flegmatiek... iets aan te doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

flegmatiek... iets aan te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 20:53

Mijn paard is flegmatiek hier even het hele verhaal..

Zhivago
6 jaar oud
niveau: L1

hij KAN onwijs goed lopen en doet dit ook MAAR alleen als ik ook flink aan het werk ga..

Het probleem is altijd aanwezig maar op wedstrijd is het, het ergst
op het moment dat hij moet knallen doet tie het niet..
Hij wordt ontzettend traag aan mn been.. moet dan echt blijven prikken om hem te laten lopen..

medisch is alles 100% uitgesloten:
- hij gaat elk jaar braaf naar de tandarts
- heb een nieuw zadel wat perfect ligt
- er is een ostepaat/fysio bij geweest
- 2 x een zeer uitgebreid bloedonderzoek (niks bijzonders te vinden)
- er is een hopmeopaat mee bezig geweest (ook dit hielp niet)

zijn conditie is verder prima, ben pas voor het eerst naar het strand geweest en een strand/bos/duin rit van ruim 2 uur hield hij makkelijk vol (hij werdt zelfs heet :D )

Hij is verder wel dressuur gefokt (Don Ruto x Gribaldi) hij pikt dingen super snel op maar zijgangen blijven moeilijk omdat hij dan zo traag wordt.
Ik heb elke week priveles dus aan de begeleiding ligt het ook niet..

Ik wilde er eerst niet aan geloven maar zowel mijn instructrice als dierenarts zei al dat het op flegmatiek leek..
ik vond het rijtechnisch en dacht dat het wel was op te lossen :D
helaas blijft het probleem zich voordoen en ook ik geloof er nu in omdat hij op het strand wel wilde..

Wat moet ik nu doen?
ik wil graag dressuur blijven rijden met hem omdat hij het wel kan!
ik heb mezelf wel voorgenomen dat als het niet verbeterd dat ikiets anders ga doen met hem.

mijn vraag aan jullie is:

Flegmatiek: is er wat aan te doen en zo ja, hebben jullie tips??

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:56

nog ff het vit. E gehalte specifiek na laten kijken. anders een tijdje supplement vit.E bijvoeren. is er verbetering, dan alsnog laten prikken, want dan was het tekort het probleem.
ik weet dat je al hebt laten prikken, maar als hier nietspecifiek naar gekeken word, is het niet zichtbaar. .

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 20:58

spicegirl schreef:
nog ff het vit. E gehalte specifiek na laten kijken. anders een tijdje supplement vit.E bijvoeren. is er verbetering, dan alsnog laten prikken, want dan was het tekort het probleem.
ik weet dat je al hebt laten prikken, maar als hier nietspecifiek naar gekeken word, is het niet zichtbaar. .

Bedankt voor je reactie, maar ook het Vit E. gehalte is specifiek geprikt..
hier was ook niks mis mee...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:59

dat scheelt...
mss voer met wat meer power ??
is ie echt lui voor t been, of heeft ie er uberhaupt geen zin in ?
wat ook wil helpen is korter rijden,of dagje rijden, dagje wat anders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:02

Maak het leuk voor je paard. Op het stand vind hij het leuk en werd hij zelfs heet!

Dus maak alles een stukje leuker voor je paard. Ipv dat je hard gaat trainen voor je dressuur zet je een sprongetje(vind hij springen leuk?) en neem je steeds een sprongetje tussen de oefeneningen door. Laat hem af en toe lekker gaan in de bak. Doe wat vrijheids dressuur(ohz) tijdens het rijden.

Het maakt je trainingen niet makkelijker(en mensen zullen je vreemd aan kijken := ) Maar het werkt wel!
Blijf niet te lang bezig op 1 oefening. Doet hij het niet pak je een andere en ga je na een half uurtje dressuur. Nog even lekker uit waaien buiten. Gewoon als beloning.

Zo heb ik mijn paard ook enthousiaster gekregen. Heet zal hij niet vlug worden in de bak. Maar hij is nu iig wel een stukje actiever en hij heeft veel meer plezier in zijn werk!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 21:02

NOu dat is het volgende probleem...
Hij is ontzettend gevoelig op zijn darmen (krijgt snel diarree)

ik heb hem een tijd bijgevoerd met zwarte haver maar hij ging gelijk aan de poep..

