ons :')

Truuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:36

probeer meer ontspanning te krijgen!
succes!