verzorgtinker noala 1e x les en 1e x op bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

verzorgtinker noala 1e x les en 1e x op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 13:54

vandaag de eerste les gehad met mn verzorgpaard en tevens de eerste foto's van het rijden.
En die wil ik dus nu graag met jullie delen.

Noala is 9 jaartjes jong en ik rijd haar nu ongeveer 1,5 maand. Er is in het verleden vrij weinig en onregelmatig met haar gewerkt. Tevens is haar conditie erg slecht en mogen er nog een paar kilo's vanaf. Daar wordt dus aan gewerkt.
een echt niveau hebben we nog niet, maar gaan richting de B, schat ik. Op 13 juni hebben we waarschijnlijk onze eerste wedstrijd.
Daar verwacht ik niets van en gaat het om het meedoen. Is gewoon een onderlinge wedstrijd bij een manege in de buurt.
foto's zijn gemaakt door MariekeA, dankjewel hiervoor en natuurlijk voor de les.

Graag wil ik van jullie rijtechnisch commentaar, maar houd het wel vriendelijk!

Zo genoeg gekletst, hier de foto's:
foto's staan op volgorde

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. let niet op mij!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TCBZSVCS.jpg

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

cimmie

Re: verzorgtinker noala 1e x les en 1e x op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:02

leuke pony hoor! :) dekje staat ook leuk! :j
probeer wel je benen aan te sluiten & lang te houden. :)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:20

Oei, wat duikt ze soms diep! Ik vind haar erg opgekropt en op de voorhand lopen. Ik zou als ik jou was veel overgangen en schijnovergangen rijden voor het achterhand gebruik en veel voltes (verkleinen en vergroten) en stelling naar binnen om haar de juiste aanleuning te laten krijgen.

Ik vind je houding netjes, maar ik zou de beugelriemen 1 of 2 gaatjes langer doen :D

famw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 07:46

Anne. je neemt de woorden uit mijn mond :P

Veel figuren rijden, en overgangen. Het mag ook wel wat actiever.

Leuk paard hoor!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 07:50

Wat een mooie tink!!

Probeer inderdaad iets meer vanuit het lichaam te denken.....ze loopt te diep (doet ze vast zelf) maak het lichaam actiever zodat ze zichzelf meer gaat dragen.
Dit kan je inderdaad doen door overgangen te rijden....af en toe even een pasje voorruit in de stap en draf doet ook wonderen.

Verder vind ik het er goed uitzien voor de 1e keer :j

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:16

Hoi Claudia,

Dacht wel dat je ze op Bokt zou zetten ;) .

Nou, ik vind het al een hele verbetering wat je in 1 les voor elkaar hebt gekregen, hoewel dat op de foto's niet zo goed te zien is.

Zoals hierboven al staat, zijn we inderdaad bezig om haar beter voorwaarts te krijgen en beter voor het been te hebben. Vandaag voor het eerst een zweepje erbij en het ging best goed. Ze is af en toe nog een beetje een ongeleid projectiel, vooral in galop :D , maar dat is natuurlijk ook niet zo gek.

Het duiken doet ze inderdaad inderdaad zelf, maar als jij lekker overgangen blijft rijden en haar wat beter voorwaarts krijgt, komt dat vast wel goed.

Mijn eerste indruk van haar is dat het in ieder geval een paardje met mogelijkheden is en dat is je gegund na de troubels met Fury.

Succes met oefenen!!!

EDIT: Ik moet geloof ik ook wat aan mijn fotograaf-kunsten doen. Wat zijn er veel foto's slecht getimed :o

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:46

Ze is zeker ontspannen maar wel op de voorhand.
Het komt me heel bekend voor. Mijn paard neigt ook naar deze houding en het is er moeilijk uit te rijden.

Eerlijk gezegd zie ik dit liever dan een opgekropt en in de krul getrokken paardje.

Ik zou met dit paard de handen wat hoger houden.

Laat me raden; ze wil vast graag halsstrekken? Doe dat dan ook veel en rijd daarbij actief voorwaarts.
Houd de achterhand actief en laat haar niet op de hand hangen. Rijd veel overgangen en tempo-wisselingen en als ze neigt naar hangen of duiken, geef je kleine ophoudinkjes omhoog. Houd vooral je handen hoog genoeg. Zodra ze moe en dus hangerig wordt, ga je weer een rondje halsstrekken.
Succes!

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 14:49

bedankt voor de reacties allemaal.
ze loopt idd vanzichzelf redelijk diep en halsstrekken doet ze idd ook graag.
t was de eerste les en er zal zeker nog veel gedaan moeten worden. ze pakt gelukkig alles goed en vlug op.
zal in t vervolg ook wel wat overgangen en tempo-wisselingen rijden. Maar dat vergeet ik eigenlijk altijd :o

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:18

Oeh, ze loopt vrij veel op de voorhand. Best diep. Ik vraag me af: heb je niet ongeloofelijk veel gewicht in je handen tijdens het rijden? Ik zou veel meer schakelen. Niet alleen van gang wisselen, maar ook binnen een gang schakelen. Proberen je paard meer aan de achterhand te laten denken.
Succes :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:32

Wat een leuk paardje!
Je ziet op de eerste foto's dat je je benen nogal optrekt, daarna zit je veel netter!
Het is een goed begin hoor, idd moet er wat meer actie in komen!

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 10:06

xKnol: ik heb vrij weinig gewicht in mn handen als ik eerlijk ben. Bij mn andere pony is dat veel meer, dus vind noala echt wel meevallen.