Help? Een (gemaakt) probleempaard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Munnie

Help? Een (gemaakt) probleempaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 15:25

Hallo,
Toch maar even een topic over de Quarter van mijn moeder. Het gaat om een ruin van inmiddels 5 jaar van Personalitys Listo x Fresnos King San.
Ons mam heeft dit paard gekocht als lief beestje wat net onder het zadel was het was ook een lekker dier om te rijden dus we namen hem mee.
Naar een tijdje begon die wat praatjes te krijgen en begon te steigeren waarna ik er op ben gegaan en hem erdoor heb gereden tot die zich bijna achterover liet vallen. Toen is die in training gegaan bij een bekende van mijn moeder, die het paard werkelijk helemaal kapot heeft gemaakt. Toen wij hem kochten kon die alle gangen netjes en correct lopen een stop en begin van de spin correct gereden.
Hij heeft 5 maanden in training gestaan en ze durfde er niet op nadat ik met een paar andere mensen heb doorgehamerd dat ze paar paard (Tieske) daar weg moest halen is die naar Saskia Bannings gegaan die erop is gestapt. Dit gaat best goed Saskia is een snelle ruiter die hem voor is in zijn streken en ons mam dus niet.
Momenteel rijd mijn moeder hem ook niet meer omdat het gewoon niet gaat en ze bang van hem geworden is. Dus het idee was hij wordt ingeruild maar dit valt nog niet meer we krijgen niks meer terug voor Tieske en ons mam is al zo veel geld kwijt dat ze ook niet meer veel bij wil leggen.
Daarbij wil ze ergens diep van binnen hem ook helemaal niet kwijt omdat ze echt de klik heeft gehad toen ze hem kocht.

Nu is het een beetje een raar topic maar eigenlijk zoekt mijn moeder hulp die haar kan helpen en niet met het rijden maar het vertrouwen terug winnen en misschien mensen die tips hebben of een idee hoe dit aanpakken dat mijn moeder nog iets met hem kan doen en nadat ze het vertrouwen weer heeft alsnog weer op kan stappen.
Laatst bijgewerkt door Elles op 17-05-10 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Namen van ruiters en stallen verwijderd. Het is niet de bedoeling om personen op deze manier zwart te maken, ookal ben je ontevreden.

laliz

Re: Help? Een (gemaakt) probleempaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:38

Nu ben ik benieuwd wat ze dan heeft gedaan en hoe zijn gedrag verslechterd is? In welk opzicht?
Ik weet niet in hoeverre jij nu nog met het paard overweg kan, sinds hij bij Saskia is geweest? (Om samen met je moeder d.m.v. grondwerk het vertrouwen terug te krijgen bijvoorbeeld?)

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 15:42

Nou ze heeft hem eerst 2 maanden op stal laten staan we mochten ook nooit niks zien dus ik ben net zo lang door gaan zeuren tot er ruzie ontstond en ze hem aan de longe heeft laten zien na 3 maanden. Dit ging helemaal de mist in hij trok zich los werd helemaal gek en hij moest maar galopperen omdat die verkeerd aan sprong uiteindelijk aan een kant. Hij kan nu na 4 maanden weer draven aan de longe.
Hij is behandeld als een levensgevaarlijk paard waar heel de stal bang voor was.
Ik heb nog vertrouwen in dit paard en ik kan hem ook rond rijden. Maar ik heb totaal geen vestand van grondwerk omdat je mijn paard er beter doorheen kan rijden dus daar kan ik niet mee helpen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:48

Rijdt je moeder western? Dan krijg je misschien meer antwoorden in het westerndeel van het forum.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:50

Munnie schreef:
Ik heb nog vertrouwen in dit paard en ik kan hem ook rond rijden. Maar ik heb totaal geen vestand van grondwerk omdat je mijn paard er beter doorheen kan rijden dus daar kan ik niet mee helpen.

Dan is het misschien een idee om inderdaad in een subforum om raad te vragen (genoeg grondwerk-experts als ik Bokt mag geloven).

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 15:52

Mijn moeder rijd inderdaad western. Maar ik heb het topic op het laatste moment toch hierheen gegooid omdat het niet echt over het rijden gaat maar beetje algemeen. Het gaat over het vertrouwen wat ze niet meer heeft.

Lizzle hoopte eigenlijk dat die mensen hier ook wel langs kwamen vliegen ooit. En zo misschien meer mensen met ideeen kwamen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:55

Wat doet hij precies op dit moment waardoor je moeder hem nu niet meer durft te rijden?

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 15:58

Splash ons mam is niet echt een echte held op het paard. Maar hij schiet er vandoor hij heeft haar tegen de bakrand aan gereden waardoor heel haar been open lach hij huppeld tegenwoordig alleen nog maar een beetje en steigerd niet echt meer.
Ons mam stapt in de auto voor haar les met haar eigen paard en krijgt al hartkloppingen en wordt helemaal zenuwachtig.

