wegspringen voor andere paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cocktailtime

wegspringen voor andere paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 20:02

hoi,

ik heb even hulp nodig omdat ik het zelf even helemaal niet meer weet.
donderdag was ik aan het rijden met mijn paard, er was verder niemand meer van stal in de rijbak. mijn paard was braaf en deed het goed. vrijdag stapte ik er weer op. maar er reden nog 2 andere paarden in de rijbak.
als 1 van de paarden mij tegenmoet komt rijden in draf of galop. springt mijn paard weg. of draait zijn kond naar binnen. en dit is niet alleen afgelopen vrijdag. hij doet het ook op concour met losrijden bijvoorbeeld. ik vind het super vervelend want als ik een keer de proef wil doornemen en er rijden andere mensen in. dan springt mijn paard de hele tijd weg. het is gewoon heel erg irritant
en ik weet niet of hij echt bang is of zich gewoon aanstelt.

want ik heb afgelopen vrijdag iemand anders er eens opgelaten die sterker is in het been. en bij haar deed die het 1x en daarna ook meteen niet meer. ik weet even niet hoe ik dit moet aanpakken.
ik heb al 1x priveles en 1x groepsles in de week.

iemand nog tips?
Laatst bijgewerkt door cocktailtime op 15-05-10 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:04

Tip: Zet je tekst rechtop, dat leest fijner.
Verder: Wees blij dat je paard opzij gaat. Je hebt er ook die doorstampen, daar zou je ook niet blij mee zijn.

cocktailtime

Re: wegspringen voor andere paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 20:06

het is totaal niet fijn. je kunt helemaal niks als je paard alleen maar wegspringt. ik neem niet aan dat jij een proef wilt rijden. en je moet over de hoefslag dat je paard wegspringt omdat een ander paard je tegenmoet komt.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:07

cocktailtime schreef:
het is totaal niet fijn. je kunt helemaal niks als je paard alleen maar wegspringt. ik neem niet aan dat jij een proef wilt rijden. en je moet over de hoefslag dat je paard wegspringt omdat een ander paard je tegenmoet komt.

Je moet je proef ook thuis oefenen, niet bij het losrijden. En in de echte proef zijn er geen andere paarden, dus dan is het verder toch geen probleem?

Je schrijft trouwens dat hij het bij anderen niet doet... Heb je eens geprobeerd hem voor te zijn? Dus met een tikkie op zijn kont zorgen dat 'ie doorloopt zoals jij wilt, voor hij de kans heeft iets stoms te doen?
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 15-05-10 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:09

Misschien zijn ogen laten checken??maar als ik hoor dat als er iemand anders op zit, met een sterker been, datie het niet doet kan het zijn datie je gewoon in de maling neemt..
Goed aan het been zetten dus..probeer met de les daar veel aandacht aan te geven..

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 20:11

met losrijden springt hij weg. en als ik thuis train en er rijd toevallig nog iemand. heb ik hetzelfde probleem. ook geef ik hem een tik maar dat helpt echt niet.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:18

Nou, ik snap je probleem wel hoor! Heb er zelf ook megaveel last van gehad, maar ik ben er nagenoeg vanaf, dus er is nog hoop voor je ;)

Ik heb wat lessen gehad bij andere paarden in de bak, en instructrice en ik konden zo mooi aan dit probleem werken.
Er zijn twee dingen die moeten gebeuren:
1.- jij moet volledig uit je hoofd bannen dat je paard gaat wegspringen, niet aan denken, niet bang voor zijn etc. Is heel moeilijk, maar dit gaat je op den duur wel lukken als je weer meer vertrouwen krijgt.
2. paard afleiden vóórdat hij aan het wegspringgedrag begint. Komt er iemand op de hoefslag naar je toe, ga jij voortijdig op een volte. Zit jij op een volte en nader je de hoefslag waar iemand anders rijdt: volte sluiten. Komt iemand op een volte in jouw richting en jij zit op de hoefslag, tempowisseling vragen, of bv buitenstelling vragen.
Het allerallerbelangrijkste is dat jíj je paard bezig gaat houden. Én dat je zelf je angst/frustratie uit je hoofd gaat zetten. Je paard voelt dit, merkt dit en handelt ernaar. Verder de situaties gewoon niet opzoeken. Proefje niet gaan oefenen als er andere paarden in de bak zijn. Heeft in dit stadium echt nog geen zin.

Moet je een keer inrijden bij een wedstrijd: zet mentaal die knop weer om. Houdt je paard lekker bezig en afgeleid. Als het een keer fout gaat: niet straffen, niet boosworden, gewoon weer opnieuw oppakken en rustig doorgaan waar je mee bezig was. Voor mij zat de uitdaging in een wedstrijd bij het warmrijden. Zodra ik hier vordering in merkte, kon mijn wedstrijd al niet meer kapot! Je kan naar een wedstrijd gaan met als doel het gecontroleerd warmrijden. Je proefje moet je dan zien als bijzaak, anders wordt het wel heel erg veel bij elkaar.

Het is een lang proces, ik ken het gevoel wat erbij hoort, maar de overwinning om hiermee om te gaan ken ik ook.

Heb je een goede instructeur/instructrice? Ga er eens samen met haar/hem aan werken, en vraag voor de oefening of iemand bij je in de bak komt rijden.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 20:22

gooya bedankt voor de tips. hier kan ik zeker wat mee!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:25

mooi zo. Succes, en laat je een keer weten hoe het gaat?

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 20:25

zal ik doen in dit topic.:)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:41

Zodra je ziet dat er een paard langs gaat komen, niet denken oh oh, daar gaan we weer, maar vooral stelling van het andere paard af pakken en lekker naar voren schakelen :)

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:16

mijn paard had dit ook.. en hierbij moet je ook nog uitkijken dat je er niet vanaf valt :P
maar telkens oefenen , er zijwaarts lagsaf draven... niet in stap.. dan heeft het paard te lang de tijd om te kijken.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:20

Die van mij doet het ook en ja, het is lastig. Heb niet de illusie dat het ooit echt over gaat maar hij doet het in ieder geval een stuk minder op het moment dat ik me er niet zo druk om maak en hij zijn concentratie niet bij mij heeft. Verder zorg ik er natuurlijk wel voor dat ik niet rakelings langs andere ruiters rijd :Y).

LeOnIe_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:37

die van mij heeft dat ook heel sterk gedaan. hij kon echt helemaal op z'n benen staan trillen als er een paard te dicht bij kwam. heb er in het begin veel rekening mee gehouden zodat hij niet bang was.. vervolgens iedere keer de grens opzoeken. en vooral zelf heel zelfverzekerd zijn dat hij niet schrikt/wegspringt