Zit verbeteren (oefenen zonder paard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

B_trained

Zit verbeteren (oefenen zonder paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 21:42

Kan er iemand mij oefeningen doorgeven (zonder dat ruiter op paard zit) die de houding en zit van de ruiter bevorderen ?

Ik heb vernomen dat je dit kan oefenen door een speciale zitbal. Weet iemand daar meer over ?

Of kennen jullie nog andere oefeningen ?

Shoufshouf

Re: Zit verbeteren (oefenen zonder paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:14

Paulette Zorn geeft hier les in Balanced riding en doet naast het rijden ook aan oefeningen op de grond.

www.equidact.nl

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 06:47

Je kan je evenwicht verbeteren door op een zitbal te zitten.
Ik heb er een van Togu en die bevalt goed.
Let wel op dat je de juiste maat hebt en dat je burohoogte erbij past.

Verder kan je oefenen op een trampoline.
Dit heeft mij geholpen om me bewust te maken van welke onderdelen vast zitten.
Veren op een trampoline lijkt op meedeinen op je paard.
Halthouden had ik altijd moeite mee en sinds ik op de trampoline heb geleerd halt te houden (=beweging dempen in plaats van klemmen), gaat het met rijden ook goed.

Dan nog mijn meest nuttige hulpmiddel: soort van lolobal, waar je bovenop staat.
Ik weet niet hoe dit heet, ooit bij de IKEA tussen het kinderspeelgoed gevonden.
Je gaat erop staan en dan kieper je heel makkelijk om. Moet je dus je zwaartepunt goed houden.
Het veert ook wat, zodat je ook stap/draf/galop beweging kan simuleren.

Plaatje hiervan: http://www.xs4all.nl/~chali/PICTURES/paard/lolobal.JPG

Verder zijn pilates oefeningen (eigenlijk voor dansers bedoeld) goed voor je lijf en is veel info over op internet.

Er is ook een boekje met speciaal dit soort oefeningen voor dressuur ruiters geschreven door Janice Dulak.
Hiervoor heb je alleen een matje en een paard nodig (niet tegelijkertijd!).

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 06:51

Koop het boek van Anne Muller " Basis Rijkunst, wat beweegt de ruiter?". Daarin staan volop oefeningen die je thuis kunt doen om je houding en zit te verbeteren. Zo staat er bijvoobeeld een oefening in die je achter een winkelwagentje in de supermarkt kunt doen, kun je mooi het nuttige met het onaangename verenigen als je in de rij voor de kassa staat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 00:46

Helemaal met Noppert eens, dit boek zou een goed uitkomst voor je kunnen zijn! Er staan veel leuke en handige weetjes en tips in :)

magnificent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:54

Doen wat je moeder (vroeger :D ) altijd al zei: rechtop zitten, aan tafel, achter je bureau, maak er een gewoonte van. En wat ik een goede tip vond: doe alsof er een onzichtbaar lijntje tussen je borstbeen en de zon zit (ja ik weet het t klinkt vaag) loop je altijd rechtop met je schouders naar achteren.

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:59

een vriendin van mij oefent evenwichtspelletjes op de Wii, in 'ruiterstand', schijnt goed te werken

Ishtar13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:48

Hi

Het is zeker mogelijk om je zit te verbeteren met oefeningen.

Een tip die ik je kan aanbevelen als zeer ervaren instructrice op houding en zit van de ruiter is
het boek Centered Riding. Hier staan veel oefeningen in die je kunnen helpen je zit te verbeteren.

groetjes
Lyster