Na blessure weer aan de slag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bianc_Sten

Na blessure weer aan de slag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 18:47

Na 4,5 maand stil te hebben gestaan door de harde winter en een peesblessure weer aan de slag.
Stender is een ouderwets type haflinger van 17 jr oud.
Hij is tot zijn 16 jr menpony geweest en is sinds een jaar onder het zadel.
Nu zijn we sinds 2 weken weer goed aan het werk en gaan binnenkort op wedstrijd.
De startkaart is aangevraagd
Stenders galop is nog echt bagger doordat hij zijn achterhand niet goed mee neem maar we doen ons best om dat er weer goed in te krijgen.
We hebben elke woensdag ook een half uur prive les (sinds afgelopen week).
Ik weet dat ik op mijn tenen moet letten dus daar geen commentaar over aub.
Ook moet ik stender vaak aansporen vandaar dat het er ook zo uitziet.
Voor de rest, hou het vriendelijk en laat maar horen wat voor commentaar en tips jullie hebben.

(Ohja zijn staart en manen zien er raar uit maar dat komt omdat er speciaal spul in zit om te verkomen dat de andere paarden zijn manen en staart aanfreten.)

Hier komen de foto's:

Dit zijn wij, met een klein beetje schriktraining
Afbeelding

ff rustig in stappen
Afbeelding

Stap
Afbeelding

Draven
Afbeelding

Afbeelding

Mooi rond door de hoeken
Afbeelding

Klaar maken voor de galop
Afbeelding

Galopje
Afbeelding

Galopje met de achterkant in draf (dit is dus het galop probleem)
Afbeelding

Al iets meer actief in de achterhand
Afbeelding

Klaar maken voor de ander kant galop
Afbeelding

Aansporen voor de galop
Afbeelding

Galopje met een bokje (hij kreeg een tikkie met de zweep)
Afbeelding

Anoniem

Re: Na blessure weer aan de slag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:00

Zat je rechtsom niet gewoon in de verkeerde galop, aan de been zetting op de foto's te zien?

Ik vind het nog helemaal niet zo'n verkeerd beeld geven hoor voor een paard op leeftijd wat eigenlijk dus nog maar net onder het zadel is en ook nog eens een tijd stilgestaan heeft.
Het ziet er wat zwaar uit, hij mag zich wat meer gaan dragen, maar met wat gerichte training krijg je dat best voor elkaar hoor. Laat je niet verleiden om consessies te doen met je houding, HIJ moet harder werken, niet jij.

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 19:03

Sonja schreef:
Zat je rechtsom niet gewoon in de verkeerde galop, aan de been zetting op de foto's te zien?

Ik vind het nog helemaal niet zo'n verkeerd beeld geven hoor voor een paard op leeftijd wat eigenlijk dus nog maar net onder het zadel is en ook nog eens een tijd stilgestaan heeft.
Het ziet er wat zwaar uit, hij mag zich wat meer gaan dragen, maar met wat gerichte training krijg je dat best voor elkaar hoor. Laat je niet verleiden om consessies te doen met je houding, HIJ moet harder werken, niet jij.

Nou ik kan je zeggen dat mijn tong op de grond licht als ik klaar ben met hem
Het is echt vermoeiend om hem telkens aan te sporen en vooral in galop
Ik moest van de instructeur ook verder naar voren gaan zitten in galop om hemde ruimte te geven
En ik zat op de ene foto idd in de verkeerde want hij sprong net over

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:07

He Bianc,

ziet er echt goed uit hoor! Probeer alleen niet TE veel naar voren te vallen in de galop..

Kusje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:08

Is lastig, een paard waarbij je zó hard moet werken voor elke pas die 'ie zet. Maar toch... leg de verantwoordelijkheid bij HEM neer, anders kom jij idd elke keer halfdood van je paard af en gaat meneertje fris en fruitig terug de wei in.
Moest hij in het tuig ook zo ontzettend aangemoedigd worden? Heb je wel eens geprobeerd wat meer de commando's van voor de kar over te nemen onder het zadel? Misschien kun je het jezelf daar ietsjes makkelijker mee maken?

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 19:13

Sonja schreef:
Is lastig, een paard waarbij je zó hard moet werken voor elke pas die 'ie zet. Maar toch... leg de verantwoordelijkheid bij HEM neer, anders kom jij idd elke keer halfdood van je paard af en gaat meneertje fris en fruitig terug de wei in.
Moest hij in het tuig ook zo ontzettend aangemoedigd worden? Heb je wel eens geprobeerd wat meer de commando's van voor de kar over te nemen onder het zadel? Misschien kun je het jezelf daar ietsjes makkelijker mee maken?

