Angst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Hafjeee_

Angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 18:42

Hallo,
Ik heb een haflinger merrie, ze heet Cindy en is al 15 jaar.
Ikzelf heb een probleem:
Ik ben de laatste tijd heel erg bang geworden.. overal in.

bij Springen:
- bang voor weigering
- als ik op de hindernis afdraaf dan gaat Cindy ineens in volle galop
- bij de sprong zelf dan krijg ik een heel erg raar gevoel

bij dressuur:
- bij aangalopperen bokt ze altijd
- als ik lingsom ga dan wil ze niet galoperen.. en als ik haar in galop heb gekregen gaat ze helemaal tegen het hek aan en blijft vaak mijn voet vasthangen (en dat doet pijn)
- ik kan geen volte maken want dan loopt ze aan de buitenkant weg..(dat ben ik aan het verhelpen door de buitenteugel in een wending strak hou en met de binnenteugel aangeef waar ik naartoe wil.. dat gaat al wat beter)

bij het buitenrijden:
- bij het aangaloperen in begint ze te bokken
- als ik galoppeer trekt ze de teugels uit mijn hand en gaat ze bokken

Ik ben er gelukkig nog niet vanaf gevallen.

Wie kan me helpen met al mijn problemen?

groetjes Sanne

zodiacje

Re: Angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:44

een instructrice?
Die kan jullie rustig aan begeleiden zodat je weer wat zekerder wordt.
Succes!

_Hafjeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 18:46

ik heb al een instructrice.. zij weet het ook niet echt meer

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:47

Dan is het tijd voor een andere instructrice...

_Hafjeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 18:48

dat denk ik niet want ik vind haar de beste.. ik heb wel al gevraagt op de manege maar...

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:48

dan heb je geen goede instructrice ;)

neem er veel tijd voor.. begin rustig met balkjes draven.. bouw het langzaam op.. en je moet je paardje een beetje aanpakken, hij neemt volgens mij een loopje met je ;) en een goede intructrice weet echt wel hoe ze dit moet verhelpen..

succes :)

_Hafjeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 18:49

bedankt voor de reactie.. woensdag heb ik springles dus ik zal het doen maar wat moet ik met de bokkende galop en als ik op de balkjes afga??

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:51

tja haffen hebben zo je zwakte door positief blijven denken als je bij der bent zit zo te horen geen kwaad in maar geef er eens een flinke lel als ze niet luister en wat ik altijd goed vind helpen bij klieren in galop gewoon nog harder laten lopen vind ze t gelijk niet leuk meer jij wil lopen dan mag dat van mij maar wel zolang dat ik wil en liefst nog harder das 2x en dan is het klaar hahaha

_Hafjeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 18:53

ik heb nog een probleem.. als ik galoppeer dan snijdt ze alle bochten af en gaat helemaal tegen het hek en scheef lopen

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:53

idd.. als ze in galop bokken gewoon flink doorgaan.. zodat ie niet kan bokken, en een lel verkopen.. (vooral als hij heel hoog gaat!) en met springen kun je proberen, als hij springen heel leuk vind, en hij daarom een 'vreugdebokje' maakt, elke keer er voor weg draaien.. net zo lang tot hij niet meer bokt.. ook al moet je dat 3 dagen achter elkaar doen.. :)

_Hafjeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 18:54

ja dat wegdraaien probeer ik ook maar dan trekt ze mijn handen kapot.. wat een probleempaardje hahaa... ik weet wel dat ze vroeger mishandeld was.. misschien lag het daaraan

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:54

_Hafjeee_ schreef:
ik heb nog een probleem.. als ik galoppeer dan snijdt ze alle bochten af en gaat helemaal tegen het hek en scheef lopen

probeer eens een tijdje op de binnenhoefslag te gaan rijden.. en dan tussen 2 benen te laten lopen.. desnoods doe je in beide handen een zweepje, en zodra hij niet luistert naar je been, en tegen de kant aan wil gaan, gelijk een tikje geven

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:55

Citaat:
ik vind haar de beste
Als je instructrice je met zulke dingen al niet verder kan helpen, dan is het overduidelijk niet de beste die er is ;)

Probeer het eens bij een ander, niet geschoten is altijd mis.
Je wilt van je problemen af, maar jullie samen lukt dat niet.
Dan zul je een stapje verder moeten :j

Succes ermee.

_Hafjeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 18:55

ik kan geen andere vinden.. ik zit nu wel met mijn neus in de boeken.. opzoek naar een oplossing voor mijn Cindy haha.

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:56

Misschien bij de basis beginnen.
Springen en buitenrijden pas doen als je de basis (draf/galop etc) op orde hebt en vooral zelf weer vertrouwen hebt opgebouwd.

Hoe galoppeert je paard aan de longe?
Bokt ze dan ook bij het aanspringen?

_Hafjeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 18:57

aan de lounge bok ze niet echt met aanspringen.. ik heb pas geprobeert om haar een beetje bij te ztten.. de bochten gaan dan wel wat beter.
maar ik vind het galopperen eng aan de linkerkant want dan gaat ze helemaal tegen het hek aan lopen.. ik stuur haar er dan wel van weg maar ze gaat er steeds weer naartoe

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:11

Dat zijn toch nog wat problemen.
Volgens mij zit die angst echt tussen je oren.

Ik zou een goede instructeur / instructrice nemen! ;)

veel succes! :j

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:23

Heb je al uitgelegd aan je instructrice wat je angsten zijn? Verder klinkt het inderdaad een beetje alsof je erg met je laat sollen door je pony. Voor het naar buiten vallen kan je je buitenteugel en je buitenbeen gebruiken om te begrenzen zodat ze goed weet dat ze daar niet naartoe mag gaan. Als ze je buitenbeen negeert kan je er een zweepje bij pakken, niet om te slaan, maar om duidelijk aan te geven dat daar een begrenzing is.

Vraag anders om een priveles, waarbij je met je instructrice aan de basispunten werkt, zoals het weglopen naar buiten en de galop die niet lekker gaat.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 02:07

Meissie, je bent 11 jaar oud... Een instructrice die je hier niet meer mee kan helpen is absoluut niet de beste.
Voor ons is het lastig om van achter een computer te zeggen wat je moet doen, maar wil wel proberen.

Haflingers zijn nou eenmaal sterke en eigewijze doerakkers..
Maar zoals ik het nu lees, neemt zij jou gewoon mega in de maling.

Probeer eens met rijden veel op de 2e of 3e hoefslagf te rijden. Zo als ik het lees, heeft jou paard moeite ermee als zij geen aanleuning heeft

bij Springen:
- bang voor weigering Paard opsluiten tussen je teugels en je benen. Pas meegaan en meegeven om het moment van de afzet
- als ik op de hindernis afdraaf dan gaat Cindy ineens in volle galop Maak jezelf wat zwaarder en houdt haar in
- bij de sprong zelf dan krijg ik een heel erg raar gevoel

bij dressuur:
- bij aangalopperen bokt ze altijd Gaatje korter gaan zitten, alvast bij het aanspringen naar achteren gaan leunen. Binnenbeen op de singel buitenbeen erachter. Bokt ze? Tik op haar bil. Doet ze het niet? Meteen heel goed belonen
- als ik lingsom ga dan wil ze niet galoperen.. en als ik haar in galop heb gekregen gaat ze helemaal tegen het hek aan en blijft vaak mijn voet vasthangen (en dat doet pijn) Buitenbeen aanhouden en haar daarmee wat van de kant afduwen. .
- ik kan geen volte maken want dan loopt ze aan de buitenkant weg..(dat ben ik aan het verhelpen door de buitenteugel in een wending strak hou en met de binnenteugel aangeef waar ik naartoe wil.. dat gaat al wat beter) Ook belangrijk om je paard rond om je been te hebben. Duw haar met je buitenbeen naar binnen en met je binnenbeen zorg je ervoor dat ze niet tever naar binnen gaat.

bij het buitenrijden:
- bij het aangaloperen in begint ze te bokken Zolang je het in de bak nog niet heb kunnen oplossen, zou ik voorlopig nog even niet gaan galoperen buiten
- als ik galoppeer trekt ze de teugels uit mijn hand en gaat ze bokken

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 07:11

Ik denk dat die instructrice nou ook weer niet slecht is hoor, ik bedoel, ze is toch aangenomen op een manege.
Misschien zou ze je moeten kunnen helpen daarmee... Anders laat je haar of een andere goede ruiters een op je hafje rijden, misschien helpt dat? Gewoon om het idee te krijgen hoe ze doet en of er misschien een oplossing voor is?

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:12

Waarom bokt ze? Ligt het zadel wel goed? Als zadel en hoofdstel goed zijn en ze verder geen medische problemen heeft, denk ik dat ze jou flink in de maling neemt. Ietsje strenger en consequent zijn. Nee is nee, nu niet en nooit niet.

Verder zou ik als ik jou was helemaal terug gaan naar de basis. Pas als je je pony goed onder controle hebt en ze weet wie er de leider is, een sprong maken of een een buitenrit doen.

Succes ;)

fanboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:55

Hoi, heb je al een andere instructrice? :)

_Hafjeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 15:18

bedankt voor de reactie's.. mijn pony staat niet op een manege.
mijn instructrice werkt wel op een manege.. ze geeft me privé les..
Ik zal haar mijn angst uitleggen bedankt..
ik ga voorlopig wat meer dressuur doen

ik hou jullie op de hoogte;)

groetjes

_Hafjeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 15:47

hier zie je een springfoto, ik moet haar erg inhouden maar bij de onderste niet:
Afbeelding

Afbeelding

ps: ik spring met Cindy nog niet zo hoog als op de manege. :Z

_Hafjeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 18:36

Ik heb mijn instructrice verteld dat ik best bang ben.. ze heeft gezegt dat ze er rekening mee houdt.. ze is er toen zelf op gaan zitten en heeft gereden.. Met dressuur gaat het nu beter