Hoe rijd je een 5 jarige pony die grote eigen wil heeft?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bitcielove

Hoe rijd je een 5 jarige pony die grote eigen wil heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 15:09

Ik heb een leuk lief verzorg paardje waar ik ook op mag rijden alleen is er 1 probleem. Met rijden maakt mevrouw uit wat we doen, wanneer we het doen, hoe we het doen en welk moment alles gebeurd. Als ze een goeie dag heeft dan doet ze alles braaf is dan dus ook voorwaarts, loopt netjes en zonder gek of ander simpel gedoe. en is er dus infeite geen enkel probleem. Maar nu komt het;

Ze is 5 jaar geworden dit jaar en is een welsh cob. Natuurlijk heb je hier en daar wel de springerige momenten en bokken. Maar dat is te begrijpen op die leeftijd daar houden we dan ook rekening mee zowel ik als de bazin. De pony zelf loopt niet relaxt maar erg opstandig. En als ze iets moeilijk vind als is het een volte gaat de nek erop en gaat ze rennen en lekker haar eigen gang. Er word van haar niet meer gevraagt dan goed voorwaarts te zijn en nageefelijk te lopen. En aan te draven en galoperen op moment als jij dit wilt. Dit kent ze maar toch accepteerd ze het niet altijd. Er hangen nooit touwtjes of andere troep aan dit omdat ze het zonder moet kunnen en op wedstrijd kan je die ook niet hebben.

Ze word elke dag gereden met 1 á 2 keer in de week een dag rust. Daarnaast word het rijden ook nog afgewisseld met longeren of stapmolen. Soms komt er met rijden een spoortje erbij voor de nadruk op bepaalde oefeningen en verder rijden we haar met een dubbelgebroken trens en dus het liefste wat er is. er word niet gezaagd maar gewoon uitgenodigt, en soms helpt een vriendin mij en dan presteerd mevrouw het ineens allemaal toch wel te kunnen zonder gekkigheid. Jammer genoeg is dit maar 1keer in de zoveel tijd dat ze toch toegeeft en ook erg lief is met rijden. Ook kan ik moeilijk steeds vragen of ze mee gaat omdat zij zelf ook nog haar eigen paard moet doen en alles.

Er word ook met haar gewoon naar buiten gegaan alleen moet dit wel met een pelhalm bit ik rijd dan alleen met de normale teugel maar voor het geval dát, ivm rennen enzo.. heb ik die 2e er wel bij. Op dit laatste moet ik wel meteen zeggen als het over een tijdje goed gaat wil ik wel gewoon met normale trens proberen weer. maar ivm slechte ervaring met haar buiten is het voor de zekerheid even dit. Hier reageerd ze wel braaf en goed op. Maar om hier nou mee in de bak ook te gaan rijden.. zie ik zelf niet zitten omdat het dan een verplichting is en dus ook alsnog niet ontspannen.. en hoe kun je nu met een paard dat niet eens ontspannen is een zware inspanning doen.

Er zijn vast wel dingen die ik ben vergeten of jullie juist benieuwd naar zijn ik hoor het graag.

Nu was mijn vraag als jullie dit zouden hebben hoe los je het op? houd het wel graag vriendelijk, met op of aanmerkingen.

Alle tips zijn zeker welkom!

Alvast bedankt.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:11

Mijn tip: oplossen met behulp van je instructeur, niet met mensen vanachter een computerscherm die de situatie niet kennen.

bitcielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 15:18

hmhm ja ik was benieuwd wat hier mensen ervan zeggen omdat de instructriese(vast verkeerd geschreven) me niet echt verder helpt.

En of mensen hier evt de zelfde situatie hebben meegemaakt.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:23

Nog een tip dan. :P Je instructrice de deur wijzen en op zoek gaan naar iemand die je wel verder helpt. :)

bitcielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 15:33

Haha jaa okee.. maar op een manege mag dat dus niet.. anders had ik allang al de ideale instructeur erbij geroepen..

