Oxbow @ work tijdens privéles in het zonnetje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deleted

Oxbow @ work tijdens privéles in het zonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 18:58

Hooi, *D

Afbeelding

sinds oktober ben ik de hele trotse eigenaar van Oxbow. Oxbow is een KWPN ruin van 13 jaar en is 1.63m, zijn papa is Apollonios xx en zijn mamma is Diola Utopia. Wij zijn tot het winterseizoen bezig geweest met aan elkaar wennen, heb bewust gekozen om hier de tijd voor te nemen. In het winterseizoen kon er niet veel gedaan worden door het slechte weer, en heeft Oxbow na een aantal beten van een ander paard een kleine wondinfectie gehad. Dus zijn we er een tijdje uit geweest. Maarja, het weer wordt weer rustig aan beter, en We're back!

Wij rijden op dit moment een gemiddeld B niveau en zijn vooral bezig met de basis. Het probleem op dit moment ligt vooral aan mijn houding, en aan het tempo van Oxbow, die mag wel iets sneller zijn :+
Gisterenavond heb ik voor het eerst meegereden in de groepsles en vanmiddag hebben wij voor het eerst privéles gehad van onze nieuwe instructrice, en wij zijn zeer tevreden en ook erg trots.
Heb namelijk na wat problemen met mijn vorige paard (waaruit ik dus erg angstig ben geworden), echt mijn grenzen verlegd en durf nu met een losse teugel lekker rond te draven en zelfs te galopperen. We werken ook aan de overgangen trouwens.

Ik zal bij de foto's ook uitleg geven waar wij op dat moment mee bezig waren.

Zou leuk zijn als er een reactie wordt achtergelaten en natuurlijk tips, waar wij zeker aan kunnen werken. En voor de oplettende; Mijn laarzen staan idd een stukje open, had hele erge last van mijn benen en kreeg door de warmte mijn laarzen niet helemaal dicht :)

Even een babbeltje van te voren en een korte uitleg waar we vandaag aan gingen werken
    Afbeelding

Ik viel hier erg naar voren, na een volte
    Afbeelding

Even uitleg over mijn beenligging en dat ik mijn benen meer moet ontspannen
    Afbeelding

Halthouden, stond verschrikkelijk scheef (we reden op de binnenhoefslag)
    Afbeelding

Galopje
    Afbeelding

Halthouden (hij stond erg mooi vierkant) daarna wegdraven
    Afbeelding

Even lange teugel en baasje moet even bijkomen
    Afbeelding

Trotse Ciara, draven en teugels langzaam loslaten
    Afbeelding

Erg geconcentreerd, Galop en langzaam hals laten strekken
    Afbeelding

Uitdraven met een lange teugel
    Afbeelding

Uitgebreid belonen, hij had super zijn best gedaan
    Afbeelding

En heb nog een filmpje van de galop,
    moest mij vooral richten op het tempo, en op het feit dat Oxbow zelf wil bepalen wanneer we terug in draf gaan, en dat moest ik dan voor wezen, reden dat ik de 2e keer even de overgang maakte naar de draf is omdat ik in de verkeerde galop zat,
    het zwiepen met zijn hoofd doet hij nooit trouwens, maar hij had erge last van de vliegen en andere miniatuur beestjes

Nou dat was het,
zou leuk zijn als ik er wat reacties op kreeg en veel tips natuurlijk :o
Laatst bijgewerkt door Deleted op 21-05-10 19:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:04

Wat ik zo typisch vind is dat je hartstikke netjes zit op het moment dat het goed gaat, en stukken minder netjes op het moment dat je aan de slag moet, dat is jammer; dat doet af aan het op zichzelf leuke plaatje. Vind jullie een leuke combi, wellicht is het zo dat dit al wat op het einde van de les was en 'de koek een beetje op was' bij jullie allebei? Probeer netjes en geconcentreerd te blijven rijden, ook als het moeilijk wordt, dan zijn jullie echt wel een leuk stel. Benen op de plek houden, netjes drijven, niet schoppen, zo nodig even bijtikken, teugels niet losgooien, contact houden.

