Galopperen op 4! hoefslagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Galopperen op 4! hoefslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:21

Geloof het of niet, en het is best knap...... maar niet gewenst.

Het paard wat ik bijrijd is behoorlijk scheef. Nu gaat dit al steeds beter, alleen in de linkergalop lopen we (soms letterlijk) tegen de problemen aan. Voorop gesteld, ik ben niet de meest handige ruiter in galop, stappen en draven gaan mij beter af, maar ook aan de longe is dit te zien.

Als eerste komt het paard met de achterhand naar binnen, zo sterk dat ze op 4 hoefslagen komt te lopen. Bij het maken van een bocht valt ze over de buitenschouder weg (op het weiland is dit nog beter te zien, geen bakrand en ze valt bijna om). Als je dit corrigeert en de voorhand naar binnen wil zetten, dan gaat de rem er op en spant ze op. Daarnaast komt er enorm veel protest in de vorm van staartzwiepen en raakt ze haar balans kwijt, kukelt naar voren en valt terug in draf.

Lichamelijk is het paard zeer recent nog nagekeken en behandeld door een osteopaat, en het zadel ligt goed (maatzadel). In de training zijn we bezig met de buiging, het rechtrichten en we rijden veel tweede hoefslag, heb wekelijks les. Toch zou ik van jullie graag jullie ideeen willen horen hoe dit probleem rijtechnisch opgelost zou kunnen worden.

KiWiKo

Re: Galopperen op 4! hoefslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:22

ik zou toch even een ritje kliniek wagen en de rug op de foto zetten :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:25

Ik rij het paard enkel bij. Ik ben niet de eigenaar en kan dan ook niet medische beslissingen maken.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:28

wat gebeurd er als je het paard aan de voorkant loslaat en naar voren rijd?
hoe is de bak waar je in rijd?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:54

Ik heb 2 bakken tot mijn beschikking, 1 van 40 meter en 1 van 60 meter. In beide bakken is dit probleem te zien. De bodem ligt er goed bij.

Naar voren rijden, gaat vaak gepaard met protest. Ook in volle galop galoppeert ze nog op meerdere hoefslagen, ook dan nog valt ze uit galop.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:10

hoe is het gesteld met de bespiering in de achterhand?
vaak zie je dit bij paarden die zich niet goed kunnen dragen en moeilijk ondertreden met het achterbeen.
ook zie je dit bij een wat zware bak vaker.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:25

Misschien even niet galopperen en het paard verder trainen in stap en draf, rechtricht oefeningen doen zoals schouderbinnen en travers en weten/leren waarom en waarvoor je die die oefeningen doet .

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:34

Ik zou idd even het galoperen laten voor wat het is.
Zorg dat de stap en darf lekker gaat.
Als de achterhand niet sterk is, kan je dit zowel erop als aan de longe met tal van dingen sterker maken. Passoa, balkjes en noem maar op.
Als ze lichamelijk ECHT lekker in haar vel zit, zou het hierdoor al beter kunnen gaan