@ work met nieuwe paard Kirkay

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxStellaxX

@ work met nieuwe paard Kirkay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 20:17

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Dit is mijn nieuwe bijrijd paard die ik hoop te starten over een tijdje.
We moeten nog heel veel oefenen en zijn nog niet helemaal een goed team aangezien ze er nog maar een paar weken is. Ze is 8 jaar oud heeft M1 gelopen. Ik rijd voornamelijk pony's en heb een aantal jaren terug wel een paard gereden maar dit is even opnieuw wennen. Helaas heb ik ook nog geen goed zadel. het zadel past haar wel maar is eigenlijk een grote tik te klein voor mij waardoor ik wat naar achterhang. Ook kamp ik met rug problemen.

Ze zit vooral erg vast op links en de been hulpen komen op die kant helemaal niet door! Rechts weer wel! ben vooral nog bezig met uit testen van wat het beste werkt en hoe ik haar moet rijden.. Oja wij hebben haar hoofdstel overgenomen van de oude eigenaren, hier zit een enkel gebroken bit aan. Nu is mijn vraag: ze pakt heel erg vast op links en af en toe gooit ze haar hoofd omhoog. ik heb het idee dat ze het bit niet fijn vind vanwege de werking op het verhemelte. is het verstandig om dan eens een ander bit te proberen?

Hier de foto's van het losrijden. Ze was helaas nog niet lekker los! maar ja dat heb je met losrijden hè! Ben benieuwd wat jullie er van vinden en of jullie nog tips voor mij hebben.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
valt hier iets op de vroohand maar doordat ik nog bezig was met het losrijden wou dit ook nog niet echt (puur even voor de foto een middendraf)
Afbeelding
Afbeelding

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:24

middendraf kan ze wel, mooi om zo te zien!

verder jammer dat er nog geen ander zadel is, dan kan je vast lekkerder zitten straks.

je hakken mag je wel iets verder uitdrukken hoor!

ga zo door! :D

XxStellaxX

Re: @ work met nieuwe paard Kirkay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 20:27

Ja klopt heb heel veel moeite vooral bij de middendraf om mijn hakken uit te drukken. Misschien ook door de zweetbalden van het zadel want doe het erger bij haar dan bij de pony die ik rijd.. maar idd heb er een handje van :P

Ben druk opzoek naar een ander zadel zit alleen aan een bepaald buget vast :P

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:01

Een ander zadel zou in ieder geval wel beter voor jou zijn inderdaad, voor je houding + zit.
Je mag je hakken wel wat meer uitdrukken en letten op dat je voeten niet tever in de beugels glijden (vooral in de middendraf).
Verder zou ik de teugels, op sommige momenten dan, wat strakker nemen.
Blijven oefenen, tis een leuk paard!

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 21:36

vind mijn teugels al zo kort eigenlijk :P ik hou er van haar wat meer lengte te geven.. vind het niet fijn haar nog verder in de hand te stellen. vind haar al aardig kort in de hals lopen.. of is dat bedrog?

Over de beugels en hakken heb je helemaal gelijk, doordat ik mijn benen wat optrek verlies ik heel vaak mijn begeuls of naja de plek waar ik mijn voet zet.. weet niet hoe heb het bij mijn pony niet maar bij haar wel..

maar iemand nog tips over een bit?

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:40

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 22:02

hmm, sorry ben het niet helemaal met je eens.. vind het juist fijn als ze lekker laag over de rug gaan lopen inplaats van zo hoog. Over het algemeen vind ik haar op de foto's namelijk te hoog lopen en niet mooi door de hals heen, eerste stukje schat tot halverewege de hals recht en daarna pas gebogen.. dit hoort vanuit de schoft te komen en juist op deze foto doet ze dat wel beter na mijn mening dan hè...

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:03

Je kunt proberen een ander bit erin te hangen, maar vaak lost dat niet het probleem op. Dan zou hij rechtsom ook tegen de hand moeten komen.
Ik zou mijn paard laten nakijken door een osteo, tandarts de hele mikmak, maar aangezin dit een bijrijdpaard is lukt dat niet zomaar denk ik. Probeer anders eens rechtsom te buigen naar links op een volte door het schouder naar binnen te plaatsen. Heb je begeleiding? Kan soms ook verfrissend zijn.
succes :)

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 22:46

Ol heb sowieso begeleiding maar maandag voor het eerst met haar.. Ik krijg alles voor elkaar op tandarts gebied. maar ik denk eerder dat het gewoon een stukje rijden is geweest.. ze is namelijk heel slecht op het been. en ze is er nog maar net als ik het zelf niet kan corriceren ja dan ga ik naar de tandarts en de andere mikmak.. al wil ik haar tanden wel eens laten na kijken!

