B dressuur, nu L1, Tips!?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

B dressuur, nu L1, Tips!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 00:44

http://www.youtube.com/watch?v=HMpGlqTinb4

Dit zijn La Vie en ik, afgelopen zaterdag.
La Vie is een merrie van Niveau x Farmer (springer dus)

We rijden hier een B dressuur proefje.

La Vie is een merrie van 8 jaar, 1,5 jaar onder het zadel.
Ze meet 1.62.

We hebben nu de punten voor het L bij elkaar.

We hebben op wedstrijd vaak nog problemen met de activiteit en stelling/buiging.

Graag commentaar, maar alleen wanneer je daarbij ook een verbetertip hebt. Dus niet: dit doe je fout!
Maar, dit doe je fout; zo los je het op!

Groetjes Gea!!

aslo

Re: B dressuur, nu L1, Tips!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 08:13

Dingen die mij opvallen:
erg onrustig in het hoofd (onrustige hand), veel staart gezwiep, niet actief genoeg.
Het zadel oogt (afgaande op de momenten dat je vlakbij bent op het filmpje) wat klein voor je, je hebt erg onrustige benen (drijft teveel te vaak?). Linksom heb je alleen 'stelling', cq je trekt ahw het hoofd naar binnen waardoor het paard in de rechter schouder gaat lopen. Meer begrenzen op je rechter teugel en heel veel oefeningen doen waarbij ze in het lichaam moet gaan buigen. Het hals strekken was niet geweldig, ze volgt je hand niet. Het zijn echt basis dingen waar je aan moet werken. Activiteit, buiging, recht richten, over de rug etc.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 08:20

Ok bedankt. Klopt allemaal wel hoor. Behalve zadel. Is niet te klein. Is niet een diep zadel en daardoor lijkt het altijd klein. Zadel ligt goed, voor ons beiden, heb het recent nog laten nakijken (2 weken geleden) Staartzwiepen is een tik van dr. Soms doet ze het wel, soms niet. Aan de longe doet ze het ook, als ik bv naar haar wijs :)

Aslo, de dingen die je zegt kloppen verder, maar wil je er ook bij vertellen hoe ik dit moet oplossen? Want nu is het een rijtje van wat ik niet goed doe, en nergens een oplossing erbij. Thuis loopt ze trouwens wel actiever (veel actiever) en ook met veel nettere stelling buiging. Dus; hoe krijg ik dit op wedstrijd ook zo??

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 08:45

Tis juist andersom, een zadel met diepe zit oogt gauw kleiner dan het is ;)
Heb je les? Voor de stelling/buiging: schouder voor, SBW, travers, renvers, op de volte achterhand naar binnen/naar buiten zetten, handen laag en wat breder. Buitenkant goed begrenzen, middels binnenhand uitnodigen, tussendoor regelmatig wat contrastelling. Dat soort oefeningen. Rond en laag rijden, lekker vanuit de schoft naar beneden, opletten dat de achterhand actief mee doet zodat ze niet op de voorhand kukelen. Scherp op het been maken, 1x drijven is een bepaald tempo en dat moet ze blijven houden, dus niet steeds weer drijven. Geen reactie nog 1x sterkere kuithulp, geen reactie zweepje erbij. Heel consequent in zijn. Een paard wat niet goed aan het been is, kun je m.i. niet rijden, je krijgt dan niks gedaan. Maar goede begeleiding hierin is gewoon heel belangrijk, zodat diegene direct aanwijzingen kan geven, cq hetgeen fout gaat kan 'corrigeren'.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 09:04

Klopt, het is juist andersom, ik heb nu een zelfde inchmaat zadel tijdelijk op mijn paard liggen, maar veel platter dan voorheen, dat oogt veel groter...

Lekker op wedstrijd gaan, juist door de ervaring komt het fijne rijden ook vanzelf :)

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:13

Het enige wat mij echt opviel was dat je veel been geeft (de hele tijd door). Ik vond het er verder wel netjes uitzien.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:36

Ze slaat erg veel met der staart en ik denk niet dat dat een 'tik' van haar is, maar dat ze het doet op het continue aandrijven. Je benen zijn geen seconde stil, terwijl die altijd stil moeten liggen.

Ga hier op oefenen, door schijnovergangen, echte overgangen en tempo wisselingen te rijden. Ben hier heel consequent in, been is reactie naar voren, meteen direct en ga dit op een gegeven moment ook eisen. Alleeen, zorg er wél eerst voor dat je dit kan eisen van je paard, houdt dus je benen stil en niet elke pas aandrijven.

Inprinciepe is het zo dat je een beenhulp geeft, je paard dient hier direct op te reageren. Direct daarna ligt je been weer stil, je paard moet nu in dit tempo blijven lopen tot dat jij zegt dat die harder/zachter/etc moet. Hij moet dus leren wachten en dat vinden veel paarden (en vooral de ruiters die er op zitten) erg moeilijk. De ruiter heeft vaak zo iets van ach laat hem maar even stappen, of even draven, of even galopperen. Alleen werkt dit niet, jij moet bepalen wat en wanneer je paard iets doet en deze moeten leren dat hij er mee door moet gaan totdat jij een nieuwe hulp geeft.

Verder is stelling/buiging niet helemaal 100%, zet je paard op de volte en je binnenhand heeft géén druk. hooguit je hand een fractie naar binnen van de hals af, maar hier mag absoluut geen druk op staan. De buitenhand heeft contact en sluit het paard helemaal op. Zeg even dom weg; jouw buitenhand en been zijn een hek. Dit 'hek' sluit het paard op, zodat die niet weg kan lopen (over de schouder of achterhand uitzwaaien). Nu ga je dus met je binnenbeen je paard tegen het hek op rijden, dus tegen je buitenbeen en hand aan. Als het paard door krijgt wat de bedoeling is, zal deze in zijn lijf gaan buigen en neemt dan vanzelf wel wat stelling mee. Als het paard begrijpt wat je wilt en bedoelt, kan je binnenhand contact nemen. Nog steeds géén druk.

