Callisto @work, eerste keer op bokt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Misteryke

Callisto @work, eerste keer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 08:45

hallo,

Callisto is een 5-jarige merrie van 1m48. Haar mama is een pinto en haar papa is Rocket Man Two (Appaloosa). Callisto is een echte merrie en is niet de makkelijkste om mee om te gaan. Ik heb haar gekregen toen ze 1 jaar oud was (ken haar wel al van bij de geboorte) en 2 jaar geleden is ze zadelmak gemaakt.
Sinds 4 weken is ons rijden er goed op vooruit gegaan. De voorbije 2 jaar was eigenlijk vaak een gevecht omdat callisto heel dominant kan zijn en ik haar vaak iets te ver liet gaan voor ik optrad (vooral steigeren was een groot probleem). Maar zoals gezegd gaat het de laatste weken echt opmerkelijk goed en daarom vond ik het tijd om haar eens vast te leggen op foto.
Niveau hebben we niet echt, we zijn al blij als we haar zonder al te veel protest de piste kunnen rond sturen :o

eigen commentaar:
- ik zou mijn handen iets hoger mogen houden
- hielen naar beneden

Foto's van het inrijden zijn er niet. Ze wordt voor het rijden ook altijd enkele minuutjes gelongeerd omdat ze soms beetje last heeft van singeldwang. Ze gaat dan meteen bokken, door eerst te longeren kan ze dat alvast kwijt. Het inrijden neemt dan ook nog niet veel tijd in beslag omdat ze na de longe best meteen aan het werk wordt gezet, anders kruipt ze heel erg achter het been wat steigeren en bokken als gevolg heeft.

Veel kijkplezier

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En toen was ze wel heel erg moe...
Afbeelding

cimmie

Re: Callisto @work, eerste keer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:48

leuke pony hoor! :D
Probeer haar wel wat meer naar beneden, voor waarts neerwaarts te rijden, want nu is ze heel gespannen.
komt helemaaal goed! :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:13

Misschien niet helemaal HAW-commentaar, maar ik zou je toch willen meegeven dat je je mooie pony beter niet aan een touwhalster vast kunt zetten. Als ze dan een keer trekt, komt er heel veel druk op die dunne touwtjes te staan en dat is geen fijn gevoel natuurlijk.

Verder vind ik het een mooi dier, probeer tijdens het lichtrijden wat dichter bij je zadel te blijven om meer contact te houden met je paard. Blijf ook denken aan je algehele houding, verder gewoon lekker dooroefenen! :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:45

Grappig kleurtje!
Fijn dat je nu zo lekker gaat, na alle toestanden eindelijk es normaal rijden zal wel heerlijk zijn!
Probeer er rust in te houden, veel afwisselen met figuren en tempo.
Je handen had je zelf al gezegt, probeer in ieder geval je duimen omhoog te houden.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 10:06

Rijerijerije schreef:
Misschien niet helemaal HAW-commentaar, maar ik zou je toch willen meegeven dat je je mooie pony beter niet aan een touwhalster vast kunt zetten. Als ze dan een keer trekt, komt er heel veel druk op die dunne touwtjes te staan en dat is geen fijn gevoel natuurlijk.

Ze staat uiteraard alleen onder begeleiding vast aan een touwhalster, dus moest er iets zijn dan kan ik ze meteen los maken. Bij al haar "gewone" halsters maakt ze er namelijk een spelletje van om echt achteruit te gaan hangen. In de stal viel dit nog mee, maar op wasplaatsen kon ik ze gewoon niet vast hangen omdat ze bleef trekken tot ze los was. Met dit halster heeft ze het 1 keer geprobeerd en sindsdien blijft ze mooi stil staan. Maar ik ben er mij idd bewust van dat je dit beter niet doet, maar zoals gezegd, ze wordt heel de tijd in de gaten gehouden :)

cimmie schreef:
leuke pony hoor! :D
Probeer haar wel wat meer naar beneden, voor waarts neerwaarts te rijden, want nu is ze heel gespannen.
komt helemaaal goed! :)

Ik heb gisteren geprobeerd om haar iets meer voorwaarts neerwaarts te rijden, ze volgde mooi mijn hand en was idd minder gespannen waardoor haar linkergalop (normaal is het heel moeilijk om haar links te laten aan springen, ze springt rechts aan meestal en wisselt dan zelf naar linker galop) veel makkelijker verliep, ze sprong makkelijk aan in linkse galop enz. De persoon die even kwam mee kijken op mijn vraag vond echter dat ze teveel op de voorhand kwam en raadde aan om dit alleen te doen bij het los rijden.