Hij heeft een supplement met energie gehad maar dit hielp ook niet..

hij heeft op mn oude stal op prestatiebrok gestaan maar hielp ook niet, hij heeft nu basis en merk geen verschil met eerst ;)

Ik vraag me af of flegmatiek te verbeteren is??

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 21:04

Anoniem schreef:
Maak het leuk voor je paard. Op het stand vind hij het leuk en werd hij zelfs heet!

Dus maak alles een stukje leuker voor je paard. Ipv dat je hard gaat trainen voor je dressuur zet je een sprongetje(vind hij springen leuk?) en neem je steeds een sprongetje tussen de oefeneningen door. Laat hem af en toe lekker gaan in de bak. Doe wat vrijheids dressuur(ohz) tijdens het rijden.

Het maakt je trainingen niet makkelijker(en mensen zullen je vreemd aan kijken := ) Maar het werkt wel!
Blijf niet te lang bezig op 1 oefening. Doet hij het niet pak je een andere en ga je na een half uurtje dressuur. Nog even lekker uit waaien buiten. Gewoon als beloning.

Zo heb ik mijn paard ook enthousiaster gekregen. Heet zal hij niet vlug worden in de bak. Maar hij is nu iig wel een stukje actiever en hij heeft veel meer plezier in zijn werk!

Thnx..

ik moet zeggen dat ik wel vaak afwissel..
dressuur ong. 3-4 x aan de week
werk aan de dubbele longe
1x in de week een buitenrit met stukje crossen
en om de week springen..

jou tip ga ik wel een keer gebruiken..

dressuur matig trainen en wanneer ik merk dat hij inkak ff een hindernis springen.. en dan vervolgens weer verder ;)

alleen dan is het probleem... hoe doe ik dat met wedstrijd :D hahaha

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:05

Ik heb ook een hele flegmatieke.. is ook helemaal doorgelicht door de da..
Ik voer nu wat meer, en probeer het werk zo interessant en afwisselend mogelijk te maken.
Dat helpt wel wat.

Verder heel consequent zijn op het been.. geen reactie, is een tikje achter het been..
hij mag dan wel flegmatiek zijn, maar hij moet wel reageren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:07

Don_Zhivago schreef:
Anoniem schreef:

Thnx..

ik moet zeggen dat ik wel vaak afwissel..
dressuur ong. 3-4 x aan de week
werk aan de dubbele longe
1x in de week een buitenrit met stukje crossen
en om de week springen..

jou tip ga ik wel een keer gebruiken..

dressuur matig trainen en wanneer ik merk dat hij inkak ff een hindernis springen.. en dan vervolgens weer verder ;)

alleen dan is het probleem... hoe doe ik dat met wedstrijd :D hahaha

Dat word idd een lastige. Was voor de mijne ook heel lastig. Want springen tijdens een dressuur wedstrijd is natuurlijk niet handig. Hmm hier ga ik even over na denken.
Zelf wel wedstrijden gereden met mijn eigen paard. Maar ik wilde slechts 1 wp halen. Om vervolgens te gaan springen(vind hij wel heel leuk). Dus dat probleem heb ik nooit opgelost.

Don_Zhivago

Re: flegmatiek... iets aan te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 21:11

Ik kan de ring in en uit springen om hem wakker te maken maar dat vind de jury geen strak plan denk ik :D haha

@ FitzChivalry :
Vind ik ook... hij moet wel reageren vind ik... been betekend voorwaarts.. of hij nou flegmatiek is of niet ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 00:31

Ik zou idd net wat Nini zegt: veel afwisselen.
Misschien werkt het perfect dat je tijdens je dressuur adf en toe een sprong neemt. En misschien zo goed, dat je best een keer in je proef gewoon 5 minuten door kunt rijden. Dan hoef je geen sprong te nemen in je proefje haha :D

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:17

dit klinkt een klein beetje bekend bij mijn paard. thuis voorwaarts, bos voorwaarts maar in de ring een slome duikelaar.
nu zit ik dit allemaal zo te lezen en komt het me dus bekend voor.
maar nu reist er een grote vraag door me hoofd, wat is nou precies flegmatiek?

