Richtlijnen FEI

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Richtlijnen FEI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 08:54

De richtllijnen van de FEI worden gewijzigd per 15 mei. (datum van ingang)

Maar als ik enkele "nieuwe" richtlijnen lees, verandert er volgens mij niet zo heel erg veel ;(

Even een paar "nieuwe" richtlijnen:

De hoofd-nekhouding van een paard mag niet langer dan 10 minuten in een gefixeerde positie gehouden worden.

De ruiter/menner mag geen ruwe of abrupte hulpen geven of constante harde druk uitoefenen op de paardenmond met een gefixeerde hand of arm.

Alleen in bijzondere gevallen met toestemming van de Chief Steward mag een warming-up meer dan een uur duren.

Tussen verschillende trainingsperiodes van een paard moet minimaal een uur zitten.

Een steward kan ingrijpen als een ruiter/menner zich niet aan de omschreven warming-up technieken houdt en kan bv ook aan een ruiter/menner vragen een tijdje te gaan stappen als stress van de ruiter/menner zelf een onwenselijke manier van rijden veroorzaakt.

Nu is er zoveel te doen geweest over Hyperflexie/Rollkür, zoveel tegenstand over deze methode }> en toch mag een gefixeerde hoofd-nekhouding dus nog steeds ;(
Zelfs 10 minuten is al veel te lang voor zo'n houding, 1 minuut is al te lang.
Wat zijn de paarden er dan mee "opgeschoten" met de nieuwe FEI-richtlijnen?

Volgens mij, dus zeer weing.

Vudress

Re: Richtlijnen FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 08:57

Het was dan ook een knap domme conclusie om te denken dat alles anders zou worden.....

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 08:59

Vudress schreef:
Het was dan ook een knap domme conclusie om te denken dat alles anders zou worden.....

Blijkbaar wel, jammer genoeg voor de paarden ;(

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 09:35

Wij alle kunnen de paarden bescherming bieden, door niet te blijven toekijken en schande "spreken" maar volgens de regels in te grijpen. En die kunnen handelen en bestraffen aan het werk te zetten, regels genoeg maar als die niet gehandhaafd worden helpt geen een regel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:14

modie schreef:

Maar als ik enkele "nieuwe" richtlijnen lees, verandert er volgens mij niet zo heel erg veel ;(

De hoofd-nekhouding van een paard mag niet langer dan 10 minuten in een gefixeerde positie gehouden worden.

De ruiter/menner mag geen ruwe of abrupte hulpen geven of constante harde druk uitoefenen op de paardenmond met een gefixeerde hand of arm.

Alleen in bijzondere gevallen met toestemming van de Chief Steward mag een warming-up meer dan een uur duren.

Tussen verschillende trainingsperiodes van een paard moet minimaal een uur zitten.

Een steward kan ingrijpen als een ruiter/menner zich niet aan de omschreven warming-up technieken houdt en kan bv ook aan een ruiter/menner vragen een tijdje te gaan stappen als stress van de ruiter/menner zelf een onwenselijke manier van rijden veroorzaakt.

Nu is er zoveel te doen geweest over Hyperflexie/Rollkür, zoveel tegenstand over deze methode }> en toch mag een gefixeerde hoofd-nekhouding dus nog steeds ;(

Ligt het aan mij, of spreekt het zichzelf tegen? Want hoe wil je een paard in een gefixeerde houding krijgen zonder extreme of constante druk uit te oefenen?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:30

Bizzybijtje schreef:
modie schreef:

Ligt het aan mij, of spreekt het zichzelf tegen? Want hoe wil je een paard in een gefixeerde houding krijgen zonder extreme of constante druk uit te oefenen?

Wellicht dat hier de clue ligt?
In die tegenstrijdigheid?
Als de steward's goed opgeleid zijn, kunnen ze hier wat mee *D

Dat kunnen er ook geen foto's meer gemaakt worden, zoals op de selectie-NK te Almelo, van zeer slechtgaande paarden.
Die paarden die echt niet in de rol van "Happy Ahtlete" passen ;(

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:26

Er is veel kritiek geweest op ldr, rollkur en hyperflexie, maar zoals ik het nu zie, mag ook niemand meer het paard langdurig met zijn nek bovenin rijden. Dus iedereen krijgt nu een veeg, niemand mag zijn paard meer langdurig "fixeren" in wat voor houding dan ook. Uiteindelijk vind ik dit een zeer goede tegenhanger van wat voor theorie dan ook.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:30

Alles is relatief, wat is nu teveel kracht?

Het is wel heel gemakkelijk om langs de kant te roepen dat er slecht gereden wordt. De enige manier om daar verandering in te brengen is zelf te laten zien dat het (op hoog niveau dan wel) anders kan. Als je dat goed genoeg doet krijg je vanzelf een volgende stroom.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:40

Zij (stewards) langs de kant gaan straks alles bepalen, de tijd dat jij gefixeerd in een bepaalde houding rond rijdt.... Zij bepalen straks of je moet gaan stappen. Zij bepalen of je met teveel kracht je rondjes doet, thanx door de hetze tegen rollkur. Dit heet anti hetze, en daar delven de mensen die het oh zo goed bedoelden, ook hun graf. Of je moet fijn in je achtertuin blijven, maar daar liggen ook youtube lui om je eens lekker vulgair op een filmpje te zetten. Dit is ons bedankje. Je krijgt terug wat je verdient.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 11:43

setteke schreef:
Zij (stewards) langs de kant gaan straks alles bepalen, de tijd dat jij gefixeerd in een bepaalde houding rond rijdt.... Zij bepalen straks of je moet gaan stappen. Zij bepalen of je met teveel kracht je rondjes doet, thanx door de hetze tegen rollkur. Dit heet anti hetze, en daar delven de mensen die het oh zo goed bedoelden, ook hun graf. Of je moet fijn in je achtertuin blijven, maar daar liggen ook youtube lui om je eens lekker vulgair op een filmpje te zetten. Dit is ons bedankje. Je krijgt terug wat je verdient.

