Wil maar niet aan de teugel in galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maikaatje

Wil maar niet aan de teugel in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 14:58

Hallo Bokkers,
Ik heb een praktijkprobleem, en misschien hebben jullie wel een oplossing :D

Ik heb een haflinger sinds ongeveer een half jaar heb ik haar redelijk aan de teugel lopen, nog niet constant maar het gaat aardig goed. In stap loopt ze netjes en de hele tijd naar beneden. In draf wordt het iets moeilijk en blijft ze niet altijd beneden. In Galop doet ze het helemaal niet. Ze staakt enorm en zet haar kiezen strak op elkaar. Ze loopt totaal niet lekker in galop heel gespannen.

Ik heb geprobeerd haar aan de teugel te krijgen door losjes te spelen, en ook ben ik wel eens wat harder geweest. Maar beide werkt niet. (Aan de longeerlijn (met bijzet) Doet ze het wel netjes, ook al kan ze daar ook omhoog komen, deed ze in het begin. Trok ze de hele singel mee)
Heb met allerlei hulpteugels gereden, maar ben er niet zo'n fan van.
(kan niet zo goed een verhaal vertellen, maar als je nog vragen heb kun je die natuurlijk vragen.)

Ik heb ook nog wat foto's van alle gangen:

Stap:(oude foto, kon geen andere vinden)
Afbeelding

Draf:
Afbeelding
Hier komt ze dus weer wat omhoog, maar minder hoog dan in galop.
Afbeelding

Galop:(het probleem)
Afbeelding
Afbeelding

Wie weet welke oefeningen ik kan doen. Of wie heeft misschien een ander oplossing?

Groetjes Sanne

AmberHeijman

Re: Wil maar niet aan de teugel in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:21

Ik denk dat jij het onderwerp 'aan de teugel' niet onder de knie hebt. Er komt niks van spelen bij. Gewoon de achterhand onder de massa brengen, ook in galop. Dus niet snel galopperen, maar probeer sprong te krijgen. Dus lekker stevig doorgalopperen en ook veel stukken verzamelen/strekken net als je in draf en stap ook doet om 'aan de teugel' te krijgen. Als je echt moet spelen is er iets mis met jou manier van rijden. Maar dat is imo.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 15:24

Ambrasoft schreef:
Ik denk dat jij het onderwerp 'aan de teugel' niet onder de knie hebt. Er komt niks van spelen bij. Gewoon de achterhand onder de massa brengen, ook in galop. Dus niet snel galopperen, maar probeer sprong te krijgen. Dus lekker stevig doorgalopperen en ook veel stukken verzamelen/strekken net als je in draf en stap ook doet om 'aan de teugel' te krijgen. Als je echt moet spelen is er iets mis met jou manier van rijden. Maar dat is imo.

Nja, achterhand zit er al redelijk onder. En verzamelen en strekken doe ik ook wel. Spelen hoort er toch ook gewoon bij. Word onder les ook verteld, om te spelen.

pinksterkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:57

oefenen, oefenen en nog meer oefenen.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:03

Voor zover ik kan zien is de galop nog moeilijk voor je paardje, klopt dat? Op de eerste galopfoto ziet het er nogal ongebalanceerd uit. Je paard zal zijn balans proberen te bewaren door zijn hoofd wat hoger te brengen. Pas als ie die balans een beetje gevonden heeft zal het makkelijker gaan. Geduld en oefenen! Vooral niet gaan plukken om het voor elkaar te krijgen, hier bereik je niets mee.
Voor de rest teugels netjes in contact houden en benen eraan, zorgen dat je paardje zijn balans kan houden.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 18:55

Olympus_ schreef:
Voor zover ik kan zien is de galop nog moeilijk voor je paardje, klopt dat? Op de eerste galopfoto ziet het er nogal ongebalanceerd uit. Je paard zal zijn balans proberen te bewaren door zijn hoofd wat hoger te brengen. Pas als ie die balans een beetje gevonden heeft zal het makkelijker gaan. Geduld en oefenen! Vooral niet gaan plukken om het voor elkaar te krijgen, hier bereik je niets mee.
Voor de rest teugels netjes in contact houden en benen eraan, zorgen dat je paardje zijn balans kan houden.