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:38

Flegmatiek is dat een paard zeer cool in zijn hoofd is, geen natuurlijke voorwaarste drang heeft, niet snel van iets onder de indruk is, snel zijn motivatie kwijt is, het liefst op zijn eigen sukkelige gangetje rondloopt enzovoorts :) Mijn paard is het helaas ook en het heeft zijn voordelen en nadelen. Voordelen: ze verrast me nooit, ze blijft onder alle omstandigheden kalm enz. Nadelen: het is hard werken om er een beetje spectakel van te maken in de ring :D Ik los het op door met haar heel veelzijdig te rijden. En zeer consequent met rijden te zijn. Bij het minste aanraking/hulpje dat ik geef, verwacht ik onmiddelijk een reactie. Daarnaast moet ze altijd boven haar eigen tempo lopen. Als 'trucje' voor op wedstrijd (want ze kakt in in de ring), rij ik haar 5 minuten voor ik binnenkom met een zweep in mijn hand. Ik heb haar nog nooit moeten aantikken, maar het feit dat ik die zweep in mijn hand houd, is al voldoende voor haar om nét dat ietsje meer te geven :D en het werkt tot nu toe erg goed...

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:00

thqs voor de uitleg
dan heeft mijn paard het niet als ik het zo lees.
hij is niet echt voorwaarts, in de ring is hij ook niet echt spetterend maar hij is niet echt koel in zn hoofd. hij verrasd mij regelmatig met een ''schrik'''actie

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:06

Citaat:
Verder heel consequent zijn op het been.. geen reactie, is een tikje achter het been..

Zo klinkt flegmatiek echt als een ziekte, in mijn ogen is het gewoon een traag liever lui dan moet dier.
Mijn vorige paard had daar ook een handje van, niet met springen wel met dressuur. Ik begon mijn
rijden altijd met meteen heel actief, been, niet genoeg reactie, schop, nog niet genoeg reactie was
een lel vangen. Heel consequent vol houden, losrijden deed ik met een lange losse teugel en hem
flink voorwaarts rijden, en weer terug, en weer voorwaarts. Pas als ik genoeg reactie op mijn been
had pakte ik mijn teugels op. En herhaalde het allemaal nog eens, dit heb ik een paar weken vol gehouden
en uiteindelijk werd hij echt vlugger. Let erop dat je niet constant gaat lopen prikken en schoppen,
been = weg, zo niet, lel. klinkt heel onvriendelijk maar het is ook onvriendelijk om constant te drijven en
jij jezelf helemaal uit de naad zit te werken terwijl het paard op zijn gemakje door kachelt!

QueenMary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:09

En wat nou als je een paard hebt wat niet op de zweep reageerd :D ?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:21

dan sla je niet hard genoeg ?!

QueenMary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:28

Paard gaat stil staan, ik geef been, geen reactie krijgt ze een mep, in de meeste gevallen slaat ze dan naar mijn been of gaat hard achteruitlopen, krijg haar dan wel weer aan het lopen, maar vraag in draf niet hoe :D , zo ontzettend traag en valt elke keer terug in stap of ze gaat gewoon stil staan :z , en echt ik kan dan zo hard meppen wat ik wil, krijg totaal niet de reactie die ik wil.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:33

Citaat:
in de meeste gevallen slaat ze dan naar mijn been of gaat hard achteruitlopen, krijg haar dan wel weer aan het lopen, maar vraag in draf niet hoe , zo ontzettend traag en valt elke keer terug in stap of ze gaat gewoon stil staan , en echt ik kan dan zo hard meppen wat ik wil, krijg totaal niet de reactie die ik wil.

Jou paard is gewoon slim die heeft al eens van je gewonnen, zweep ook eens bovenhands gepakt?
Bij mij is het overigens nooit zo extreem geweest hoor ( gelukkig ). Meestal gaat het bij zulke dingen er om
wie de langste adem heeft. Ooit iemand in het midden gezet met een longeerzweep om op te jagen als ze terug
valt? kende wel iemand die een paard had en die stil ging staan, ze heeft er 4 uur op gezeten alleen maar gestaan,
daarna wilde hij weer gaan lopen maar heeft ze hem tegen gehouden en nog een flinke poos stil laten staan,
en toen was het echt niet meer tof :Y) .