_Loes

Re: Hoe rijd je een 5 jarige pony die grote eigen wil heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:47

Het zou allerlei oorzaken kunnen hebben. Wie weet zit heeft ze ergens last van met rijden. Ik zou ook een goede instructeur erbij zoeken misschien speelt die pony wel een spelletje met je en probeert ze je zo uit te dagen. Misschien is het wel zo verstandig om eens les te nemen. Succes!

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:54

Als je geen controle meer hebt moet je die weer zien te krijgen...veel overgangen rijden ...als je al aan je paard voelt dat ie beetje gaat drammen terug in stap issie nog aan het drammen dan gewoon stilstaan...werkt het dan nog niet proberen pasje achteruit...ik weet dat dit heel makkelijk gezegt is maar als je dit volhoud denk ik dat je een heel eind komt...ja en met een goede instructrice natuurlijk!

bitcielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:23

hm daar heb ik inderdaad wel wat meer aan, ik zal het morgen gaan proberen met veel overgangen en alles.. want ik weet ook niet meer waar ik moet zoeken en ik probeer nu gewoon alles wat kan,

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:30

allereerst de pelham eraf halen. Die is heel scherp, vooral in onervaren handen. Wees zo eerlijk tegenover jezelf en het paard, je hebt haar gewoon niet (genoeg) onder controle. Een scherp bit is geen oplossing, dat is het probleem tijdelijk onderdrukken waarna het probleem er ergens anders wel weer uit komt. Weg met dat ding. Pak die maar weer als je Z dressuur gaat rijden.

Er van uitgaand dat ze lichamelijk in orde is (laat dat controleren):
Ga eerst in de bak beginnen. En dan er niet op maar ernaast. Ga eerst beslissen wie de baas is.
Pas als ze jou respecteerd (en andersom ;) ) er weer op.
Begin dan rustig aan en onder begeleiding.
Pas daarna weer buiten rijden.

Ik raad je echt aan om alles onder begeleiding te doen. vooral aangezien je zegt dat het veel beter gaat
als je vriendin erbij is.

Kortom, je hebt veel werk voor de boeg maar het is zeker de moeite en de tijd waard!

Veel succes!

Noodle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 02:02

Wat dat dat bit betreft, wilde ik inderdaad ook zeggen dat het verschil tussen een pelham buiten en een dubbelgebroken trens in de bak nogal groot is. Wellicht door de scherpte van de pelham, heeft ze het idee dat ze met de gebroken trens "alles kan maken". In dat geval is het belangrijk terug te gaan naar de basis en haar inderdaad al vanaf de grond (dus zonder bit) te laten weten wie de baas is, zodat ze voortaan weet, met welk bit dan ook (of zelfs zonder bit) hoe zich netjes te gedragen.

Succes! Hou ons op de hoogte!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 02:15

Ik ben ook erg benieuwd hoe ze reageert met longeren. Heeft ze daar ooki vlucht momenten?

Mijn merrie van 5 luistert eigenlijk erg braaf, maar als zij ergens van schrikt oid, zorg ik dat ik haar bezig hou. Veel overgangen, figuren ed. Zodat ze niet de kans kan pakken om te rennen oid. Nou is dit natuurlijk geen garantie dat ze niet gaat rennen, maar vaak zijn ze dan (hopelijk) met genoeg aandacht bij jou.

Net asl wat Zodiacje zegt: Weet je zeker dat ze geen pijn in haar lijf heeft? Dat ze met haar gedrag je iets wilt duidelijk maken?
Als ze helemaal vast zit in haar nek of rug oid is het voor haar heel moeilijk en pijnlijk om nageeflijk te lopen. Hierdoor kan zij natuurlijk gaan vluchten.
Zit ze zelf lekker in elkaar, zou ik veel overgangen maken. Zo blijft/wordt ze goed op je been hulpen en zelf lekker soepel in haar lijf.

rosehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:51

Hoi

houd hem bezig zodat hij er niet onderuit kan komen
als je merkt dat hij wat gaat doen meer dingen doen zodat hij afgelijd raakt
en anders om een goeie intructiese vragen die je goed les kan geven

bitcielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 21:13

Heeei! even een tussendoor vanavond gereden en het ging ongeveer goed! ik ree alleen en veel gestapt weer aangedraafd en alles. in stap kon ik alles dus braaf naar beneden en vervolgens ook slange voltes en achtjes rijden. ik geef wat been om aan te draven en mevrouw doet haar nek erop en negeert alles. en rent dus gewoon door mijn hulpen heen.. en ik maak me dan boos en doen we eigenlijk gewoon een touw trek wedstrijd. dus weer terug naar stap relaxen weer en weer op pakken en op nieuw en dit zo een aantal keer gedaan aan het einde ging het opzich wel maar ik was nog niet waar ik wilde zijn. ik wilde gewoon 1 rondje in de bak aan kunnen draven braaf naar beneden zonder spanning of trekken of iets.. maarja jammer genoeg niet.. ):

overigens is ze aan de longeerlijn de eerst 5 minuten echt 5 en dus knettergek! en daarna loopt ze braaf.. stap draf en galop op beide zijdes.

ik doe zoveel mogelijk voltes maar resultaat hm niet echt..

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:27

Als het een blijvend probleem is zou ik er inderdaad iemand bijhalen, maar er komen nu een paar ideeën bij me boven:

Als ze ineens lastig wordt als je een verandering vraagt: overgang, volte, wat dan ook, kan het zijn dat er iets mis is met je zadel. Ik heb een keer een paard gereden voor iemand, dat zadel leek goed te liggen, maar als ik haar vroeg iets te doen vlogen we zo nu en dan volledig de bak door. Het bleek dat het zadel toch niet lekker zat, door het been aanleggen werd dat voor haar benadrukt en ging zo koppig tegen de pijn in. Nadat er een ander zadel op lag heb ik er nooit meer last van gehad.

Als het daar niet aan ligt en ze is gewoon walgelijk eigenwijs zou ik zeggen: bezighouden, bezighouden en, jawel, bezighouden :P nog geen vijf meter rechtdoor rijden, voltes, slangenvoltes, afwenden, halverwegen een lijn afbreken en ergens anders heen gaan, zolang het maar onvoorspelbaar blijft. Als ze denkt: 'o, dus we gaan nu hier langs' dan gaan we dat dus niet, niet op één hand blijven, alles constant afwisselen.

Als ze ineens haar kop omhoog gooit in protest kun je er een martingaal aan hangen. Daar staat helemaal geen druk op als ze gewoon loopt, het is puur om te zorgen dat ze niet ineens haar kop in de wolken kan steken.

Als het zo blijft zou ik er wel iemand bij halen, wij kunnen hier natuurlijk niet zien hoe het tijdens het rijden precies gaat...

succes!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 00:33

snap dat je graag een heel rondje goed wilt rijden maar stop volgende x direct zodra het goed gaat. Er is met rijden maar een echte beloning en dat is ontspanning. Jij vraagt iets, zij doet dat en dan vraag je niet meer door. Uiteraard brvestigen met je stem. Het duurt even maar zo worden de goedr stukjes steeds langer.
laat haar eiggenaresse haar zadel en het paard nog wel nakijken?

Succes ermee!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 00:38

Idd iedere stap die ze wel goed doet, heel overdreven belonen.
Misschien snapt ze ook gewoon nog niet wat je bedoeld. Ze is tenslotte nog erg jong en dan kan het soms heel verwarrend zijn wat wij van hun verwachten.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:05

TS, jammer dat het niet gaat zoals je wilt, maar het beestje is pas 5 en zoals het hier klinkt heeft ze gewoon haar evenwicht tevens niet kunnen vinden.

Een goede instructrice zou het beste zijn, maar zoals je aangeeft sta je met het beestje bij een manage. Is het niet mogelijk om een bak in de buurt te vinden en daar te rijden bij iemand die het wel op kan lossen?

