hulpen tijdens contra (galop)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariel1

hulpen tijdens contra (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 17:22

vraag me af of iemand me kan helpen,

ik wil in de galop van hand veranderen en dan door in contra galop.

bijvoorbeeld linker galop en dan bij h van hand veranderen richting b of f en dan
door galopperen in contra.

nou zijn we er met de les eventjes mee bezig geweest, maar begrijp nog niet zo
goed welke hulpen je moet geven,

mijn paard gaat nu wel de diagonaal over maar voor de hoek komt hij terug in draf,
of springt om.

kan iemand me helpen door bijvoorbeeld te vertellen hoe jullie je hulpen aanpassen op de
diagonaal of voor de hoek.

Urielle

Re: hulpen tijdens contra (galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:12

Niet. Ik hou wel nadrukkelijk mijn benen op de galophulp geplaatst en probeer zo stil mogelijk mee te zitten. Omspringen heb ik vooral last van als ik teveel in mijn zit aan het rommelen ben.

Misschien is de hoek die je vraagt nog te scherp of te moeilijk? De gebroken lijnen gaan wel goed? En wat gebeurt er bij een links- of rechtsomkeert? En wat als je op X in de galop aanspringt, de hoek sterk afgerond in contra pakt en bij balansverlies gelijk over de diagonaal terugrijdt naar de 'gewone' galop (en anders de lange zijde afwerkt in contra, naar keuze met of zonder de korte zijde er nog achter geplakt)?

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 19:15

de gebroken lijnen gaan wel goed, daarbij hoef ik ook niet mijn gewichtshulpen aan te passen.

links en rechtsomkeert heb ik nog niet geprobeerd, misschien is dat een goed idee.

en op x aanspringen heb ik ook nog niet geprobeerd, bedoel je dan meteen aanspringen in de contra?
kan ik ook wel eens proberen.

bedankt voor je reactie..

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:18

voor jezelf buitenstelling houden en dan je gewicht ook naar buiten ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:24

Je vraagt ook al iets teveel voor een paard dat het nog niet zo begrijpt!
Ga volgende les eens af wenden bij een hoekletter en rij dan eens naar A of C en ga daar dan op de hand door waarin je paard in galop zit!
Hou er rekening mee dat het best verwarrend is voor je paard dat hij nu ineens moet door galoperen waar je hem eigenlijk altijd terug nam om hem in de goede galop te zetten.
Het neemt dus even tijd voor het kwartje gaat vallen.

Ben je in de galop die je wil en ga je de "verkeerde" kant op, blijf dan je galop hulp door geven, dus verander niet van houding of leg je benen anders.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:29

ik hou altijd heel goed mijn buitenbeen erbij.
en lichte buitenstelling (wat in feite dus binnenstelling is als je verder denkt).
maar bij mij ging het ook niet in een keer goed hoor, veel geduld hebben

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 20:43

verschillende oplossingen dus :)

dus in linker galop, afwenden bij h richting b / f:

dan is dus vanaf h de linkerkant mijn buitenkant?
iets stelling naar buiten (links), en buitenbeen (linkerbeen) er goed aan...
gewicht eventueel ook iets naar links..

mijn rechterbeen blijft dan de galop hulp doorgeven?????

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:03

ja, hoeft niet veel stelling te vragen! gewoon doorgaan met de stelling die je normaal hebt bij de hoeken door te rijden ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:07

Nee toch? Je zit in de linkergalop...je wend af bij H dus rechts is je buiten been nog steeds, paard kijkt naar links.
Dan rij je richting de A/C lijn en OP de A/C lijn ga je richting A. Paard moet dan wat rechter worden, want je moet een stukje recht naar de A rijden. Dat doe je door je zit hulp te geven, niet door de buiging van je paard te veranderen.
Je rechterbeen blijft je "buitenbeen"en je stelling is nog steeds links, want je zit in de linkergalop.
Bij A ga je links om dus eigenlijk niet in de contragalop.
Deze oefening komt in de M1 en is dus nog redelijk makkelijk.
Pas als het paard dit netjes doet, ga je een stapje verder en ga je b.v gebroken lijntjes rijden, of spring je een keer bij E of B aan in de contragalop en rij je een hoek door die mag worden afgeknot.