Een binnenteugel heeft géén 'functie', ja als je omdraait is dat je buitenteugel. Daarom zit die er aan.

Dan mag je je hand wat stiller houden, dit is gewoon een kwestie van veel oefenen. Wat nog wel eens wil helpen, maak een touwtje vast aan het zadel (die ringetjes voor op) en haak je pink hier in en zorg dat je continue het touwtje op je pink voelt. Zo ben je heel consequent bezig met je handen, zonder er continue aan te hoeven denken. Op een gegeven moment pak je alleen het touwtje er bij als je merkt moeite te hebben met je hand stil te houden en je 'moet' even ergens anders echt op letten.

Voor je benen wat stiller te houden heb je ook zo'n truucje, je beugels onder het paard aan elkaar vast maken.
Het zijn eigenlijk allemaal dingen die je kan doen om er onder uit te komen, maar je moet ook weten wat het is en hoe het voelt, voor je het kunt bereiken. Het is veel makkelijk om eens te voelen hoe iets moet en daar na toe te werken, dan dat je ergens naar toe aan het werken bent en eigenlijk niet weet hoe het moet voelen en dus nooit weet wanneer je er bent.

Vergeet niet dat als je de punten voor het L hebt, je ook al L moet startten. Immers mag je 30wp rijden in de klasses. Andere kant, L is nog steeds gewoon weg basis. Kan je paard super 5 meter wijken, is de L niet anders dan de B. Alleen de basis moet er goed in zitten, wil je in (zowel de B als de L) de klasses in de top meedraaien.

De winnaars zijn vaak winnaars omdat ze juist zo goed de basis er in hebben zitten en niet de oefeningen. Dan voornamelijk nog de basis van de ruiter; houding en zit, want als jij stil zit, vriendelijk bent en weet wanneer je wat moet doen. Krijg je vrijwel elk paard goed aan het lopen.

Edit: Een behoorlijk lang verhaal geworden. *D
Maar vergeet niet dat he tniet is om alleen commentaar te geven, maar om je te helpen. Je staat vrij om er zelf voor te kiezen of je er iets mee doet, of het gewoon laat gaan.

In ieder geval succes!
Je hebt een fijn dier en ook al is het een springer, het paard is er niet minder om en ze loopt lekker ruim!
Daar kan je makkelijk een eind in de dressuur sport komen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 11:45

Aslo, dankje voor je uitleg. Ik heb idd les.

_PSM_ bedankt voor je reactie :)

eef_paardjes: Ja klopt hoor. Ik zet hieronder nog even een langere reactie daarop.

Quir: Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt, maar de staart doet ze eigenlijk altijd wel wat. Ook aan de longe (en dan kan ik niet aandrijven ;) ) Heb wel alles uitgesloten, dus dat is verder niks (lees: Veearts, osteopaat, zadel, voer etc etc)
Is idd ook wat op mn aandrijven, maar ze doet het ook wanneer ik niet drijf.

Verder Quir, heel fijn uitgelegd, dankjewel. Zoals jij het omschrijft probeer ik ook te rijden. Maarrr, helaas wanneer ik op wedstrijd ga, doe ik toch wat anders dan normaal. Ik ga namelijk knijpen en drijven. Gewoonlijk thuis doe ik dit niet. (of minder) En dan is ze echt heel fijn voor het been. Maar ik krijg het er op wedstrijd niet uit..

Op dit filmpje is te zien dat ze vtv schrikt/bang is voor een ding in de bosjes. Daarna was het helemaal gebeurd, omdat ik dan ga verzitten, knijp en continue drijf. Ik ben me ervan bewust maar kan het dan niet laten.

Nog even een opmerking: Dit was mijn slechtste proef (en slechtste punten) ooit. Was ook de eerste keer tussen de hekjes. Maar wou toch graag commentaar op mijn minpunten, omdat dat bij deze proef heel goed te zien is. En ik wil liever commentaar/tips over een slechte proef dan over een goede proef. :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:48

Ik noem het niet de slechtste proef ooit, het is een proef waar je het meeste van kan leren.

Je kan niks zonder fouten te maken en van de fouten die je maakt, leer je het snelst. :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 11:57

Quir, nee ik bedoelde mijn slechtste proef ooit. Heb nog nooit zo belabberd gereden... Maar ja, ik dacht, ik kan er wel een goed proefje op zetten, maar hier krijg ik vast meer tips op. Omdat je in mijn geval, hier heel duidelijk kunt zien wat er fout (kan) gaat.

En idd, van fouten leert men..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:17

Vulina schreef:
Quir, nee ik bedoelde mijn slechtste proef ooit. Heb nog nooit zo belabberd gereden... Maar ja, ik dacht, ik kan er wel een goed proefje op zetten, maar hier krijg ik vast meer tips op. Omdat je in mijn geval, hier heel duidelijk kunt zien wat er fout (kan) gaat.

En idd, van fouten leert men..

Ik snap wat je bedoeld, maar een slechtste proef bestaat in mijn ogen niet. Het is de proef waar je het meest van leert. :D

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 12:27

Ja maar dan heb ik een langzaam leerproces hahaha, want ik blijf maar knijpen, drijven en soms ook nog (links) trekken op wedstrijd...... 8)7