Afstraffen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSiep

Afstraffen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 13:35

Nu het mooie weer er -hopelijk- aankomt, zitten hier al erg veel vliegen, nu vooral van die vieze, irritante, neefjes. Mijn paard heeft er erg veel last van. De paarden staan hier praktisch in het bos en het weiland grenst aan een diepje, dus perfecte omstandigheden voor vliegen en andere beestjes.
In het grootste gedeelte van het weiland valt het gelukkig wel mee (open gedeelte, veel wind) en met rijden in de (buiten)bak heb ik er ook (nog) niet zo veel last van. Maar als we van de wei naar de stal lopen, moeten we eerst een paar honderd meter over een bospad (2 tot 4 keer per dag) en daar stikt het van de vliegen.
Als je naast mijn paard loopt moet je echt goed opletten, niet te dicht bij, want die benen kunnen alle kanten op :o
Dat is nog tot daar aan toe, maar gister deed ze het ook toen ik erop zat tijdens een buitenritje. Ik had mijn dressuurzadel op en dan komen mijn benen ietsie onder de buik uit, en als ze dan met haar achterbenen naar de vliegen slaat, raakt ze mijn been! En hard ook! Ze zitten voornamelijk onder haar buik en ze wordt er helemaal gestoord van :(:)
Dat ze achteruit slaat en wat rare sprongen maakt heb ik geen problemen mee, maar dat ze mij ook raakt is niet zo fijn :+

Dus mijn vraag; moet ik dit afstraffen of niet? Aan de ene kant laat ik me namelijk echt niet trappen, bijten oid. Maar aan de andere kant is het echt tegen de vliegen gericht en kan ze daar ook niet zoveel aan doen. Maarja ietsje minder kan ook wel, ik kom namelijk echt niet met mijn benen tegen haar buik aan buiten := Dan is het weg paard :wave:
Ik ben er gister maar gewoon afgestapt, toen bleef ze het ook gewoon doen, dus het is niet tegen mij gericht. ;)

Vliegen deken komt er sowiezo aan, vliegenuitrijdeken ook. Maar als ze dit nog een keer doet, afstraffen of niet? (Ik had dr trouwens al helemaal volgespoten met antivlieg, maar dat hielp dus blijkbaar niet)

Vanntje

Re: Afstraffen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:42

Andere antivlieg spray kopen ;) nou afstraffen kan eigenlijk niet want ze doet het niet expres, toch? O:)
uhmm tja naar een andere oplossing zoeken, een vliegendeken lijkt me wel verstandig ;)
suc6 verder!

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:43

Heel erg lastig. Ik zit met hetzelfde probleem. Zo hard gooien met zijn hoofd dat ik gewoon een kopstoot krijg. Of jou als schuurpaal gebruiken om de vliegjes te verjagen. Ik ben van mening dat een paard altijd het mens in de gaten moet houden als hij met van alles bezig is. Hij mag dus niet tegen mij op botsen als hij druk met van alles is. Aan de andere kant worden ze soms echt gestoord van die vliegjes en ik kan ze het niet kwalijk nemen.

Ik lees dus even mee, wat andere er over te zeggen hebben!

P.S. je moet trouwens oppassen met vliegenspray. Als je jou paard helemaal bedekt met die toep kunnen ze niet goed meer zweten. Je moet het in banen aanbrengen en regelmatig wassen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:44

Ik vindt dat je haar wel degelijk mag straffen als ze jou raakt. Tuurlijk mag ze tegen de vliegen tekeer gaan maar het is niet de bedoeling dat ze dan vergeet dat jij er ook bent..

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:46

Ik zou wel even met een harde stem iets in de trant van: oppassen brommen en verder niks. Dat hij wel attent wordt gemaakt op het feit dat jij er ook nog bent, maar niet echt wordt gestraft aangezien hij op de vliegen aan het richten was.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:51

Livanna schreef:
Andere antivlieg spray kopen ;)

Ligt niet aan de vliegenspray hoor! Als een paard gaat zweten, werkt de vliegenspray niet meer.. Maakt niet uit welke soort je koopt...
Ts, het is lastig maar ik zou idd je grenzen duidelijk maken, ze mag best naar de vliegen stompen en trappen, maar daarbij moet ze niet vergeten dat jij er nog op zit! Kan best hard aankomen zo'n trap!

Edit: Wat een supergaaf paard is het zeg! :~

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:59

Ik zou het wel afstraffen, mijn paard mag dan gek worden van de vliegen, ik ben er geen van en hoef dus ook niet als dien behandelt te worden. Mijn paard mag absoluut niet naar mij dreigen, slaan met hoofd of wat dan ook, al is het om een vlieg. Als je dat toe gaat staan is het slechts een kwestie van tijd voor die jou ook per ongeluk een keer raakt. Laat hem niet vergeten dat jij er staat.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:00

Ik ben het helemaal eens met Spoekie

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:01

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:01

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:53

Volgens mij is iemand het eens met Spoekie..

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:56

Chaos schreef:
Volgens mij is iemand het eens met Spoekie..

