filmpje van chica en mij @ priveles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amazingstar

filmpje van chica en mij @ priveles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 19:44

Ik had afgelopen dinsdagmiddag priveles van mijn instructrice waar ik al ruim 10 jaar bij les en had mijn vader gevraagd even te filmen met zijn fotocamera...
Ik doe dat meer om ook mezelf eens te kunnen zie rijden ipv alleen enkele foto's als momentopnamen.
Opzich ben ik geen Anky natuurlijk en heb ik altijd nog dat ik kapstokvoetjes heb en soms losse teugels maar verder vond ik het er niet heel gek uitzien en wilde ik jullie mening graag horen ;) dit is het eerste filmpje van Chica wat ik zo op bokt plaats.
mijn paard is 4 jaar en heb dr nu 1 jaartje.

http://www.youtube.com/watch?v=HAd1VQrHQfE

gr amazingstar

xEliesx

Re: filmpje van chica en mij @ priveles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:57

Wat een geweldige leuke pony heb je zeg!! Je zit ook keurig rechtop! Het ziet er ook ontspannen uit.

Ik zie wel dat je pony nee-schudt. Dat kan een balansprobleem zijn, maar het kan ook komen doordat je geen constante verbinding hebt, wat je zelf ook al aangeeft. Ook denk ik dat (schijn)overgangen goed zouden zijn. Je pony lijkt soms wat op de voorhand te vallen, door (schijn)overgangen te rijden houd je hem aan het werk en zal hij meer zijn achterhand gaan gebruiken.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:03

Je hebt zeker een leuk paard onder je kont!
Ik vind je wel erg onrustig met je handen, denk dat dat ook de hoofdoorzaak is van het nee-schudden.
Verder zie ik je constant drijven, is dit omdat jij zo wiebelt met je benen of bewust omdat je paard anders niet vooruit gaat?

edit: nog een keer een stukje van het filmpje gekeken, denk toch dat het echt drijven is... Als je paard zo slecht reageert op je been zou ik daar eerst aan gaan werken. Je hebt een zweep in je hand, liever een extra tik als je paard niet reageert dan over een tijdje een paard dat nauwelijks meer vooruit te drijven is omdat hij niet meer reageert voor je been!
Laatst bijgewerkt door Delaja op 19-05-10 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:05

Leuk paardje heb je daar! kan leuk lopen! Het ziet er idd ontspannen uit, al ben ik wel met het bovenstaande eens. Je paard schudt continu nee, en ik heb lang naar je handen zitten kijken en zie dat dat probleem daarvandaan komt. Probeer daar goed op te letten en je handen stil te houden zodat je een constantere aanleuning krijgt :). Ook vind ik dat je zeveel met je sporen aan'prikt' ipv aandrijft met je kuit. Ik zou dan liever de sporen af zien en de pony wat actiever maken door veel overgangen te rijden.

Succes verder

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 20:11

het nee schudden komt zeker door mijn handen! ik heb dat helaas de laatste tijd steeds :+ maar ik werk eraan.
ik rij wel veel overgangen (dit was nog redelijk aan het begin van mijn les)
wel is mijn paard liever lui dan moe, meestal na 1/2 uur is ze lekker voorwaarts.
Ik prik inderdaad steeds met mijn sporen...dit ook met name omdat ik met kapstok rij of mijn benen optrek.
ik probeer hieraan te werken.
Aan het paard ligt het niet...als je de teugels los gooit loopt ze nog ontspannen...ze is heel relaxt...ze schrikt nergens van en is altijd nieuwsgierig en niet bang (prima paard voor de bereden politie :+ ) wellicht is ze wel eens te relaxt...maar we doen ons best!

vind het erg leuk dat jullie (zover) mijn paard zo leuk vinden :D

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:46

leuk paardje. maar weet dat het off topic is maar waar om ZIT je instructrice. hoe kan ze nou alles zien als ze daar in een hoekje zit.

verder is het een mooi paardje
zorg dat je niet te veel met je handen doet :)

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 20:47

pinkie87 schreef:
leuk paardje. maar weet dat het off topic is maar waar om ZIT je instructrice. hoe kan ze nou alles zien als ze daar in een hoekje zit.

verder is het een mooi paardje
zorg dat je niet te veel met je handen doet :)

ow ja...haha leuk dat je het vraagt...ze mag eigenlijk geen les geven...iets met dr voet...dus doet ze het nu even zittend :+ dat beter dan 6 wkn geen les...en bankje is redelijk hoog nog en mijn bak is niet eens 20x40 dus ik heb het dan liever zo :+