Nadien hadden we nog half uurtje les en hadden we haar een bosal (schrijf ik het goed?) aan gedaan omdat lesgever dacht dat ze voornamelijk op het bit zo durfde steigeren en schudden met haar hoofd. Echter deed ze juist hetzelfde zonder bit, het schudden was zelfs erger als met bit. Als ze iets niet wilt doen, voornamelijk in draf, dan gaat ze onophoudelijk met haar hoofd van boven naar beneden.

MirandaFuego schreef:
Grappig kleurtje!
Fijn dat je nu zo lekker gaat, na alle toestanden eindelijk es normaal rijden zal wel heerlijk zijn!
Probeer er rust in te houden, veel afwisselen met figuren en tempo.
Je handen had je zelf al gezegt, probeer in ieder geval je duimen omhoog te houden.

Het is idd heerlijk om terug met plezier op mijn pony te kruipen. Er is een tijd geweest dat ik mijzelf echt moest verplichten om er op te gaan en dan ging het 1 keer goed en was er de dag nadien weer niets mee aan te vangen.

famw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:49

Leuk kleurtje!

Idd veel overgangen rijden en figuren. Dan gaan ze vanzelf ontspannen.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:17

je geeft zelf het nodige commentaar al aan, en boven mij waren ze me voor met de andere stukken die ik in mijn hoofd had, zoals ik zie lukt het alweer een stuk beter, oefening baart kunst natuurlijk!

Veel succes met z'n 2tjes en als het zo door gaat, moet het helemaal goed komen :j

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 19:09

famw schreef:
Leuk kleurtje!

Danku, het is een echte toverbal. Ieder seizoen ander kleurtje en ieder jaar meer witte stippen
Selente schreef:
je geeft zelf het nodige commentaar al aan, en boven mij waren ze me voor met de andere stukken die ik in mijn hoofd had, zoals ik zie lukt het alweer een stuk beter, oefening baart kunst natuurlijk!

Veel succes met z'n 2tjes en als het zo door gaat, moet het helemaal goed komen :j

het belangrijkste is dat we er allebei terug plezier in hebben en ik hoop dat het deze keer voor een iets langere periode is als de vorige keren. Deze keer is er alvast vertrouwen bij.

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:44

wat een aparte maar hele mooi kleur!

ik vind dat je op sommige foto's wel iets meer rechtop mocht gaan zitten en verder moet je je handen iets meer dragen1

komt vats wel goed, met die moooie pony! :D

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 16:20

calyppie_ schreef:
wat een aparte maar hele mooi kleur!

ik vind dat je op sommige foto's wel iets meer rechtop mocht gaan zitten en verder moet je je handen iets meer dragen1

komt vats wel goed, met die moooie pony! :D

Mijn eigen houding is idd niet schitterend. We zijn de voorbije 2 jaar zo bezig geweest met callisto gewoon te laten doen wat we vroegen (en dat was echt niet veel, gewoon voorwaartse reactie krijgen op het moment dat je beenhulpen geeft ipv opwaartse reactie in vorm van steigeren :+ ) waardoor de rest beetje werd vergeten van mijn kant uit.
Aan mijn houding wordt echter gewerkt, ik werk op een manege en krijg verschillende keren per week les met andere paarden waarbij mijn houding zeker onder handen wordt genomen. Met Callisto zelf heb ik echter sporadisch nog maar eens les waardoor ik idd merk dat ik bij haar gewoon aan hele andere dingen zit te denken.