Paard springt ook over grondbalkjes/cavalleti's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowcab

Paard springt ook over grondbalkjes/cavalleti's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 17:01

Normaal gesproken kan een paard natuurlijk makkelijk over balkjes op de grond draven of een lage cavaletti.
Mijne springt overal een stuk hoger overheen dan nodig en dus ook over balkjes op de grond!
We springen wekelijks en mij is verteld dat ze hier vanzelf mee ophouden, maar dat idee heb ik nu dus niet!

Ik doe geen verlichte zit boven die balkjes omdat ik juist wil dat ze er gewoon overheen draaft of galoppeert zonder echt te springen.
Maar dat voelt alleen maar heel klungelig als ze er dan toch gewoon overheen springt! Op zich is dit allemaal geen ramp maar ik vroeg me af of iemand hier misschien tips heeft?

ZusJacobs

Re: Paard springt ook over grondbalkjes/cavalleti's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:28

Heel rustig draven doet ze het ook? Bij 1 ook? Hoe doet ze het in stap?

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:05

gaan werken aan de longe met balkjes en caveletti. Heb zelf ook de ervaring gehad dat het paard bleef springen, maar door een kleine volte te nemen paard rustig te laten draven en doorzetten is het uiteindelijk ook gelukt. had de longeerlijn wel als stellingslijn dan wordt het wat moeilijker voor het paard om te springen. Ze heeft het geleerd en nu doet ze het super.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 18:07

ZusJacobs schreef:
Heel rustig draven doet ze het ook? Bij 1 ook? Hoe doet ze het in stap?

Ja zelfs in stap komt er een overdreven huppeltje over het balkje! Iedereen moet er altijd om lachen maar in de springlessen wordt ik er niet echt mee geholpen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:13

_O- dat is wel heel ernstig..
Uuh ja, moeilijk paard dus.
En als je er in de springlessen dan is op aandringt. verder zou ik gewoon veel oefenen met 1 of twee balkjes. Gewoon beginnen met stap en telkens als hij het goed doet flink belonen met stem etc.
Succes!

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 18:18

Ja het is verder een top springpaard! Maar vooral als ze in de les een grondbalkje voor een hindernis leggen of erna wordt het voor mij gewoon een in uitje haha

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:55

mijn paard springt over de drafbalkjes op de grond omdat hij deze eng vind. springen enz gaat allemaal heel goed maar die balkjes werken niet. grondbalkjes voor de hindernis vind hij niet eng maar het zou kunnen dat jou paard hetzelfde heeft maar dan met die balkjes. Je kan het beste thuis rustig eraan werken want in de springles zijn er ook andere die aandacht vragen en dan hebben ze geen tijd om het rustig te behandelen. Als ik thuis rustig rij dan loopt mijn paardje erover maar als je weer wat doorrijd gaat ie weer springen en dan neemt hij als liefst alles in 1 keer. dus ik raad aan het niet gehaast te doen want als hij ook de balk eng vind dan heb je er ook niks aan om te straffen of je te irriteren want daar worden ze alleen maar lastiger van.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 23:51

Ik heb niet het idee dat ze het eng vind, ze spring er met oortjes naar voren in een rustige rechte lijn overheen. Maar ik ga het gewoon maar heel vaak doen! Gewoon rustig rijden en af en toe een balkje mee pakken ofzo.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 07:29

nixx schreef:
Ja het is verder een top springpaard! Maar vooral als ze in de les een grondbalkje voor een hindernis leggen of erna wordt het voor mij gewoon een in uitje haha

Das ook de bedoeling van een 'draf'balk (grondbalk is de balk die net voor onder de sprong ligt). Oftewel over de zgn drafbalk moeten ze ook een galopsprong maken. Als je alleen balkjes draaft, dan natuurlijk niet. Ook niet als er voor de sprong meerdere drafbalken liggen, muv van de laatste dus, dit is dan de inzet van de 1e galopsprong. Als je alleen balkjes oefent, dan eerst in stap aanleren, dan heel rustig in draf, wil hij er over galopperen dan steeds weer terug nemen. Zodra die ook maar balkje in draf neemt, meteen belonen.

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:44

oefenen oefenen oefenen.. mijn paard dacht ook in het begin dat een drafbalke een oxer van n meter was ofzo..
en dat ook onder het zadel... gewoon zo vaak mogelijk en zo rustig mogelijk( liefst in stap ) blijven oefenen.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:50

ik zou in stap aan de longeerlijn beginnen. Gewoon een stuk of 5/6 balkjes achter elkaar en er overheen stappen. Als je paard begint met springen komt ie er vanzelf achter dat het nooit gaat passen en gaat ie zelf nadenken over een oplossing hoe het wel gaat lukken. Pas als ie in stap door heeft dat ie gewoon kan blijven lopen kun je de balkjes iets ruimer leggen en hetzelfde in draf proberen. Dit werkt alleen als je genoeg balken achter elkaar legt zodat ie echt moet gaan nadenken hoe die zijn benen er niet over breekt.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 23:40

aslo schreef:
nixx schreef:

Das ook de bedoeling van een 'draf'balk (grondbalk is de balk die net voor onder de sprong ligt). Oftewel over de zgn drafbalk moeten ze ook een galopsprong maken. Als je alleen balkjes draaft, dan natuurlijk niet. Ook niet als er voor de sprong meerdere drafbalken liggen, muv van de laatste dus, dit is dan de inzet van de 1e galopsprong. Als je alleen balkjes oefent, dan eerst in stap aanleren, dan heel rustig in draf, wil hij er over galopperen dan steeds weer terug nemen. Zodra die ook maar balkje in draf neemt, meteen belonen.

Ja dat snap ik. Ik weet ook wel hoe een paard daarover heen moet komen en weet dus ook dat mijn paard daar echt heel overdreven overheen springt. Het is niet de bedoeling dat hij over het grondbalkje net zo'n reuzensprong neemt als de hindernis hoog is die erna pas komt!