Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
christel1857 schreef:Hallo mensen,
Ik heb een probleempje, en ik weet ff niet goed hoe ik het op moet lossen want ik ben het niet gewend. Mijn paarden zijn altijd makkelijk geweest in hun mond, en heb daardoor altijd op mijn pinken kunnen rijden, waardoor ze uiteraard ook makkelijk in hun mond bleven. Nu heb ik een friese ruin Obbe, en daar heb ik wegens omstandigheden 1,5 jaar niet voor kunnen zorgen. Dus mijn vader heeft dat gedaan. Nu is mijn vader een hele grote vent die zijn eigen kracht niet kent en voornamelijk in de bossen rijdt. Op zich niets mis mee, maar Obbe is in de bossen zéér fanatiek en wil eigenlijk alleen maar voorwaarts. Mijn vader lost dit simpelweg op met zijn kracht.
Nu ben ik laatst weer een keer gaan rijden, en ik kon mijn eigen paard gewoon niet houden! Ik heb gewoon de kracht niet om hem tegen te houden wanneer ie wil gaan, en toen hij ervandoor vloog kon ik niets anders doen dan trekken en loslaten, trekken en loslaten, tot ie uiteindelijk terug kwam. Hij is verschrikkelijk hard in zijn mond geworden. Nu is mijn vraag wat hier aan gedaan kan worden? En is het een oplossing om in de bossen met een scherper bit te rijden? Hij heeft nu een doodnormaal dubbelgebroken trens van KK.
Hulp is zeer welkom..
edit: Hij hoeft niet aan de teugel oid, hij moet gewoon op lichte hulpen terug komen als ik dat vraag, ook wanneer ie enthousiast is
) dus dat is echt wel het laatste wat je moet doen. En een ander bit is ook geen optie
Froexiie schreef:Op een heeele lichte verbinding gaan rijden, zo werkte het bij mij in ieder geval wel. Dus heel licht contact en lekker laag houden, en dan vaak doen.
edit; zodra je gaat trekken, trekt je paard terug(mijne althans) dus dat is echt wel het laatste wat je moet doen. En een ander bit is ook geen optie
christel1857 schreef:Froexiie schreef:Op een heeele lichte verbinding gaan rijden, zo werkte het bij mij in ieder geval wel. Dus heel licht contact en lekker laag houden, en dan vaak doen.
edit; zodra je gaat trekken, trekt je paard terug(mijne althans) dus dat is echt wel het laatste wat je moet doen. En een ander bit is ook geen optie
Het punt is alleen, dat wanneer ik hem los laat hij steeds feller gaat lopen. Dus het derde probleem is eigenlijk: Hoe hou ik hem rustig? Longeren voor het rijden werkt niet, paard gaat nog liever dood aan een hartaanval dan dat ie rustig gaat doen.
Ik sta open voor alles, massages, middeltjes, clickertraining whatever... als het maar werkt.
miep89 schreef:Probeer hem sterker te maken in de achterhand, dan kan hij zich uiteindelijk op de juiste manier oprichten, de druk op de teugels word dan een stuk minder.
Sita_xx schreef:De mijne deed precies hetzelfde. niet omdat ie heel hard in de mond is. Maar gewoon tegen het bit ingaat. pakt het bit vast en dan kun je niks meer. En als ze het het bit niet pakt is het een heel makkelijk paard. Nu heb ik dat bijna helemaal opgelost door les. Ook ik deed het op kracht(tsjah zo is dat mij ooit geleerd, en mijn andere pony's hadden dat niet nodig, dus ik wist niet hoe ik het moest op lossen) Maar wat ik nu geleerd heb. Gewoon net zo rijden als je anders ook doet en vooral op zit en met benen rijden. Gaat hij der met je vandoor op de volte tot het paard loslaat en dan rijd je weer verder. Probeer je helemaal op ontspanning te richten, mooi laag en zelf ontspannen zitten. Dan gaat het na een tijdje vanzelf beter.![]()
Suc6!