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:35

WAt jij omschrijft had ik ook met mijn 6 jarige merrie. Exact hetzelfde. Op wedstrijden gebruikte ik toen wieltjes-sporen. Ze werd toen net iets scherper aan mijn been, en dat beetje had ik net nodig om fijn een proef door te komen. Thuis gebruikte ik gewoon mijn stompe sporen. En ook af en toe een sprongetje. Daar werd madam dan zo vrolijk van, dat ze ook een stukje voorwaartser werd. Succes, hopelijk groeit hij hier nog overheen!

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:37

Hallo,

Mijn paard was tot vorig jaar ook zeer flegmatiek. Maar helaas niet cool in het hoofd.
Ik ben toen gaan rechtrichten. Hij bleek gewoon helemaal geen balans te hebben.
Nu heb ik een totaal ander paard dan een jaar geleden. :D
Goed voorwaards. Helaas ziet ie nog wel geregeld spoken }:0

QueenMary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:48

randie schreef:
Citaat:
in de meeste gevallen slaat ze dan naar mijn been of gaat hard achteruitlopen, krijg haar dan wel weer aan het lopen, maar vraag in draf niet hoe , zo ontzettend traag en valt elke keer terug in stap of ze gaat gewoon stil staan , en echt ik kan dan zo hard meppen wat ik wil, krijg totaal niet de reactie die ik wil.

Jou paard is gewoon slim die heeft al eens van je gewonnen, zweep ook eens bovenhands gepakt?
Bij mij is het overigens nooit zo extreem geweest hoor ( gelukkig ). Meestal gaat het bij zulke dingen er om
wie de langste adem heeft. Ooit iemand in het midden gezet met een longeerzweep om op te jagen als ze terug
valt? kende wel iemand die een paard had en die stil ging staan, ze heeft er 4 uur op gezeten alleen maar gestaan,
daarna wilde hij weer gaan lopen maar heeft ze hem tegen gehouden en nog een flinke poos stil laten staan,
en toen was het echt niet meer tof :Y) .

Nou meestal ga ik net zo lang door met weer in draf zetten en laten lopen tot ik pas aangeef dat ze weer mag gaan stappen, maar het is idd wel erg vemoeiend hoor :j .
Heb wel eens iemand in het midden gehad met een longeerzweep, als die gene er achteraan blijft jagen valt ze niet terug idd, maar super voorwaarts wordt ze er niet van.
Heb haar sinds december, bij de vorige eigenaresse is ze op 4 jarig leeftijd zadelmak gemaakt en gereden, daarna weer stil gezet, veulentje gekregen, toen is ze naar een gehandicapten manege geweest, kwa braafheid was ze daar wel geschikt voor, maar omdat ze het gewoon vertikt om te lopen niet, ze hebben haar daar toen wel een tijdje getraind, maar uiteindelijk toch weer terug gebracht naar de eigenaresse en nu heb ik haar gekocht en het is echt een kei lieve merrie, maar van maar weinig onder de indruk :D, maar ze is nog al een appart paardje, want als je haar hoeven op wilt tillen dan flipt ze compleet, das dan wel weer vreemd toch, dan gaat ze echt keihard meppen, zichzelf laten vallen enz..
Dus vraag me ergens af of er niet iets mis is met haar kwa gedrag of iets anders, heb ook al een gedragstherapeut gebeld om te vragen ofdat die misschien eens naar haar wil kijken :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:13

randie schreef:
Citaat:

Zo klinkt flegmatiek echt als een ziekte, in mijn ogen is het gewoon een traag liever lui dan moet dier.
Mijn vorige paard had daar ook een handje van, niet met springen wel met dressuur. Ik begon mijn
rijden altijd met meteen heel actief, been, niet genoeg reactie, schop, nog niet genoeg reactie was
een lel vangen. Heel consequent vol houden, losrijden deed ik met een lange losse teugel en hem
flink voorwaarts rijden, en weer terug, en weer voorwaarts. Pas als ik genoeg reactie op mijn been
had pakte ik mijn teugels op. En herhaalde het allemaal nog eens, dit heb ik een paar weken vol gehouden
en uiteindelijk werd hij echt vlugger. Let erop dat je niet constant gaat lopen prikken en schoppen,
been = weg, zo niet, lel. klinkt heel onvriendelijk maar het is ook onvriendelijk om constant te drijven en
jij jezelf helemaal uit de naad zit te werken terwijl het paard op zijn gemakje door kachelt!

