mijn net zadelmakke paard wil niet in de rechtergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Door2411

mijn net zadelmakke paard wil niet in de rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 14:48

Hallo!

Ik heb een probleempje! Mijn 3-jarige paard welke net zadelmak is wil sinds 2 keer rijden niet meer in de rechter galop. Hij is echt super braaf en pakt alles heel makkelijk op gelukkig maar sinds vorige week wil hij niet meer in de rechtergalop. Ik denk dat hij het gewoon niet snapt maar ik weet even niet hoe ik hem dit moet laten snappen. Op de rechtervolte springt hij heel makkelijk aan maar dan in de verkeerde galop. Ik heb het ook al geprobeerd aan de longeerlijn met een bijzetje maar ook hier galoppeerd meneer heel makkelijk aan in de linkergalop.
Heeft iemand tips hoe ik dit kan aanpakken?? Hij is nu ongeveer 3 weken onder het zadel en heeft een aantal keer gewoon makkelijk gelopen in de bak. Hij liep daarvoor alwel een kleine 2 weken aan de longeerlijn met een voorzichtige opzet om een beetje aan alles te wennen!

Kan iemand me helpen??

Groetjes Dorian

xSannnn

Re: mijn net zadelmakke paard wil niet in de rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:00

Ik heb zelf ook een jong paard en zij gaat altijd met een maatje van 5 naar buiten, nu heeft die precies hetzelfde probleem, bij haar was het zo dat ze niet zo heeel vaak ging galoperen in de paddock etc, ze kwam er wel uit, maar bleef het vaak op draven. Mijn paard is ook zadelmak gemaakt met 3 en laat ik bijna elke dag minimaal 2 min galoperen, hierdoor heeft ze een hele goede galop ontwikkeld.
Ik weet niet zeker of dit helpt, maar bij het andere paard heeft het zeker geholpen, het gaat nu al beter met aanspringen.
als het alleen op de rechterhand is kan het zijn dat ze de balans op die hand nog niet goed ontwikkeld heeft waardoor ze het momenteel dus nog niet aankan + dat het zo kan zijn dat de rechterhand gewoon de moeilijke kant is. waarschijnlijk helpt oefenen met galoperen zonder iemand erop heel goed.

floorxkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:29

Met losgooien? Gaat ze dan wel in de rechter galop?
Misschien probeert ze je gewoon uit?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:30

Lekker negeren voorlopig, komt vanzelf terug.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:30

Laat er eens een fysio naar kijken.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:12

Gebeurt dit als er een instructeur bij is? Vaak is het niet goed aanspringen toch een balans probleem. Dit hoeft niet van het paard te zijn maar kan ook zijn dat je zelf iets meer op je andere kant "leunt" waardoor het voor het paard moeilijker wordt.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:29

Je kan m ook helpen door je gewicht wat naar de buitenkant te verplaatsen zodat de binnenschouder makkelijker naar voren kan en hij sneller goed aan zal springen. Bij mijn pony heeft t super geholpen, als t fout gaat is t echt mijn schuld.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:30

dat bedoelde ik zo'n beetje ja!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:32

zou me eerst iets meer focussen op de draf, wat meer balans, evenwicht. en dan weer even proberen hoe de galop gaat. t is een erg jong dier die net heeft geleerd hoe hij moet lopen met iemand op zijn rug.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:34

Dit is heel normaal hoor. Elk paard is links- of rechtsgebogen, net als de mens rechts- of linkshandig is. Vaak merk je dit aan het feit dat hij de ene kant op makkelijk buigt dan de andere kant of dat hij het bit aan 1 kant vastpakt. Ook kan hij moeite hebben met bv de rechtergalop. Dus als je paardje wat sterker en gespierder wordt, gaat het vanzelf goed. Het is dus geen onwil van je paard, sterker nog hij weet zelf niet of hij in de linker- of rechtergalop zit. Misschien kan je gaan rechtrichten bv via http://www.paardenbegrijpen.nl

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:40

Ten eerste is 3 jaar is erg jong om al op te zitten en ten 2de welke voor opleiding heeft je paard gehad zodat hij in balans kan galopperen met jou op de rug?
Het paard kan echt wel galopperen maar niet met jou op zijn rug, denk dat het probleem bij jou ligt, jij bent het paard zijn trainer en zou moeten weten dat het paard dit helemaal nog niet kan zowel lichamelijk als geestelijk.
Begin bij het begin zou ik zeggen, een kleuter zet je ook niet gelijk in groep 8 .
Een bijzet zou ik al helemaal niet gebruiken, leer zelf te voelen en als je een jong dier longeert doe dat dan ook niet aan het bitje.

Door2411

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 08:19

Bedankt voor alle tips een aanwijzingen! Ik denk dat het ook rust nodig heeft en dat hij er vanzelf wel weer aan toe komt maar ik dacht van laat ik het toch eens aan jullie vragen, het kan geen kwaad lijkt me. Het verhaal dat het een balansprobleem is lijkt me erg goed kunnen, ik ga erop letten en laat m'n instructrice meekijken al hebben we nog geen echte les omdat hij nog maar een kwartiertje onder de man gereden wordt. Het is niet zo dat hij direct alles moet kunnen of direct hard aan het werk moet, hij krijgt gewoon de tijd om alles in zich op te nemen en om spieren op te kunnen bouwen.
@ midgie, we zijn begonnen met hem los te laten met een bitje in en te longeren aan een halstertje, zo heeft hij ook geleerd te galoperen aan de longeerlijn, pas toen hij dit allemaal goed snapte en op commando kon versnellen en weer terug hebben we er een bitje aan de longeerlijn in gedaan hoor. Hij krijgt echt alle tijd om zich te ontwikkelen en om echt paard te worden!
Of hij met losgooien wel in de rechtergalop gaat weet ik eigelijk niet, dit ga ik vanavond even testen!
Bedankt voor jullie tips zover!

