Ulysse @ Dressuurwork!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaaackiiie

Ulysse @ Dressuurwork!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 18:29

Heey
Dit ben ik met men paardje Ulysse!
Ze is een BWP, redelijk hevig en nog al een speciaal karakter
Ze is bijna 4 jaar van mij

Men doelen bij haar zijn om haar meer naar de ontspanning te rijden
Sinds kort rijd ik op een andere manier
Ik hou haar niet meer zo vast in de mond..
Ik laat haar losser en ik merk ook dat ze dit veel fijner vind
en ook dat ze haar minder opjaagt in dingen
Dit is een filmpje van 5mei2010

Morgen heb ik wedstrijd!
Zou het goed gaan volgens jullie?

Geef maar commentaar maar houd het wel netjes e ;)

Greetzz

Calimero_

Re: Ulysse @ Dressuurwork!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:32

Fijn dat je haar meer los laat.
Maar ze moet veel voorwaartser en actiever.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:35

Ik vind ook dat je veel actiever mag zijn.

Wat doe je in het begin met je rechter teugell?? kan het niet goed zien maar lijkt erop alsof je steeds trekt.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:40

Probeer alleen te drijven in de draf als je gaat zitten en dus niet continu. Verder mag ze inderdaad wat voorwaartser en actiever en ze valt soms over de buitenschouder weg, dus begrens haar daar wel meer.

Verder zit je netjes.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:43

Ze heeft haar al bijna 4 jaar. In haar profiel staat dat de merrie van 1997 is.

Goed dat je haar losser laat maar ze moet veel voorwaartser gereden worden, dan zal ze vanzelf je hand op gaan zoeken.
Verder ben je nog onrustig in de hand, ik zie boogjes in de teugels komen.
Je zit is netjes.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:43

Ik vind je te onrustig in je handen, je mag ze stiller houden en meer dragen. Neem de teugels eens een stuk korter, dan kun je ze makkelijker dragen. Ook heb ik het idee dat je soms zaagt? Maar dat kan ik niet zo goed zien, zie wel dat je paard vaak met z'n hoofd heen en weer gaat.

Succes morgen! :D

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 18:45

Hannah_Menno schreef:
Ik vind je te onrustig in je handen, je mag ze stiller houden en meer dragen. Neem de teugels eens een stuk korter, dan kun je ze makkelijker dragen. Ook heb ik het idee dat je soms zaagt? Maar dat kan ik niet zo goed zien, zie wel dat je paard vaak met z'n hoofd heen en weer gaat.

Succes morgen! :D

Jaa k weet het.. maar als ik ze te kort neem dan jaag ze zich op.. En dan is er helemaal niks meer mee aan te vangen.. En dat met hoofd heen en weer... Dat doet ze al effe en ik kan het er maar ni uitkrijgen.. Maar we trainen er wel op ;)
Dankje :)

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:48

Allereerst vind ik jullie al combinatie goed bij elkaar passen!! Het tempo vind ik opzich wel ok, maar het moet veel actiever. Achter sloft ze er een beetje bij en in de galop heeft ze nauwelijks sprong. Ook heeft ze op sommige punten moeite met haar balans en compenseert door over de buitenschouder weg te lopen. ik wil je adviseren terug te gaan naar de basis. Veel schakelen en niet teveel vragen aan de voorkant. Rij haar maar eens extra naar voren en terugvragen op je zit, niet met je teugels. Laat haar ook op d'r eigen benen lopen en niet veel inwerken met teugel en been. Veel afwisseling in houding en buiging kan daarbij ook helpen. Je kan bijvoorbeeld in de galop schakelen in tempo (eventueel een volte meepakken) en tegelijkertijd een stukje halsstrekken meenemen. Ook kan je een stukje contrastelling vragen.

Blijf doorgaan met niet teveel aan de voorkant te zitten, dit gaat je absoluut op termijn voordeel opleveren!! Heel veel plezier samen!

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 18:51

Lien2 schreef:
Allereerst vind ik jullie al combinatie goed bij elkaar passen!! Het tempo vind ik opzich wel ok, maar het moet veel actiever. Achter sloft ze er een beetje bij en in de galop heeft ze nauwelijks sprong. Ook heeft ze op sommige punten moeite met haar balans en compenseert door over de buitenschouder weg te lopen. ik wil je adviseren terug te gaan naar de basis. Veel schakelen en niet teveel vragen aan de voorkant. Rij haar maar eens extra naar voren en terugvragen op je zit, niet met je teugels. Laat haar ook op d'r eigen benen lopen en niet veel inwerken met teugel en been. Veel afwisseling in houding en buiging kan daarbij ook helpen. Je kan bijvoorbeeld in de galop schakelen in tempo (eventueel een volte meepakken) en tegelijkertijd een stukje halsstrekken meenemen. Ook kan je een stukje contrastelling vragen.

