Niet voorwaarts = steeds maar been geven..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mitchall

Niet voorwaarts = steeds maar been geven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 14:50

Ik loopt tegen een probleem aan met mijn pony, hij is nu 21 en écht niet voorwaarts. :n
Aan het begin moest ik hem écht vooruit 'schoppen' en heb er toen (met overleg van instructrices)
sporen bij gepakt. Het ging steeds beter en na één keer aandrukken versnelde hij.
Maar nu is hij ook zo'n beetje ongevoelig voor sporen geworden, ik moet heb dus de hele tijd
zachtjes aansporen.
Dit ziet er natuurlijk niet uit, want na 2 passen is hij gewoon weer net zo sloom.
Wat ik nu doe is aansporen, geen resultaat = tik met de zweep.
Dan versneld hij weer en moet ik het weer opnieuw doen, dit is dus zeer vervelend.
Verder loopt hij wel goed, ontspannen en aan de teugel (zonder druk)
Hij krijgt trouwens elke dag een halve schep haver, we gaan over naar het geplette haver zodat hij het beter
kan opnemen :)
Weet iemand een makkelijke manier om hem gewoon weer actief te krijgen, zonder hem de hele tijd aan te sporen?
Alvast bedankt!

Lydia_

Re: Niet voorwaarts = steeds maar been geven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:54

Heeft je pony geen problemen met zijn lichaam ect? Heeft hij er nog wel plezier in? Past het zadel nog wel goed?

Als dat allemaal wel goed is, zou ik over stappen naar een andere instructice. Sporen zijn niet of je paard voorwaarts te krijgen, maar om je hulpen te verkleineren.
Je moet heel streng zijn, niet naar voren op been? Is een 'schop'. Nog niet naar voren? Is een tik en dan zo'n tik dat hij ook echt naar voren gaat en ook in zijn lichaam naar voren gaat.. Uiteindelijk zou het beter gaan.

Maar nogmaals, enkel als je pony geen problemen heeft en het ook nog aan kan. :)

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 15:00

Ik heb van 3 verschillende mensen les gehad en ze hebben me allemaal aangeraden met sporen te rijden :)
Dit heeft ook van veel verschillende problemen afgeholpen, stoppen, achteruitlopen, steigeren etc.
Hij is kern gezond, heeft een passend zadel (is op maat gemaakt, WoW zadel ;))en hij vind rijden geweldig.
Altijd oortjes naar voren, loopt goed, alleen niet zo snel..
Ik moet hem gewoon een tik geven dat hij weer 'wakker' schrikt, dan loopt hij weer door en gaat weer langzamer.
Wat mijn grootste probleem is dat ik mijn benen niet stil houd en steeds maar aanspoor, zodat hij de kans niet heeft om
langzamer te gaan.
Daarom wordt er nu gezegd van aansporen, benen weer stil houden, geen reactie, dan een tik.
Is dit gewoon een kwestie van geduld? want ik ben nu zo'n beetje radeloos..

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:07

Maar als jij je benen niet kan stilhouden is het ook niet gek dat hij uiteindelijk niet meer naar voren wil, hij word namelijk steeds aangespoort en gaat niet meer het verschil zien tussen voorwaarts lopen en niet voorwaarts lopen.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:12

Je moet als je aanspoort echt een duidelijke reactie hebben. Daarom denk ik dat het goed is van dat: been, geen reactie = tik. maar dat moet je wel een tijdje volhouden, een kwestie van consequent zijn. probeer ook, als je een tik hebt gegeven, echt even het voowaartse erin te houden door bijv. heel voorwaart te gaan draven, dat even vol te houden (half rondje) en dan weer terug te gaan naar stap. dit om ervoor te zorgen dat je paards voorwaarts blijft denken en niet 'even schrikt' van een tikje, en dan weer 'terugdenkt'. succes ermee. :)

oja, en heel veel tempowisselingen rijden en daar héél consequent zijn op de reactie! :)