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:50

probeer je benen stil te houden. dit is erg onrustig en niet fijn om naar te kijken.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:52

oke jah was er benieuwt na.
ik krijg les van iemand die altijd wel iets aan te merken heeft:P
haha af en toe vermoeiend omdat ik het dan niet ken volgen.
maar nu begrijp ik het wel :D

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:54

Ik vind het er opzich netjes uitzien, alleen wat me stoort zijn je benen! Je drijft je paard continue aan, niet goed voor je beenhouding maar al helemaal niet goed voor je paard, omdat je paard dan uiteindelijk niet meer reageert op je been doordat je constant drijft. Je kunt beter 2x been, geen reactie; tik.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:05

Ik zie idd dat je heel veel drijft met je been, dat is ook meteen het probleem van je liever lui dan moe paard. ze krijgt nooit de boodschap als jij been geeft dan moet ik voorwaarts of zijwaarts (iig een reactie geven) (en t liefst voorwaarts ;) )
En ik vind dan ook heel erg dat je je sporen af moet doen. omdat je het paard zo veel meer ongevoelig maakt dan nodig is... Als hij al niet op je gewone been reageert gaat hij echt niet meer reageren als je nu constant met de spoor er in zit. Dan maak je daar gewoon een soort van eeltlaag en op een gegeven moment moeten er langere en scherpere sporen aan te pas komen en dat is helemaal niet nodig.

Even heel direct gezegd, laat het hoofd maar het hoofd. Het valt er niet vanaf (echt niet :+ ) Eerst voorwaarts actief en reageren op je been en daarna komt dat hoofd gebeuren allemaal vanzelf. Dus idd van stap naar draf en geen reactie meteen achter je kuit een ferme tik en gaat het paard vooruit meteen belonen want ze geeft de reactie die je wilt.

Ook zou je minder met je handen kunnen "spelen" en een wat rustiger contact kunnen opnemen... Het hoofd gaat vanzelf "aan de teugel lopen" (dat is nu niet in de krul lopen maar dat ze jouw hand volgt. Daarna gaat je paardje vanzelf nageeflijk lopen (dat is dat ze aangespannen rond lopen)

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:40

Het ziet er rustig en al redelijk ontspannen uit. Probeer je handen stil te houden, want je paard schudt telkens met zijn hoofd (nee schudden) ;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:13

Owh ik vind dat met je handen wel erg verkeerd, daarom een gele kaart voor je lesgeeftster!
Je linker zet je vast en je rechter schud alle kanten op.
Draag je handen wat hoger en wat naar voren, zo heb je er meer controle over.
Je paardje kan zo geen fijne aanleuning krijgen en dat is hartstikke zonde!
Jullie zijn een hele leuke combi!

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 19:09

bedankt voor de tips zover!
ik had eerder altijd een heel stil been (en nog op mijn pony) maar inderdaad nog meer overgangen en sporen af.
ik zet inderdaad vaak mijn linkerhand vast...dat is zoals mijn instructrice zegt mijn sterke hand. ;) :o :o

laatmaar1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:09

Je kan beter weer met sporen gaan rijden als je weet dat je
je onderbenen helemaal stil houd en je met je kuiten aandrijft,
i.p.v. met je hielen.

En als je paard niet door loopt, kan je beter als hij/zij niet op je
kuit reageerd, een tikje bij geven, dan gaan schoppen (dat probleem
heb ik zelf ook namelijk dat ik te veel drijf, die van mij is ook liever
lui dan moe).

De meeste paarden krijg je ook actief door bij het warmrijden veel
snelle overgangen maakt van stap naar draf, en een keer halt houden
en weg draven, mss een paar pasjes achterwaards en weer weg draven.
En gelijk actief draven, doet het paard dat niet doet terug naar stap
en opnieuw aandraven. Dit herhalen tot het paard actief is, zo gaat
het paard ook meer naar je been lopen.

Dan heb je ook helemaal geen sporen nodig, alleen wat geduld

cimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:07

EliesLJoran schreef:
Wat een geweldige leuke pony heb je zeg!! Je zit ook keurig rechtop! Het ziet er ook ontspannen uit.

Ik zie wel dat je pony nee-schudt. Dat kan een balansprobleem zijn, maar het kan ook komen doordat je geen constante verbinding hebt, wat je zelf ook al aangeeft. Ook denk ik dat (schijn)overgangen goed zouden zijn. Je pony lijkt soms wat op de voorhand te vallen, door (schijn)overgangen te rijden houd je hem aan het werk en zal hij meer zijn achterhand gaan gebruiken.

Idd, en lekker voltes maken & kilometers. :j