Hoe strak teugels? En hoe langzamer in draf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pindy77

Hoe strak teugels? En hoe langzamer in draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 09:49

Helaas heb ik geen foto's, maar gister tijdens les zat ik met 2 problemen. Het eerste is dat ik volgens mij de teugels te slap vast heb (Ik rijd niet met waslijnen, maar ik ben wel als de dood om te streng in de mond te zijn). Het paardje waar ik gister op reed had jeuk en probeerde tijdens het lopen haar hoofd te krabben aan haar been, met als gevolg dat ze mij telkens mee naar voren trok. De instructeur gaf aan dat ik de teugels korter moest hebben, wat ik ook deed, maar voor mijn gevoel had ik haar te kort vast en om weerstand te bieden reed ik met gesloten vuisten. Had het idee dat ik te strak in haar mond zat, maar voor mijn gevoel had ik wel meer controle. Is dit de juiste manier en heb ik al die tijd fout gereden? Ik vind het zo lastig om te bepalen op welk punt het pijnlijk wordt voor het paard. Bij de juiste manier van teugels vasthouden, wat en hoeveel weerstand voelen jullie?

Een tweede probleem is dat we tempoverschillen in draf doen. Ik heb problemen om mijn paard in een draf terug te brengen dat qua tempo bijna is als stap. Het paard gaat meestal ook daadwerkelijk over naar stap en dat is niet de bedoeling. Wat ik nu doe is halve ophouding en zelf heel langzaam in verlichte zit bewegen, maar het paard begrijpt mij niet. Wat doe ik fout? Instructeur geeft geen verder aanwijzing hierin, maar ik zal hem van de week over navragen als ik niet op een paard bezig ben (in de bak hoor ik niet veel, omdat ik te geconcentreerd rijd).
Laatst bijgewerkt door pindy77 op 07-05-10 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:52

Mijn teugels heb ik altijd in een verend contact. Mijn instructrice zij ltijd dat je 100 gram in je handen moet hebben, bij mijn fjord was dat meer, bij mijn verzorgquarter minder. In theorie hoef je alleen constant de mond te voelen.

Bij het verzamelen zal je toch moeten drijven, je zal een balans moeten vinden tussen inhouden en door laten lopen. Dat is even lastig.

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 09:57

Humm 100 gram richtlijn daar kan ik denk ik wel wat mee. Tja dat verzamelen blijft dus lastig tot je het door krijg begrijp ik. Ik ga dinsdag vrijrijden met haar en inderdaad daarmee oefenen. Scheelt denk ik ook wel om enkel daarmee bezig te zijn en niet ook met iemand die vanaf de kant instructies roept die ik vaak niet hoor ;-) *laat binnenkort maar haar oren uitspuiten ofzo :D*

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 10:00

En wat doen jullie als het paard jeuk heeft? Ik zou stoppen en het paard de mogelijkheid geven. Anderen zeggen juist doorrijden, anders kan het als excuus worden aangeleerd voor het paard om even niet bezig te zijn.

Nadia_Tamara

Re: Hoe strak teugels? En hoe langzamer in draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:39

Ik stop ook zodat ze even kan krabben maar dat mag ze alleen maar als we aan het uitstappen zijn. Ze weet inmiddels van mij dat ze dan mag krabben en tussen de les door niet. Ik vind het zelf namelijk zielig dat ze een kriebelige neus heeft doordat ze net heeft lopen zweten waardoor het jeukt enzo.
Maar zoals ik net al zei, alleen bij het uitstappen. Dan hoeft ze ook niet meer hard te werken :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:42

galley schreef:
Mijn teugels heb ik altijd in een verend contact. Mijn instructrice zij ltijd dat je 100 gram in je handen moet hebben, bij mijn fjord was dat meer, bij mijn verzorgquarter minder. In theorie hoef je alleen constant de mond te voelen.

Bij het verzamelen zal je toch moeten drijven, je zal een balans moeten vinden tussen inhouden en door laten lopen. Dat is even lastig.

