hoe een goede training opbouwen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

my_precious

hoe een goede training opbouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 18:45

Mijn lieve schat Rescue (v. Gribaldi) is herstelende van een scheur is zijn schouder spier.
Nu mag ik van de DA weer langzaam opbouwen.
Ik moest de eerste week stappen aan de hand, maar omdat hij best een heet paard is mocht ik ook gewoon erop gaan zitten en hem goed aan been houden zodat hij van voor goed los gaat komen...
Ik zit nu op de 2de week en ben begonnen met loswerken in stap en dan linksom en rechts een drafje op eigen tempo.
Ik doe dan veel slangenvoltes in stap en in draf maar ook voltes sluiten en groter maken bijv.

Mijn vraag is dus eigenlijk wat is nu een goede trainingsmethode om hem weer super fit en op conditie te krijgen.
Hij heeft nu echt een grasbuik en dat merk je ook als je op hem zit (benen wijd)

Ik wil niet overhaasten met hem maar wil het wel graag goed doen.

Als iemand tips heeft graag, dan kan ik dat gaan proberen.
Aangezien er bij ons op stal allemaal B ruiters zijn en niemand echt wedstrijd ervaring heeft, heb ik dus weinig aan hun tips en adviezen. ( mensen met een stuk minder ervaring)

Normaal train ik hem op M/Z niveau en nu begin ik dus eigenlijk weer van voor aan B niveau.

Ik zal vragen of er morgen wat foto's of een filmpje gemaakt kan worden als ik met hem bezig ben, dan plaats ik die nog even.

Ps: wil er even bij zeggen dat het niet een makkelijk paard is om te rijden, en dat er bij teveel verkeerde hulpen of gepor in zijn buik hij dit absoluut niet pikt.
Vandaar dat ik het rustig en met beleid wil aanpakken.

midgie

Re: hoe een goede training opbouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 07:39

idd gewoon bij de basis beginnen en zelf voelen hoe ver je kan gaan, hou de training rustig en ontspannen , de zijgangen erbij gebruiken om de achterhand weer soepel te maken , werken aan stelling en buiging , gewoon veel gym oefeningen , maar misschien ook gewoon lekker een buiten rit , veel kilometers maken om de conditie weer op peil te krijgen.
Werk er ook eens naast aan de hand, is ook heel fijn om dingen te zien.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 09:09

@ midgie:
dankje voor je reactie.
nu wil ik heel graag buitenritten maken maar helaas vind hij dat alleen helemaal niets, ik heb hem ook al eens aan de hand meegenomen maar hij gedraagt zich dan als een hengst en wil steeds achter me lopen en op me voeten trappen.
wat ik nu ook wel doe is met zadel en hoofdstel om en dan aan de hand stappen in de bak zeg maar, moet zeggen dat hij dan wel rustiger is.
ik heb gisteren met iemand gebeld die vanaf maandag mij les komt geven en meekijkt naar mijn paard.
maar het zou dus geen kwaad kunnen om een buitenrit van een uur of anderhalf te maken lekker in stap zeg maar!
ik neem aan dat je met zijgangen bedoelt voltes sluiten en openen toch?
is tempo wisselingen ook een goed idee?
dus bijv. van stap naar draf en dan weer iets verruimen en dan weer terug nemen en weer even stap en dan weer stil staan, of zou dat nog te zwaar zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 09:57

Misschien wat meer aan gehoorzaamheid gaan werken , zorgen dat hij 2 meter achter je blijft lopen , ook als je hem naar de wei,poetsplaats of bak begeleid.
Met zijgangen bedoel ik schoudervoor/binnen en travers. dat haalt hem van de schouder af, tempo wisselingen zou kunnen als hij goed voorwaarts is en daar bedoel ik de achterhand mee, en dat krijg je door middel van zijgangen te gaan gebruiken,
Want als je tempo wisselingen doet en hij valt op de voorhand belast je daar de schouders weer erg mee en dat wil je voorkomen,
Je zou de zijgangen eens aan de hand kunnen doen, dan kun je voelen en zien hoeveel stelling en buiging je aan moet nemen om de achterhand naar het ruitergewicht te krijgen.
Kijk een op de site paardenbegrijpen.nl misschien heb je er wat aan en kun je daarmee een trainings plan bedenken.
Neem gewoon lekker de tijd en werk met rust en geduld en veel in stap.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 10:02