Allemaal makkelijker gezegd dan gedaan ;).

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 19:10

Elise88 schreef:
Wat ik zo typisch vind is dat je hartstikke netjes zit op het moment dat het goed gaat, en stukken minder netjes op het moment dat je aan de slag moet, dat is jammer; dat doet af aan het op zichzelf leuke plaatje. Vind jullie een leuke combi, wellicht is het zo dat dit al wat op het einde van de les was en 'de koek een beetje op was' bij jullie allebei? Probeer netjes en geconcentreerd te blijven rijden, ook als het moeilijk wordt, dan zijn jullie echt wel een leuk stel. Benen op de plek houden, netjes drijven, niet schoppen, zo nodig even bijtikken, teugels niet losgooien, contact houden.

Allemaal makkelijker gezegd dan gedaan ;).

Ja klopt helemaal,
was zelf ook helemaal kapot, heb totaal geen conditie meer en Oxbow ook niet!
Als ik zelf iets nieuws leer, laat ik het zo zeggen, dan ben ik idd teveel bezig met andere dingen en dan wordt mijn houding weer bagger.

Maar bedankt voor de tip.

1dream

Re: Oxbow @ work tijdens privéles in het zonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:24

zier er goed uit ciara.

probeer goed rechtop te zitten, schouders goed naar achteren.
snap dat je moe was ook met dit weer, haha maar probeer te blijven rijden.

komt helemaal goed!!!!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 19:26

Tnx,
moet ik zeker aan werken, maarja we gaan vooruit :D

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:30

Let ook op dat je aandrijft met je kuit en niet door je hakken op te trekken. Op het filmpje zie je het op het begin. Zorg er ook voor dat je je voeten niet te ver in de beugels steekt en blijft uitdrukken.

Verder vind ik het er ontspannen en relaxed uitzien. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:32

Keurig hoor! Ziet er erg paardvriendelijk uit!
De foto in galop gooi je je teugels weg, maar in het filmpje heb je ze weer keurig in aanleuning, dus was dit duidelijk een moment opname!
Compliment..kijk ik graag naar, dit soort foto's!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:32

Oh ja, ik ken het wel, als het te moeilijk wordt slapt het netjes rijden een beetje af. Nou ja en dat naar voren vallen dat kraak je nu wel zo keihard af van jezelf, maar mij is opgevallen dat mensen die angstig zijn (geweest) dit sowieso meer doen. Zie mijn eigen zitproblemen. ;)

En verder vind ik juist dat je heel, heel erg netjes zit, ook in de galop, ik wou dat ik die beenhouding aan kon houden. Inderdaad wel een klus het zo te houden als het lastig wordt, maar je bent al een heel eind! Echt netjes. :)

Die conditie komt vanzelf wel. ;) Probeer jezelf in de gaten te houden dat als het moeilijk wordt je ook nog zorgvuldig blijft. Dan beloof ik dat ik daar ook mijn best op ga doen, goed?

En hij blijft een lekker ding.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 19:33

@ Yunomi: Klopt helemaal,
we werken er nu ook vooral aan dat ik mijn benen moet ontspannen, ik trek vaak mijn hakken op, en ga steun zoeken met mijn knieën, daardoor ga ik ook in de beugels glijden en zitten mijn voeten elke keer te ver in mijn beugels.
Bedankt voor je reactie en tip

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 19:35

aerdenhout1 schreef:
Keurig hoor! Ziet er erg paardvriendelijk uit!
De foto in galop gooi je je teugels weg, maar in het filmpje heb je ze weer keurig in aanleuning, dus was dit duidelijk een moment opname!
Compliment..kijk ik graag naar, dit soort foto's!

