paard loopt te diep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MlieZ88

paard loopt te diep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 09:31

ik rij een paardje bij, naast mijn eigen paard. wat een verschil!
dit paardje loopt B, ik rij zelf met de mijne L2 (M)

dit paardje loopt vaak snel en makkelijk veel te diep, ze is opzich redelijk los in het lichaam heeft een goed achterbeen. maar ze is wel erg slap; ze waggelt en spieren zijn nog neit echt ontwikkeld.
dit terwijl ze wel 5 dagen in de week zeker loopt!
als een paard te diep loopt bouwt hij natuurlijk ook geen (goeie) spieren op...

zou het ook te maken kunnen hebben met het feit dat ze toen ze 3 was haar schoft heeft gebroken?
ze heeft er geen last meer van lijkt, ze is redelijk flexibel en lekker door het lijf, maar stabiel nageeflijk lopen.. nee...

nu wil ik toch maar eens een topic openen over 'te diep' lopen...

ik probeer het zelf op te lossen door goed van achter naar voor te rijden en mijn handen hoog te houden en goed rechtop t zitten. bij mijn paard kan ik dan tenslotte de hoofd hals houding verhogen.
bij dit paardje resulteerd het dan vaak door weer té hoog te lopen, wat weer resulteerd in waggelen en ten koste gaat van de buigzaamheid...

dus het is het vaak net niet..

er is al verbetering, maar wat kan ik er nog meer tegen doen?
Laatst bijgewerkt door MlieZ88 op 21-05-10 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

stipke

Re: paard loopt te diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:33

Ik neem aan dat je je paard van achter naar voor rijd en niet andersom

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:34

Helpt het ook niet om regelmatig schijnovergangen te maken in de draf, dat hij net niet draaft, been erbij houden, korte ophouding en dan weer wegdraven. Mijn jonkie heeft dit ook, ben hier sinds vorige week heel erg mee bezig, gisteren voor de eerste keer dat hij vrijwel NIET meer te diep liep en goed zijn achterhand geactiveerd had.

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 09:48

hahaha ja ik bedoel van achter naar voor

maar die achterhadn is ip het probleem niet! daar loop ze zo ruim mee dat ze alle denkbare beenbescherming om moet ;)
maar juist bij overgangen terug komt ze nóg dieper...
maar die overgangen pak ik er in training sowieso vaak bij.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:53

Wat ik mis in je verhaal is, hoe oud is het paard? Jonge dieren hebben vaak moeite met het op de loodlijn lopen, de een komt er dan uit met zijn neusje, de ander kruipt er juist achter. Het is vaak ook een balansprobleem, dat is ook het waggelen wat je noemt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:56

Ruim lopen is niet per definitie actief lopen :n Mijn ruin heeft een hele mooie ruime draf, maar hij is maar moeilijk écht actief te maken. Hij is eerder lui en traag achter dan snel en 'er bij'. Probeer de achterhand actief mee te krijgen door het tempo dusdanig te verlagen dat je bijna een overgang maakt, en preciés daarvoor weer weg te rijden, maar NIET alles weg te geven aan de voorkant. En ook niet teveel wegrijden, meer richting arbeidstempo. Je hebt wel een zekere druk aan de voorkant nodig om die achterhand mee te krijgen (wat natuurlijk niet betekent dat je moet trekken o.i.d.)

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:58

Die van mij loopt ook snel te diep.
Mijn instructrice zegt juist niet je handen omhoog doen, was ook mijn reactie, maar dit zorgt er juist voor dat ze diep gaan lopen. Dus handen laag. En idd van voor naar achter.

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 09:59

ja precies, ik denk ook zeker dat het een balansprobleem is, maar hoe kan ik eht trainen ;)

ze is al 8 of 9. maar door die gebroken schoft is ze pas later ingereden en is de eigenaresse altijd erg voorzichtig enzo geweest. ook heeft ze vorig jaar weinig gedaan en nu sinds oktober loopt ze weer 5 dagen in de week.

@rijerijerije: bedankt voor ej tip, zal het meenemen. ik herken wel iets dat ze idd niet uper vlot aant been is, ligt meer aan de bui

nog iets over de merrie; ze is ook echt SUPER lomp... haha

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:00

LisaBN schreef:
Mijn instructrice zegt juist niet je handen omhoog doen, was ook mijn reactie, maar dit zorgt er juist voor dat ze diep gaan lopen. Dus handen laag. En idd van voor naar achter.

Idd, niet het hoofd willen optillen met je handen :n Wordt je houding niet mooier van, maar helpt ook nog eens niet ;)

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:08

Rijerijerije schreef:
Ruim lopen is niet per definitie actief lopen :n Mijn ruin heeft een hele mooie ruime draf, maar hij is maar moeilijk écht actief te maken. Hij is eerder lui en traag achter dan snel en 'er bij'. Probeer de achterhand actief mee te krijgen door het tempo dusdanig te verlagen dat je bijna een overgang maakt, en preciés daarvoor weer weg te rijden, maar NIET alles weg te geven aan de voorkant. En ook niet teveel wegrijden, meer richting arbeidstempo. Je hebt wel een zekere druk aan de voorkant nodig om die achterhand mee te krijgen (wat natuurlijk niet betekent dat je moet trekken o.i.d.)