midgie schreef:
Misschien wat meer aan gehoorzaamheid gaan werken , zorgen dat hij 2 meter achter je blijft lopen , ook als je hem naar de wei,poetsplaats of bak begeleid.
Met zijgangen bedoel ik schoudervoor/binnen en travers. dat haalt hem van de schouder af, tempo wisselingen zou kunnen als hij goed voorwaarts is en daar bedoel ik de achterhand mee, en dat krijg je door middel van zijgangen te gaan gebruiken,
Want als je tempo wisselingen doet en hij valt op de voorhand belast je daar de schouders weer erg mee en dat wil je voorkomen,
Je zou de zijgangen eens aan de hand kunnen doen, dan kun je voelen en zien hoeveel stelling en buiging je aan moet nemen om de achterhand naar het ruitergewicht te krijgen.
Kijk een op de site paardenbegrijpen.nl misschien heb je er wat aan en kun je daarmee een trainings plan bedenken.
Neem gewoon lekker de tijd en werk met rust en geduld en veel in stap.

ja oke dat begrijp ik, het rechtrichten weet ik een hele hoop van, ik heb hem van daphne boinck gekocht en die geeft les in rechtrichten.
moet zeggen dat je echt aan hem merkt dat hij recht gericht is.
met schouderbinnen/voor heb ik gisteren geprobeerd maar merkte dat hij daar toch wel moeite mee had.
tempowissingeling heb ik nog niet gedaan omdat ik idd bang was dat hij op zijn voorhand zou gaan lopen.
gisteren deed ik wel een stukje travers en renvers en dat deed hij weer prima zonder moeite.
ik zal vanmiddag eens aan de hand gaan oefenen met 2 longeerlijnen want ook dat kan hij goed dan kan ik dus ook van de zeikant zien wat er gebeurt en hoe hij het oppakt.
bedankt voor je tips ik kan hier echt wat mee.

mandyrakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:10

Misschien ook eens longeren? dan bvb met een pessoa?
Dat je veel tempowisselingen terug en naar voren rijd. zodat hij ook zijn achterhand meepakt. En het is heel erg goed voor zijn conditie.

1 ding zeg ik wel. zet hem nog niet 7 dagen lang aan het werk. bouw het rustig op en zorg voor afentoe een dagje rust. dan ga je bvb met hem wandelen ofzo.

Als je met hem traint doe dat dan steeds een stukje langer en meer, zo bouwt hij weer contitie op.

Succes met het opbouwen!

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 11:00

mandyrakker schreef:
Misschien ook eens longeren? dan bvb met een pessoa?
Dat je veel tempowisselingen terug en naar voren rijd. zodat hij ook zijn achterhand meepakt. En het is heel erg goed voor zijn conditie.

1 ding zeg ik wel. zet hem nog niet 7 dagen lang aan het werk. bouw het rustig op en zorg voor afentoe een dagje rust. dan ga je bvb met hem wandelen ofzo.

Als je met hem traint doe dat dan steeds een stukje langer en meer, zo bouwt hij weer contitie op.

Succes met het opbouwen!

hey bedankt voor je reactie,

ik mag de eerste 6 wkn nog niet met passoa trainen van mijn DA.
ik heb met mezelf de afspraak gemaakt om hem nu 3 tot 4 keer te rijden, dan werk ik hem een kwartier tot 20 min los in stap en ongeveer 10 tot 20 min wat in draf, met uitstappen erbij ben ik dan wel een uur bezig maar waarvan hooguit 20 min echt wat zwaarder werk tussenzit dan bij het los stappen.
zou ik hem niet aan 2 longeerlijnen ernaast kunnen trainen op zijn achterhand?
het is dan minder belasting op zijn rug is en dat ik dan aan de longe mee loop en dus ook tempowisselingen probeer te doen.

ik merkte trouwens wel dat zijn bult op zijn schouder een stuk minder was na het rijden.
het is nu zo dat er weefsel om die spier zit wat 1 bonk is en door het trainen moet dat dus weer om de spier gaan zitten waar de scheur zat.
ik zal even een foto bijzetten dan hebben jullie een idee.
nogmaals bedankt.

Afbeelding

dat troep wat op zijn bult zit op zijn schouder is van een gel wat ik er 5 keer per dag na het afspuiten op moest smeren.
zo hebben jullie een beetje een idee warover het gaat.