hoe paard in galop rond krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hoe paard in galop rond krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 07:33

Mijn hafje en ik gaan goed vooruit. stap is er bijna alltijd (na opwarming) totale aanleuning. In draf gaan we vooruit. Maar zodra ik wil galoperen is het neus eruit, springt aan in galop. En niet naar beneden te krijgen. Zelf zijn nek wilt niet ontspannen. Hij pakt bit en steeks zijn neus eruit, en dan zet hij ook nog zijn nek erop.

als ik me hafje longeer met dubbele lijnen of touwtjes, dan kan die het wel. maar dan wordt hij natuurlijk meer 'gedwongen' om zo te lopen.

Alleen met rijden is gewoon een ramp. Zelf met lange teugel wilt hij niet zakken met zijn neus. Ik ook totaal geen ophouding maken omdat hij dan zijn bit vast pakt. Nu vroeg ik me af of er tips zijn om zijn achterhand in galop sterker te maken. Vooral met aanspringen, hij springt niet vanuit zijn kont aan in galop. maar van voren. Daardoor moet hij zich eerst lang maken.

Ook als ik in draf met doorzitten gaat hij zijn neus eruit drukken.

hij is verder gezond.
Pas nog los gemaseerd
Gister naar de tandarts geweest

Zadel wordt binnekort na gekeken. Maar denk niet dat het probleem is omdat hij dit in galop al doet vanaf dat ik hem heb. Heb hem nu bijna 5 jaar. Daarvoor was die manegepony en daarvoor 6 jaar hengst. Waarbij ik denk dat hij meer voor de wagen heeft gestaan dan dat hij onder het zadel is gereden. Dus waarschijnlijk is hij pas in de manegelesen echt onder het zadel gegaan.

Anoniem

Re: hoe paard in galop rond krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 08:46

Ik denk dat hij zijn rug nog niet genoeg loslaat. Aangezien het probleem ook ontstaat als je gaat doorzitten. Een goed losgereden paard zal dan ook zijn rug loslaten als de ruiter hem niet in de weg zit. Dat kan ook een oorzaak zijn dat jij zelf onbewust aanspant in galop en met draf doorzitten waardoor hij zijn rug niet kan loslaten.
Hoe doet hij dit met een ander op zijn rug en wat vind je instructeur/trice ervan ?

_Hafjeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:19

mijn hafje doet precies hetzelfde

ClaudiaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:32

Dit is voor mij herkenbaar. Ontspannen in galop was voor die van mij ook erg moeilijk. Om sterker te worden in galop zal je veel kilometers (in galop) moeten maken, en eigenlijk hetzelfde proces moeten doorlopen zoals je dat bij de draf hebt gedaan. Dus: overgangen rijden, tempowisselingen, figuren rijden en vooral: zelf ontspannen (wat erg moeilijk is als je op een gespannen paard rond galoppeert!). Zodra je paardje het bit vastpakt eventjes losmaken op het bit, geen ophouding, maar een paar kneepjes om en om, en dan weer ontspannen in je hand en je been erbij houden zodat hij niet terugvalt.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 12:46

Yvank_ schreef:
Ik denk dat hij zijn rug nog niet genoeg loslaat. Aangezien het probleem ook ontstaat als je gaat doorzitten. Een goed losgereden paard zal dan ook zijn rug loslaten als de ruiter hem niet in de weg zit. Dat kan ook een oorzaak zijn dat jij zelf onbewust aanspant in galop en met draf doorzitten waardoor hij zijn rug niet kan loslaten.
Hoe doet hij dit met een ander op zijn rug en wat vind je instructeur/trice ervan ?

Hij doet doet ook bij andere in galop. Er is tot nu toe 1 iemand gelukt om hem in galop rond te krijgen. Maar ze vertelde wel dat hij er heeeeeel veel moeite mee heeft (diegene rijd allemaal jonge hengsten enz in. Echt een topmeid, Helaas sta ik niet meer op deze stal)

Me instrucice zegt dat ik geduld moet hebben en dat het dan wel allemaal komt, Dat weet ik ook weel. Maar het kan ook zijn dat hij gewoon een gewoonte van heeft gemaakt. Net als mensen die ergens een gewoonte van maken hah.

Tuurlijk heeft het ook met mij rijtechnisch te maken. ik moet nog veel leren. Alleen heeft het ook mee te maken dat hij geen sterke achterhand heeft. En dat weet ik..

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:48

Mijn hafje vind het ook lastig om te ontspannen in de galop.
Wat ik juist doe is al vrij snel in mijn training beginnen met de galop, dan rijd ik een paar rondjes en voltes met lange teugel, ook probeer ik mijn volte een klein beetje te sluiten en dan weer te openen. Dan ga ik gewoon weer stappen en draven enz, en dan lukt het later wel. Het duurt eventjes voordat het lukt, maar als het je lukt is hij dan wel ontspannen vanuit zichzelf, en niet omdat je het aan hem vraagt. :) Dus niet teveel bezig zijn met dat rond rijden maar gewoon met wat je nu al kunt, dan komt het van zelf goed.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:40

Tip van de volte werkt bij mij ook erg goed, op de volte in galop steeds iets sluiten en openen, rijden van je binnenbeen naar je buitenteugel en desnoods met je binnenteugel lichte ophoudingen maken op het drijven van je binnenbeen. Buitenbeen blijft aangesloten. Na een paar keer op de volte loopt hij lekker ontspannen en nageeflijk in galop. Wel goede sprong in je galop houden, dus zorgen dat hij goed aan je been is en blijft.

Roselique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:42

Misschien eerst longeren met dubbele long. Dan is hij los, dan ga je erop en is hij misschien wel ontspannen?
Gewoon 10 minuten longeren en dan korter rijden natuurlijk...

Wat ze hiervoor zeggen over voltes is inderdaad ook een goede manier, maarja werkt niet altijd :+

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:43

Roselique schreef:
Misschien eerst longeren met dubbele long. Dan is hij los, dan ga je erop en is hij misschien wel ontspannen?
Gewoon 10 minuten longeren en dan korter rijden natuurlijk...

Wat ze hiervoor zeggen over voltes is inderdaad ook een goede manier, maarja werkt niet altijd :+

Werkt wel wanneer de ruiter het goed aanpakt. :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:45

Hoe doet hij stap-galop overgangen? Blijft ie dan korter?
Van achter sterker maken door lage sprongetjes, in-uitjes, lange stukken rechtuit galopperen.
Hoe zit jij er zelf op in galop? Als jij voorover valt of verkrampt dat helpt natuurlijk ook niet..

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:45

ik heb hetzelfde probleem met mijn haf.
Ze vinden het erg moeilijk, volgens mijn instructie is het gewoon een kwestie van oefenen. Hoelang dit duurt is afhankelijk van paard en ruiter. Een haf vind het nou eenmaal moeilijk om de achterhand er goed onder te plaatsen.

Heeft hij wel een goed tempo en gaat het goed door de bochten?
Is het geen balansprobleem?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 18:42

Lotte1990 schreef:
Hoe doet hij stap-galop overgangen? Blijft ie dan korter?
Van achter sterker maken door lage sprongetjes, in-uitjes, lange stukken rechtuit galopperen.
Hoe zit jij er zelf op in galop? Als jij voorover valt of verkrampt dat helpt natuurlijk ook niet..

stap-galop kent hij. Zelf vanuit stilstaan-galop. Alleen doet hij dan neus naar voren en springt aan. Dat doet die bijna tegelijk haha..
Dat van volte openen en sluiten ga ik zeker proberen :) bedankt voor de tips

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:27

En als je eerst achterwaarts gaat dan? Dan brengen ze gewicht op achter..