Dat is precies wat ik probeer te zeggen, mijn paard is ook ruim in zijn bewegingen, maar toch zit het probleem van achteren. Ook reageerd hij goed op het been (zie ook mijn topic in mijn onderschrift + foto's die overigens al gesloten is volgens mij)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:16

maykie schreef:
Rijerijerije schreef:

Dat is precies wat ik probeer te zeggen, mijn paard is ook ruim in zijn bewegingen, maar toch zit het probleem van achteren. Ook reageerd hij goed op het been (zie ook mijn topic in mijn onderschrift + foto's die overigens al gesloten is volgens mij)

Klopt, die van mij is ook prima aan het been, maar die achterhand blijft moeilijk. Als mensen aan de kant staan te kijken zeggen ze ook altijd dat hij zo'n mooie zweefdraf heeft :7 Als ze eens wisten hoe hard ik moet werken om die %&*#@$ zweefdraf ERUIT te krijgen :D Ik wil hem juist klein en snel van achter, niet dat gezweef met 'lange' achterbenen. Hij moet buigen in zijn gewrichten en zijn achterbeen niet te lang laten staan zeg maar, maar dat is zo geweldig moeilijk :)

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 10:21

ja precies.. nou ik heb fotos laten maken dus als ik ze heb zal ik ze eens plaatsen.
heb wedstrijdje (onderling) met haar gedaan en had toen wel super punten (193) maar wél te diep!
moet zeggen dat ik haar ook maar 1 keer in de week rij en de rest van de dagen gaat ze naar buiten, word gelongeerd en mijn verzorgster rijd ook op haar die dan wel iets minder ervaring heeft..

beste zou zijn als ik haar vaker rij, maar daar heb ik dan niet echt de tijd en zin voor.. ivm eige paard ed.

cimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:25

LisaBN schreef:

:j

cimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:25

MlieZ88 schreef:
ja precies.. nou ik heb fotos laten maken dus als ik ze heb zal ik ze eens plaatsen.
heb wedstrijdje (onderling) met haar gedaan en had toen wel super punten (193) maar wél te diep!
moet zeggen dat ik haar ook maar 1 keer in de week rij en de rest van de dagen gaat ze naar buiten, word gelongeerd en mijn verzorgster rijd ook op haar die dan wel iets minder ervaring heeft..

beste zou zijn als ik haar vaker rij, maar daar heb ik dan niet echt de tijd en zin voor.. ivm eige paard ed.

ik ben benieuwd naar de fotos. :j

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:54

blijf goed van achter naar voren rijden en probeer de hals als het ware uit te schuiven en niet op te tillen.
voor het balans probleem kan je veel op de binnenhoefslag rijden en balkjes lopen is goed voor de spieropbouw.
het duiken is voor nu even erger dan er met de neus te veel uitlopen dus als dat paard dat doet moet je dat aar even voor lief nemen en niet meteen proberen dat op te lossen want dan heb je kans dat het paard weer duikt.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:00

Mijn instructrice gaf mij de tip, als mijn paard wel eens een dagje achter de loodlijn kruipt. Ik haar wat uit moet dagen tegen de hand in te laten komen voor mijn gevoel. Het is eerst even zoeken, maar het heeft wel geholpen.

Succes ermee!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:04

Heb je wel een constante verbinding met de mond van het paard? En is het paard goed aan je been? Kan je verruimen en terugrijden wanneer je wil?

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 14:59

als het paard niet nageeflijk loopt loopt ze zo dat ze onderhals heel erg traint, dus niet nageeflijk vragen vind ik geen optie. daarintegen als ik losse teugel zou geven loopt ze met neus op de grond, wat ik ook niet echt prettig vind rijden ;)

er is inderdaad niet altijd een constante verbinding. hetgeen in wel makkelijker kan als de andere bijrijder. het is echt een knikkebol. dus opt moment dat ze niet consequent en op een juiste manier nageeflijk word gevraagd dan knikt ze continue haha
bij mij is dat een stuk minder, maar ze loopt dus wel gauw te diep.
verruimen lukt wel aardig, ik hoef niet te duwen MAAR ze is heel erg wankel, dus verruiming gaat niet makkelijk.. terugrijden is daarom ook weer moeilijk omdat ze niet genoeg bespierd is dénk ik.
zeker als ik jullie tips lees, zal het voornamelijk liggen in de krachtigheid vaan haar achterhand, dus beste methode is van achter naar voren rijden.

over mn handen, die hou ik niet extreem hoog. bij mijn eigenpaard vind ik dat moeilijk omdat die eerder te hoog loopt met haar hoofd.
bij deze kan ik wel mn handen gewoon hoog 'dragen' maar ik til haar cker niet op!
ik heb wel het idee dat hoge handhouding dan toch stimuleert voor het paard om zelf ook het hoofd te 'dragen'.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:20

Ik heb sinds kort een nieuw paard met een vergelijkbaar probleem. Loopt ook vaak te diep, weinig verbinding. Wat ik doe is eerst zorgen dat ik verbinding krijg. Want zonder verbinding is het helemaal niet mogelijk om de hals uit te leggen. Om verbinding te krijgen rij ik heel veel overgangen, veel tempowisselingen. Mijn paard is ook nog niet optimaal voor het been. Dus ik probeer dat eerst in orde te krijgen. Goed voor het been, makkelijk weg naar voren en weer terug. Daarna komt de voorkant wel. Voorlopig maar even wat achter de loodlijn. Dat is niet goed, maar ik moet ergens beginnen ;)

Tussendoor probeer ik regelmatig de hals wat te verlengen, en naar halsstrekken toe te rijden. Om zo te controleren of ze mijn hand volgt.

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 22:58

ja precies Anouska, zijn we toch goed bezig :) goed te horen!
en dat hals verlengen is dan weer geen probleem... denk dat ik zo een 8 kan scoren voor halsstrekken terwijl ik zelf met mn eige paard altidj een 6je scoor haha