Ik had een vraagje mijn pony is nog niet super lang onder het zadel. En ik rij vooral recratief op haar. Maar nu gaat ze in stap kauwen en dan hangen op het bit. Wat betekent dit? (ik weet dat kauwen op het bit goed is maar hangen?) En wat moet ik doen als ze dit doet?
marysa123
Geplaatst: 14-05-10 11:22
dit lijkt erop dat je paard aangeeft dat ze wil samenwerken.! is het echt heel zwaar hangen en maakt ze daarbij kouw en lik bewegingen..? in de kudde gebrijken paarden dat om aan te geven dat ze dat andere paard respechteren als lijder . dat betekent voor de mens dus dat ze willen samenwerken... groetjes marysa (
hangen op het bit doen ze vaak om steun op je hand te zoeken ivm de balans die nog niet voldoende is. Probeer vooral niet terug te gaan trekken. Als ze lichte druk op je hand geeft voor de steun is dat niet erg, maar als je het gevoel hebt dat ze echt je armen van je lijf trekt/hangt dan even je hand naar voren toe en weer rustig terug plaatsen. Als je meer gaat schakelen zul je merken dat ze je hand vaker opzoekt, door je hand even vooruit te doen leert ze op eigen benen te lopen. Dit doen ze meestal wel de eerste paar maanden of proberen het, niet terugtrekken is het belangrijkste (je wint het toch niet uiteindelijk).
heeft niets te maken met samenwerken. Je wilt juist niet dat je paard gaat hangen. bugpluisje heeft wel gelijk het is een teken van onbalans. Veel trainen op het lopen op eigen benen! tijdens rijden, longeren en lange lijnen is dit goed te trainen.
Ik sluit me aan bij bugpluisje. Tijdens het bewegen van je hand naar voren (of naar boven) tot ze weer terug bovenin komt wel been blijven geven.
SuperSvala
Geplaatst: 17-05-10 15:10
kauwen en hoofd laag (bij de teugel niet losser maken word dat dus hangen) wel degelijk teken van onderdanigheid. maar zou ook een balans probleem kunnen zijn, mvn niet aardig om Marysa haar mening in twijfel te trekken. want haar theorie zou ook kunnen kloppen, laat ladydaily maar kiezen waar het het meest op lijkt. die kent haar paard immers
LadyDaily
Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-10 18:17
het is niet echt keihard trekken. En in het begin deed ze het alleen in stap en nu ook langzamerhand in draf. Dus als dat met evenwicht te maken heeft weet ik niet. In galop doet ze het niet.