beenprobleem 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherrylove

beenprobleem 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 14:18

Hee
Even een aansluiting op mijn eerste topic op mijn beenprobleem:
[RT-P] Beenprobleem
Ik heb hier dus al eerder een topic over geschreven; mijn onderbenen komen veels te ver naar voren tijdens het rijden.
Ondanks dat ik het regelmatig te horen kreeg op wedstrijd(4x in t jaar) en door mijn instructrice had ik het verder niet echt door.
Totdat ik van de week de schrik van mijn leven(bij wijze van;)) kreeg toen ik een rij foto van mezelf zag....
excuses voor de slechte kwaliteit
Afbeelding
Je ziet op deze foto dat mijn onderbeen compleet voor de singel ligt (dit is in draf.)
Ik rijd hier op een paard waar ik zo goed als wekelijks op rijd, het is een manege paard ;)
Hoogstwaarschijnlijk rijd ik vanmiddag weer op haar.
Bij deze nog een foto van het zadel, want in mijn vorige topic kreeg ik te horen dat het misschien aan het zadel kan liggen. Zoals je ziet heeft het zadel een vrij hoge "rug"(?)
Afbeelding

Nu is mijn vraag dus. waar kan het aan liggen dat mijn been zover naar voren valt?! En wat denken jullie dat ik er tegen kan doen?

M.v.g. Carlijn

ZusJacobs

Re: beenprobleem 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:28

Rijd je wel licht? Het ziet ernaar uit dat je doorzit? Lijkt me behoorlijk onmogelijk in die houding te lichtrijden. daarbij, het zadel helpt idd mee aan een stoelzit, vzh sowieso al maar deze is wel heel erg. Ik denk dat het het slimste is proberen je benen onder je te houden, dus af en toe even spieken waar je benen zitten.

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 14:32

Ik weet zo 1,2,3 even niet of ik hier doorzit of licht rijd. Maar ook bij foto's waar ik duidelijk licht rijd (lees; sta-moment), zit mijn onderbeen duidelijk voor de singel i.p.v. er achter :(

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:37

Ik heb hier ook last van!
Ik schaam me eigenlijk voor de foto, maar zal er dan toch maar 1 plaatsen :o :
Afbeelding

Ik zou ook graag weten wat ik hier aan kan doen! :o

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:32

Komt grotendeels door het vzh zadel, Renske, jij zou een dressuur zadel moeten hebben met betere beugel ophanging. Nu zit die te ver naar voor, en kun je dus nooit helemaal 'goed' zitten met je benen. Ts, jij moet en leren beter te zitten, dus echt proberen lang te maken en op je benen te letten. En een ander zadel zal vast een hoop uithalen. Maar ja het is natuurlijk een manege paard, weet niet of daar dus iets aan gedaan kan worden.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:54

Het zal heel goed aan het zadel kunnen liggen, ik heb een bijna gelijk probleem gehad alleen dan met mijn zit, ik ben van me zelf springruiter dus ben altijd gewend om naar voren te zitten, daarnaast had ik een veelzijdigheids zadel richting springen waardoor ik nog meer de houding aannam. Nu sinds een maandje heb ik een Euroriding diamant en me hele probleem is opgelost. Misschien is een lesje voor je been ook nog een optie, dus dat de instructrice constant op jou been let en je daar zelf ook meer op gaat letten. Nou is het jammer dat het een manege paard is, want ja daar ga je niet ff een nieuw zadel voor kopen, wat ik me net bedacht misschien beugels een gaatje langer?
dat je je hakken dus zo erg moet uitdrukken en je minder grip hebt als het ware waardoor je je benen hoogst waarschijnlijk beter gaat aanklemmen waardoor ze hopelijk beter achter blijven zitten

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:03

Benen aanklemmen? Dat is weer niet goed, volgens mij zijn haar beugels ook wel lang genoeg.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:06

ZusJacobs schreef:
Benen aanklemmen? Dat is weer niet goed, volgens mij zijn haar beugels ook wel lang genoeg.