Rijd met mijn pony (epony) M2+9 en met hem heb ik lessen.. als ik dan een probleem met haar heb vraag ik er naar bij mijn lesgever.. maar ja ze is er nog maar net dus eerst kijken of ik het met rijden kan oplossen.. aan het einde van het rijden is het namelijk al een stuk beter dan in begin.. maar waarom ik aan een ander bit denk is mede omdat ze soms haar hoofd wat omhoog gooit en wat verzet toont.. en dan op beide handen.. Plus ik ben simpel weg geen fan van een enkel gebroken bit.. ligt het ook aan :P vind het niet fijn voor het paard dat je elke keer een punt tegen je verhemelte hebt.. heb het met Turbo (mijn andere bijrijdpaard/ is van de zelfde mensen) ook gehad dat hij zich verzette en dan zijn hoofd de lucht in gooide.. toen ben ik over gegaan naar een myler bit en daar loopt ie veel beter op!

Zat te denken aan een dubbel gebroken voor haar, maja zo als ik al zei ik ik rij haar nog maar een paar weken en twijfel over het veranderen van bit..

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:04

Als het op beide kanten is, wordthet een ander verhaal, dan kan het ook rijtechnisch zijn.
Ik zou via de "goede" kant een beginnetje maken met de moeilijke kant zoals ik eerder zei: schouder naar binnen en achterhand erbij.
Misschien een keer de instructeur 1 keertje laten kijken naar dit paard? Zo lastig als het hulp geven via een toetsenbord, zo lastig kan het ook zijn om via verhalen over een ander paard tips te geven :)
Persoonlijk maakt het bit me niet zo veel uit, maar dubbel is wel fijner voor de mond. Gewoon een keer proberen kan nooit kwaad, maar oplossen doe je met rijden (als fysiek alles top is).
Toch voor een weekje met een voor jou niet passend zadel ziet het er niet slecht uit, hopelijk krijg je de linkerkant ook goed :)
Succes!

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 07:49

Hehe maandag heb ik les met haar dus dan krijg ik wat hulp :D en snel opzoek naar een ander zadel en gewoon veel rijden en dan denk ik dat het wel goed komt.. wil alleen van dat enkel gebroken bit af..

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 09:18

wat ik af en toe zie is dat je paard een beetje te diep loopt. 'Z'n hoofdje is af en toe niet recht, maar dan is de neus soms wat te veel naar de borst. Hij mag dan wel wat meer opgerichter ;) zoals op foto 3. Op een foto zie ik ook dat je boogjes in je teugels hebt, op zich mag je wel een boogje in de binnenteugel hebben, maar geen in de buitenteugel.
succes er mee

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 09:31

Als ik de draf foto's zo goed kan beoordelen ben je alleen aan het doorzitten,juist bij het losrijden lijkt het me heel belangrijk om licht te rijden.
Heb je een ander bit?
Zo ja,dan zou ik zeggen probeer het eens en als dat niet werkt lijkt me de volgende stap de tandarts en mocht dat ook niet helpen dan misschien een osteopaat?

Wel een leuk paard,wat is de afstammeling?

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 13:26

@Ilseee12, heb op foto 3 geen boogje in mijn teugel maar op foto 5 omdat ik haar daar even beloon en dat is met de binnen teugel!

@Sandrohit, idd bij sommige foto's zit ik door.. maar ik rijd het meeste licht bij het lichtrijden hoor ;) zit trouwens alleen door op foto 6 ;)

Het is een merrie uit utrecht alleen ze heeft verder geen papier.. moeder was namelijk papier loos.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:14

Hey wat leuk, Kirkay op dr nieuwe stek. Kirkay komt van een vrouw van onze club ;)
Het rijden komt wel goed, ziet er nu al netjes uit ;) (Ben zelf ook wel voorstander van dubbelgebroken) Gun het ook even de tijd, ze is er immers ook pas net ;) Verder: veel succes samen!

