xBijou schreef:@Magic16: dat is misschien wel een goede tip maar ik zet mijn handen al te laag... Ga ik ze dan net niet nog lager zetten?
Lusje van dekje is wel laag ja, tenzij je die helemaal los haalt.
Je kan in de ruitershop een bokriempje kopen of als je nog een sperriempje, touwtje ofzoiets hebt liggen en dat door de ringetjes aan het zadel halen.
Dat kan je dan 5 cm boven de schoft vasthouden met je pinken.
Nadeel hiervan is dat het een statisch iets is, het zit vast en de mond van je paard beweegt ten opzichte van de lusjes of het riempje.
Als je iemand kan vragen om je te helpen kun je ook laten longeren, of aan de teugels laten leiden en dan kijken hoe het rijdt met je handen op de juiste plek maar zonder zelf teugelhulpen te geven.
Als dat makkelijk gaat (ik denk het wel als ik foto 12 zo zie), dan kan je de volgende tip misschien proberen:
Net doen alsof je met jouw zitbeenknobbels de achterbenen van het paard stuurt.
Met de teugels doe je dan niks, alleen zachtjes de beweging volgen, maar geen hulpen.
Dan met je zit uitproberen hoe je die achterbenen van Bijou kan bedienen.
Je kan zo harder/zachter en beetje sturen doen als het goed is.
Een makkelijke route kiezen helpt (rand van de wei ofzo, of richting een plek waar hij graag heengaat), dat je zo min mogelijk teugelhulpen nodig hebt.
Op deze manier kan Bijou gaan ontspannen en dan loopt het een stuk lekkerder al als hij zijn rug loslaat.
Als je dat eenmaal hebt, zul je weinig moeite hebben om de teugelhulpen weer op te pakken.
Die oefenwedstrijd zijn jullie zeker klaar voor, het ziet er netjes uit.
Gave kleur heeft hij trouwens, echt mooi!