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:25

Je zou ook kunnen proberen op het verkeerde been licht te rijden en hem dan in een hoek in galop te zetten. Door het lichtrijden op het verkeerde been, zorg je dat jouw gewichtsverdeling goed is.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:27

Heb het ook gehad met een net zadelmak paard, (ook met een doorgereden paard trouwens). Bij het doorgereden paard lag het aan mijn rijden, dat is met recht stellen opgelost. Het jonge paard heb ik destijds ook wel relaxed recht naar de omheining laten draven, dan haaks rechtsaf laten slaan en aangalopperen.

Is idd vaak een balans probleem, maak er geen punt van maar werk ondertussen aan het "aan de hulpen zijn", veel overgangen maken en let op je eigen gewichtsverdeling. Zelf goed naar buiten kijken en je paard recht houden/contrastelling wil ook wel eens helpen met recht zitten.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:28

Je kunt het eens proberen vanuit een gebroken lijn :). Ik heb het probleem ook gehad heb toen de galop maar even achterwegen gelaten. Toen de stap en draf in orde waren aan de galop gaan sleutelen.

Door2411

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 10:30

Bedankt voor al jullie tips! ben nu wel gerustgesteld en ga gewoon lekker met hem aan het rijden! De rechtergalop komt dan nog wel! Zal binnenkort eens een HAW plaatsen! Dan kunnen jullie mijn trots zien!

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:28

Ik ben gisteren bij een presentatie van de dierenfysiotherapeut Karin Baas geweest
En zij zegt dat het echt een probleem van cordinatie is waardoor je beter eerst even niet kan gaan rijden en gewoon aan het halster zonder bijzet ed. en zadel of longeersingel laten galopperen als hij dan nog niet goed aanspringt terug en als hij goed aanspringt heel erg belonen en ermee ophouden en uitstappen en op stal of in de wei. als je dan bij de volgende keer weer gaat zal hij het eerder goed doen

Als er nog vragen zijn pb je me maar!!

Rikkybergy

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:32

mijn ervaring is met het inrijden van jonge paarden of het doorrijden van jonge paarden.
dat het vaak zoeken is naar balans,
gewoon lekker rijden en blijven oefenen, let erop dat je de juiste en vooral duidelijke hulpen geeft om je paard steun te geven.

longeren kan hierbij ook helpen maar om nou te zeggen niet meer rijden of gelijk een fysio?
beetje overdreven vind ik zelf, je ziet dit vaak bij jonge paarden wat logisch is, een kind dat net loopt, loopt ook niet gelijk recht.

veel plezier en succes met je jonge paardje, ben benieuwd naar fotos

edit: vaak is het makkelijk om hem in de volte te zetten en vanuit daar aan te springen maakt het iets gemakkelijker.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:14

Volgens mij moet je niet te erg focussen op de galop. Ze moet eerst de hulpen goed kennen en daarnaast haar balans kunnen houden onder het gewicht van de ruiter. Eerst de tijd geven om haar sterker te maken en het aangaloperen niet te ingewikkeld maken, lekker voorwaarts draven, lichtrijden op het verkeerde been en zo aanspringen helpt meestal goed bij een jong paard!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:17

Komt vanzelf goed je paard is nog een baby en aan het leren.
Alles is nog láng niet bevestigd. Bij ons is er eentje die dit na 2mnd ging doen. Dwz dat zijn linker galop de beste /gemakkelijkste galop is voor je paard en dit ga je straks in de verdere trainig meenemen om dát te verbeteren.

Nadia_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:32

Wij hebben een pony (van rond de 10 jaar) die moeite heeft met links aangeloperen. Ik weet niet of het bij je 3 jarige werkt maar wij doen dan altijd dit:
Aan de longeerlijn,
Eerst op de kant die hij moeilijk vind om aan te galoperen rijden en daar een aantal rondjes draven daarna hem in galop laten, als het de verkeerde galop is meteen terug naar de draf en het rondje wat kleiner maken zodat er genoeg buiging inzit, als hij dan weer verkeerd aangalopeerd en we hem echt niet goed krijgen zetten we er een ruiter op. Die moet dan de goede beenhulpen geven , als het uiteindelijk lukt goed belonen en dan voor die dag stoppen, anders wordt het ook te zwaar voor het paard. Dit hebben we een aantal maanden lang elke dag ongeveer een half uur gedaan en tegenwoordig als hij met de goede beenhulpen gereden wordt gaat het 9 van de 10 keer goed.

Lotje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 09:17

Ik heb ook een jong paard (4 jaar) dat ongeveer een jaar geleden zadelmak gemaakt is, maar door omstandigheden nu pas doorgereden wordt. We hebben in dat jaar veel aan de longe gewerkt en hard gewerkt op haar evenwicht. Ze heeft ook moeten leren direct te reageren op de stem hulpen. Ze had al heel wat evenwichtsproblemen in draf en door haar veel te longeren en overgangen te maken, is dat enorm verbeterd. Nu biedt ze zelf vaak een galopje aan, ook in situaties waarin ze het vroeger helemaal niet kon.
Ik zou gewoon verder werken op het evenwicht in stap en draf, ook met jou erop, en dan zal het evenwicht in galop wel uit zichzelf komen.