Niet normaal kunnen lichtrijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

Niet normaal kunnen lichtrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:00

Beetje vage titel maar dat is mijn probleem.
Ik kan gewoon NIET normaal lichtrijden op mijn Fries. Ik vlieg echt heel ver uit mijn zadel omhoog.
Ik heb mijn beugels al langer gedaan en mijn instructrice gaf als tip dat ik elke keer als ik ga staan mijn hakken extra moet uitdrukken maar het werkt allemaal niet. Als ik er heel erg op ga letten dan ga ik gespannen zitten en loopt mijn paardje niet lekker meer. Iemand tips? Het is namenlijk best wel een vervelend probleem. Kan ook nooit fijn zijn voor mijn paardje dat ik zo ver uit het zadel vlieg.

Akhal_Teke

Re: Niet normaal kunnen lichtrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:02

Je moet juist je beugels korter maken zodat je jezelf hoger uit het zadel kunt drukken en geen "naslag" krijgt.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:06

Toen mijn beugels nog korter waren was het juist nog erger :o
Het is zeg maar zo dat als ik ga staan bij het lichtrijden dat ik dan niet dicht bij het zadel kan blijven maar echt de lucht inschiet. Weet niet zo goed hoe ik het anders uit moet leggen...

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:08

Misschien helpen wat zitlessen? Dat je eerst blijft doorzitten, dan gaat lichtrijden (zonder teugels even laten longeren en jij op je fries) en dan probeert op die manier een weg te vinden. Dan heb je ook geen kans dat je aan de teugels gaat hangen

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:10

Zitles is mischien inderdaad een idee. Doorzitten gaat trouwens weer wel hartstikke goed.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:13

Zitoefeningen helpen altijd om te ontspannen. Begin gewoon in stap: beugels uit, als het kan teugels los (in een knoop, iemand ernaast of aan de longe) of anders doe je het door de teugels met 1 hand vast te pakken. En dan allerlei gymnastiekoefeningetjes: zwaaien met je armen, handen zijwaarts, staart aanraken, oren aanraken, rondjes draaien met je voeten. Je gaat daardoor al losser en vrijer op je paard zitten.

In draf de beugels weer aan, de teugels kun je weer in 2 handen nemen maar begin eens lekker ontspannen. Je kunt het tempo varieren: wat is het fijnst, een klein drafje of juist een beetje doordraven? (Mijn eigen ervaring is dat een wat hoger tempo meestal makkelijker is.)
Je zegt dat het erger wordt als je er op gaat letten en je aanspant. Dan zou ik zeggen: let er juist niet op en ontspan :) Zelf ontspan ik heel makkelijk door 1 hand los te laten hangen en bijvoorbeeld te praten en wat om me heen te kijken.

Wat ook heel goed werkt is een flinke buitenrit en heel lang draven :) Je leert vanzelf efficienter om te gaan met je balans en energie.

Je beugels zou ik zo doen dat ze fijn zitten, en er verder niet te veel aan denken.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:18

Bedankt voor de tips! Op buitenrit als hij flink doordraaft zit ik inderdaad een stuk fijner en blijf ik voor mijn gevoel wel dichter bij het zadel :) Ik ga volgende week eens aan mijn moeder vragen of ze hem aan de longe wil nemen en ik erop inderdaad zonder beugels en teugels. Verder zit ik gewoon ontspannen, het lukt alleen niet om dicht bij het zadel te blijven. Op mijn pony lukt dat dan weer wel. Ik ga pas gespannen zitten als ik ga proberen om dicht bij het zadel te blijven...

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:24

Waarom wil je zo dicht bij het zadel blijven dan? Zolang je hoger uit het zadel komt maar niet kei hard terug ploft dan is het toch niet zo'n probleem? Ik weet niet waarom je zo dicht bij het zadel wilt blijven.. heb ik ergens gemist dat dit hoort?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:34

Mij is altijd verteld dat je bij het lichtrijden maar een paar cm uit het zadel mag komen dus vandaar :P
En tjsa.. als je zo ver uit het zadel komt dan kom je volgens mij sowieso harder neer dan waneer je dichtbij het zadel blijft... En op foto's en zo vind ik het er ook niet bepaald netjes uitzien als ik zo ver in de beugels sta :=

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:42

Tja.. ik denk dat er geen probleem is als je gewoon fatsoenlijk meeveert..

Afbeelding is dat al te ver?
Toch rijd ik heel normaal licht. Ik denk dat als je heel geforceerd gaat proberen om niet te ver uit het zadel komen dat je juist meer ploft.

