Tinker bang voor zweep?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrishCold

Tinker bang voor zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 16:08

Ey iedereen

Ik heb een tinker ruin die goed kan springen. Ik rij altijd zonder zweep en sporen, omdat hij goed voorwaarts is.
Maar laatst wou ik springen en werd hij langzamer, dus ik vraag aan iemand of hij een zweep wil halen.
Ik pak de zweep aan en zodraa ik omdraai, begint hij te draven en harder te gaan. ik haal hem terug maar krijg hem niet in draf en ging alleen maar harder, terug trekken en Ho roepen werkte niet meer. Ik had het idee dat hij wou gaan steigeren dus ik liet maar snel de zweep vallen en toen kreeg ik hem ook met moeite tot stil stand. Toen hij stil stond was er niks aan de hand. En toen ging in zonder zweep springen en toen ging het goed ( wel sloom voor zijn doen, maar niet zo wild)

Wat betekend het?
is hij bang?

ik durfde niet verder met zweep te rijden omdat ik bang bent dat hij gaat steigeren.. en daar heb ik geen ervaring mee....

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 16:33

Niemand ?

AmazingTygo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:55

Mijn paard is ook bang voor de zweep! Ik hoef hem maar te laten zien en hij word al gek. :+ Ik denk dat hij bij de vorige eigenaar iets heeft meegemaakt met de zweep. Hij reageert zowiezo altijd al heel erg snel, hoef maar iets met mijn hand omhoog te gaan en hij denkt al dat ik hem ga slaan..

misschien heeft jou paard ook iets meegemaakt waardoor die nu bang is voor de zweep. dat die is geslagen ofzo?
ik zou gewoon geen zweep gebruiken!! kan je het misschien beter met spoortjes proberen? dit doe ik nu ook.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 19:30

AmazingTygo schreef:
Mijn paard is ook bang voor de zweep! Ik hoef hem maar te laten zien en hij word al gek. :+ Ik denk dat hij bij de vorige eigenaar iets heeft meegemaakt met de zweep. Hij reageert zowiezo altijd al heel erg snel, hoef maar iets met mijn hand omhoog te gaan en hij denkt al dat ik hem ga slaan..

misschien heeft jou paard ook iets meegemaakt waardoor die nu bang is voor de zweep. dat die is geslagen ofzo?
ik zou gewoon geen zweep gebruiken!! kan je het misschien beter met spoortjes proberen? dit doe ik nu ook.

Ja, ik heb nog spooren. met wat voor sporen rij jij?

AmazingTygo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:08

ik heb gewone stompe sporen. de kleinste die er zijn. ik gebruik ze niet omdat hij niet aan het been is, maar zo kan ik net de hulpen wat verfijnen. werkt prima :)

Caily

Re: Tinker bang voor zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:11

Hij reageert iig abnormaal op de zweep. Laat hem aan de hand merken dat hij niet bang hoeft te zijn, dat hij jou ermee kan vertrouwen, en bouw het zo langzaam op. "Mijn" merrie is ook niet zo gek op dat ding, maar met rijden heb ik hem wel in de hand, anders krijgt ze last van omdraaieritus :Y)

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 20:15

Maar met longeren en los gooien is er niet veel aan de hand. Hij gaat er wel voor weg, maar dan niet met een andere reactie dan dan andere paarden doen die "normaal" op de zweep reageren.

Ik denk dat ik voor kleine spoortjes ga kijken en proberen. Is het niks kan ik altijd er mee stoppen..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:17

Een longeerzweep waarbij hij geen contact met het ding heeft is iets heel anders. Pak een klein zweepje in de hand, hou je paard vast, of iemand anders en raak hem over zijn hele lichaam aan met de zweep, pas als hij dan kan blijven staan er weer met zweep opstappen. En dan vooral geruststellen, maar ook negeren, het moet geen aanstelleritus worden.

Sporen zijn btw niet om je paard voorwaartser te krijgen dus dat vind ik geen geschikte opslossing.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 20:25

_Lot schreef:
Een longeerzweep waarbij hij geen contact met het ding heeft is iets heel anders. Pak een klein zweepje in de hand, hou je paard vast, of iemand anders en raak hem over zijn hele lichaam aan met de zweep, pas als hij dan kan blijven staan er weer met zweep opstappen. En dan vooral geruststellen, maar ook negeren, het moet geen aanstelleritus worden.

Sporen zijn btw niet om je paard voorwaartser te krijgen dus dat vind ik geen geschikte opslossing.

Oke, ik ga het met de zweep proberen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:28

Heb je een zweep nodig bij je tinker? Moet je perse met zweep rijden om je tinker voorwaards te houden? Want anders zie ik niet in waarom je een zweep moet hebben. Wat niet nodig is, hoef je imo ook niet mee te nemen...