Nu ik het terug lees weet ik niet of het duidelijk is???
Het is een stuk makkelijker als je de combinatie in de bak hebt hoor!!!!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:32

mariel1 schreef:
en op x aanspringen heb ik ook nog niet geprobeerd, bedoel je dan meteen aanspringen in de contra?

Niet echt contra, want dat hangt er vanaf hoe je verder rijdt ;)

Je wendt gewoon bij A af in draf, bij X zet je hem in de linker- of rechtergalop (is ook een goede oefening, weet je ook of hij op je hulp aanspringt ;) ) en dan kun je altijd nog kiezen of je bij C linksaf of rechtsaf draait. Als je door wil gaan in contra zou ik niet beginnen met helemaal naar C door te rijden want dan moet je twee scherpe draaien achter elkaar maken, maar wendt dan bijv. thv G af en rij in een flauwe boog verder. Vindt hij dat draaitje moeilijk dan ga je gelijk bij H of M de diagonaal weer op, rijdt verder in de gewone galop tot de rust en evenwicht weer hersteld zijn en dan rij je terug de middellijn op om het nog eens te proberen.

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 19:29

dank je voor je uitleg, dit ga ik morgen eens proberen, dan is het voor hem natuurlijk
maar een klein stukje contra.

Urielle schreef:
mariel1 schreef:

Niet echt contra, want dat hangt er vanaf hoe je verder rijdt ;)

Je wendt gewoon bij A af in draf, bij X zet je hem in de linker- of rechtergalop (is ook een goede oefening, weet je ook of hij op je hulp aanspringt ;) ) en dan kun je altijd nog kiezen of je bij C linksaf of rechtsaf draait. Als je door wil gaan in contra zou ik niet beginnen met helemaal naar C door te rijden want dan moet je twee scherpe draaien achter elkaar maken, maar wendt dan bijv. thv G af en rij in een flauwe boog verder. Vindt hij dat draaitje moeilijk dan ga je gelijk bij H of M de diagonaal weer op, rijdt verder in de gewone galop tot de rust en evenwicht weer hersteld zijn en dan rij je terug de middellijn op om het nog eens te proberen.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:18

desty schreef:
ja, hoeft niet veel stelling te vragen! gewoon doorgaan met de stelling die je normaal hebt bij de hoeken door te rijden ;)

nee, je moet niet méér stelling nemen maar je moet ook niet je pony naar binnen laten kijken want dan heb je veel meer kans dat ie omspringt.
beetje buitenstelling houden dus.

Riannex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:52

Stelling naar buiten houden, en vooral je binnen been naar achter houden, tijdens de contragalop. Dus wat je in de normale galop doet zeg maar ook aan houden in de contragalop alleen stelling naar buiten ;)

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:46

Urielle schreef:
Niet. Ik hou wel nadrukkelijk mijn benen op de galophulp geplaatst en probeer zo stil mogelijk mee te zitten. Omspringen heb ik vooral last van als ik teveel in mijn zit aan het rommelen ben.

Misschien is de hoek die je vraagt nog te scherp of te moeilijk? De gebroken lijnen gaan wel goed? En wat gebeurt er bij een links- of rechtsomkeert? En wat als je op X in de galop aanspringt, de hoek sterk afgerond in contra pakt en bij balansverlies gelijk over de diagonaal terugrijdt naar de 'gewone' galop (en anders de lange zijde afwerkt in contra, naar keuze met of zonder de korte zijde er nog achter geplakt)?

ik heb geprobeerd vanaf x te galopperen, en hij springt wel goed aan, maar wilde niet in contra de hoek door, lees nu pas dat ik dan al bij g zou moeten afwenden:( morgen weer proberen.

gebroken lijnen gaan goed.
links en rechtsomkeert gaan wel goed, alleen rij ik dan aan het eind lange zijde naar de hoek, dan komt hij daar weer terug.

maar we blijven volhouden :)

het probleem is dus echt de hoeken door in contra...