:')

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:58

exceemdeken erop leggen,dan is je paard helemaal beschermd tegen de insekten.
Sta zelf maares de hele dag tussen de vliegen en de knutten dan ben je ook blij als je een shirt met lange mouwen aan mag! ;)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:00

funnyhorses schreef:
exceemdeken erop leggen,dan is je paard helemaal beschermd tegen de insekten.
Sta zelf maares de hele dag tussen de vliegen en de knutten dan ben je ook blij als je een shirt met lange mouwen aan mag! ;)

Volgens mij stond er ergens in de openingspost dat ze daar al mee bezig was ;)

Edit: Gevonden!
xSiep schreef:
Vliegen deken komt er sowiezo aan, vliegenuitrijdeken ook.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:01

een vliegendeken is heel iets anders dan een exceem deken!!!
Een exceem deken beschermd echt wel beter en sluit ook beter aan.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:04

Afstraffen heeft geen zin, je paard weet niet wat hij fout doet. Hij snapt de link van vliegen jagen, en daarna straffen niet. Dus het heeft totaal geen effect als je hem afstraft.
Zoals hier al vaker is gezegd, probeer verschillende vliegenspray's uit. ;) Ook kun je knoflook door het eten doen, daar houden de vliegen ook niet van ;)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:05

@ Funnyhorses: Maar dan nog kun je beter met een vliegenuit-rij deken rijden denk ik als met een eczeemdeken. Eczeemdekens lijkt me wat lastig met rijdne, vooral omdat dat ook doorloopt tot bij het hoofd toch?

Voordeel van eczeemdeken is dan wel weer dat ook de buik beschermd is..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:06

nou uit ervaring weet ik dat welke soort spray en ook knoflook absoluut niet doet helpen tegen ongedierte hoor.
Het enigste wat je kunt doen om het zo dragelijk mogelijk te maken voor het paard is letterlijk inpakken.
Vliegen kunnen vies gemeen steken en ik heb het idee dat juist door gebruik van spray's het ongedierte aantrekt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:07

itsmi schreef:
@ Funnyhorses: Maar dan nog kun je beter met een vliegenuit-rij deken rijden denk ik als met een eczeemdeken. Eczeemdekens lijkt me wat lastig met rijdne, vooral omdat dat ook doorloopt tot bij het hoofd toch?

Voordeel van eczeemdeken is dan wel weer dat ook de buik beschermd is..

ooo maar die heb je ook als uitrijdeken hoor!
Maar als je met je paard in beweging bent is het nog wel te doen maar als het dier stil staat of op de wei loopt dan word het een ander verhaal.

hier een voorbeeld van exceemdeken als uitrijdeken.
http://www.demeulenkamp.nl/

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:12

Het rij-model ziet er wel heel fijn uit! Maar blijft dat halsstuk wel op zijn plaats zitten tijdens het rijden? Maar zelfs als je in beweging bent blijven de vliegen/horzels komen! En ze kunnen idd gemeen steken.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:14

Misschien wat knoflookpoeder voeren.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:14

ja het is een kwelling pffff
en men doet wat men kan natuurlijk,ik heb zelf een excemertje en tjongjong wat kan ze stressen als er prikbeesten zijn,echt zielig!
Het nadeel van de exceemdekens is dat ze zo walgelijk duur zijn!
Wat de hals betreft,die blijft mooi zitten hoor!Je kunt hem ook aan het hoofdstel nog bevestigen.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:19

afstraffen voor iets wat bedoeld is voor vliegen lijkt me ook als paard zijnde onbegrijpelijk:)

suc6 ermee! ik heb gelukkig nog geen last van die misselijke beesten :)

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 15:19

Bedankt voor alle reacties!

Over de vliegensprays; vorige zomer minstens 10 verschillende soorten uitgeprobeert, die ik nu op had werkte het beste bij de andere paarden, maar dit is de eerste zomer dat ik dit paard heb, daarbij werkt het dus niet zo goed? Heb al weer andere besteld :)

@sanny_lief: bedankt voor de tip!
@itsmi: Dankje! Zweten doet ze bijna nooit, dat scheelt gelukkig al wel!
@funnyhorses: Exceemdekens hebben we hier genoeg liggen (2 excemers), maar vind dat echte ondingen :o Ik wou eerst even kijken of een 'gewone' vliegendeken genoeg helpt, anders komt er natuurlijk een exceemdeken op ;) In de wei is het namelijk niet zo erg als in het bos.

knoflook hebben we ook elke zomer, zal het maar weer aanschaffen, al had ik niet echt het idee dat het veel hielp, maarja kwaad had het toch niet!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:21

er zijn ook exceemdekens die je met een rits dicht kunt maken als het paard(of ruiter) het lastig vind om over het hoofd aan te doen.
Ik vind die dekens het beste ook qua passen,ze verschuiven nauwelijks t.o.v. een vliegendeken.
Maar zoals bij alles,overal zit een prijskaartje aan helaas!

Wat de knoflookpoeder betreft is het nooit bewezen dat het werkt tegen de vliegen.Het zou zelfs bloedarmoede kunnen veroorzaken.
Knoflook is natuurlijk niet iets wat een paard uit zichzelf zou eten,dus waarom zou het dan kunnen helpen?!