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 20:43

pubelia schreef:
Heb je een zweep nodig bij je tinker? Moet je perse met zweep rijden om je tinker voorwaards te houden? Want anders zie ik niet in waarom je een zweep moet hebben. Wat niet nodig is, hoef je imo ook niet mee te nemen...

Ja, ik heb hem zeker noodig.

Aan het begin van de spring training is hij super voor waards. En als meneer begint te zweten( rond de tijd van zweten), dan word hij lastig en minderd vaard voor de sprong.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:48

Hmm, ik snap je punt TS, maar is het niet een idee om dan aan de conditie te werken ipv een zweep te pakken?

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 20:55

_Lot schreef:
Hmm, ik snap je punt TS, maar is het niet een idee om dan aan de conditie te werken ipv een zweep te pakken?

Hoe bedoel je?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:57

Je paard wordt niet zomaar sloom. Over het algemeen zijn Tinkers best werkwillig dus ik vraag me nu wel af of het niet willen of niet kunnen is van de jouwe omdat hij minder hard gaat lopen.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 21:08

_Lot schreef:
Je paard wordt niet zomaar sloom. Over het algemeen zijn Tinkers best werkwillig dus ik vraag me nu wel af of het niet willen of niet kunnen is van de jouwe omdat hij minder hard gaat lopen.

Hij kan super goed springen.. dus het kunnen is het niet

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:09

Het ging over de snelheid.
"Mijn" Tinker kan ook super springen, 70 cm, maar na een uur haalt ze de 30 niet eens meer, dus hoog tijd om dr dan de rust te geven waar ze dan behoefte aan heeft. Kan dr wel erover heen gaan jagen maar daar hebben we beide geen lol in. Maargoed, dit is een andere discussie dan je doel was van dit topic. Voor dat probleem heb ik je al tips gegeven, hoop dat je er wat mee kan!

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:11

Citroen22 schreef:
_Lot schreef:

Hij kan super goed springen.. dus het kunnen is het niet

Ik denk meer dat ze bedoelt dat hij wel graag voor je wilt springen. Alleen heeft hij gewoon nog niet de conditie om zo veel sprongen achter elkaar te maken. Springen is best een heftig iets vergeleken met dressuur rijden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:12

Dus is de vraag of het dan eerlijk is tegenover het beestje om dan een zweep te pakken ipv te stoppen?

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 21:13

Klopt we zijn ook aan het op bouwen.. hij heeft bij vorige eigennaar hele winter stil gestaan..
Maar ik heb nog nooit gehad dat een paard slomer word..omdat hij moe word

Heb er idd niet bij stil gestaan om te stoppen.. :(:)
Laatst bijgewerkt door IrishCold op 16-05-10 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:15

Nou, geloof dat is toch echt zo :j
Dat is toch bij jou net zo goed zo?

Maar je staat er nu wel bij stil, en dat is goed.
Alles moet geleerd worden. Ik rij momenteel ook een merrie die voor oktober een half jaar geleden niks anders deed dan landlopen en veulen had gehad (was toen een maandje ervan af) dus heb ook echt vanaf nul moeten beginnen, fouten gemaakt, ervan geleerd en weer door gegaan. Momenteel heb ik het probleem dat voeding/beweging niet helemaal in balans is en dat ze dus wat schraal is.

Met dat stoppen moet je gewoon kijken tot hoever je kan gaan. Als je conditie op wil bouwen moet je niet overvragen maar wel doorgaan totdat hij echt moe is, anders verbetert er niks. Wat ook belangrijk is is dat je in de gaten houdt hoe het plezier is. Paard moet ook willen lopen, anders gaat hij zich strax moet voordoen terwijl hij niet moe is om onder het werken uit te komen, en dat moet je niet hebben, dan weet jij niet meer of je nou door moet gaan of beter kan stoppen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:22

Ik heb mijn bericht ook ge-edit ;)

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 21:24

_Lot schreef:
Ik heb mijn bericht ook ge-edit ;)

Ja ik heb het gelezen, bedankt :D

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:40

mijn paard is ook bang voor de zweep ik neem daarom een korte zweep zodat hij de zweep niet of nauwelijks ziet maar hij blijft het een eng ding vinden

leey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:46

hoi

je kan ook probeeren met hem in de bak te gaan en dan gewoon dr naast te staan en dan laat je hem gewoon aan de zweep ruiken als dat goed gaat gaa je een beetjeh over zijn lichaam en veel praaten met hem/ haar :) en zo ga je elkedag of zo even paar minuutjes beezig meschien helpt dat

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 18:49

leey schreef:
hoi

je kan ook probeeren met hem in de bak te gaan en dan gewoon dr naast te staan en dan laat je hem gewoon aan de zweep ruiken als dat goed gaat gaa je een beetjeh over zijn lichaam en veel praaten met hem/ haar :) en zo ga je elkedag of zo even paar minuutjes beezig meschien helpt dat

hij staat op de wei en niet in of bij een stal we hebben alleen een wei dus geen bak