Gister hebben Noa en ik ons L1 debuut gehad. We zijn sinds januari wedstrijden aan het rijden. Zijn door de B heen gevlogen (3x starten) en zijn in de tussentijd hard blijven trainen om klaar te zijn voor de L1
Noa is een 9 jarige merrie. Zij heeft nooit wedstrijden gelopen en ik heb ze nog nooit gereden.
Samen proberen we te leren en verder te komen. Dat gaat echt niet alltijd even makkelijk, maar ik heb super geluk dat Noa echt een merrie is die voor je wilt werken. Ze doet echt haar best.
Sinds 2 jaar les ik bij deze instructrice en we zijn echt met sprongen vooruit gegaan. (ik zal een vorig topic als link erbij zetten dan kun je het erschil zien.)
Onze moeilijke punten zijn:
- Noa heeft kortere voorbenen dan achterbenen. Ze duikt steeds op de voorhand. Probeer echt zo goed mogelijk vanuit achter te rijden. Maar aangezien ik nog niet zo goed weet wat ik moet voelen, lukt dat niet altijd even goed en is ze me vaak voor.
- Ik heb de neiging om haar tegen te gaan zitten houden. Probeer haar als het waren omhoog te tillen van voor. Heeft natuurlijk geen zin, en ik moet echt gaan leren om los te laten.
- Het wijken is erg moeilijk. Voor rechterbeen gaat heel goed en kan ik haar mooi recht houden. Voor het linkerbeen raak ik haar schouder kwijt. Dan ga ik haar te veel begrensen met mijn rechterteugel met als gevolg dat haar achterhand eerst gaat, en verliest ze takt. Ik moet goed door blijven rijden op mijn buitenbeen. Wel begrensen met mijn rechterteugel maar niet te veel. (lastig lastig lastig)
- De overgangen terug vind ik lastig. Als ik niet goed door blijf rijden duikt ze op de voorhand.
We zijn nu in de les erg bezig om haar meer in balans te rijden. Om haar ontspannen wat meer omhoog te krijgen.
Op de wedstrijd was allemaal erg spannend (was ook meteen de eerste buiten wedstrijd) en ze was erg kijkerig. Normaal is ze altijd super relaxt maar nu was alles eng. Ze sprong steeds weg of drukte zich weg. Zal ook zeker door mijzelf gekomen zijn, aangezien ik echt super zenuwachtig was
Toch nog 2x eerste geworden (van de 4, dus geen top prestatie
) met 188 en 190 punten. Ben ik heel tevreden mee. Had het zelf echt nooit verwacht.Hier eerst het eerdere topic:
[RT-HAW] Noa@work, poging tot dressuren
IDphotos (Ivonka hier op bokt) is gister de foto's komen maken, Ze heeft weer super mooie foto's gemaakt! Heel erg bedankt daarvoor!
We zijn stappend naar de locatie gegaan zijn. Het was ongeveer 30 minuten stappen vanaf stal. Daarna heel even gedraaft en gegaloppeerd. Paar pasjes wijken en hup de ring in. De foto's van de 1e en 2e proef staan ook door elkaar
Dit is nog een draf foto van het inrijden:

Draf (je ziet echt dat ze nog meer van achter moet komen)

Dit soort stukjes zaten er steeds doorheen. (zo jammer!)

Galop:

Middengalop:

Wijken linkerbeen (zie die schouden!)

Wijken rechterbeen (jammer van die spanning, drukt ze zich omhoog. Kunnen we zo veel beter)

En halthouden en groeten:

En natuurlijk moesten we ook nog even met de bekers op de foto
(wat een trotse koppies he
)
Bedankt voor het kijken! Commentaar graag!, maar hou het alsjeblieft netjes.
)
) dat het namate je meer wedstrijdenervaring krijgt, je er makkelijker mee om leert gaan. Ik wil het nu allemaal nog te netjes en precies doen.

Dacht echt dat ik het had afgeleerd... Maar zie het idd nog een aantal keer voorbij komen.