Aydin (haflinger) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja22

Aydin (haflinger) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 07:35

ik heb 1 maand geleden even snel filmpjes door een stalgenootje laten maken en ben benieuwd of jullie mij nog tips kunnen geven om mijn houding te verbeteren. Alle tips zijn welkom.

Aydin is een haflinger van 6 jaar en heb ik sinds een verhuizing (1,5 maand geleden) naar een andere stal weer opgepakt (eerst geen bak nu wel).
Ben zelf echt een recreatieve ruiter dus geen dressuurwonder ;).

Eigen opmerkingen:

* teugels te lang
* benen stil houde
* geen manen tellen :P
* niet naar beneden kijken voor de goede galop

http://www.youtube.com/watch?v=D6Mh4_vsHnE
http://www.youtube.com/watch?v=MerjDcdd3us

aerdenhout1

Re: Aydin (haflinger) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:46

Ziet er helemaal niet zo verkeerd uit hoor!
Let wel op je handen, als je lichtrijd dan gaan ze mee omhoog/omlaag.
Wat ik me wel afvraag is of je geen last hebt van je borsten?
Een goede sport b.h zit denk ik een stuk fijner staat een stuk mooier en is nog beter ook voor het behoud van de stevigheid van je borsten.
Wat ook helpt is een strak shirt onder je andere aan te trekken.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 08:52

Ik heb er eigenlijk geen last van, maar ben inderdaad voor de stevigheid wel op zoek.
Ik moet er alleen even tijd voor maken om naar en winkel te gaan ;) .

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:13

Wat betreft je teugels: je schrijft al dat je ze te lang hebt.
Ze mogen inderdaad korter, maar belangrijkste is de mate van contact.

Het is lastig, om de hele tijd met gevoel je teugels vast te houden.
Bij mij heeft het geholpen om eerst mijn schouders los te maken.
Dat kan naast je paard, of erop als die dat niet eng vindt: rondjes draaien met je armen en schouder.
Beetje rek & strek zeg maar.

Daarna een makkelijke route kiezen. Hoefslag volgen bijvoorbeeld, of van het hindernisje drafbalken maken.
Die zijbalken zijn dan handig om je te helpen sturen. Of eigenlijk: dat je niet zoveel hoeft te sturen en kan concentreren op het gevoel.
Als dit dan goed gaat (duurde bij mij best een tijdje, arm paard kon geen hoefslag meer zien), dan steeds meer gaan sturen.
Dit kan ook prima tijdens buitenrijden. Ik oefen het zelfs met het wandelen aan halstertouw.
Gaat om het idee :)

Hmm ik lees het nog eens over en het is misschien wel handig als ik erbij schrijf wat ik met dat gevoel bedoel...

Je kan het gevoel nadoen door zelf met 2 handen een touwtje (hoe dunner hoe fijner voor het idee, draad van je muis bijvoorbeeld) vast te houden.
Dan voorstellen dat je rechterhand je linkerhand wil begeleiden via dat touwtje.
Gewoon zachtjes je handen bewegen en dan voel je aan je andere hand hoe het voor Aydin zou zijn als dat teugels waren.

In het tweede filmpje ongeveer op 3/4 gebeurt er iets op de lange zijde aan de linkerkant in galop.
Wil hij daar naar de hindernis?

Verder ziet er heel fijn en vriendelijk uit.
Ga zo door en veel plezier nog samen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:07

Alles ziet er een beetje onrustig uit.
Iets rustiger lichtrijden, je hoeft niet zover uit het zadel te komen.
Ellebogen langs je lichaam houden, handen rustig en rechtop.
Hakken uitdrukken en benen stil.
Je mag iets meer contact met de mond hebben, een loslopend paard is moeilijk rustig te berijden.
Als je in galop gaat, probeer rustig te gaan draven, ga doorzitten en rustig aanspringen.
Dat is wat me het meeste opvalt, het lijkt alsof je de trein moet halen!
Jullie zijn een leuke combi en ik vind het een mooi paardje!

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 13:36

@Azmodania: ik denk dat hij daar inderdaad naar de hindernis toe wou. Springen vindt hij wel leuk.
Ik zal je tip over schouder losmaken eens proberen en kijken of ik op een dergelijke manier een beter contact kan krijgen, zoals jij beschrijft.

@MirandaFuego:
Het klopt dat het er wat onrustig uitziet. Ik heb namelijk snel het gevoel dat hij te langzaam loopt, terwijl hij gewoon op een goed tempo loopt.
Ik vind het moeilijk om het juiste tempo aan te voelen. Daardoor rij ik hem toch wat te voorwaarts. Denk dat het ook een beetje komt door de manier waarop het gefilmd is ;) .
Galop daar heeft hij toch nog wat moeite mee en kost hem aardig wat kracht.

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:45

Heeft aydin in nijmegen gestaan?? Hij komt me bekent voor!

Ik vind ook dat het er onrustig uitziet, maar dat komt wel goed. Veel les nemen en genieten van je mooie haf!

famw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 07:56

Leuke haf!

Handen recht op, en figuren rijden (al hoewel dat best moeilijk gaat met die balk.. )

Succes!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:05

Leuke haf en ziet er netjes uit hoor, als je al tijden niet in een bak hebt gereden! Dat zie je trouwens ook wel aan het feit dat jij vanuit het lichtrijden zo tsjakka ineens aanspringt in galop :D
Probeer dat wat beter voor te bereiden; even doorzitten, duidelijke hulp aanleggen en dan aanspringen.
Je hakken mogen wat meer uitgedrukt worden voor een betere beenligging en de teugels wat korter en in verbinding.
Maar nu je een bak hebt ga je neem ik aan meer dressuurmatig rijden, dan komt het vast wel goed :)

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 11:30

@HenJ: Ik heb Aydin al sinds dat hij 2,5 jaar is en hij is nu 6 jaar. Waarschijnlijk is het een andere haflinger of jij moet hem uit zijn jonge jaren kennen, maar bij mij heeft hij nog nooit in Nijmegen gestaan.

@famw:
Filmpje was meer voor mijn houding om te kijken vandaar dat ik niet veel figuren reed ;) .
Mijn handen daar zal ik wat meer op letten.

@opisop_shop:
Ja ben nu weer wat meer aan het trainen :D . Ben blij dat ik weer een bak heb, want af en toe is dat toch wel handig.
Hij zit niet echt lekker door in draf vandaar dat ik aanspringen naar galop vanuit lichtrijden doe. Om te voorkomen dat ik dan stuiter op zijn rug, maar probeer tussendoor ook vanuit doorzitten te oefenen en oefen doorzitten zelf ook.

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:34

Hellemaal eens met de rest!
Vind wel dat je je teugels wel heel lang hebt :o
En probeer hem bezig te houden!
Lekker veel dingen doen, probeer dingen enso :) !
Suc6

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:53

wat me vooral opvalt zijn uiteraard de kleine dingetjes die hier al genoemd worden en die je zelf al noemt!
ook valt me op dat je heel erg lichtrijd 'op je beugels' je moet jezelf laten meeveren door de beweging van je pony, dit mis ik een beetje bij jou! ook valt me op dat je in één keer in galop aanspringt en niet eerst doorzit, dit is wel belangrijk, zo berijd je je paardje ook beter voor :) wat ik wel heel goed vind is dat ik jou niet zie trekken en plukken aan de mond. :D
succes!