Rydar en Guusje trainen voor "Norges Gold"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 00:16

flair schreef:
Waar je kennelijk niets van opsteekt, de scharen van dat bit staan duidelijk naar achter, dat betekend dus dat je eraan trekt.



Of zie het zo... Rydar heeft dus blijkbaar geen "supergevoelig" mondje en wil gewoon niet rustig lopen waardoor ik hem tegen moet houden.. En tja als dat bit echt zo scherp was geweest had ie echt niet zo doorgedramt...

Joyce

Berichten: 6374
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 00:18

Als hij het allemaal los kan, waarom doe je het dan niet? Dat zou ik persoonlijk wél onwijs gaaf vinden! Echt vrijheid, laten zien dat hij echt voor je wil werken met plezier. Lijkt me heel mooi..

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 00:20

Dan kan je het dus ook niet los Debo... als je dit bit al nodig hebt om hem minder drammerig te laten zijn, dan lijkt het me heel sterk dat je het alleen al met een halstertje af zou kunnen.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 00:21

Yoline"]
[quote="Marieke_456 schreef:
Fijn om je hier weer terug te vinden meid!

*LOL*:))
Om er geen zinloze reactie van te maken Knipoog
Volgens mij wíl debo helemaal niks leren, want elke keer weer plaatst ze topics waardoor ze dit soort reacties kan verwachten. Even een welgemeend advies: óf wordt volwassen óf kom echt niet meer op bokt...
[/quote]

Uhm hoe bedoel je zinloos. Ik zie jou steeds bij elke discusse schaar jij je bij de party met de grootste mond of temiste meeste mensen. En dan maakt jij van die onzinnge opmerkingen niet over het gedrag maar alleen de persoon afkraken. Dat heb je ook bij mij gedaan en ik zie het vrij vaak bij jou, over volwassen gesproken worden gesproken Lips are sealed Lips are sealed

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 00:21

Debo"]
Verder houd ik weizelijk mijn mond ik kan Rydar zelfs los deze oeffeningen laten doen.. maar ik wil er een mooi geheel van maken , ga nou niet zeiken dat ik m omhoog trek enkel t woordje "hoog" werkt al
Met de capriole hoef ik enklel naar zijn achtehand te wijzen en klaar..
[/quote]
Wijselijk is met een lange ij en een s, maar dat terzijde. Komt van het woord wijs(heid) af Knipoog

No offense, maar op de clinic waar ik geweest ben (bij jou dus) vertelde je dat Rydar het af en toe niet zo nauw neemt met de commando's; dus als je hem bv de Spaanse Pas wil laten doen dat het dan niet uitmaakt waar je hem op zijn been aantikt terwijl je toch maar 1 plek aanleert.

Ik meng me niet in de bit-discussie, daar is alles al over gezegd lijkt mij.

[quote="Debo schreef:
Hebben jullie de spaanse rijschool wel eens goed bekeken? Gezien hoe die paarden afgebeult worden?

Waarom wil je het Rydar dan toch zo graag leren? Je hebt een voorbeeld van kunsten aangeleerd door afbeulderij (zoals je zelf zegt).

Ik zou heel graag fotos van Ry in de vrijheidsdressuur zien waarbij hij zijn kunsten laat zien zonder optoming......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 00:23

flair schreef:
Dan kan je het dus ook niet los Debo... als je dit bit al nodig hebt om hem minder drammerig te laten zijn, dan lijkt het me heel sterk dat je het alleen al met een halstertje af zou kunnen.


OP de foto's zie je hem lopen aan de lange lijnen... daar heb je alleen je handen stem en zweephulpen .. ik kan niet diep gaan zitten om hem tegen te houden...