*edit; verder wel een godsgruwelijke foto _O-

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:46

Haha je foto valt wel mee hoor :D
Ik kom nog een heel stuk verder dan jou uit het zadel :o
Vind het er bij jou ook niet storend uitzien. Maar als ik dan foto's van zo'n sta moment bij mezelf zie denk ik echt van: oeeeeiii :o

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:48

kun je een foto plaatsen ?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:48

Daar kan ik me niets van voorstellen dan.. want dan zit je bijna op z'n nek? Dan is er denk ik wel wat mis ja :')

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:51

Ach ja,wat is het probleem??Als je paardje hoog op gooit,kom je verder uit het zadel....`T is niet dieper. :P

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:51

Ik zal zondag avond even een foto plaatsen. Ik ben nu bij mijn vader en heb hier geen foto's op de computer.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:53

Victory2000 schreef:
Ach ja,wat is het probleem??Als je paardje hoog op gooit,kom je verder uit het zadel....`T is niet dieper. :P

Verder uit het zadel is inderdaad wel logisch maar ik kom er echt VEEEEEL te ver uit :=
Hoor van verschillende mensen regelmatig de opmerking: heeeee, je zit niet op een trampoline :Y)

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:09

Als ik de foto's in je profiel bekijk, dan zie ik dat je enorm in stoelzit zit op de een na laatste foto. Gaat het om dit paard? Je zit kan ook door het zadel (veelzijdigheid?) worden veroorzaakt of versterkt. En dat zou wel (een deel van) het probleem kunnen zijn. Als je je benen naar voren steekt, zit je achterin het zadel en moet je bij het lichtrijden echt gaan staan. Bij een hoogopgooiend paard kom je dan heel snel teveel uit het zadel. Dit is niet de bedoeling. Als je je benen netjes onder je hebt (dus hakken, heup en oren op een verticale lijn), dan kun je je bij het lichtrijden iets op laten gooien door het paard (kost dus geen kracht) en weer zachtjes gaan zitten (dat kost wel kracht).
Laat je moeder of instructrice goed kijken naar je beenligging en anders kun je ook nog een ander zadel proberen.
Succes!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 17:18

Ik zit inderdaad niet helemaal lekker op dit zadel. Ik zit als ik echt aan het rijden ben niet in stoelzit volgens mijn instructrice. Heb ik even gevraagd :P Het gaat inderdaad om de Fries in mijn profiel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:24

Als dit zadel goed ligt hoeft dat geen punt te zijn hoor, zelf heb ik ook een vzh en dat gaat prima.
Wat zou kunnen zijn is dat het te groot is voor je.

Verder vind ik een fries wel makkelijk lichtrijden, je word gewoon omhoog gewipt.
Gewoon relaxen en laat je meevoeren met de bewegingen van het paard en probeer daar op licht te rijden.

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:26

Zonder beugels gaan lichtrijden!!

Oefenen oefenen oefenen :Y)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 17:28

Mijn zadel ligt wel goed op mijn paard alleen zit ik er zelf niet in zoals het moet. Op mijn pony heb ik ook vzh zadel en met dat zadel zit ik weer helemaal anders. Ik wil eigenlijk sowieso wel kijken voor een dressuurzadeltje. Heb bij dit zadel het idee dat ik nogal ver naar achter zit en mijn benen vliegen inderdaad nogal snel naar voren. Ik zal morgen even foto plaatsen.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 17:29

angelique19 schreef:
Zonder beugels gaan lichtrijden!!

Oefenen oefenen oefenen :Y)

Dat kan ik ook nog proberen :D

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:49

Zonder beugels lichtrijden is best slecht. Om jezelf omhoog te werken, ga je klemmen met je bovenbenen en dat is niet bevorderlijk voor een onafhankelijke zit. Het is de bedoeling dat je benen ontspannen langs je paard hangen. Zo is het mij tenminste uitgelegd.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:53

Loopt je paard wel lekker over zijn rug heen? Als ik op een fries rijd die niet helemaal goed over zijn rug heen loopt en begint te tuigen, is het inderdaad ook lastig om daar goed op te blijven zitten. Terwijl als je de rust, ontspanning en ritme gevonden hebt, je meestal zelf ook beter kan blijven zitten.

Maar misschien heb ik wel ongelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:59

sheela schreef:
Zonder beugels lichtrijden is best slecht. Om jezelf omhoog te werken, ga je klemmen met je bovenbenen en dat is niet bevorderlijk voor een onafhankelijke zit. Het is de bedoeling dat je benen ontspannen langs je paard hangen. Zo is het mij tenminste uitgelegd.

Je hoeft jezelf helemaal niet omhoog te werken met je benen en te gaan klemmen. In tegendeel - juist door eens zonder beugels licht te rijden ervaar je extra goed dat het iets is dat vooral uit je buik/heupen komt of in elk geval zou moeten komen.
(Ik vind het toch opmerkelijk dat doorzitten zonder beugels wordt gezien als iets dat ontspanning zou bevorderen, en lichtrijden zonder beugels niet. Terwijl je bij allebei twee kanten op kunt: klemmen en forceren, of ontspannen en met je zit / timing / balans werken.)