Verkeerd aanspringen linker galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

2misty2

Verkeerd aanspringen linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 19:26

Hoi,
Iemand tips trucjes om de linker galop er beter in te krijgen? Paard springt steeds verkeerd aan. Galop hulp kent die goed. Rechts gaat het prima.
Uiteraard heb ik wekelijks les. Maar wil gewoon nog meer mogelijkheden horen :D
Brand maar los!!!

Kim14

Re: Verkeerd aanspringen linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:28

Buitenstelling aannemen of op een rechte lijn aanspringen ipv in de hoek ;)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:29

Is je paard al lang in training? Vaak is het verkeerd aanspringen een balans probleem door nog onvoldoende bespiering. Als je je paard eerst op beide zijdes wat sterker maakt en recht richt, dan komt de goede galop vanzelf. Succes!

Klaasje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:30

eigelijk hoor je als je in de hoek aan wilt springen zijn hoofd naar binnen te stellen, maar ik heb dit zelfde probleem gehad en kreeg de tip het hoofd naar buiten te stellen, dit hielp!
Het is eigenlijk verkeerd maar het helpt wel, als hij het door heeft kan je het gewoon weer netjes doen, want als je het hoofd naar buiten stelt kan hij niet anders als in de linker galop aanspringen (als je op de linkerhand zit).
En probeer niet op de volte aan te springen want dat is alleen maar moeilijker voor een paard.
Succes ermee! :D

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 19:32

Hoi,
Dit paard is inderdaad nog niet zo lang in training. Ik heb haar net 1 maandje en ze is 3 maandjes onder het zadel. Niet echt intensief gereden. Maar zou wel prettig zijn om het aan te leren zonder dat het haar heel veel moeite en energie kost. Dus zoek wat simpele oplossingen.

Dat van die rechte lijn is een goede dat wist ik dus nog niet. Ik neem wel stelling buiten en en ga naar buiten zitten zodat de binnen schouder voor komt. Soms springt ze na 3 keer goed aan maar soms ook na 20 keer nog steeds niet. Dus ben opzoek naar nog meer handigheidjes. Je begrijpt wel dat 20 keer aanspringen voor mijn paard ook niet leuk is. :D

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:34

Ik denk ook dat de buitenstelling zou kunnen helpen. Daarna geleidelijk weer naar hoe het hoort.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:56

Als je op de rechterhand rijdt, volte bij A en op X omstellen en direct aanspringen. Dat helpt bij mijn paard iig goed :)

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:21

mijn paard heeft op de rechterhand hetzelfde probleem, mijn intructrice gaf als tip:
gebroken lijn rijden en op het moment dat je op de hoefslag komt aanspringen in galop. hij heeft dan net de bocht en de stelling en dit gaat bij ons goed

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 03:54

I_Nicky_I schreef:
Ik denk ook dat de buitenstelling zou kunnen helpen. Daarna geleidelijk weer naar hoe het hoort.

Stelling naar buiten????????? Ben je dan niet bang dat hij in de verkeerde galop springt?

Ik zou zeggen.. Goede stelling naar binnen. Zet je paard mooi rond op de volte en ga doorzitten. Blijf een paar voltes draven, en daarna gewoon met de juiste hulp en 'overdreven' stelling naar binnen de galop proberen

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 06:58

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

sas1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:16

Ik heb ook dit probleem soms...
Op de volte aanspringen met extra stelling moet ik meestal doen. Vooral niet aanspringen om de lange zijdes en vooral uit een rustige/ ontspannen draf aanspringen niks overhaasten. Als je denkt dat de stelling niet voldoende is dan ook vooral nog niet aanspringen dit eerst corrigeren.
Succes

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 11:19

Bedankt voor de vele tips! Ik ga er vanavond eens mee aan de slag :D

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:23

Klaasje15 schreef:
eigelijk hoor je als je in de hoek aan wilt springen zijn hoofd naar binnen te stellen, maar ik heb dit zelfde probleem gehad en kreeg de tip het hoofd naar buiten te stellen, dit hielp!
Het is eigenlijk verkeerd maar het helpt wel, als hij het door heeft kan je het gewoon weer netjes doen, want als je het hoofd naar buiten stelt kan hij niet anders als in de linker galop aanspringen (als je op de linkerhand zit).
En probeer niet op de volte aan te springen want dat is alleen maar moeilijker voor een paard.
Succes ermee! :D

Je kunt het beste beide dingen proberen.

Bij sommige paarden helpt iets buitenstelling wel omdat de binnenschouder dan meer ruimte krijgt.