Zijn oeffeningen kan hij aan een halstertje om jullie gerust te stellen zal ik morgen foto's plaatsen van Rydar zie aan een halstertje de zelfde offeningen doet... Nee aan de lange lijnen lopen met een halstertje werkt niet wel met een gewoon trensje.. T blijft wel een fjord die meestal alleen gebruik van hun "vooruit versnelling"willen maken en dan heb ik ind niets te vertellen als ik achter hem loop het een halstertje dat geef ik eerlijk toe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 00:24

Buitenzorg"]
[quote="Debo"]Verder houd ik weizelijk mijn mond ik kan Rydar zelfs los deze oeffeningen laten doen.. maar ik wil er een mooi geheel van maken , ga nou niet zeiken dat ik m omhoog trek enkel t woordje "hoog" werkt al
Met de capriole hoef ik enklel naar zijn achtehand te wijzen en klaar..
[/quote]
Wijselijk is met een lange ij en een s, maar dat terzijde. Komt van het woord wijs(heid) af Knipoog

No offense, maar op de clinic waar ik geweest ben (bij jou dus) vertelde je dat Rydar het af en toe niet zo nauw neemt met de commando's; dus als je hem bv de Spaanse Pas wil laten doen dat het dan niet uitmaakt waar je hem op zijn been aantikt terwijl je toch maar 1 plek aanleert.

Ik meng me niet in de bit-discussie, daar is alles al over gezegd lijkt mij.

[quote="Debo schreef:
Hebben jullie de spaanse rijschool wel eens goed bekeken? Gezien hoe die paarden afgebeult worden?

Waarom wil je het Rydar dan toch zo graag leren? Je hebt een voorbeeld van kunsten aangeleerd door afbeulderij (zoals je zelf zegt).

Ik zou heel graag fotos van Ry in de vrijheidsdressuur zien waarbij hij zijn kunsten laat zien zonder optoming......
[/quote]

Ik vind de spaanseschool oeffeningen heel mooi maar niet de manier van aanleren.. dat doe ik liever op een vriendelijke manier..

morgen foto's van ry met enkel een halstertje..

Joyce

Berichten: 6374
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 00:28

En ook nog reactie op de rest wat Buitenzorg schrijft? Daar ben ik nl wel heel benieuwt naar als ik dit zo lees... Geen duidelijke commando's? Niet uitmaken waar je hem iets laat doen?

En ben heeeel benieuwt naar je foto's morgen, hij kon het los zei je? Wil je daar ook foto's van maken, lijkt me erg mooi en dat meen ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 00:30

hier zijn er al een paar uit mijn argief:

Afbeelding
liggen met halstertje
Afbeelding
zitten met halstertje
Afbeelding
steigeren aan de langelijnen met simpel trensje
Afbeelding
Capriole ( wat toen nog niet echt een capiole was) met gewoon trensje
Afbeelding
buigen met haltertje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 00:35

Joyce schreef:
En ook nog reactie op de rest wat Buitenzorg schrijft? Daar ben ik nl wel heel benieuwt naar als ik dit zo lees... Geen duidelijke commando's? Niet uitmaken waar je hem iets laat doen?

En ben heeeel benieuwt naar je foto's morgen, hij kon het los zei je? Wil je daar ook foto's van maken, lijkt me erg mooi en dat meen ik.


Rydar is alles heel presies geleerd alleen is hij er heel makkelijk mee... Als hij iest niet snapt haalt ie alles uit de kast wat ie in huis heeft Een paard met "veel knopjes" heeft soms moeite ze zelf uit elkaar te houden..

Rydar is soms overentousiast en dan gaat ie zelf alvast beginnen met iest wat ik niet vraag... Dat is Ry zijn karakter nou eenmaal..

Verder liever geen comentaar op mijn text ik heb er al moeite genoeg mee aangezien ik verschrikkelijke dislectie heb...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 01:08

Nogmaals, dit is een capriole gemaakt door een Cartujana hengst tijdens de voorstelling van de Koningklijke Andalusische rijkunst school oftewel de Real Escuela Andaluza Del Arte Ecuestre, gefotografeerd door mijn vader.

