paard bokt bij aanspringen in galop behalve bij buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pinksterkip

paard bokt bij aanspringen in galop behalve bij buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 22:48

Hey,

Sinds een tijdje rijd ik er een paard bij.
Maar als ik met haar in de bak wil galopperen geeft ze eerst een hele hoge bok.
Hierdoor vind ik het eng om in de galop aan te springen en merk ik dat ik er gespannen op zit omdat ik er een keer door ben afgevallen..
Als ik met haar buiten rijd doet ze dit niet.
Ik ga met haar wel les volgen, maar dit duurt nog een tijdje..
Hebben jullie een idee waarom ze dan bokt en hoe ik dat zou kunnen voorkomen? En wat ik kan doen dat ik er minder gespannen op zit?
Het zadel ligt er goed op verder heeft ze lichamelijk niks.

Ik hoop dat jullie tips hebben

_Kimo_

Re: paard bokt bij aanspringen in galop behalve bij buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 22:50

Ik denk dat ze je een beetje aan het plagen is :p
Ik denk dat ze buitenrijden gewoon veel leuker vind, en het daarom niet doet.. De bak is toch altijd een stukje zwaarder (en misschien een beetje saai voor haar) en dat ze daardoor een soort van in protest komt ertegen. Vooral proberen te blijven ontspannend! Hoemeer spanning, hoe erger het zal worden. Vooral veel proberen te oefenen, aanspringen, rondje galopperen, volte rijden, terug in draf en weer aanspringen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 22:53

Probeer je paard in een hele snelle draf te rijden. Zó snel dat ze wel in galop moet gaan, dikke kans dat ze dan niet bokt. Als dat een tijdje goed gaat, ga je er galopshulp bijgeven. Eerst moet ze voorwaarts die galop in.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 22:57

Paarden doen niet aan plagen. De reden waarom ze buiten wel normaal aanspringt ligt denk ik bij het feit dat je bij buitenrijden doorgaans rechtuit rijdt en ze dus niet echt buiging hoeft aan te nemen. In de bak spring je waarschijnlijk vaker in een hoek/wending aan waarbij er meer kracht vanuit het binnenachterbeen moet komen, en ze haar rug meer moet gebruiken, waardoor het moeilijker voor haar is om aan te springen zonder krachtsexplosie in de achterhand(bok).

Ik zou eerst eens meer gaan werken aan de lossigheid in het algemeen, dus lekker over de rug rijden, loswerken en als dat beter gaat in draf, eens wat proberen met aanspringen op de lange zijde, dus zonder buiging. Langzamerhand zal ze leren dat ze het kan, en zal ze merken dat haar lijf sterker en losser is, en zal haar reactie op de galophulp waarschijnlijk heel anders gaan worden. Kost even tijd maar het lukt vast!

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:34

ben het helemaal met mindfields eens :)

nathalya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:45

ben het ook met Mindfields eens, spring gewoon een aantal keren op de langezijde aan om voor jou de galop niet in een hoekje te stoppen. Je moet de galop wel blijven doen om het straks niet helemaal eng te vinden. Doe dit een paar keer op de lange zijde maar niet te veel. Ga voorderest gewoon verder met lossigheid en kracht opbouwen van achteren. Schijnovergangen en echt overgangen. Zorg dat het paard fijn aan je been is, dan moet de galop straks ook goedkomen...

marysa123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:34

ik denk dat je paard een zwakke achterhand heeft.! dat ze mooite heeft met aangloperen omdat ze haar binnenbeen eronder zet. je kan dat been oefenen en sterker maken.! wat je kan proberen is haar op de lange zijde te laten galoperen. dat is gemakkelijker voor het paard (weet niet of je aangaopeerd in de hoek of op een volte..) najaa. zou ik doen gr marysa

pinksterkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 12:15

bedankt voor de reacties.
Ik galoppeer inderdaad altijd in de hoek aan,
maar ik zal het eens op de lange zijde proberen.
Wat misschien ook goed is om te weten is dat ze voor ik begon met haar te rijden (dat doe ik nu zo'n 4 week) dat ze 2 jaar stil heeft gestaan en alleen maar 1x in de week buiten is geweest.
Dus dan denk ik dat het inderdaad klopt dat haar achterhand nog niet heel sterk is.
Ik ga wel vooral bezig met overgangen rijden (in stap draf) en figuren, denk dat dat ook zal helpen om haar lossen te krijgen.

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:23

Ja TS, dat doe je helemaal goed. :j Neem er lekker de tijd voor en spring is op de lange zijde aan, dat wil al vaak helpen!

pinksterkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 16:33

het ging vandaag echt een stuk beter, ze heeft geen 1 bok gegeven. ik sprong iets voor de bocht aan, en had eerst lekker lang los gewerkt. ging goed! :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:36

Super!

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:00

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:03

Mindfields schreef:
Paarden doen niet aan plagen. De reden waarom ze buiten wel normaal aanspringt ligt denk ik bij het feit dat je bij buitenrijden doorgaans rechtuit rijdt en ze dus niet echt buiging hoeft aan te nemen. In de bak spring je waarschijnlijk vaker in een hoek/wending aan waarbij er meer kracht vanuit het binnenachterbeen moet komen, en ze haar rug meer moet gebruiken, waardoor het moeilijker voor haar is om aan te springen zonder krachtsexplosie in de achterhand(bok).

Ik zou eerst eens meer gaan werken aan de lossigheid in het algemeen, dus lekker over de rug rijden, loswerken en als dat beter gaat in draf, eens wat proberen met aanspringen op de lange zijde, dus zonder buiging. Langzamerhand zal ze leren dat ze het kan, en zal ze merken dat haar lijf sterker en losser is, en zal haar reactie op de galophulp waarschijnlijk heel anders gaan worden. Kost even tijd maar het lukt vast!

Ik wilde eigenlijk hetzelfde zeggen als hierboven! Mijn paard heeft dit ook gehad en dat kwam omdat ze vast zat bij SI gewricht, achter het zadel dus...