stabiele nagefelijkheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

stabiele nagefelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 06:07

mijn paard doet er alles, maar dan ook alles aan, om niet aan het werk te hoeven en er onderuit te komen. dat is behoorlijk tellen tot 10 en soms tot 20. de laatste tijd word het steeds erger, boompjes, vogels, mensen alles is ''eng''. daarom probeer ik zoveel mogelijk in verschillend bakken te rijden, tot het weer ''mis'' gaat. op een wedstrijd heeft hij die kuren niet, omdat hij dan echt oplet, terrein vaak niet kent en dan niet zo gek doet. ik heb niet altijd de beschikking om naar een andere bak te gaan dus als ik thuis rij, heb ik het probleem dat hij dus kuren uit haald.
daardoor heb ik dus het probleem met zn nagefelijkheid.

iemand misschien tips om die kuren eruit te krijgen en ook voor zn nagefelijkheid?
hij springt namelijk weg, zet zn hoofd er op en gaat lekker galopperen. kan hem makkelijk terug halen maar dan is die zeker nog 5 min heel gespannen. hoop het zo een beetje goed en duidelijk uit te leggen.
mijn instructeur zegt altijd, dat het er wel uit te krijgen is na langere tijd dat je met hem rijd. ondertussen rij ik 3 jaar zn 4/5x per week met hem

thaampjee

Re: stabiele nagefelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 06:18

Veel mensen zeggen dan longeren met een dubbele longe heel fijn is, misschien schikt hij dan ook wel minder snel! Als hij dan weg springt trekt hij zich zelf alleen maar meer vast. hier worden ze ook mooi los van en kun je hem zelf goed instellen hoe strak je hem doet! Zo is het paardje ook nog heel makkelijk nagevelijk te houden. misschien werkt het? Succes ermee!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 07:21

oei, ben er geen held mee. eerlijk gezegt helemaal niet. maar met hulp zou dat vast goed kunnen komen.
kan het proberen, met rijden springt hij dan vaak weg, met longeren niet. ik longeer hem eigenlijk vaak aan de passoa maar alles valt te proberen

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 11:13

niemand anders nog tips met rijden??

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:18

Het klinkt alsof je het over mijn paard hebt op het moment. In de eigen bak is het echt niet leuk hoe het in andere bakken gaat weet ik zo niet. Oeps had even ergens over heen gelezen volgens mij :o Ik los het op het moment op door hem steeds te verassen en zorgen dat ik niet met hem meelift. Gewoon zijn aandacht bij mij houden, schrikt hij weer eens in een bepaalde hoek dan volte draaien en er weer door heen. En ik moet zeggen het helpt wel hij doet het nog steeds wel maar niet meer elk rondje en hij doet ook niet meer dan even aan de kant springen en weer verder lopen. Terwijl hij in het begin ook wel eens ging galoperen.
Maar als hij de spanning vasthoudt betekent dat dus dat de spanning niet goed wegvloeit. Kan dit onbewust niet door jou komen? Misschien dat je zelf na zo'n reactie van hem onbewust spanning houd ik je handen of je lichaam waardoor het langer duurt?
Laatst bijgewerkt door Winx op 19-05-10 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:20

Je paard bezig houden. Een paard dat op zijn omgeving let 'staat er niet aan', heeft z'n kop niet bij de ruiter. Bezighouden is dan het beste medicijn.

Heb je wat betreft de aanleuning (dat prefereer ik toch wel boven nageeflijkheid) al eens naar jezelf gekeken? Als jij niet stabiel bent in je zit (geen onafhankelijke zit, veel beweging in de handen) reageert je paard daarop.

Wat betreft het de nek erop zetten. Zorg dat je paard de hand volgt, en dan ook echt volgt. Ik zie in je onderschrift dat je een fries hebt, friezen zijn vaak erg moeilijk in de hoofd-halshouding. Veel voorwaarts neerwaarts rijden is vaak een goede oplossing. Wanneer je paard beter de hand volgt zal hij ook minder snel de nek er op zetten.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:22

Ik weet niet of ik gelijk heb maar het klinkt alsof hijn zich verveelt tijdens de dressuur thuis. Dus dan zou iki heel veel afwisseling bieden dat hij steeds goed op moet letten wat je nu weer van hem vraagt. Je kunt ook eens wat drafbalkjes of een klein sprongetje neerzetten voor de afwisseling. Dat je gaat dressuren en af en toe de balkjes meeneemt. Maak het leuk voor hem, veel belonen. Af en toe eens een lekkere bosrit of wandelen langs de weg. En, minstens zo belangrijk: blijf zelf ontspannen, anders ga je het nog zelf veroorzaken. Zing een liedje, heb plezier.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 12:55

miss moet ik hem wat meer bezig houden. hij zit vaak behoorlijk vast(word op een verkeerde manier gement met hem) waardoor wij veel voltes rijden

kamille: we gaan regelmatig wat ''leuks'' doen zoals balkjes, bosritjes, wedstrijden(vind ie helemaal leuk), bosritten met de trailer weg, longeren enz...

thuis heeft ie niks meer te zien en in een andere bak kan die alles weer uitproberen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:54

Je zegt dat hij vast zit, misschien eens een keer lekker laten masseren , want dat kan ook de rede van het weg springen betekenen,
En je zelf meer verdiepen in de techniek van het rijdne,
Misschien wil loswerken ook wel helpen om jullie leiderschap en vertrouwen wat bij de schaven , want als het paard jou vanaf de grond niet als leider ziet dan zal hij dat zeker vanaf zijn rug helemaal niet doen en dan zijn ze ook vaak erg schrikkerig.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:29

Bij mijn vorige stal heeft iemand eens oogkleppen op het hoofstel gedaan met rijden en toen was het weg. Natuurlijk niet echt een oplossing maar dan kan je wel merken of je paard echt bang is of met zijn truckendoos aan het werk is. Is dat laatste het geval, zullen de oogkleppen dus geen verschil maken.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 12:44

edith2: haha jah das wel een goeie, proberen kan altijd:P
ze zien me aankomen op een wedstrijd als die daar ook gaat beginnen haha

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:50

Volgens mij zijn oogkleppen niet toegestaan op wedstrijden. Verder vind ik het idee wel goed. Maar ik zou toch eerst eens naar mezelf gaan kijken.... :+

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 12:54

janine: nee is niet toegestaan, daarom staat er ook een haha bij.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:58

Zorgen dat je controle hebt over het tempo, dus heel veel schakelen. Steeds controleren of je paard vooruit wil (meteen) als je de hulp geeft en of hij snel terug wil komen als je daar de hulp voor geeft. Dan kun je het juiste tempo gaan zoeken waarin je paard de beste ballans heeft en hem dan verder gaan trainen, zodat hij ook ballans houdt als hij net iets vlotter of net iets rustiger loopt. Tempocontrole en ballans zijn basis voor het nageeflijk rijden van een paard.
Denk aan het skala de Ausbildung: Takt (tempocontrole die het mogelijk maakt dat elke stap hetzelfde is als de vorige stap, dus steeds in het zelfde ritme), losgelassenheit (losgelatenheid/ontspanning), aanleuning, schwung, rechtrichten en verzamelen.