Dat van de foto klopt, moest hier mijn teugels langzamerhand los proberen te laten, wat ik nogal moeilijk vind, en vind het erg eng, althans op dit moment vond ik het erg eng, maar heb er nu minder moeite mee.
En in het filmpje moest ik gewoon contact houden.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 19:36

Nemurin schreef:
Oh ja, ik ken het wel, als het te moeilijk wordt slapt het netjes rijden een beetje af. Nou ja en dat naar voren vallen dat kraak je nu wel zo keihard af van jezelf, maar mij is opgevallen dat mensen die angstig zijn (geweest) dit sowieso meer doen. Zie mijn eigen zitproblemen. ;)

En verder vind ik juist dat je heel, heel erg netjes zit, ook in de galop, ik wou dat ik die beenhouding aan kon houden. Inderdaad wel een klus het zo te houden als het lastig wordt, maar je bent al een heel eind! Echt netjes. :)

Die conditie komt vanzelf wel. ;) Probeer jezelf in de gaten te houden dat als het moeilijk wordt je ook nog zorgvuldig blijft. Dan beloof ik dat ik daar ook mijn best op ga doen, goed?

En hij blijft een lekker ding.

Daar hou ik je aan,

tuurlijk is Okki een lekker ding <3

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:15

Probeer je bekken zoveel mogelijk gekanteld te houden dat je echt recht op je zitbeentjes zit.
Ook makkelijker gezegd dan gedaan en ik denk er ook pas 5 minuten per les aan... _O-

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:12

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW.

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 06:35

Het ziet er super uit! Allebei en ontspannen en plezier in het werk!
Enneh.. na de les kun je mij ook oprapen, haha!
Ga zo door!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 07:14

Misschien kun je beter met een zweepje gaan rijden, zodat je even een korte bijhulp kunt geven als hij niet goed reageert? Op het filmpje zie je dat je een vrij grote beenhulp geeft en weinig reactie krijgt, daar zou een zweepje misschien mooi bij kunnen helpen, ook omdat je zegt dat hij wat vlotter moet worden.
Verder wel een fijn beeld, komt vast helemaal goed :)

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 09:02

@ Carolita; bedankt voor de reactie ;)

@ opisop_shop; Als je heel goed kijkt zie je dat ik met een zweepje rij. :) Is niet zo heel goed te zien door mijn donkere rijbroek. Ik ben zelf heel erg gewend om met mijn benen te werken ipv met een zweep en daar moet ik erg aan wennen.

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:15

Hellemaal eens met de rest hierboven :) !
Ik vindt dat je soms net iets strenger mag zijn bij het tempo :) , als hij terug gaat naar draf terwijl jij zegt dat hij moet galloperen ff een tik op zijn lekkere kontje :P , want dat moet jij bepalen, en als jij het moeilijk vind om niet zo veel op je been te rijden wat ik volkomen snap hoor , dan krijg je straks dat hij je been hellemaal negeert, en ik neem aan dat je dat graag wil voorkomen :).
Verder vind ik het er echt geweldig uit zien, paardvriendelijk, ga zo door meid :) , het is ook allemaal wennen :) !

edit : 2 typfoutjes :P .

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:41

Vind het er erg netjes uitzien hoor,
de tips zijn al voor mij gegeven dus heb er niet veel aan toe te voegen. Kan alleen maar zeggen ga zo door! En dan zul je vanzelf merken dat het na mate beter gaat!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 19:50

Bedankt voor de reactie's :)

Niek__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:41

Leuk paard
alleen probeer je teugels iets strakker te pakken en als je in galop zit moet je iets naar achter zitten

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 22:16

Ik ben nogal een ruiter die graag naar voren zit :P moet het mijzelf echt afleren...

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:42

He wat leuk om te zien, Oxbow heeft een tijdje naast mijn paard op zijn vorige stal gestaan, dus ik ken hem wel.
Hij ziet er fantastisch uit, mijn complimenten!
Over het rijden is al het nodige gezegd, en ik denk dat je intussen wel weet waar je aan moet werken.
Gewoon lekker zo doorgaan en hopelijk heb je nog heel veel plezier van hem!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 21:01

Hé wat leuk om te horen dat je Oxbow kent! :)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:05

Zit er netjes uit,
ik vroeg mij af waar je het paardje vandaan hebt?
Hij komt mij zo verschrikkelijk bekend voor!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 21:07

Je hebt pb! ;)