Afbeelding

En dan slaat het paard z'n benen uit

Afbeelding

Wat Ry doet is géén capriole. Tenminste ik heb er nog geen enkele foto van gezien.

Vind ik persoonlijk een vrij belangrijk punt om te weten, zeker als je de bitten gaat gebruiken van deze profs, én hetzelfde (probeert) uit te oefenen.
Wéét wat je doet.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 07:23

Debo schreef:
Met de capriole hoef ik enklel naar zijn achtehand te wijzen en klaar..
Hebben jullie de spaanse rijschool wel eens goed bekeken? Gezien hoe die paarden afgebeult worden? Nou sorry hoor maar ik ga heel vriendleijk met mijn pony om..


ok, op deze opmerking moet ik toch even reargeren. Ik denk dat de spaanse rijschool een van de meest diervriendelijke opleidingen heeft die er zijn. Paarden krijgen alle tijd om zich te ontwikkelen, pas van af hun 8e jaar worden alle oefeningen aangeleerd, daarvoor is het met name basiswerk. Alleen het feit dat het heel normaal is dat er hengsten van in de 20 meelopen op het hoogste niveua zegt toch al meer dan genoeg.

Een echte capriole is niet iets wat je kunt leren of af kunt dwingwn, dat is iets wat een paard je geeft als hij daar aan toe is, en daar de spierkracht, wil en intelligentie voor heeft. Dat zijn er maar heel weinig.

Wat Rydar doert is een bokkesprong. Dat heeft helemaal niets te maken met een capriole. Het klinkt misschien wel leuk, maar dat je vol blijft houden dat dat een echte capriole is, weet je blijkbaar maar heel weinig van de hogeschool sprongen af.

Als je paard hard is in zijn mond moet je er geen harder bit in doen, maar zachtere handen krijgen. Aan de foto's te zien ben je daar niet echt mee toebedeeld en lijkt me zo'n scherp bit dus ook niet geslaagd.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 07:31

Het zal wel aan mij liggen maar snappen doe ik het niet. Ze laat zien dat het met een halster kan maar nee er moet nog verder gegaan worden. Ok, haar capriole is geen capriole. Wat dan nog? Raak kan spaanse pas maar dat is ook geen echte spaanse pas ala weense rijschool. Het gaat toch om de lol?

Zeiken kan altijd. Zeker als je geen betere dingen te doen hebt. Tja... ga dan vooral je gang.

En Debo, knap dat jij met je dyslectie toch zo er voor uit durft te komen en durft te schrijven. Hulde hoor!!!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 08:58

Yoline"]
[quote="Manda schreef:
Wat zijn jullie een vreselijke kotsmutsen Misselijk Misselijk Misselijk

Achja, je kan het ook sociaal brengen Lips are sealed
[/quote]

De sociaal graad is behoorlijk op een dieptepunt in dit topic:D

Suzanne F.

Berichten: 49457
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 09:37

Een stang kan ook doorslaan als de kinketting te los zit. Dit is dus wel vriendelijk bedoelt.
Dit heb ik vroeger op wedstrijd vaak gehad, ik had de kinketting vrij los zitten (dacht er goed aan te doen) en ik kreeg van de jury te horen dat ik teveel stanggebruik had omdat de scharen tever naar achter gingen.
Als je de kinketting erg strak hebt, kan die niet ver naar achteren dus dan lijkt het alsof je weinig stang hebt maar je kan er zo hard aan trekken wat je wil, die scharen kunnen niet verder naar achteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 10:05