het helpt inderdaad niet bij iedereen, maar bij sommige wel, het is inieder geval het proberen waard.
misschien kan je vragen of je een keer zonder zadel kan? dit helpt je ook meer je benen rond de singelplaats te houden omdat dat vaak het makkelijkste is om te blijven zitten in everwicht. Ook viel me op dat je vrij ver naar achter zit waardoor het lijkt dat je je benen lang maakt en daardoor dus die voeten daaro krijgt. misschien dat als je wat meer voorin het zadel gaat zitten en de beugels misschien toch nog een gaatje langer maakt dat dat helpt.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:14

Waarschijnlijk ligt het probleem ook een deel aan jullie onbalans.
Probeer eens een heel aantal keer zonder teugels te rijden. Laat daarbij iemand je paard longeren. Waarschijnlijk gaat het voor jullie in het begin bijna onmogelijk zijn om licht te rijden, omdat je daar in de stoelzit eigenlijk altijd hulp van je teugels voor nodig hebt.
Als je op die manier je balans terug hebt gevonden, dan zit je waarschijnlijk al een stuk beter.
Ga iig voor je gevoel vvor in je zadel zitten en eg je benen wat naar achteren. Je moet ze daarbij wel lang blijven maken.

Het kan natuurlijk ook voor een deel aan je zadel liggen. Maar dat je op een dressuurzadel beter zou zitten is natuurlijk niet helemaal waar, want dan zou elke springruiter dus in de stoelzit zitten?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:14

Maar klemmen betekend druk, druk op het zadel, druk op het paard. Paard gaat harder lopen en uiteindelijk stompt die af. Zonder zadel is wel weer slim, je leert echt in het zadel te zitten. Wel onder begeleiding doen. Kan diegene je wijze op wat je fout doet.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:16

schoentje schreef:
Waarschijnlijk ligt het probleem ook een deel aan jullie onbalans.
Probeer eens een heel aantal keer zonder teugels te rijden. Laat daarbij iemand je paard longeren. Waarschijnlijk gaat het voor jullie in het begin bijna onmogelijk zijn om licht te rijden, omdat je daar in de stoelzit eigenlijk altijd hulp van je teugels voor nodig hebt.
Als je op die manier je balans terug hebt gevonden, dan zit je waarschijnlijk al een stuk beter.
Ga iig voor je gevoel vvor in je zadel zitten en eg je benen wat naar achteren. Je moet ze daarbij wel lang blijven maken.

Het kan natuurlijk ook voor een deel aan je zadel liggen. Maar dat je op een dressuurzadel beter zou zitten is natuurlijk niet helemaal waar, want dan zou elke springruiter dus in de stoelzit zitten?

Springzadel is wat anders dan vzh ;)
daarbij, met springen zit je als het goed is niet in een dressuurhouding. Die zadels verschillen nog wat. En daarbij, ligt het OOK aan de kwaliteit van het zadel..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:19

Ik dressuur ook met m'n springzadel, maar dan wat langere beugels. Ook dan zit ik niet in de stoelzit. Uiteraard ligt het een heel deel aan het kwaliteit van de zadels en het zadel op de foto lijkt niet echt super.
Maar op de rijfoto is ook duidelijk te zien dat ze echt te ver met haar billen achterop het zadel zit.

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 19:53

hooi,
Ik zie hier tips voorbij komen die ik zeker wil gaan toepassen. Beugels gaatje langer zat ik inderdaad zelf ook al aan te denken.
Afgelopen winter zag ik een foto van mezelf(op een andere pony) waarvan ik dacht jeetje heb ik nou echt zooooo'n dikke kont dat die bijna over de achterkant van het zadel uitkomt :o 8)7
Maar dat ligt dus gewoon aan het feit dat ik te ver naar achter zit denk ik....
Ga er de volgende x dat we in de bak rijden weer op letten.
We zijn vandaag namelijk voor het eerst weer naar buiten gegaan, dus had me handen even ergens anders vol aan, mevrouw vond het nogal leuk geloof ik, met der vreugdebokjes :P
xxx

p.s. meer tips zijn uiteraard meer dan welkom :D

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:48

Probeer je ook zonder zadel eens uit, uiteraard wel in de bak, soms moet je eerst zonder zadel gezeten hebben voordat je meer voorin het zadel gaat zitten, dit hoeft niet hoor, is per ruiter verschillend.
Succes ermee;)