Nou voor de kar rijd hij heel anders dan onder het zadel
Want rijden met de kar met hem doe ik ook nog steeds
En ik rij altijd met been en stem dus dat zit wel goed.
Ze zeggen ook dat ik het moet gaan proberen met sporen omdat het er ook niet uitziet om zoveel aan te sporen, dan lijkt het net of ik mijn voeten niet goed kan houden
En er is 1 iemand geweest die hem een keer met sporen heeft gereden en toen was hij een stuk actiever
Maar goed ik heb nog nooit met die dingen gereden dus ben nog aan het bedenken of ik hem moet doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:16

Ik zou het gewoon eens proberen. Ze zijn er natuurlijk om hulpen te verfijnen, maar als jij ze als tijdelijke correctie in kunt zetten waardoor je 'm beter voor je been kunt krijgen, dan zou ik daar gewoon een experimentje aan wagen als ik jou was. Je zult alleen wel ontzettend goed uit moeten kijken dat 'ie niet dood voor je spoor wordt, dus dat je echt eerst been geeft, dan iets harder been, en dán een duidelijke prik of rol met je spoor. Zet 'm echt in als correctiemiddel, niet voor je normale hulpen.

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 19:20

Sonja schreef:
Ik zou het gewoon eens proberen. Ze zijn er natuurlijk om hulpen te verfijnen, maar als jij ze als tijdelijke correctie in kunt zetten waardoor je 'm beter voor je been kunt krijgen, dan zou ik daar gewoon een experimentje aan wagen als ik jou was. Je zult alleen wel ontzettend goed uit moeten kijken dat 'ie niet dood voor je spoor wordt, dus dat je echt eerst been geeft, dan iets harder been, en dán een duidelijke prik of rol met je spoor. Zet 'm echt in als correctiemiddel, niet voor je normale hulpen.

Nee dat snap ik en ik heb er ook een zweep bij dus ik zal hem dan eerder een tik geven dan een por
Het moet natuurlijk wel vriendelijk blijven.
Ik zal aankomende les eens met sporen gaan rijden dan kan de instructeur kijken hoe dat gaat.
Ik ga liever niet zonder iemand erbij expermiteren.
Wie weet hoe hij dan loopt, ik kan het altijd proberen.
Want als hij niet onder het zadel is en los longeerd of loopt dan neemt hij zijn achterhand goed mee in galop en is hij ook niet zo sloom

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 06:39

hey bianca! ik vind het meevallen hoor, gezien Stenders achtergrond. Soms valt ie wat uit elkaar of wat meer op de voorhand, maar het is geen slecht beeld. Hij vindt het gewoon nog moeilijk! Misschien is idd een spoortje een idee. Als je die goed gebruikt, kan het goed helpen. Slim om dat tijdens je les te proberen!

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 13:34

Toevallig nog tips??

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:10

Hey wat een leuk paard!
Je zegt dat hij met galop aan de longeerlijn wel lekker gaat, of is dat alleen met los longeren?
Ik zou in ieder geval de galop met longeren mét lijn gaan oefenen, dan gaat het ook makkelijker als je erop zit.
Hij loopt nogal uit elkaar, en als je dan gaat aanspringen gaat hij een beetje wegrennen en wordt het heel moeilijk om een ontspannen galopje te krijgen.
Probeer op de volte na eerst wat volte openen en sluiten in draf aan te springen, hou hem daarbij iets meer van voor onder controle en zorg dat je niet harder gaat draven.
Als je met longeren geoefend hebt en hij goed weet met stemhulp in galop aan te springen kun je ook met stemhulp werken als je rijdt, volgens mij moet het dan lukken!
En zorg vooral dat je heel consequent bent met je beenhulp, heel streng zijn en gelijk een tik als hij niet onmiddelijk reageerd, een paard voelt een klein mugje op zijn huid zitten, dus zelfs een lichte beenhulp moet hij zeker voelen!(en er op reageren natuurlijk!)
Succes!

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 14:45

MirandaFuego schreef:
Hey wat een leuk paard!
Je zegt dat hij met galop aan de longeerlijn wel lekker gaat, of is dat alleen met los longeren?
Ik zou in ieder geval de galop met longeren mét lijn gaan oefenen, dan gaat het ook makkelijker als je erop zit.
Hij loopt nogal uit elkaar, en als je dan gaat aanspringen gaat hij een beetje wegrennen en wordt het heel moeilijk om een ontspannen galopje te krijgen.
Probeer op de volte na eerst wat volte openen en sluiten in draf aan te springen, hou hem daarbij iets meer van voor onder controle en zorg dat je niet harder gaat draven.
Als je met longeren geoefend hebt en hij goed weet met stemhulp in galop aan te springen kun je ook met stemhulp werken als je rijdt, volgens mij moet het dan lukken!
En zorg vooral dat je heel consequent bent met je beenhulp, heel streng zijn en gelijk een tik als hij niet onmiddelijk reageerd, een paard voelt een klein mugje op zijn huid zitten, dus zelfs een lichte beenhulp moet hij zeker voelen!(en er op reageren natuurlijk!)
Succes!

Nou in het begin met het klaar maken na galop gaat hij heel vlug en als hij aanspringt stijgt hij op en gaat hij weer super langzaam en is daarna bijna niet snel te krijgen
Aan de longeer is het zonder iemand erop en op stem reageerd hij super goed.
Het is alleen de galop met iemand erop die bagger is.