Het enige wat "niet echt is" aan mijn "capriole" is dat t iest lager is als de normale capriole... zoals ik al melde bij mijn foto's ...
Ry springt op... in de lucht slaat hij zijn beenen uit en komt ( meestal) op 4 beenen weer terecht.. Bij de Andalusishe hoge school waren de capriolen niet veel anders als wat Rydar doet... Tuurlijk zijn er paarden die het beter kunnen... maar die zijn ook al jaren bezig.. Rydar kan het pas sinds afgelopen winter en hij is al heel wat vooruit gegaan.. De tijd zal het leren.. Maar het is zeker een capriole.. En nee ik heb geen bord voor mijn kop .... En ja ik weet wel waar ik mee bezig ben..
Valt wel op dat nu ik foto's van ry met zijn kunsten met halstertje heb neergezet dat t gezeik over t bit stiller word en er nu weer wat anders "de capriole" omhoog komt... Leuk date r telkens wat nieuws gezocht moet worden... Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 10:05

ER werd een vergelijking gemaakt
maar plaats de hoofden indezelfde stand en dichtbij elkaar om te vergelijken, dat is wat makkelijker.
Dan zie je toch duidelijk verschil.
En laten we het dan niet over de ogen oren hebben van beide paarden.
En al zeker niet over het temperament verschil

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 10:07

zoasl ik al zei er zit op die foto geen kinketting aan... zucht.... Vind trouwens niet dat je het recht hebt mijn foto's te gebruiken en verknippen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 10:09

ow sorry hoor, maar de foto's werden al door iedereen hier steeds herhaalt.

en die kinketting hoor je dan als sinds de winter te hebben, niet nu pas door onze commentaren.
Maar ik dacht dat je de siersels zou ovezetten op een normaal bit, want het ging toch om de show?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 10:11

hier ry met t zelfde bit in... ow wat hang ik er aan zeg kijk die acharen eens doorbuigen!!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 10:12

Dat ziet er idd heel erg anders uit
Heb je toen ook de opmerkingen over het bit gehad dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 10:13

runningkawa schreef:
ow sorry hoor, maar de foto's werden al door iedereen hier steeds herhaalt.

en die kinketting hoor je dan als sinds de winter te hebben, niet nu pas door onze commentaren.
Maar ik dacht dat je de siersels zou ovezetten op een normaal bit, want het ging toch om de show?


Die kinketting heb ik al netzolang als het bit, als je goed kijkt zie je hem op de andere foto's wel... wilde alleen eens kijken hoe het zonder ging...

Ik wilde het ind overzetten , maar rydar heeft geen last van het bit hij lootp er mee net als op zijn trensje..... dus waarom zou ik het dan slopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 10:15

runningkawa schreef:
Dat ziet er idd heel erg anders uit
Heb je toen ook de opmerkingen over het bit gehad dan?


kan het me niet meer herinneren , maar zou me niest verbazen... Enkel omdat er hier 2 foto's bij zitten waarbij zijn bit naar achter schaart ( ivm het kettingkje wat daar weg is) is het meteen VERSCHRIKKELIJK!! dat vind ik erg jammer , zo kan je bij iedereen wel de slechtste foto's er uit gaan zoeken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 10:18

Citaat:
Ik wilde het ind overzetten , maar rydar heeft geen last van het bit hij lootp er mee net als op zijn trensje..... dus waarom zou ik het dan slopen...

zucht, Gaaaap
Omdat het gewoon een onvriendelijk bit is.
Ik ga een paard ook geen scherp inhangen omdat hij zo goed op zijn dubbelgebroken bit loopt.
Dan hou je het automatisch toch bij de vriendelijkste
en zeker toch niet bij zo'n heel dun ding met eng hoge tongboog, dat spreekt toch voor zich?

Maar laat maar, ik merk wel, de plaat zit er nog steeds en je bent niet wijzer geworden nu je een dagje ouder bent.
Als ik zou vaak commentaar kreeg over mijn foto's ging ik toch eens bedenken of er misschien wel iets van waar zou kunnen zijn
dus beheers je niet en plaats mijn lelijke foto's maar, dan leer ik er misschien wat van

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 10:21

oke, Debo komt in het wereld record boek 6 bijna 7 pagina's over de manier hoe iemand met zijn paard omgaat. hahahahah het is toch zielig.
Mensen hou toch eens op.