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 15:12

Dankje! :D

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:16

Inderdaad, consequent zijn! Been=reactie. Zo niet, tik, reageert ie daar niet op, even aandribbelen.
hou hem bezig, elke stap opletten, is hij nog snel genoeg, even een paar pasjes voorwaarts. Iets langzamer, afwenden.. Zo lekker bezig blijven. Paarden kunnen hun aandacht niet al te lang erbij houden... :P En het is een ruin.. mennen :P

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 15:29

Dankje! :j
Tja, hij is ook vaak afgeleid omdat hij de enige 'man' in de les is en de vorige keer
2 hengstige merries meeliepen :+
Hij vindt middendraf erg moeilijk en springt ook altijd eerst aan in galop, met midden galop en een stevige
pas bij de stap heeft hij geen moeite mee..
Oké, wat ik vooral oefen is om te stappen en dan na één keer been door te gaan in draf :)
Hier heeft hij geen moeite mee, alleen hij is niet voorwaarts.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:32

dat hij met middendraf in galop schiet is een teken dat hij het nog niet aankan van achter. Probeer dit echt op te bouwen door kleine stukjes een beetje naar voren, en dan weer terug. doe zoveel als je paard aangeeft te kunnen, dus netjes nageeflijk kan blijven en nog terug te rijden is. Dit is een kwestie van veel herhalen, en telkens een stukje meer doen. Dan wordt je paard sterker van achter, en zal hij dus minder moeite hebben zichzelf te dragen in de middendraf, en zal makkelijker gaan verruimen.
edit: en dit vooral in het begin oefenen op de volte, want daar hebben ze (als het goed is ;) ) stelling en buiging,
en dan is het voor ze vaak wat makkelijker.

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:48

ik heb dit ook gehad.

mijn eerste paard was enorm vooruit dus had ik eigenlijk muisstille benen, maar mijn tweede paard was ook nogal een luie waardoor mijn benen na enkele maanden alle kanten op gingen. ze luisterde niets, benen, zweep, sporen, totaal niets, galop was wel galop, maar bijvoorbeeld een draf verruimen was een totale ramp.

Ik ben dan begonnen met drafbalkjes erg ver uit elkaar zodat ze echt moest strekken, en eenmaal ze dat kon, kon ze makkelijker in middendraf. En eenmaal ze dat kunnen, dat schakelen in tempo dan gewoon op stille benen letten en enkel been geven op het moment dat dat nodig is. is dat iedere 3 passen nodig dan geef je ze een serieuze tik, ik stak zelfs mijn teugels vooruit en ging verlicht staan en liet ze dan zeker een halve lengt van de piste voluit gaan en dan gewoon rustig opnemen maar wel doorlaten, op den duur weten ze het wel hoor.

ik vond doorzitten ook goed om ze vooruit te krijgen omdat je dan meer met je zit gaat rijden, zij reageerde daar heel goed op

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:56

Mijn pony is ook liever lui dan moe en loopt inmiddels gewoon door. Belangrijkste is dat je consequent bent. Oftewel been = reactie, zo niet, tik. Reageert hij goed, belonen met je stem. Komt hij terug in tempo, direct weer been, blijft hij desondanks heel vaak terugvallen in tempo, dan tik en been tegelijk.
Dit elke dag weer, ook al maak je een ontspannen buitenritje.

In het begin was dit voor mijn pony best verwarrend en raakte hij soms wat ontspannendheid kwijt. Maar inmiddels weet hij dat been altijd voorwaarts is en dat hij niet in tempo terug mag komen zonder ik dat van hem vraag. Hierbij helpt het ook om heel veel overgangen en tempowisselingen te rijden, dan wordt hij goed alert op de been.
Als hij eenmaal voorwaarts is op de been, zul je merken dat ook alle andere oefeningen beter zullen gaan. Sporen zeker niet gebruiken, zoals je merkt, hier stompt hij op af. Bij mij heeft het ook een stuk of drie instructrices gekost voordat ik dit aanleerde.