100 gram?
Ik leerde volgens mij altijd een pak suiker, dus een kilo.

Maar wat ik liever aanraad is gewoon een contact dat past bij het paard.
Je moet gewoon constant contact houden. En niet te bang zijn hoor, als je te streng bent hoor je dat wel. ;)

Het teruggaan in tempo is heel eenvoudig. Je maakt jezelf wat zwaarder, gaat rustiger lichtrijden, maar hou de voorwaartse drang. Wees je paard voor.

Paard mag bij mij altijd krabben als ik klaar ben.

Hill_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:44

Je hoeft je paard niet strak in de mond te houden om contact te houden.

Ik heb zelf licht contact in de mond van mijn paardje, en blijf spelen met de binnenhand zodat je het contact niet verliest. Je hebt je teugels te strak als je paard niet ontspannen kan lopen, dat voel je vanzelf.

Voor wat betreft het jeuken vind ik dat een paard dat tijdens het rijden niet mag doen. Bij het uitstappen laat ik haar altijd wel begaan, maar blijf niet bezig. Mijn paardje heeft namelijk de neiging om vervolgens een half uur te gaan staan jeuken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:47

Door te blijven spelen word het paard over het algemeen onrustig in de aanleuning. Alleen aanwijzingen geven indien nodig.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:50

Volgens mij is het belangrijk dat je jezelf bewust bent wanneer je strak in de hand bent of wanneer je soepel bent en meegeeft door je vingers te openen. Door je steeds bewust te concentreren op je handen voel je al snel wanneer je strak bent of soepel. Wanneer jij soepel in de hand bent, gaat dit voor het paard gelden..

Hill_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:15

Janine1990 schreef:
Door te blijven spelen word het paard over het algemeen onrustig in de aanleuning. Alleen aanwijzingen geven indien nodig.

Ietwat onduidelijke post van mij, bedoel niet dat ik constant met haar mond bezig ben, ik bedoel dat ik speel in de mond wanneer ik haar aandacht verlies zegmaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:18

Hill_R schreef:
Janine1990 schreef:

Ietwat onduidelijke post van mij, bedoel niet dat ik constant met haar mond bezig ben, ik bedoel dat ik speel in de mond wanneer ik haar aandacht verlies zegmaar.

Oké, ja dat is een stuk duidelijker voor TS :)

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:54

Met deze tips kan ik denk ik wel uit de voeten. Ik ga straks vrijrijden en gewoon op mijn manier qua teugels. Dat zwaarder maken daar moet ik echt in gaan oefenen. Heb sowieso een les centered riding geboekt, las hier ergens, dat als je paard aan teugels trekt dat het niet de bedoeling is dat je naar voren wordt gelanceerd en dat kan verholpen worden door te oefenen met kantelen van je bekken. Dus ga daar ook op letten :-).

Dank voor jullie snelle reacties!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:57

pindy77 schreef:
Met deze tips kan ik denk ik wel uit de voeten. Ik ga straks vrijrijden en gewoon op mijn manier qua teugels. Dat zwaarder maken daar moet ik echt in gaan oefenen. Heb sowieso een les centered riding geboekt, las hier ergens, dat als je paard aan teugels trekt dat het niet de bedoeling is dat je naar voren wordt gelanceerd en dat kan verholpen worden door te oefenen met kantelen van je bekken. Dus ga daar ook op letten :-).

Dank voor jullie snelle reacties!

Wanneer dat gebeurd (als je voorover wordt getrokken) een flinke ophouding en flink been geven. Ik geef ze dan meestal een schop naar voren. Dat hoeft gewoon niet onder het rijden. Aan de lange teugel vind ik het niet echt een probleem, dan is het rijden toch al gedaan.
Probleem ligt, wanneer dit tijdens het rijden gebeurd, vaak bij de ruiter, door te weinig actief rijden.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:57

Gewoon teugels strak houden, maar niet te strak. Weet niet zo goed hoe je dat kan uitleggen..
En bij wil het paard ook wel is het hoofd naar beneden gooien, dan moet ik altijd been geven, zodat ze dat niet meer doet. En ik verhef mijn stem daarbij soms ook wel eens: "He!" zeg ik dan ;)

En met draven, gewoon proberen in te houden, teugels ietsje strakker nemen en als het goed is gaat het paard dan wel langzamer.