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:15

Vanuit mij ook bedankt voor de tips ;)
Ik durf alleen nog niet op mijn eigen pony zonder zadel enzo te gaan zitten, want ik heb pas 5 keer op haar gereden en ze heeft op dit moment een veulen ;)
Wel heeft mijn vriendin een 23-jarige c-pony, zou het helpen als ik op haar eens zonder zadel en een keer zonder teugels zou gaan rijden?
Alleen heeft die pony wel een beetje doorgezakte rug, ga ik daardoor niet juist weer meer achterover zitten?

Iig al heel erg bedankt voor de tips :)
TS, jij ook heel veel succes he! :P

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:21

Koop een dressuurzadel met een diepe zit en veel wrong!
Gaat een slok op een borrel schelen, dat en wat zitlessen, moet jij eens kijken na een maand!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:25

Ga eens op je paard (of manegepaard in geval van TS) zitten, zonder de beugels aan te doen.
In eerste instantie gewoon stilstaand.
Netjes recht gaan zitten.

Laat je benen ontspannen hangen. (zwaartekracht zijn werk laten doen).
Nog even niet proberen hakken uit te drukken voeten naar binnen te draaien of wat dan ook.
probeer je dan te realiseren waar ze zijn. (die benen)
Dan bewust voelen hoe je benen ontspannen hangen.

Ga dan eens stappen...
Trek dan je beugels weer eens aan en voel het verschil in positie van je benen.
Handiger nog is, om iemand te laten proberen je beugels aan je voeten te doen.
(Je realiseert je dan denk ik beter, dat je benen anders te ver naar voren liggen en
vaak lijken ineens je beugels veels te kort. )

Oh en ik heb een pesthekel aan dressuurzadels met diepe zit en veel wrong, veels te gedwongen.
Moet kunnen gaan zitten zoals ik wil. (en daar kan ik niet mee springen... )
Is wel zo, dat je met zo'n gedwongen zadel je niet zo kan gaan zitten bv als op foto 1.
Daarvoor zit je te klem :D

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:45

renske_13 schreef:
Vanuit mij ook bedankt voor de tips ;)
Ik durf alleen nog niet op mijn eigen pony zonder zadel enzo te gaan zitten, want ik heb pas 5 keer op haar gereden en ze heeft op dit moment een veulen ;)
Wel heeft mijn vriendin een 23-jarige c-pony, zou het helpen als ik op haar eens zonder zadel en een keer zonder teugels zou gaan rijden?
Alleen heeft die pony wel een beetje doorgezakte rug, ga ik daardoor niet juist weer meer achterover zitten?

Iig al heel erg bedankt voor de tips :)
TS, jij ook heel veel succes he! :P

Het maakt niet uit, vaak zit je op elk paard zonder een dressuurzadel hetzelfde, dit is voor vele ook niet zo, maar aangezien dit jullie probleem is, denk ik dat het niet uitmaakt op welke pony je zonder zadel gaat

Kahlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:55

Ik had dat probleem ook: ik spande mijn buik aan met alles wat ik deed.
Laat je been eens door iemand anders omhoog tillen, span je dan je buik aan?
Hat heeft bij mij echt jaren geduurd, maar wat ik steeds moest doen was met een beertje holle rug gaan zitten (reed met een rechte rug), en echt op letten om mijn benen iedere keer naar achter te leggen als ik het merkte/ als mijn instructrice het zei.
Een zitles nemen kan ook echt helpen! :)
Succes!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:54

Ik weet zeker dat dit bij een dressuur zadel weg is..
indd diepe zit en dikke wrongen.. dan kan je geeneens meer zo zitten ;)

Ik zit ook heel belabberd op een VZH zadel..

