Bedankt allemaal! Heb ik zeker wat aan 
__PSM__ schreef:Ik zou niet zomaar een sleutel in je paard zijn kont planten hoor, een DA of fysio/osteopaat weet volgens mij precies welke punten hij daarvoor moet hebben.. Of maakt het niet uit hoe je dat doet...
Ik weet niet of het heel veel kwaad kan, natuurlijk moet je altijd voorzichtig doen en niet proberen als je niet zeker bent. Ik heb deze oefening inderdaad van een DA meegekregen. Als ik achter mijn paard sta en naar zijn kont kijk, zie ik ongeveer een handbreedte van de ruggengraad twee ''lijnen'' lopen. Over allebei zijn billen één, beginnen op hoogte van het kruis. Een spiergrens misschien...? Je neemt iets puntigs (sleutels, of je nagels, of een puntje van een hoevenkrabber) en activeert daarmee een reflex van je paard door van op het hoogste punt van het ''lijntje'' dat lijntje te volgen, naar achteren toe, tot na het dikste punt van de billen ongeveer. Je paard draait in reflex zijn bekken dan naar binnen - trekt zijn buikspieren aan, rekt zijn rugspier op. Hij gaat ''zitten''. De eerste keer schrok ik behoorlijk van de reactie. Ik had nog nooit zoiets gezien! Ik kreeg mee het niet elke dag te doen, maar in trainingsperiodes ééns in de zoveel dagen een keer te doen.
Kamy schreef:Leg eens goed uit hoe je dat nou precies doet met die sleutel???? En je zegt "sleutelproef". Wanneer is hij gezakt voor de proef en wanneer geslaagd? Vind dit wel interessant!
Slagen of zakken kan volgens mij niet echt, haha. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen! Een fysio kan misschien dingen aflezen aan het reflex. Alles wat afwijkt van de normale reactie zou je ''gezakt'' kunnen noemen. Ik heb het zelf tot ''proef'' gedoopt omdat het in het begin een beetje als een expiriment voelde.