doorzitten op een fries paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

doorzitten op een fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 17:42

oooh binnenkort nou ja over 2 maand gai kstarten met een wedstrijdje met mn friese paard. Maar het lukt maar niet om door te zitten hoe heb jij het geleerd! Of hoe kan ik het leren?? Ik kan niet zonder beugels rijden. Ik heb namelijk een handicap waardoor ik wel een beetje steun van mn beugels nodig ben

_Loes

Re: doorzitten op een fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:02

De beste manier om het te leren is om het veel te doen. Je moet gewoon eerst korte stukjes proberen en als dit goed gaat maak je deze stukjes steeds langer. Probeer eerst eens een korte zijde en maak dit steeds langer. Ik hoop dat het lukt!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 18:02

_Loes schreef:
De beste manier om het te leren is om het veel te doen. Je moet gewoon eerst korte stukjes proberen en als dit goed gaat maak je deze stukjes steeds langer. Probeer eerst eens een korte zijde en maak dit steeds langer. Ik hoop dat het lukt!

Bedankt voor de tip!! Ze wipt mij altijd zo omhoog op 1 of adere manier

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:19

Veel oefenen!

Eerst 1 pas doorzitten, paar passen lichtrijden, 2 passen doorzitten, paar passen lichtrijden, 3 passen doorzitten, paar passen lichtrijden enz.

Zo heb ik het geleert ;) En gewoon denken dat er 100 euro onder je kont zit en dat ie er niet tussenweg mag vallen / of gewoon denken denken dat je echt moet blijven 'plakken'

Sommigen zeggen ook dat je gewoon een heeel klein beetje kan gaan lichtrijden, dan lijkt het net of je doorzit.

Maar ik weet niet of dat goed is? Ik heb het in ieder geval geleert door steeds langer door te blijven zitten ;)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:27

zonder beugels :D

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:29

Kun je niet proberen om hem eerst in een sukkeldrafje te laten gaan en die uitzitten, en dan steeds een aantal passen even een stukje naar voren rijden zodat je rustig aan aan het gevoel went?

sabina1998 schreef:
zonder beugels :D

Citaat:
Ik kan niet zonder beugels rijden. Ik heb namelijk een handicap waardoor ik wel een beetje steun van mn beugels nodig ben

Noodle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 03:41

Je zegt dat je steun van je beugels nodig hebt. Zodra je in je beugels steunt, hoe licht dan ook, zal je nooit helemaal door kunnen zitten. Door de steun in je beugels zul je omhoog 'gegooid' blijven worden.
Om in een sukkeldrafje te beginnen is inderdaad een goede oefening. Daardoor wen je aan het gevoel van doorzitten en welke spieren je zelf nodig hebt om dit goed op te vangen (buikspieren!).
Het is ook echt een kwestie van aanwennen. Gewoon door blijven oefenen en niet te veel eten van te voren, anders word je misselijk van het gehobbel! :-)
succes!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 04:25

Nou ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig wat je 'handicap' is, aangezien je bij het doorzitten je beenspieren gebruikt en eigenlijk amper je beugels. Alleen om je hakken uit te drukken

yip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 06:17

bij mij hielp, opbouwen ,hoe meer ik met doorzitten bezig was hoe moeilijker het werd ,door heel veel figuren te rijden was ik veel met sturen bezig en ging ik vanzelf ontspannen door zitten omdat ik er niet meer te veel oplette.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 06:19

hoi allemaal bedankt voor de tips. Ik ben spastisch aan de rechterkant aan mn been er arm. Niet de hele erge vorm maar het is er wel. Ik ben niet echt druk op de beugels nodig maar het gaat meer om dat als ik mn evenwicht beetje verlies dat ik dan even kan steunen op mn beugels.en mn rechterbeen zal altijd wel een beetje steun zoeken op mn beugels. Weet niet zo goed hoe i khet uit moet leggen haha. Maar ik ga in ieder geval oefenen met de kleine stukjes doorzitten. en de sukkel drafjes.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:36

ik heb leren doorzitten aan de longe.. kun je niet eens vragen om een goeie zitles? het is makkelijk als iemand aan de lijn je paard in beweging houd zodat je zelf goed op je houding kunt letten.. als je geen teugels vasthebt, en je houd de voorkant van je zadel vast zodat je jezelf eens goed in het zadel kunt drukken kun je heel goed voelen hoe je mee moet gaan in de beweging

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:54

Inderdaad gewoon een kwestie van veel rijden & veel voelen. Proberen om goed op je zitbeenknobbels te zitten, en te ontspannen, als je gespannen zit stuiter je alle kanten op. ;)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:59

kun je niet eerst oefenen op een paard met een wat vlakkere gang?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 16:02

ik heb vroeger wel paarden met een vlakkere gang gehad. maar ja die heb ik verkocht haha en za het toch ook op haar moeten leren

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:47

Ik ga helemaal mee met Pikeur. Ik kon mijn fries eerst ook nooit uitzitten, dus gewoon echt heeeeel langzaam gaan draven, en dan lekker gaan zitten, en als het zitten niet meer lukt, weer gaan stappen, lekker gaan zitten, en weer rustig aandraven.