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 02:27

Ik zit juist met zadel te ver naar voren en zonder zadel te ver naar achter :')
Ik krijg op mijn manege idd wel eens te horen dat ik m'n benen terug moet leggen en m'n kont wat minder naar achter.
Toen bood een vriendin mij een lesje op haar (stevige gróte) fjord aan, zonder optoming. En toen bleek dus dat ik mijn benen in het geheel verder naar achter moet leggen en meer op me zitbeenknobbels en minder op me kont moet zitten. Rug recht, schouders naar achter.
En nu heb ik een privé les gehad op me verzorgpony (welshje) en zit ik weer veel te ver naar voren, geheel met me bovenlichaam en dus te veel op me dijbenen. Nou gooit die pony (en het zadel) je ook iets naar voren en vindt hij een diepere zit ook vrij verwarrend.
Maar toch heb ik geleerd dat recht zitten heel belangrijk is en dat je hakken, heupen en schouders één lijn moeten vormen. Gewichtshulpen zijn heel belangrijk en wanneer je benen voor de singel liggen kan je nooit goed je gewicht verplaatsen.

TS, idd meer voor in het zadel gaan zitten, beugels gaatje langer en je hakken onder je kont houden :)
Probeer anders een tijdje in stap te blijven staan in je beugels, alsof je licht rijdt (dus geen verlichte zit), dat moet onmogelijk zijn wanneer je benen zo naar voren steken :P

@ Renske, je been in z'n geheel naar achter leggen zodat je beugelriem weer verticaal hangt, of ook gaan 'staan' (en je handen dragen ;))

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 07:43

Zoals ik van de foto kan oordelen, is dat je riemen veels te kort zijn, maak die eens 3 gaatjes langer, je hebt een stoel zit zo en dat stoort het paard in de rug, het paard loopt ook niet goed, hij drukt de rug weg en loopt enorm op[ de voorhand, heeft een onderhals en geen mooie boven lijn, wat helaas bij de meeste manege paarden te zien is.
Het paard zal jou ook niet fijn en goed kunnen laten zitten zoals hij nu loopt, vraag eens aan de gene die je lest geeft of ze wat meer op de techniek wil letten en misschien de ruiters wat meer leert door middel van de theoretische kamt van het verhaal erbij te vertellen, je kan b.v zelf ook het inet afzoeken , daar staat heel veel theorie waar je zelf ook wijzer van word lijkt me?
Het zadel is erg oud, en kan me indenken dat het nooit is nagekeken hoe het ligt.
Ik zou zeggen zoek iemand die jou goed les kan geven als je verder wil en ga lezen , heel veel lezen over hoe het beter kan.

Yoshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:42

Ik had dit ook (wel iets minder dan jij hebt. ) maar laatst heeft een vriendin van mij als tip gegeven dat als je net opgestapt bent en je paard staat nog stil, dan net even de spier bij je bovenbeen naar achter trekken het klinkt misschien een beetje raar maar wat ik bedoel is dat je de spier die op het zadel ligt dat je daar je hand onderschuift en hem een beetje mee trekt naar buiten. Hopelijk begrijp je een beetje wat ik bedoel, maar bij mij heeft het zeker geholpen.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:18

Ik heb laatst een hele goed tip gekregen.
Ga met je benen over de wrongen op het zadel zitten (dus net zoals wanneer je je beugels een gaatje langer/korter maakt). Schuif dan je billen 1 a 2 cm naar voren en doe je benen weer terug en laat iemand anders je voeten even in de beugels doen (de juiste hoogte is dan ook gelijk te zien). Als je gaat rijden houd je je onderbenen gewoon slap maar wees je wel bewust van het feit dat je voeten hebt. Succes!!!

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:25

Jullie zitten echt op je kont!
Je moet meer op je doos/muts zitten! :D