Wat ook wel helpt is op de volte aanspringen met binnenstelling en hem dan iets naar buiten drukken voor je binnenbeen en dan aanspringen. Gebruik dit echter alleen om de galop onder de knie te krijgen, niet om meer door te trainen. Als ze eenmaal een paar keer in de goede galop zijn geweest pakken ze hem veel makkelijker weer op.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:24

Bij teveel binnenstelling komt juist de buitenschouder vrij en is de kans dat je paard verkeerd aanspringt alsnog erg groot. Dus, voldoende stelling vragen, maar niet overvragen en buitenteugel goed begrenzen.
Verder is het goed om dit aan de longe te oefenen, zodat ze steeds sterker kan worden, ook zonder een ruiter op de rug.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:27

Wat Babel zegt. Door de buitenstelling aan te nemen maak je de binnenschouder vrij en kan hij daarop makkelijk aanspringen.

Verder veel aan de longe oefenen om sterker te maken en helemaal de hemel inprijzen als het goed gaat.

Wat bij mij ook hielp was niet op de volte, maar vanuit een gebroken lijn aanspringen. En heel scherp voor je binnenbeen maken en hierop aan laten springen. Eventueel wat wijkend naar de hoefslag.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:37

Vooral dat ene inderdaad Amanda, helemaal de hemel in prijzen!
Mijn jonge paard had eerst ook veel moeite met goed aangalopperen. Wanneer hij verkeerd aansprong zei ik neeeeee, ging terug naar een rustige draf en sprong dan opnieuw aan.
Wanneer hij goed aansprong beloonde ik hem helemaal plat, klopjes, kriebelen, en vooral praten tegen hem alsof hij zojuist een WK heeft gewonnen.
Dan weer opnieuw proberen en zo steeds datzelfde rijtje af. Na een paar keer opnieuw te zijn aangesprongen begon hij zichzelf te corrigeren.
Ik zei dan neeee, dan ging hij zelf terug en sprong opnieuw aan, maar dan goed.

Paarden hebben zo'n enorme "will to please", als ze het kunnen en ze begrijpen je dan willen ze het heel graag goed voor je doen!
Belonen is dus cruciaal, zodat je paard precies weet wat je van hem of haar verwacht.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:39

Ik doe het op precies dezelfde manier.
Overkruist (heeft hij nogal een handje van) of verkeerd is "Neeeee, hooooo" en terugnemen. Rust er in en weer opnieuw aanspringen. Goed aanspringen is klopjes, braaf, lieve woordjes, kortom: hemel inprijzen :D
Ook aan de longe :j
Al is klopjes dan wat lastiger :D

En dat snappen ze zo ontzettend snel. Nadeel is dat ze dan al vooruit gaan denken en elke keer te vroeg weer aanspringen. Tenminste, dat doet die van mij. :+

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 11:53

hahah ja dat belonen herken ik. Sommige mensen kijken me aan van heb je die maloot ook weer hahaha.
Wat ik inderdaad heb ondervonden dat de mijne ook al vooruit gaat denken en dus al aanspringt. Ik ga vanavond er weer even mee aan de slag. Aan de longeerlijn gaat het eigenlijk best goed. Onder het zadel wordt het lastig.
Ik hou jullie op de hoogte en uiteraard op welke manier ik het opgelost heb.
Ze wil in elk geval erg graag voor me werken want ze is super braaf ook al laat ik haar 20 keer aanspringen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:54

Ik zou zeggen: buitenstelling vragen, en paard min of meer expres over de binnenschouder in galop laten 'vallen'.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 19:18

Bedankt iedereen :D

Ik heb haar vanavond rechtgericht. Toen een lichte buiging om mijn linkerbeen gevraagd. Stelling links en toen aangesprongen. Wonderbaarlijk gelijk de eerste keer goed. Na even een tijdje daarna draven nog een keer geprobeerd en de 2 de keer ging goed. Dus ben zeer tevreden. Kijken hoe het van de week weer gaat. :D

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:32

Super zeg!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 11:27

Yell schreef:
Super zeg!

Ja echt wel! Nog een lange weg te gaan maar het begin is er :D
Bedankt voor je reactie leuk!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:32

Is altijd super als ze het ineens snappen, dat geeft echt een lekker gevoel. Veel belonen. (mijn paard is gek op aandacht dus voor zijn goede werk krijg hij altijd een klopje op zijn hals met een braaaaaaaaaaaaf)

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 19:33

Nou vandaag 2 keer op links aangesprongen en beidde keren goed!!!!! Joeppie!!!