Blijf doorgaan met niet teveel aan de voorkant te zitten, dit gaat je absoluut op termijn voordeel opleveren!! Heel veel plezier samen!

Ik weet het maar het grootste nadeel bij Ulysse is dat.. ze alsk haar begin laten vooruittegaan ze veel te snel in haar bloed komt.. en dan wilt ze alleen maar vooruit.. Nu ben ik momenteel bezig om haar gewoon een lekker halfuurtje-uurtje ontspannen te rijden.. want dit is bij haar super moeilijk.. Maar ik ga je commentaar zeker in mijn achterhoofd houden en zeker gebruiken!! Dankje:)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:56

Als dat zo is dan moet je zorgen voor veel afwisseling, dus stukken ontspannen rondrijden zoals je nu doet en ook flink veel schakelen en overgangen rijden tussendoor.

Tempo mag wat mij betreft ook wel omhoog, maar het moet zeker actiever dan nu in elk geval.
denk om je houding, ik zag je scheef zitten naar rechts en je zou misschien iets beheerster kunnen lichtrijden.

Veel plezier en succes verder!

Eefje_mowlgi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:15

netjes, maar het lijkt of ze net uit bed komt ofzo? zo slaperig, en traag

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:22

Ik sluit me aan bij de reactie van Lien2.
Ik keek eerst het filmpje en las toen dat je haar al meer losliet aan de voorkant, ik was wel verbaasd. Ik vind namelijk dat je haar aan de voorkant nog steeds vrij weinig ruimte biedt. Het lijkt inderdaad alsof je zaagt, en alsof je het paard heel erg in zijn mond stoort. Ik hoop dat het meer zo lijkt dan dat het echt zo is... Voor de rest vind ik het er wel oké uitzien, leuke combi!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:51

niet stom bedoeld maar het ziet er nogal slaapverwekkend uit.
meer tempo rijden, en je zegt dat ze dan heel erg hard gaat.
laat haar dan maar hard gaan, weg en weer terug en weg en weer terug.
zo door rijden dan schakelt het harde uiteindelijk vanzelf om in actief

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:02

Het eerste wat me opviel was inderdaad het tempo. Verder vind ik het er netjes uit zien.
Maar in galop zet ze totaal haar achterhand er niet onder, probeer eens middengalop, en neem haar terug, en dan weer vooruit.. en weer terug. Zo ga je ook de achterhand van haar eronder zetten.
Verder gewoon veel oefenen hoor, dan kom je er wel!

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:58

Je moet d'r veel actiever houden, in galop zie je heel duidelijk dat die achterhand er maar wat achteraan gaat, daardoor heeft ze ook totaal geen sprong. In draf stapt ze niet over en ook daar gaat de achterhand er maat wat achteraan, dus veel overgangen rijden en liever net wat meer gas dan te weinig. Armen gebogen en voor je houden. Handen recht op, dan loopt ze vanzelf je teugel wel in.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:07

Zoals iedereen al benadrukt: ze mag een stuk actiever gereden worden. De voorwaartse impuls is de basis van een gereden paard, dus zorg gewoon dat je dat goed voor elkaar hebt! (Let op: het gaat hier om actiever, niet om sneller of harder!) Je mag hierbij de buiging nog wel wat achterwege laten. Zodra ze goed actief loopt kun je haar pas gaan tegenhouden, en dan pas kan ze lekker (correct!) gaan buigen.
In de galop lijkt het me het beste om haar veel op voltes te rijden. Ze wordt dan gedwongen om haar binnenachterbeen onder de massa te zetten, waardoor ze meer ondertreedt en dus meer sprong krijgt.
Probeer haar ook meer aan de buitenkant te begrenzen. Ze loopt nu te veel (en te vaak) naar buiten weg. Zorg dat je buitenbeen altijd 'waakt'. Zodra je merkt dat ze ook maar een millimeter weg wil lopen, druk je je buitenbeen erin en begrens je haar duidelijk met je teugel. Blijft ze weglopen, dan kun je best eens je zweep in je buitenhand nemen en je beenhulp verduidelijken door een tikje te geven. Loopt ze toch naar buiten weg? Dan rijd je nog een keer die volte/wending.
Wat me verder nog opvalt is je onrustige hand. Dit voelt misschien voor jouzelf niet zo, maar ik zie duidelijk het hoofd van je paard telkens van links naar rechts gaan. Zodra ze buigt, hoef jij in principe niets meer in haar mond te doen. Probeer je handen dan zo stil mogelijk te houden. (Je paard leert dan ook dat haar hoofdhouding goed is. Je vraagt dan namelijk niet meer door.)
Goed dat je haar al wat meer loslaat! Dit zou je misschien nog iets meer mogen doen, ik zie haar nog te vaak tegen je hand in komen. (Hoofdschudden etc.)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! ;)

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:47

ziet er wel aardig ontspannen uit, probeer wel je handen rechtop en voor het zadel te houden!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:10

Ziet er best ok uit hoor :D.