Vind jij dit echt de manier?

Het klink (en is) enorm onvriendelijk Het paard moet iets doen wat hij blijkbaar niet leuk vind. En daardoor is hij minder actief(jij doet toch ook niet graag dingen die je niet leuk vind?)

Want ook een flegmatisch paard is enthousiast te krijgen. Het kost alleen een stuk meer moeite en creativiteit.
Sorry maar geen reactie is gelijk een klap met de zweep(en hard) vind ik geen manier van rijden. Dan heb jij het misschien leuk maar jou paard zeer zeker niet.

Ik werk met mijn paard als een team. En als ik mijn paard zou rijden zoals jij de joue rijd(of iig de methode gebruik die jij hier omschrijft). Zal ik met mijn paard nooit een team vormen. Het paard moet voor je WILLEN werken en dat berijk je niet met slaan. Dat berijk je door iets te zoeken wat jullie beide leuk vinden. Jij vind dressuur leuk. Je paard blijkbaar niet. Dus zul je iets moeten doen waardoor je paard dressuur wel leuk vind. Zo simpel is het.

En natuurlijk kun je een paard best eens een tik geven als hij niet luistert. Maar de methode die hier door jou(en met jou vele andere) aangehaalt word als DE oplossing. Is volgens mij toch zeker niet de oplossing.

Je hoeft je nou niet aangevallen te voelen. Ik vind het alleen bijzonder dat deze methode vaak als de oplossing word gezien. Terwijl dat imo zeer zeker niet de oplossing is

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:16

Citaat:
Want ook een flegmatisch paard is enthousiast te krijgen. Het kost alleen een stuk meer moeite en creativiteit.
Sorry maar geen reactie is gelijk een klap met de zweep(en hard) vind ik geen manier van rijden. Dan heb jij het misschien leuk maar jou paard zeer zeker niet.

mijn vorige paard, en zijn week bestond uit buitenrijden, dressuur , springen, longeren en vrij zijn en dit allemaal
afgewisseld. En misschien wil je het niet horen, maar uiteindelijk zijn we juist wel een heel goed team geworden
en had ik een paard wat perfect aan de hulpen stond! In mijn geval was het een dominant paard, die gewoon
graag de dienst uitmaakte. En als je paard dressuur niet leuk vind? Dan doe je het maar niet? Dressuur is om je
paard zijn lijf goed te ontwikkelen en hem er beter van de maken, dus zonder dressuur ben je ook nergens!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:24

Don_Zhivago schreef:
Ik kan de ring in en uit springen om hem wakker te maken maar dat vind de jury geen strak plan denk ik :D haha

@ FitzChivalry :
Vind ik ook... hij moet wel reageren vind ik... been betekend voorwaarts.. of hij nou flegmatiek is of niet ;)

Even weer terug naar de TS ;)

Je hebt je paard helemaal na laten kijken, maar heb je jezelf ook kritisch onder de loep genomen? En dan bedoel ik je houding en zit. Paarden kunnen ook flegmatiek worden door de houding van de ruiter. Stel je klemt teveel met je bovenbenen, dan belemmer je de schouders in hun beweging en maak je het voor het paard moeilijk om vooruit te komen. Als je met je bovenlichaam teveel naar voren of naar achteren helt, kan dit ook van grote invloed zijn op de gang van je paard. Misschien zit je (onbewust) anders als je naar wedstrijden gaat, laat iemand er eens objectief naar kijken. Ook een te ver naar voren of naar achter liggend zadel kan belemmerend werken (ook al past het zadel verder goed). Verder is het paard nog maar 6, dat vind ik heel jong. Hij kan ook gewoon nog spierkracht missen door zijn leeftijd. En dat merk je vooral aan de zijgangen, die gaan dan haperen. En dan kan hij misschien door zijn bouw erg spectaculair lopen, maar kan hij daar onder de ruiter meer moeite mee hebben en moet hij nog kracht opbouwen door een goede training incl. springen en strandritten.
Laatst bijgewerkt door Agnes75 op 21-05-10 14:27, in het totaal 2 keer bewerkt