Tenminste, zo gaat het bij mij wel :)

jadis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:31

hem maar laten krabben als je gedaan hebt met werken, dus als je uitstapt!!!!!!!

ik ken een pony die van zijn vorige eigenaar altijd mocht krabben ook tijdens het werken, dan stopte hij gewoon eve en liet hij haar krabbe. maar de pony is nu bij een nieuwe eigenaar en als de pony nu jeuk heeft stopt hij gewoon gaat hij vlug krabben, het maakt niet uit of hij nu in stap, draf of galop bezig is, hij staat in een keer stil en begint te krabben. het is dus best gevaarlijk :n

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 12:45

Vandaag gereden en heb haar geprobeerd meteen te drijven als ze dreigde haar hoofd naar beneden te gooien; het viel allen nog niet mee toen ik aan het lichtrijden was ;-). Maar goed, het gaat beter. Ik vermoed ook waarom ze jeuk heeft. Sinds de vorige les neem ik voor de les haar neusgaten af met een vochtige (niet supernatte) spons en wellicht dat met het rijden ze sneller jeuk/loopneus heeft. Volgende week even kijken hoe ze reageert als ik alleen na het rijden haar neus afneem.

Terugnemen in draf ging goed vandaag, we hebben zelfs wijkingen in draf gedaan en dat voor een 3e les! Ben tevreden, ze was ook netjes bezweet na de les. Ik baal alleen een beetje dat ik het niveau van vroeger niet meteen herpak. Ze zeggen weleens dat paardrijden net fietsen is, je verleert het nooit. Blijkbaar ben ik een unicum :+, want na 16 jaar niet gereden te hebben ben ik echt veel vergeten!

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:29

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 07:38

Gevoel in de mond hebben ja... dat betekend dus niet dat als je je teugels korter hebt, dat er veel druk op staat of dat je moet trekken...

wat dat schakelen in draf betreft... paard tegen je hand aanrijden (drijven) en dat opvangen aan de voorkant door een ophouding te geven... de draf moet een draf blijven en ook actief... ;) dus goed been eraan houden...

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:12

Over het verzamelen; hoe reageert het paard als je terug rijdt met je zit i.p.v met een halve ophouding? En dan dus niet in verlichte zit, maar juist zwaarder zitten? Je geeft iets been om in draf te blijven, wat - als het goed is - ook resulteert in meer gewicht in je hand, waar je haar gesloten kan houden.
Idee?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:29

gewicht van de teugel is voldoende om het paard nagevelijk te rijden alles wat langdurig meer is dan daat is teveel, en zorgt er voor dat het paard op het 5e been gaat lopen.

mol

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:41

Moll, je hebt m'n interesse gewekt... Het vijfde been, kan je dat nader uitleggen? Ik heb het vaker gehoord/gelezen, maar kan het zelf niet plaatsen...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:02

het 5e been, is wanneer het paard op de handhangt/leunt, het aanleunings punt van het paard is wanneer deze de hand mee neemt maar er niet op hangt, dat er af en toe iets meer druk onstaat is normaal echter wanneer het paard lost is de hand weg waardoor het paard de hand volgt, en zelfs dat de hand de hoofd van het paard naarvoren duwt zoals ze dat noemen het paard moet zichzelf voledig dragen en de hand blijft altijd in de beweging van het paard mee gaan in de ontspanning,
als het paard dus op constante druk loopt al is het meer dan teugel gewicht loopt het dier op het 5e been dit houd is dat het dier niet in balans is en dis meer op de voorhand loopt dan op de achterhand, het paard in balans laten komen is hier de sleutel naar zachter mooier en fijner rijden, de feinabstelung is het woord hier voor.

mol

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 12:57

Aan de teugel rijden lukt nu nog niet, puur omdat we beide niet helemaal ontspannen zijn, al gaat dat met elke les iets beter. Het is een kwestie van oefenen, vooral elkaar leren kennen en stapje voor stapje werken we er naar toe.