Handen stiller en probeer is teugels korter, maar handen meer naar voren, mischien heb je er wat aan :D.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:41

Hoe is je wedstrijd gegaan?

*alle commentaar is al gegeven dus niet nodig om nog te herhalen

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:52

goeie opmerking van xSwanHeart: we moeten hier wel het onderscheid tussen het tempo en de activiteit behouden! In dit geval heeft het tempo namelijk vrij weinig te maken met de activiteit van het gebeuren ;)
TS, ik ben ook wel benieuwd hoe de wedstrijd is gegaan?

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 18:42

Palouse schreef:
goeie opmerking van xSwanHeart: we moeten hier wel het onderscheid tussen het tempo en de activiteit behouden! In dit geval heeft het tempo namelijk vrij weinig te maken met de activiteit van het gebeuren ;)
TS, ik ben ook wel benieuwd hoe de wedstrijd is gegaan?

Dankje voor je commentaar ;)

Jaa de proef ging echt super goed kwas echt blij!
en dan krijg ik men uitslag 50.909% Ö
en veel mensen die er waren vonden dat men proef zeker 60% waard was;;
http://www.youtube.com/watch?v=cnyVptD50nc

Hier zie je het proefj :)
Vind jij ook da het maar 50 procent waard is??? :)
Groetjes

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 18:43

StalDuijndam schreef:
Hoe is je wedstrijd gegaan?

*alle commentaar is al gegeven dus niet nodig om nog te herhalen

Jaa de proef ging echt super goed kwas echt blij!
en dan krijg ik men uitslag 50.909% Ö
en veel mensen die er waren vonden dat men proef zeker 60% waard was;;
http://www.youtube.com/watch?v=cnyVptD50nc

Hier zie je het proefj :)
Vind jij ook da het maar 50 procent waard is??? :)
Groetjes

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:07

het valt me erg op dat veel op de binnenteugel rijdt en niet op de buitenteugel(ik deed dat zelf ook) mij is toen geleerd om voor mijn gevoel mijn binnenhand heel ver naar voren te steken en voila het werkt.. gelijk ging het neusje naar beneden.. probeer anders je handen iets breeder te zetten en iets hoger niet te.. je zit best wel veel in haar mond..

maar eigenlijk nog beter laat haar hoofd voor wat het is en begin eerst aan de achterhand te werken.. ik denk dat heel veel scheelt.. als de achterhand er goed onderzit gaat ze al snel een stuk beter lopen..
er is trouwens een verschil tussen snel en actief let er goed op.

en als je merkt dat ze niet te houden is?! ga dan op de volte, rij een grote 8 of een slange volte.. zo kan ze ook niet TE hard.. wees creatief..

probeer je ook meer door het paard uit het zadel te duwen.. dit is een stuk fijner voor haar rug.. je beugels zijn niet om te duwen maar een hulp middel om beter uit het zadel te komen..

voel je paard goed aan.. en rij vooral op je zit eigenlijk moet het je teugels niet nodig zijn om m te laten stoppen;)

Klaasje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:50

Ze moet echt veel actiever lopen, die achterhand moet eronder!
Ze loopt nu wel erg los, ietsjes strakker kan geen kwaad als je je handen maar stil houd!

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:52

Jaaackiiie schreef:
Lien2 schreef:

Ik weet het maar het grootste nadeel bij Ulysse is dat.. ze alsk haar begin laten vooruittegaan ze veel te snel in haar bloed komt.. en dan wilt ze alleen maar vooruit.. Nu ben ik momenteel bezig om haar gewoon een lekker halfuurtje-uurtje ontspannen te rijden.. want dit is bij haar super moeilijk.. Maar ik ga je commentaar zeker in mijn achterhoofd houden en zeker gebruiken!! Dankje:)

Ik ben het totaal met Lien2 eens! je moet met je been naar je hand rijden en niet andersom, je zegt ik wil lekker ontspannen rijden maar ik vind het niet ontspannen ogen eerlijk gezegt, het paard maakt korte passen omdat ie gewoon niet voorwaarts genoeg is, eerst voorwaarts dan zakt zijn hoofd van zelf. leuke combinatie hoor!