Ik denk, dat "goed paardrijden" meer inhoudt, dan Rollkür en Hyperflexie ;)
En juist dat, proberen de tegenstanders TEGEN te houden (LDR/Hyperflexie dus)

En zeer goed, dat daar op wedstrijden meer opgelet gaat worden.

En het zou moeten zijn, dat alles wat gefixeerd wordt, afgestraft moet/dient te worden.
Ook bij de zgn "Klassiekers"

Ook bij klassiek rijden moet er veel variatie in het rijden zijn.
Dus ook niet alleen "hoog ingesteld", maar ook "laag ingesteld", maar ten alle tijde met de NEUS VOOR de loodlijn.

Dat voorstanders van LDR/Hyperflexie nu gaan "roepen", kan ik me iets bij voorstellen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:00

Klopt, het gaat om variatie in houding, alleen met de neus voor de loodlijn ten alle tijden kan ik eenvoudig niets. Ik ben geen voorstander van wat dan ook, behalve goed paardrijden. TE is nooit goed. Maar om rijstijlen af te branden, terwijl de meesten niet eens weten waar het om ging/gaat, gaat mij tever. Aan elke rijstijl zitten voordelen en nadelen, dus je open stellen voor alles wat er was en is de laatste jaren. Daar kan je van leren.

magnificent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:25

ben het helemaal met setteke eens, paarden worden alleen beter van een gevarieerde training, laag over de rug dan weer iets meer op de achterhand. Ben geen aanhanger van zowel ldr of Antoine de bodt maar uit beide trainigsmanieren zijn (voor mij) goede dingen uit te halen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:37

Vudress schreef:
Alles is relatief, wat is nu teveel kracht?

Het is wel heel gemakkelijk om langs de kant te roepen dat er slecht gereden wordt. De enige manier om daar verandering in te brengen is zelf te laten zien dat het (op hoog niveau dan wel) anders kan. Als je dat goed genoeg doet krijg je vanzelf een volgende stroom.

Maar misschien kan dit niveau wat er is niet eens meer op een andere manier bereikt worden.. Ik weet namelijk geen ruiters die niet aan LDR/hyperflexie doen en hoog scoren? Ik geloof dat ze tegenwoordig allemaal er aan doen.
En dat vind ik te triest voor woorden want naar mijn idee is de topdressuur allang niet meer mooi voor het paard. Het niveau is in mijn ogen te hoog om het nog echt paardwaardig te kunnen noemen, dat het paard er echt plezier in heeft.

En er worden nu steeds paarden gefokt die alleen nog maar kunenn deelnemen aan de hogere dressuur omdat ze te veel pit bezitten... alsof een gewoon goed paard niet genoeg was.

(Magnificent: Ik snap het niet zo waarom je LDR en AdB tegenover elkaar zet? Het zijn 2 heel verschillende dingen.)

magnificent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:54

zet ze juist tegenover elkaar omdat het zulke verschillende dingen zijn, wilde ermee aangeven dat uit iedere methode, hoe verschillend ook, iets te halen valt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 15:03

Ah oke, ik dach dat je het over de variatie had :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:39

Dit mag volgens de FEI.
Afbeelding[/quote]

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:37

Ongeveer 10 minuten dan. Het gaat echt stopwatch werk worden, met lijsten van deelnemers met de tijden erbij. Puntje puntje moet het paard nu in een andere houding gaan rijden, puntje puntje moet gaan stappen met lange teugel. Waar gaat dit heen?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:43

Ik kan het hele probleem niet begrijpen, de houding veranderd toch met de verandering van de oefeningen?

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:49

Probeer allemaal eerst bij je zelf te beginnen :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:50

laura444 schreef:

Deze zin is niet te begrijpen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:52

Te beginnen met wat, ldr en hyperflexi en rolkur?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:56

FS, nee hoor, in de lage lijnen kan je ook alles oefenen. Als voorbereiding, als losmaken.

Laura444, wat bedoel je precies met je zelf?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:00

Dat was mijn vraag ook, net als van de professor setteke?

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:06

laura444 schreef:

Er zijn genoeg mensen die het dus helemaal fout doen,rollkur etc. daar zijn we het hier denk ik wel over eens...
Maar hiermee wil ik zeggen begin bij je zelf met het verbeteren van je rijstijl, door je bv af te vragen, of je zelf je paard wel paardvriendelijk rijd.
(hier mee wil ik niet zeggen dat jullie dat niet doen hoor)
Maar er zijn genoeg mensen, die Rollkur ook heel zielig vinden, maar zelf ook niet al te vriendelijk rijden...
Een betere wereld begint bij jezelf. wil ik hiermee zeggen

(duidelijker?) :o

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:09

Citaat:
Maar er zijn genoeg mensen, die Rollkur ook heel zielig vinden, maar zelf ook niet al te vriendelijk rijden...
Een betere wereld begint bij jezelf. wil ik hiermee zeggen

U vraag begrijp ik nu beter, alleen wil ik daar aan toevoegen dat ik zelf de opdracht heb aangezien ik instructeur ben mensen op hun fouten te wijzen ivb met hun rijden, ter bescherming van het paard.
Wij als instructeurs hebben die opdracht mee gekregen en het is een morele verplichting, ten opzichte van het paard.
Laatst bijgewerkt door Professor op 13-05-10 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt