stuwend achterbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wendietjuhhh

stuwend achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 16:01

Hoi!

Mijn paard is dit jaar drie geworden en hebben we zadelmak gemaakt. Ze is zeker wel 1.70 m. Momenteel staat ze weer stil door mijn gezondheidsredenen en we denken eraan om haar nog een jaartje te laten lopen ook omdat we haar deze maand waarschijnlijk naar de hengst doen. Ik longeer haar nog wel af en toe en zet haar wat bij.
Als ik op haar gangen let stapt en draaft ze ruim over haar voorhoef. Ik bedoel echt zeker 3 a 4 hoeven! Echter ze stuwt wel vanachter en buigt niet lekker door in haar achterbeen.
Wat zou dit kunnen zijn? Zou ze nog te zwak in haar benen zijn achter? Wat kan ik daaraan doen? Bijvoorbeeld balkjes lopen af en toe? Of zeggen jullie... dat komt vanzelf wel, laat lekker lopen.
Hoor graag van jullie.

Groetjes wendy

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:47

Je hebt het over een jong paard die flink aan de maat is, de drafpassen zijn ruim, wees daar voor nu tevreden mee.
Zodra je aan het werk gaat dan wordt je paard vanzelf sterker en al rijdend zal je steeds meer gewicht op het achterbeen krijgen waardoor je meer buiging in de sprong gaat krijgen. Berg op lopen zeg maar.

Geef je paard de tijd om sterker te worden, jonge paarden worden vaak overvraagd, met alle ellende van dien. voor jou is het ontzettend chips dat je niet kan rijden, maar voor je jonge paard helemaal niet erg.

Balkjes lopen kan zeker geen kwaad, geeft een leuke afwisseling in het (longeer)werk en maakt je paard bewust van zijn voeten.
Een andere leuke oefening is stappen in de lange lijnen, laat je paard in een rustig tempo zijn passen goed afmaken en oefen dressuurfiguren aan de lange lijnen zo wordt je paard bitwijs, als je er dan weer op stapt heb je toch al weer heel wat gewonnen.

Succes!

wendietjuhhh

Re: stuwend achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 12:28

Hoi Tiwi,

Ik dacht al dat dit lag aan haar leeftijd en grootte en dus slapte. Maar wil dit eigenlijk zeker weten. Ze heeft enorm mooie gangen maar sleept en buigt niet goed in de sprong.
Ik had haar ook graag de wei op gedaan als we goed hadden afgesloten. Ik heb haar een maand weggebracht om zadelmak te laten maken en daarna nog anderhalve week zelf gereden en ging erg goed. Daarna is het met opstijgen fout gegaan waardoor ik mijn rug heb gebroken. Nu heeft er twee keer weer iemand op proberen te zitten maar ze heeft er een trauma aan over gehouden en je kunt er niet meer fatsoenlijk op en af stappen want dan springt ze alle kanten op en gaat ze omhoog.
Toch hebben we deze week besloten haar dan maar de wei op te doen met deze afloop en haar lekker bij de hengst te doen (wat we al wel wilden doen hoor).

Ik ga haar nu wel weer wat longeren een paar keer per week om er iets vorm aan te geven gezien we haar nog wel naar de keuring doen en omdat ze geen druk in de mond wil aannemen want dan komt ze namelijk ook omhoog. Dus wat ik nu doe is eigenlijk niet aan de longeerlijn maar los in de bak en dan een hulpteugel eraan (niet te strak maar als ze haar hoofd omhoog doet dat er dan druk op komt (en dan gaat ze ook omhoog)). Maar zo ga ik haar de komende tijd denk ik 2 a 3x per week trainen. Aan de longeerlijn vind ik dat ze ook te kleine rondes maakt wat ook niet goed voor haar gewrichten is.

maar bedankt voor je tips hoor. hier kan ik wel wat mee.

groetjes wendy

chrisje_83

Re: stuwend achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:53

Het ene paard zal zichzelf makkelijker kunnen dragen dan de ander. Het ene paard heeft dus een dragend achterbeen (van jongs af aan), de ander een stuwend achterbeen.
Dit kan je versterken door veel overgangen, tempowisselingen en balkjes draven te doen. MAAR, jij hebt het over een 3 jarige, die flink groot is. Mijn advies is dan om juist weinig te doen en je paard uit laten groeien!