OKeey bedankt :D
We gaan er veel mee oefenen. Zat ook al te denken om zitles te nemen. Want ze kan ook uit balans zijn door mij niet?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:57

Galop is een gang die veel kracht kost, probeer dus veel overgangen naar galop, en tempowisselingen binnen galop te maken om je paard sterker te maken
Als je pony kracht genoeg heeft zal hij hoogstwaarschijnlijk vanzelf aanbieden om je hand te willen volgen en dat moment moet je gebruiken

Kracht gebruiken op een gespannen paard heeft trouwens geen zin, dan forceer je alleen maar dingen op een gegeven moment krijg je vast wel een vals krulletje maar daarmee schiet je helemaal niets op
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 14-05-10 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:59

ik heb hetzelfde probleem met mijn haf.
het is een kwestie an vooral veel doen.
Longeren ondersteund hier ook in, vaak opnieuw aanspingen en terugnemen.
Vooral niet naar voren gaan zitten dan gaat hij/zij alleen maar harder.
Als je achterover zit zal je merker dat het tempo verminderd.

Succes!

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 19:04

OKeey bedankt! We gaan oefenen. (zodra ze weer normaal loopt) :D

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:03

Zitles kan nooit kwaad :) en ja, een paard kan uit balans raken door de ruiter. Nu zie ik bij jou niet direct grove 'fouten' in je houding maar het kan altijd verbeterd worden. Het enige wat ik zie bij jou is wat spanning in je (onder)rug en op de eerste drie foto's zit je wat voorover gebogen met je schouders terwijl je op de laatste foto een te holle rug hebt en dat je je handen daar naar beneden drukt.

Onlylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:09

Ik had met me vorige pony hetzelfde! In draf en stap liep ze netjes an de teugel maar zodra we aangallopeerden trok ze me zowat uit het zadel! We hebben toen van alles geprobeerd maar he werkte niet echt! Toen hebben we een ander bitje gepribeerd en dat ging veel beter!

Gina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:57

ik heb precies het omgekeerde probleem
aan de teugel lukt niet
alleen in galop :D

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 11:08

Olympus_ schreef:
Zitles kan nooit kwaad :) en ja, een paard kan uit balans raken door de ruiter. Nu zie ik bij jou niet direct grove 'fouten' in je houding maar het kan altijd verbeterd worden. Het enige wat ik zie bij jou is wat spanning in je (onder)rug en op de eerste drie foto's zit je wat voorover gebogen met je schouders terwijl je op de laatste foto een te holle rug hebt en dat je je handen daar naar beneden drukt.

Ja dat klopt. Ik zet mijn rug en schouders helemaal vast. Moet er goed op letten want weet wel dat ik het doe, zodra ik eraan denk probeer ik weer te ontspannen. Dat is nogal vervelend. Vandaar dacht ik dat ik daardoor haar in de weg zat.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 11:09

Onlylover schreef:
Ik had met me vorige pony hetzelfde! In draf en stap liep ze netjes an de teugel maar zodra we aangallopeerden trok ze me zowat uit het zadel! We hebben toen van alles geprobeerd maar he werkte niet echt! Toen hebben we een ander bitje gepribeerd en dat ging veel beter!

Heb met 3 verschillende bitten gereden. In galop werkt het niet. Alleen andere gangen loopt ze in het begin netter, maar na een tijdje is het weer zoals vooraf aan.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 11:09

ginacuprum schreef:
ik heb precies het omgekeerde probleem
aan de teugel lukt niet
alleen in galop :D

Ja dat ken ik ook.
Snap er geen bal van :+

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:11

Ander bit is alleen symptoombestrijding, dat helpt idd voor even en als ze eraan gewend is, helpt het geen bal. Wat je moet doen is het probleem bij de oorzaak aanpakken. In de eerste plaats is dat geduld hebben, in de tweede plaats kunnen wij helaas niet van een computerscherm zien wat precies de oorzaak is.. Ik vind wel dat je de kritieken goed opneemt en er iets aan gaat doen! :)

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:31

wat vaak gebeurd, is dat je bv in een uur veel stapt en draaft, en veel minder galoppeerd. zo oefen je het meeste in stap en draf en gaat het daar ook na een tijd goed in.
(ik weet niet of dit het geval is bij jouw) maar probeer gewoon wat meer stukken te galopperen, lekker veel voltes, en af en toe een lange zijde midden galop etc.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 21:08

laura444 schreef:
wat vaak gebeurd, is dat je bv in een uur veel stapt en draaft, en veel minder galoppeerd. zo oefen je het meeste in stap en draf en gaat het daar ook na een tijd goed in.
(ik weet niet of dit het geval is bij jouw) maar probeer gewoon wat meer stukken te galopperen, lekker veel voltes, en af en toe een lange zijde midden galop etc.

Ja dat is ook wel een beetje het geval. Aangezien het geen lekkere gang is en ik het minder lang doe. Ik probeer het wel vaak te doen. Veel overgangen van draf naar galop en terug.
Maar dat is idd wel een logisch iets. :+

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:33