Paard galoppeert tijdens doorzitten meteen aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Paard galoppeert tijdens doorzitten meteen aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 15:30

Hallo,

Ik zit hier met een beetje vervelend probleempje en ik kan het ook niet echt verklaren. Sinds kort springt mijn paard heel erg klein aan. Eigenlijk begon het afgelopen week pas.

Tijdens de les wou mijn instructrice dat mijn paard iets meer naar voren aansprong, want ze sprong erg 'omhoog' aan en dat ziet er niet zo netjes uit want daar is ze nog niet aan toe. En in de B en de L willen ze juist zien dat je paard mooi naar voren aanspringt. Ik heb haar toen iets lager in gesteld en we moesten schakelen tijdens het doorzitten (ze springt tijdens doorzitten bijna meteen aan als je been geeft). Dat ging toen uiteindelijk gewoon heel netjes.

Ook toen ik de dag er na thuis mee aan de slag ging, niet echt problemen. De dag daarna had ik wedstrijd en heb nog extra geschakeld met doorzitten en een paar keer extra het aanspringen in galop meegepakt. Beide keren ging het in de proef bij de eerste keer doorzitten en in galop aanspringen wel goed.

Alleen de tweede x is ze er nog meer op voorbereid dat het er aankomt en als ik er dan tijdens het doorzitten met mijn been aan kom springt ze gelijk (klein en heel erg omhoog) aan en als ik er niet aankom gaat ze steeds kleiner draven. Ik kreeg toen als tip van de jury rechter op te gaan zitten.

De dag na wedstrijd (moederdag) heb ik haar alleen gelongeerd en het viel me op dat ze wat kleiner galoppeerde dan normaal. Aan het aanspringen was niets bijzonders te zien.

Toen een dagje vrij gehad en andere dag (zou ik eigenlijk privé les hebben, maar ging niet door) buitenrit gemaakt (dan galoppeert ze wel heel ruim en ook gewoon lekker op het achterbeen).

Vandaag heb ik even in de bak gereden. Niet al te veel gedaan, want hij was nogal zompig. Voor ik een galopje meepakte heb ik haar in stap en draf lekker losgereden en ook met doorzitten wat geschakeld. Toen op rechtsom aangegaloppeerd dat ging wel netjes. Maar na die eerste galop kon ik niet meer normaal doorzitten. Haar drafpassen worden gelijk veel minder ruim dan normaal en bij het minste of geringste dat ik er met mijn been aankom springt ze aan in een minigalop waar ze heel moeilijk uit te halen is(voor ik haar weer in draf heb staan we eerst bijna op de plek stel :+ ). Ook het galopperen zelf gaat veel minder lekker dan eerst nu (was een van haar sterkste punten).

Het is heel vervelend, want als ik haar een tik geef springt ze gewoon als nog aan. Ik snap er niets van, want ze is op de een of andere manier op dit punt heel slecht aan het been geworden. Voordat we in de training gingen galopperen was ze hartstikke lekker los, lekker ruim bewegend, makkelijk te stellen, makkelijk te schakelen. Alleen op een gegeven moment sprong ze zelfs aan als ik niet doorzat, maar gewoon haar ruimer wilde laten draven (omdat ze dacht dat ik dan ging doorzitten oid).

Ik snap er niets van, want doorzitten was nooit een probleem en zo lang we niet aangalopperen ook geen probleem. Haar achterhand is nu sterker dan ooit en toen ze het als jonkie nog lastig vond sprong ze juist te vluchtig aan ipv zo ver terug. Wat ook veel lastiger is, want ze galoppeert dan echt super klein! Als ik het zelf zo lees vind ik het klinken als problemen met haar rug, maar ik snap niet dat ze een paar dagen geleden nog wel een mooie ruime nagevelijke galop op de achterhand kon laten zien. Merkte er eenmaal in galop niets meer van. Verder is ze ook altijd heel goed aan het been en verruimd ze haar passen heel makkelijk (hebben de afgelopen x en altijd een 8 gehad voor de middendraf).

Het punt waarop het dus misgaat is na de eerste galop en als ik dan weer ga doorzitten. Wat eerder geen probleem was, omdat ik bewust ook gewoon oefeningen deed in het doorzitten en het dus niet altijd een teken voor galop aanspringen is. (In de proef ziet ze het wel aankomen). En daarna kan ik dus en niet meer normaal doorzitten en een beetje extra been aanleggen zonder dat ze meteen aanspringt.

Maandag komt de zadelmaker wel langs, maar het lijkt me sterk dat ik met de rest totaal niets van merk en ze nu lekkerder loopt dan ooit. Iemand nog een idee wat dit kan zijn? Morgen heb ik les dan vraag ik er uiteraard ook naar, maar vind dit zo vreemd.