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:47

Haaj Bianc,

Sten en jij doen het hartstikke netjes!
Je houding is ook goed:) probeer alleen voor het mooie je handen wat meer te dragen en rechtop te houden.
Misschien een tipje voor sten z'n achterhand: Veel (schijn) overgangen rijden!

x

fanboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:50

Mooi recht en stabiel!
Het paard is ook erg mooi! :)

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:22

fanboy schreef:
Mooi recht en stabiel!
Het paard is ook erg mooi! :)

Dank je, het viel niet mee nadat ik mijn bekken had gebroken weer normaal in een zadel te zitten
Maar het is nu bijna 2 jr geleden dus er is al hard aan gewerkt om weer recht te zitten en vooral stabiel want ik viel eerst alle kanten op, maar dat kwam meer door de pijn in mijn rug dan het niet kunnen.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 06:33

bedenk me dat wester in het begin ook erg moeite had met de galop en dat ie ook uit elkaar viel. Ik ben hard aan de slag gegaan met (schijn)overgangen rijden. Verder heb ik op een gegeven moment meer gelongeerd dan gereden en daar is ie erg van opgeknapt, vooral met het kweken van spieren waardoor zijn achterhand sterker is geworden. En balkjes lopen werkt erg goed.
Succes ermeein ieder geval!

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 12:27

Hier heb ik een filmpje van gistere avond toen we eens een B proefje gingen oefenen voor het eerst
Het loopt nog niet helemaal perfect vooral is daar de galop goed op te zien dat hij daarin nog niet sterk genoeg is maar daar word goed aan gewerkt
De instructrice vond het er al beter uit zien als vorige week

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:51

Bianc_Sten schreef:
Nou in het begin met het klaar maken na galop gaat hij heel vlug en als hij aanspringt stijgt hij op en gaat hij weer super langzaam en is daarna bijna niet snel te krijgen
Aan de longeer is het zonder iemand erop en op stem reageerd hij super goed.
Het is alleen de galop met iemand erop die bagger is.

Ik heb net het filmpje gezien!
Hij is absoluut niet aan het been, ik zie jou ook been geven als een bezetene en hij reageerd nauwelijks.
Daar lig echt het probleem, met de galop kom je dan in de problemen.
Hij moet in de galop voorwaartser zonder dat hij gaat rennen.
Dus je moet hem consequent aan gaan pakken (en jezelf, benen stilhouden!)zodat hij op een lichte kuitdruk reageerd, dan kun je in de galop want tempowisselingen doen en zal het gelijk beter gaan!
Verder zit je er supernetjes op!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:57

Heel simpel.
Reageert hij niet op de zithulp leg je je bovenbeen aan, daar ook geen reactie op je onderbeen, nog geen reactie leg je je voet aan. Daar weer niks op geef je een tik, in een ritme geef je steeds hardere tikken tot hij reageert. Dan stop je met tikken en beloon je hem. Je kan het vanuit stilstand naar stap/draf doen etc. Bij mij heeft het erg gewerkt!

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 12:59

MirandaFuego schreef:
Ik heb net het filmpje gezien!
Hij is absoluut niet aan het been, ik zie jou ook been geven als een bezetene en hij reageerd nauwelijks.
Daar lig echt het probleem, met de galop kom je dan in de problemen.
Hij moet in de galop voorwaartser zonder dat hij gaat rennen.
Dus je moet hem consequent aan gaan pakken (en jezelf, benen stilhouden!)zodat hij op een lichte kuitdruk reageerd, dan kun je in de galop want tempowisselingen doen en zal het gelijk beter gaan!
Verder zit je er supernetjes op!

Thanks voor je reactie
Het is ook echt vervelend om telkens zo aan te moeten sporen
En op dit filmpje was het ook wel wat erger dan normaal want we hadden er al een hele les opzitten waar al veel gegalopeerd was enz
Maar idd ik moet mijn benen zeker stiller houden en met mijn kuiten drijven.
Het was ook het eerste proefje wat we geoefend hadden en ik heb hem express laten filmen om zelf goed terug te kunnen zien wat ik wel en niet moet verbeteren

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 13:01

ZusJacobs schreef:
Heel simpel.
Reageert hij niet op de zithulp leg je je bovenbeen aan, daar ook geen reactie op je onderbeen, nog geen reactie leg je je voet aan. Daar weer niks op geef je een tik, in een ritme geef je steeds hardere tikken tot hij reageert. Dan stop je met tikken en beloon je hem. Je kan het vanuit stilstand naar stap/draf doen etc. Bij mij heeft het erg gewerkt!

Dat zijn idd ook al de dingen die ik al oefen
Ik laat hem van stilstaan stappen/draven/galoperen en dat gaat ook al redelijk goed.
Maar thanks voor je reactie, ik ben er al goed mee bezig

cimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:17

wat een gewelidig dier! :oo
lekker overgangen blijven rijden, buitenritjes & het komt helemaal goed! :D