Daarbij geef je aan dat hij pas in de volte meer moeite heeft. Logisch want dan moet hij natuurlijk ineens meer buigen en als ze dat moeilijk vinden vallen ze of volledig terug of ze gaan rennen (zoals die van jou dat doet). Probeer je paardje daarom iets meer te begeleiden. Zet je binnenhand wat breder, maar probeer hier niet aan te trekken of naar achter te brengen. Begeleid hem met je buitenteugel. Doe dit eerst een paar keer in stap en als dat goed gaat zet dan een drafje in. Als ze begint te rennen gelijk weer terug naar stap of zelf halt, totdat ze wel normaal blijft draven. Als je paard het makkelijker in draf kan (maar probeer dan wel een beheerste draf) begin dan maar gelijk met draven.

Een makkelijke manier om je paard meer naar de ontspanning te rijden is in het begin overdreven lang en laag te rijden. Hierdoor verdwijnt de adreline, terwijl ze dit aanmaken als ze de kop in de lucht steken. Probeer dit tijdens het rijden wat vaker te herhalen.

Ik heb zelf ook een paardje die meer gaat spurten als hij het moeilijk vind. Het is echt geen onwil, maar het is gewoon moeilijk. Wij willen ineens vanalles van die paarden wat echt neit gebruikelijk voor ze is. Zoals het nageefelijk rijden. Ze gaan pas naar de nageefelijkheid als ze merken dat het prettiger is om daar te lopen.

Foto's en filmpjes zouden de situatie makkelijk kunnen schetsen, maar goede instructeur blijft de oplossing. wellicht kun je een keer wat foto's of het liefst filmpjes plaatsen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:13

Ik ga mee met de oplossingen die hierboven gegeven worden:

- zadel eens laten nakijken
- goede begeleiding zoeken (en je huidige instructrice die je nu duidelijk niet verder helpt aan de kant zetten en degelijke hulp zoeken)
- belonen met ontspanning

Maar ook vind ik dat je gewoon zelf ook een sterke wil moet ontwikkelen. Je moet je paard natuurlijk niet overvragen zodat het geen zin meer heeft in oefeningen, want dan heb je weer een probleem, maar gewoon zelf net ietsje meer koppig zijn dan je paard. Natuurlijk moet je wél bovenstaande redenen (moeilijkheidsgraad van de oefeningen, zadel dat wel of niet past,...) uitsluiten. Ben je voldoende leider over je paard?
Ik reed een brabander met een ijzersterke wil en dat beest hoefde ook geen moeite te doen om met mij een loopje te nemen want ik was een pluimpje op haar rug. Ik had TOTAAL geen leiderschap over haar, wat soms leidde tot gevaarlijke situaties. Ik heb toen mijn eigen raad opgevolgd: NOG koppiger zijn dan het paard.

Vb. we reden een middellijn, mevrouw wil ineens links, ik maak dat ze godverdorie terug op die middellijn staat al moet ik het vijf keer opnieuw doen.

Deed ze het? Dan overmatig belonen. Ik merkte dat ik na 15 minuten eigenlijk al een heel ander paard onder mijn kont had.

Maar wil wél nog even benadrukken dat je wel zéker moet zijn dat het een leidersprobleem is dat je hebt met je paard.

bitcielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 20:34

Ondertussen is mijn buurmeisje een aantal keren mee geweest nu, en gaf mij ook aan haar zo laag mogelijk relaxt te laten lopen dit werkte super! Het zadel is goed maar voor de zekerheid word het toch nog gecontroleerd. Mary is nu ook door mijn buurmeisje goed gereden en het was een deel van heel erg koppig zijn ze zei ook ze zet gewoon haar rug vast haar nek erop en denkt leuk dat jij op mijn rug zit maar ik maak uit waar we heen gaan. dit is dan nu wel rustig en normaal opgelost en reageert ze al weer een stuk beter op alles! Dinsdag gaan we weer rijden en zien we weer hoe en wat!

bedankt overigens voor alle reacties want we zijn al een stuk verder, van de week zal ik foto's van de training erop zetten!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 02:28

Fijn dat je een goed gevoel hebt gekregen na het oefenen.
Ben benieuwd naar de foto's