Eefje_mowlgi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:16

probeer op je beugels te letten, soms zit je voet er wel erg ver in

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:20

Mooi paardje!
Ze zou van mij ook idd wat meer lengte mogen hebben in de hals.
Met een ander zadel gaat het vast een stuk makkelijker!
Ik kan je echt aanraden een fysio in de hand te nemen bij dit soort problemen, bij ons heeft het absurd goed geholpen in elk geval en nu kunnen we eindelijk beginnen met trainen.
Je zou best een ander bitje kunnen proberen, maar scheefheid of slecht aan het been staan los je er niet mee op, maar wie weet vind ze het wel fijner lopen.
Ben benieuwd naar je volgende topic :)

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:28

Leuk paardje!
Ik zou vooral proberen verbinding te maken met rechts (op sommige foto's hangt rechts helemaal los), links steeds ontspannen. Dan wordt je paardje vanzelf rechter en minder sterk op links. Pas als dat niet werkt zou ik een ander bitje gaan proberen. Eerst maar eens een fijne combinatie worden door elkaar goed te leren kennen.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 21:48

@maessie, wat grappig zeg! Ik doe rustig aan niks overhaast maar weet wel zeker dat ik over ga naar een ander bit, gezien ervaring met het probleem.. weet alleen nog niet welk soort bit daarvoor moet ik gewoon uitproberen en tips zijn dan altijd welkom. We/ik ben heel blij met Kirkay tis echt een super leuk paard!

@opisop_shop, Fryso is inderdaad heel fijn voor mijn andere bijrijdpony die ik uitbreng heb ik toen zelf een nieuw zadel bij tweespan gekocht, is een kruising haf x kwpn met een moeilijke rug om een normaal zadel voor te vinden. ben zeer te vreden.. ga alleen niet nog een keer 1650 euro neerleggen voor een zadel voor een paard die niet van mij is.. zit nugewoon met een limit van heel wat minder centjes dat ik zou mogen uitgeven aan een zadel dus ben nog druk opzoek naar een goedkoop 2e hands zadel voor haar. heeft even tijd nodig! maar dat komt wel goed. Ik heb nog even overlegd met de vorige eigenaar die had dubbel gebroken geprobeerd maar daar pakte ze helemaal op vast.. dus ik zit te denken aan een myler.. de pony die ik uitbreng rijd ik daar ook mee en die had het zelfde probleem (dan richt ik me niet op het vastpakken op links of het niet reageren op de beenhulpen!).

@eefje, idd helemaal gelijk ga er op letten!

@Haasje20, klopt wat je zegt vergeet het alleen nog wel eens.. moet juist link ontspannen en wat kneden en rechts meer weerstand bieden zodat ze juist rechts meer gaat aannemen (kan alleen niet echt zeggen dat op de foto's te zien is dat ik links vast zou houden, alleen op 1 galop foto waar ik haar beloon omdat ze ontspande).

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:27

Kirkay!! Leuk! Die ken ik nog van de vorige eigenaresse en de vorige bijrijder :)

Ziet er best fijn uit! Mag nog wat ontspannener, maar voor het losrijden lijkt het best goed! Fijn paard hoor!! Succes!

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 12:02

@Vulina, haha volgens mij heb ik een beetje een beroemd paardje :P bedankt!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:05

Bij ons op de club kent iedereen elkaar. En, onze halve club zit op bokt :)

Ainsley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:38

Leuk paard!
Het lijkt wel alsof je in de middendraf je paard probeert vooruit te drukken, probeer wat ontspannender te zitten en mee te gaan met je paard.
Verder is alles al wel gezegt volgens mij, succes met hem :)

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 13:03

@Ainsley, met de middendraf heb ik eigenlijk niet veel nodig.. vind het alleen heel moeilijk nog om goed mee te komen waardoor ik mijn benen optrek :( maar goed ik heb ook altijd op grote pony's gereden en dan zijn de gangen van een paard even heel erg wennen, vooral ook de galop is moeilijk uitzitten en dus idd de midden draf

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 18:16

Vandaag heb ik weer even gereden en haar meer door liks gezet.. Plus op de rechter hand op de grote volte contra stelling gevraagd en daardoor liet ze steeds meer los op links.. goed om mijn buitenhand gedacht dat ik juist die niet te los liet en links te vast pakte en het ging daardoor heel erg goed :D

Heb wel met een ander bit gereden maar dat staat los van wat ik hier bover neer zetten omdat dat niets temaken heeft met het verwisselen van bit. Heb het myler bit uitgeprobeerd. Ik zat eerst ook te denken aan een dubbel gebroken maar na het even te hebben na gevraagd of de vorige eigenaar wel eens een ander bit had geprobeerd hoorde ik dat dubbel gebroken juist helemaal niet fijn was! Ze had het zelfde probleem als ik maar het enkelgebroken was toch fijner. Dus toen heb ik toch maar meteen de myler van mijn pony uitgeprobeerd. Ojee ik wist niet dat ze zo kon schuimen overal schuimplekjes in de bak en haar borst zat helemaal onder het schuim.. ook was ze een stuk minder onrustig on de aanleuning.. dat was wel heel fijn.. vond dit dus wel een geslaagd! zeker aangezien je echt kon zien dat ze het bit zo accepteerde!