Nu was ze vorige week bij hem en nu poetst ze hem dan en heeft die ook naar haar gebeten en getrapt de band wordt alleen maar slechter.

horsestar15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:13

het is misschien een idee je hebt manege die heplen met angs voor paarden misschien dat jullie daar kunnen kijken. ik heb er wel eens van gehoort maar ik heb daar geen ervaringen mee. ook is het een idee om hem misschien als het lukt freestyl te proberen hierdoor leer je paard steets beter kennen en weet je hoe je paard beweegt hier bij heb ik wel ervaring mee. het heeft mij een hoger niveau te krijgen met mijn paard. hier bij is de bedoeling dat je je paard leert te vertrouwen. voor de rest veel sucses met het paard en hopen dat je moeder hier goede tips uit kan halen

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:18

Ik weet even niet hoe jij het precies bedoelt maar ons mam is alleen maar bang voor haar eigen paard met rijden dus ze zou het ook echt met hem moeten overwinnen.
Dat freestyle wil ze opzich wel doen maar ze wil iemand hebben die hier bij helpt ze heeft dit met haar vorige paard (Criollo uit Argentinie getraumatiseerd) ook gedaan.

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:22

Grondwerk? Natural horsemanship kant op gaan denken? Is maar een idee maar er zijn hier genoeg bokkers die een goed adresje hebben voor je moeder. Leren ze samen weer elkaar te vertrouwen. Je moeder hoeft het paard zo niet uit handen te geven en met een beetje geluk komen ze bij je aan huis. Heb het ook gehad, zelfde reden en dit werkte perfect. Echter ben ik haar naam vergeten. Misschien kom ik er nog op.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:22

Het vertrouwen tussen die twee is gewoon helemaal weg. Ze worden onzeker van elkaar. Het is balen dat hij haar heeft gebeten met poetsen, want juist daarmee moet ze de band weer een beetje opbouwen.

Ik heb er wel ervaring mee, met mijn eigen paard. Ik heb een half jaar lang alleen maar gepoetst, gegraast aan de hand en daarna pas weer gaan opbouwen. Ik heb zelf ook de 7 games van Parelli gespeeld met hem, en ik merkte dat langzaam aan onze band ook beter werd.

Dat je niet veel verstand hebt van grondwerken maakt echt niet uit. Begin bij de basis, wandelen, poetsen en grazen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:24

pgelder schreef:
moeder hoeft het paard zo niet uit handen te geven en met een beetje geluk komen ze bij je aan huis.

En om die reden is het misschien handiger om in een specifiek deelforum te plaatsen.
Dan krijg je ook gerichte antwoorden.

Niet om te pushen hoor, probeer gewoon mee te denken :D

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:42

pgelder dat is inderdaad ook wat ik dacht alleen nu begint ons mam ineens weer dat het om het rijden gaat dus even een conflict hier dat ze niet zonder band op de grond zomaar rond kan gaan rijden.

Splash ik denk dat jij wel een mooi verhaal te vertellen hebt waardoor ze er weer in gaat geloven is het niet?

Rumpleteaser ik heb nu even hier dit topic neer gegooid en wil eerst zo even alles bekijken en daarna kan ik altijd nog eentje erbij gooien want je mag denk ik ook niet nog een openen nu als soortgelijk topic

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:46

Munnie schreef:
Nou ze heeft hem eerst 2 maanden op stal laten staan we mochten ook nooit niks zien dus ik ben net zo lang door gaan zeuren tot er ruzie ontstond en ze hem aan de longe heeft laten zien na 3 maanden. Dit ging helemaal de mist in hij trok zich los werd helemaal gek en hij moest maar galopperen omdat die verkeerd aan sprong uiteindelijk aan een kant. Hij kan nu na 4 maanden weer draven aan de longe.
Hij is behandeld als een levensgevaarlijk paard waar heel de stal bang voor was.

Je mag het paard 2 maanden niet zien, vervolgens gaat hij aan de longe en ook dat gaat goed mis...daarna heeft het paard er toch nog 2 maanden gestaan???????
Ik had hem al na een maand weggehaald als ik niet eens bij mij eigen dier mag komen kijken om te zien wat ze er mee uithalen.
Dan komt dit paard dat nu dus al het vertrouwen kwijt is in de mens, bij iemand die niet bang is en er ook weer fijn op gaat zitten??
Gooi dit paard een 1/2 jaar het land op, neem ondertussen les in hoe je een paard weer vertrouwen kan geven en ga dan onder zeer deskundige begeleiding weer heel voorzichtig beginnen met dit dier.
Trek er maar dik een jaar voor uit.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:06

Je hebt pb.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:10

Ik denk dat je eerst naar de huisvesting en voeding moet kijken. Hoe is die?

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 17:23

aerdenhout dit had ik dus ook gedaan maar ons mam is nogal goed van vertrouwen zullen we maar zeggen.
En nu wil ons mam niet meer het geld uitgeven om hem zo lang neer te zetten dnek ik en maar te wachten daarbij is western les in de omgeving wel lastig ook.

Geweldige PB Splash

Amalarab ik denk dit wel goed is elke dag weidegang contact met andere paarden goed eten enzo veel eten. Dus lijkt me niet.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 17:24

Ik ga nu trouwens even naar me eigen paard toe dus ik zal nu niet meer reageren.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:28

Ik reageer toch even: elke dag weidegang is mss nog niet voldoende voor hem, mss is hij beter af in een kudde dag en nacht buiten. En 'veel eten'/het soort biks/kuil geeft hem mss ook teveel energie.
Het is maar een ideetje, maar volgens mij doen veel (zo niet alle) paarden het goed op 'natuurlijke' leefomstandigheden. Zijn daardoor gewoon meer relaxed en in balans.
Succes!