Else @ beleren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisanneik

Else @ beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 15:42

hallo.

deze friese merrie (7 jaar ) is zaterdag bij ons gekomen om te beleren. ze is nooit door de handen geweest en moet nu dus beleerd worden.
ze pakt alles goed op en kon haar al vrij snel aan een toutje mee nemen.
het longeeren snapte zo ook snel en heb vandaag voor het eerst toutjes er aan gehad.
heb har even lekker geschoren en gewassen toen ze kwam en ziet er al wat beter uit:D

wat ze met longeeren erg doet is haar kont naar binnen zetten en steeds erg diep tegen de kant wil lopen.
dus loopt ze ook het liefst zo dicht mogelijk de hoeken in.
als'k haar dan naar binnen wil trekken hoef'k niet te doen want dan is het echt "trekken".

mijn ervaring is dat ze het gewoon nog moet leren en dit vanzelf wel beter word.
toch wou'k even horen wat jullie er van vinden;)

owja. ze is veel te dik... heb haar dus niet meer in de wei;) mooi in de bak of paddock zodat ze wel beweegt
en ze krijgt dan +- 2 plakjes hooi per dag. in combinatie met elke dag trainen goede manier om af te vallen?
en 1/2 kg basisbrok.

de eerste dag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

vandaag:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door lisanneik op 11-05-10 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

koetjeboe

Re: Else @ beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:46

Wow die heeft idd een paar kilotjes te veel, ik zou haar lekker aan het bewegen zetten, en ruw stengelig hooi geven met een lage voedings waarde.
Verder zou ik de brok weg laten.
Mijn merrie krijgt al 24 jaar geen brok en alleen gras en hooi.
Wel leuke merrie overigens.

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:50

gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst dat als eerste

wel een knap peerd

maar als ze nog niet veel kan zou ik eerst haar los longeren zonder de singel erbij

en daarna als dat goed lukt om op der eigen benen de balans te vinden
dan zou ik pas de singel erbij doen , maar dan wel met een teugeltje eraan die met de beweging mee kan gaan
het ziet er nu meer uit dat ze op de singel vast gezet word en dat ze zelf geen kant op
(zo als ik het op de foto kan zien dat de singel ook naar voren word mee getrokken)

hoop dat je wat aan de tip hebben

lisanneik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 16:14

ja indd. dan zal los eerst beter voor haar zijn.
dat de singel zo naar voren word getrokken enz. komt door haar dikke buikje:P.

Klaasje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:19

je kan opzich wel met singel longeren, alleen moet je dat het touwtje wat losser doen, zodat ze niet opgesloten staat, dan kan ze ook haar balans vinden en op haar zelf leren lopen, en is ze alvast goed gewent aan iets om haar buik zegmaar.
En even afvallen inderdaad haha
Voorderst knappe fries!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:20

Brok vervangen door een supplementje, wel voldoende hooi geven dat ze wel genoeg te eten/doen heeft als je bang bent dat ze teveel binnen krijgt oud hooi gebruiken.

Zet haar wel lekker aan het bewegen maar let er wel op dat je haar niet overvraagd. Ze is misschien niet zo jong maar toch lijkt van nooit in handen geweest naar flink een training een behoorlijke schok voor zo'n paard. Zorg dat het haar geestelijk niet te veel word haar eerste ervaringen moeten wel prettig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:11

Ik weet niet hoe groot een plak hooi bij jou is, maar 2 plakjes hooi per dag vind ik voor een volwassen paard dat vol aan het werk is erg weinig. Van hooi wordt ze niet dik, maar ze heeft het wel nodig om de darmen op gang te houden. Daarom zou ik als ik jou was stoppen met de brokken (of er een handje in gooien voor het idee) en (flink) meer hooi gaan voeren.

En is naast longeren zonder touwtjes -wat ook mijn voorkeur heeft- niet losgooien en los longeren (dus alsof je losgooit maar dan dat je haar wel rondjes laat lopen) ook een goed idee, voor de afwisseling? Dan zal ze in het begin ook wel naar de hoeken trekken maar op den duur zal ze beter begrijpen dat longeren rondjes lopen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:17

Jezus die is dik! Die zou ik geen krachtvoer meer geven. Helemaal niets.. Veel hooi(2 plakjes is weinig) En geen gras.

Verder je touwtjes een stuk losser. Of liever niet. Zeker bij groenen paarden niet. Daar gaan ze op hangen en leren dan niet om op eigen benen te lopen..

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:09

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Je dient minstens 5 foto's te plaatsen waar werktechnische commentaar op gegeven kan worden.