Onder het zadel trappen naar zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annepoes

Onder het zadel trappen naar zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:44

Ik ben heel erg benieuwd of er tips zijn om een pony onder af te leren die trapt (of bokt) naar een klein tikje achter je kuit. (onder het zadel) Hij is net zadelmak, maar we moeten het er toch uit zien te krijgen..

wie heeft hier ervaring mee?

midgie

Re: Onder het zadel trappen naar zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:28

Waarom al met de zweep werken als hij net zadelmak is?
Wat wil je met de zweep doen dan?
Bokken en trappen naar de zweep betekent dat jij te veel doet met de zweep, dus is je hulp te groot.
Werk eerst eens aan de basis en zie je zweep als verfijning,
Dus wat wil je afleren als je zelf de zweep fout gebruikt??

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 00:21

Ik denk persoonlijk ook dat dit een reactie op foutief zweepgebruik is...Maar dit hoeft natuurlijk niet per se zo te zijn...! Wat is er voor de tijd met het paard gebeurd? Hoe reageerde het paard tijdens het grondwerk op een zweep...?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 07:34

Mijn pony trapt alleen naar de zweep als hij vindt dat ie onterecht gestraft wordt. Ben het met Midgie en Adil18 eens dat de kans bestaat dat je te veel zweep gebruikt, dus een te grote hulp. zou inderdaad eerst lekker gaan rijden zonder zweep en die er dan gedurende de tijd langzaam bijpakken...

dat beestje moet eerst nog wennen aan het feit dat er iemand opzit... ;)

Annepoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 07:52

nee dat is niet zo, het is alleen al al ik hem achter mn kuit aanleg. Met grondwerk reageerd hij er bijna niet op.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:17

jij vraagt reactie op de zweep en die geeft ie! Wat is je probleem?

Jij vindt de reactie niet de juiste?

Dan zal je hem op een andere manier moeten vertellen wat je wil.... Wil je voorwaarts? geef been, reactie is belonen, geen reactie is meer been..... Nog geen reactie???

Voor mij mag je dan zweep en sterk been geven, als je hem dan maar beloont! Iedere stap voorwaarts is goed en hopelijk heeft hij snel door dat hij op been beter direct voorwaarts kan gaan....

Maar als je hier al zelf niet uit kan komen..... Ik zou blij zijn met iedere reactie bij zo'n kleuter.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:36

Annepoes schreef:
nee dat is niet zo, het is alleen al al ik hem achter mn kuit aanleg. Met grondwerk reageerd hij er bijna niet op.

Met welke reden leg je de zweep achter de kuit...? Wat is je doel? Je zegt dat hij tijdens het grondwerk er BIJNA niet op reageerde, maar er was een reactie: Welke? Wat heb je tijdens het grondwerken met hem gedaan? Hoe en waarom heb je dan een zweep ingezet...?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:53

Annepoes schreef:

Hoe oud is het paard?

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:20

Waarom gebruik je zo ie zo een zweep als je hem net zadelmak heeft. Als je een zweep nodig hebt dan is er iets fout gegaan met beleren lijkt mij ...

Met beleren leer je een paard dat hij moet reageren op je been... Als hij daar niet op reageert dan gebruikt je je stem, want die hulp kent hij als het goed is van het longeren of wat je daarvoor deed.
En belonen als hij reageerd! Dan snapt hij de bedoeling en heb je geen zweep nodig volgens mij hoor.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:57

Eerst leren wat voorwaarts is..

zet iemand in de bak met een longeerzweep.. niet om aan te tikken maar om druk uit te voeren op het paard..

Jij geeft been hulp, zij pusht van achter... gaat het paard vooruit enorm belonen..
stemhulp wil ook vaak helpen bij inrijden..
ik zei altijd voorrrruit.. of klikte met mn tong...
ho is gewoon simpel ho..

een jong paard snapt geen been.. en een jong paard snapt het zeker niet waarom hij een tikje krijgt.
(wat jij bedoelt is duidelijk, snap je ook wel, jij wil reactie naar voren, bedank dat je paard niet snapt wat jij met die tik bedoelt)

begin klein en werk dat uit..

rij je los of aan de longeerlijn??

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:28

midgie schreef:
Waarom al met de zweep werken als hij net zadelmak is?
Wat wil je met de zweep doen dan?
Bokken en trappen naar de zweep betekent dat jij te veel doet met de zweep, dus is je hulp te groot.
Werk eerst eens aan de basis en zie je zweep als verfijning,
Dus wat wil je afleren als je zelf de zweep fout gebruikt??

Idd, wou ik ook al zeggen. Eigenlijk slaat het nergens op :P