Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Delaja schreef:Poetsen en wandelen kan nooit kwaad, je zou ook wat ander grondwerk in de bak bijvoorbeeld kunnen doen om eerst een band op te bouwen.
Als je zelf helemaal geen ervaring hebt met paarden doorrijden zou ik vanaf dat je erop wil stappen al instructie zoeken van iemand die er wel ervaring mee heeft, zo leer je er zelf ook heel veel van zonder dat je het paard (onwetend) iets helemaal verkeerd aanleert.
Geen goede instelling om zo'n klus mee te beginnen. Paard begrijpt dingen niet omdat het niet veel geleerd heeft; dat is heel wat anders dan lastig... bo0tjeee schreef:Weer helemaal vanaf het begin beginnen. Toen ik mijn paard kocht, had hij ook jaren stilgestaan. Hij was ingereden en toen was er jaaaaaaren niets meer mee gedaan.
Begonnen met grondwerk. Laten wennen aan alles.
Wandelen en erna longeren.
Toen gingen we hangen. Met je buik op het zadel en laten lopen. Het ging allemaal erg goed omdat hij het ooit wel had geleerd en het wel herinnerde.
Toen longeren en erop. Niets doen met de teugels, nog geen been niets, eerst weer wennen aan gewicht. Stappen en draven. Na een tijd ook galop.
Weer later longeren met beenhulp. Dan longeren met beenhulp en teugelhulp en zo op een gegeven moment rustig aan los. En dan opbouwen.
Zoek inderdaad wel hulp van iemand die hier ervaring mee heeft en/of je kan begeleiden. Ik vond het heel fijn om zelf te doen.
Sonja schreef:Is niet te zeggen van een paard dat geen normale basisopvoeding heeft gehadGeen goede instelling om zo'n klus mee te beginnen. Paard begrijpt dingen niet omdat het niet veel geleerd heeft; dat is heel wat anders dan lastig...
bo0tjeee schreef:Wat heb je gedaan dan dat ze angstig en gestrest was?
Ze is toch ondertussen wel gewoon in contact met mensen geweest?! Ik zou niet alleen maar afgaan op het karakter van de moeder, dan kan je denk ik wat onzeker overkomen.
Lekker poetsen en desnoods in stal zitten om haar aan je te laten wennen.
bo0tjeee schreef:Jeetje meid, heb je dislectie of is het gewoon gemaktzucht hoe je tikt? Ik erger me daar echt onwijs aan.
Haalen = halen
gewent = gewend
beereren = betere
opbauwen = opbouwen
meschien = misschien

. Het paard moet waarschijnlijk nog erg wennen aan het echte werk, hierna kun je gewoon gaan opbouwen
.