@Priya Doorzitten lukt nog niet helemaal. Deels heeft dat met mijn instabiliteit in het zadel te maken (niet vergeten ik heb pas 3 lessen gehad), deels dat het paardje haar rug nog niet rond maakt en daarbij hele ruime gangen heeft, waardoor doorzitten voor mij moeilijker wordt.

In de laatste les hebben we 10 minuten gewerkt met een trainingstouwtje, waardoor ze weliswaar geforceerd nageeflijk moest lopen, en dat hielp om het doorzitten te oefenen. Verder heb ik net een yogabal opgepompt en zit ik daar nu als ik televisie kijk; puur om mijzelf te trainen in vinden van balans. Aparte zitlessen wil mijn instructeur niet geven, omdat hij vindt dat de progressie voldoende is en het een kwestie van geduld en oefenen is. Ik kijk zelf nog rond om centered riding lessen elders te volgen. Echter ben nog niet veel tegengekomen in de buurt van Bergschenhoek waarbij je geen eigen paard hoeft te hebben. Dus als iemand een tip heeft daarvoor, heel graag! En ik wil ook werken aan een stillere beenligging en denk erover om toch andere laarzen te kopen. Ik heb nu hele goedkope rubberen gekocht (omdat ik in het begin nog niet teveel geld uit wilde geven, dat kan altijd later nog). Behalve heel erg je best doen om het been stil te houden (instappen wil ik zonder beugels doen om mijn benen te laten wennen aan het lang maken, alleen dat durfde ik nog niet eerder met dit paardje), kan een ander kwaliteit laarzen misschien daarin ook helpen. Al zal een stillere beenligging ook een causaal verband hebben met balans en daar wordt gelukkig ook aan gewerkt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:55

door zitten op een dier wat niet nagevelijk loopt is niet erg prettig voor het dier door dit te forseren met touwtjes of wat voor hulpteugel dan ook is dwang en te weinig kennis van ruiter en instructeur. leer eerst maar eens rijkunstig gevoel ontwikkelen alvoords er begonnen word met door zitten of dat soort dingen leer eerst eens voelen waar dat het paard ontspant en los laat en over de rug komt en het achter been gaat plaatsen, laarzen hebben hier niks mee te maken want dat kan je zelf op stal schoenen namelijk.
voelen is waar het omdraait in deze, en gooi je touwtje weg.

mol

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 21:12

@Moll, vanuit jouw optiek heb jij gelijk en vanuit de optiek van mijn instructeur zal hij vinden dat hij gelijk heeft. Dat hij te weinig kennis heeft, is een aanname dat mij doet denken aan misplaatste arrogantie dat er maar 1 manier is om paard te rijden. De instructeur is ook de fokker van het paard en brengt al jaren paarden op minimaal z-niveau springen uit. Dit zegt nog niets (daar ben ik mij van bewust), maar hij kent het beestje goed genoeg om te weten hoe mee om te gaan en daar vertrouw ik op. Dat schoenen niets te maken hebben, ben ik niet mee eens. Dat kan wel degelijk invloed hebben al is die invloed uiteraard zeer beperkt, maar goed alle beetjes helpen. Zoals ik al eerder heb gemeld is het nu een kwestie van oefenen, geduld hebben en naar elkaar groeien; ik heb pas 3 lessen gehad en we maken goede progressie. Het rijden met een bijzettouwtje voor 10 minuten per keer zal ook maar een tijdelijk iets zijn en biedt mij de kans om beter door te zitten. Voor de rest ben ik helemaal met je eens en streef ernaar om zo snel mogelijk te rijden zonder allerlei hulpmiddelen. De andere suggesties die ik zelf heb gedaan (instappen zonder beugels, yogabal etc.), bevorderen die een evenwichtige rijstijl of weet jij andere oefeningen die ik kan doen?