Achteraan wisselen in galop. Waarom en hoe corrigeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Achteraan wisselen in galop. Waarom en hoe corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 12:17

:wave:

Mijn paard maakt met de achterbenen wisseltjes in galop, waardoor hij uiteraard helemaal niet in balans loopt.
Op de rechterhand heeft hij er nog veel meer last van dan op de linkse, dan wisselt hij soms om de 3 passen ..
Vooraan blijft hij gewoon netjes lopen, maar achteraan lijkt het alsof hij geen controle heeft over zijn benen :+ !

Aan de longe heeft hij dit ook, hoewel dat al verbetert is met veel oefenen; telkens weer opnieuw laten aanspringen totdat hij juist zit en dat lijkt dan wel te werken voor hem. Uiteraard ga ik les nemen, maar ik vroeg me nu toch al af WAAROM hij dat zou doen? En WAT ik kan doen om hem te helpen? Ik heb stille benen (mijn zit vraagt wel nog werk :o ) en maak dus helemaal geen aanstalten om een wissel te vragen - zou ook niet kunnen omdat hij de rechtergalop helemaal nog niet in de benen heeft. Een vriendin van me heeft al wel eens een galopwissel gevraagd, maar dat kende hij blijkbaar nog niet, dus het is -denk ik- niet aangeleerd.

Overigens laat ik hem altijd op een cirkel aanspringen en vertrèkt hij gewoonlijk wel goed, maar dan loopt het fout. Op rechte stukken wisselt hij vaker dan op een cirkel, maar daar doet hij het ook!

Graag hulp!
:evaw:

Janine1990

Re: Achteraan wisselen in galop. Waarom en hoe corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:54

Hou oud is je paard en hoe lang is hij onder het zadel?

Het zou prima een balansprobleem kunnen zijn omdat hij nog niet sterk genoeg is...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 13:00

Hij wordt volgende maand 7 jaar en is intussen geloof ik 3 jaar onder het zadel (maar heeft al redelijk veel last van kwaaltjes gehad; peesblessure, problemen met de botten in de voorbenen)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:01

En hoeveel werk je er mee?
Of eigenlijk; Geloof jij dat het een balansprobleem kan zijn, omdat hij niet sterk genoeg is?

Is je paard voldoende rechtgericht?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 13:07

We werken gemiddeld 5 dagen per week onder het zadel of aan de longe, soms 6. Ik denk inderdaad aan een balansprobleem -heb hier vroeger al een topic over geopend ivm longeren omdat hij toen steeds onderuit ging. Dat is inmiddels wel beter, maar die wissels zijn toch niet ok.

Hij is nog niet voldoende recht gericht, ook daar wordt aan gewerkt dmv veel figuren te rijden - hij is wel heel soepel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:09

Je paard heeft te weinig kracht om goed in tact te blijven galopperen, dit verbeter je alleen maar door veel te galopperen en door steeds opnieuw aan te springen als je paard verspringt.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:11

Je paard heeft idd niet genoeg kracht.

Ik rijd ook een paardje op stal die dit eerst heel erg deed. Na veel galopperen en oefenen gaat dit beter. Nu springt hij helemaal niet meer over.
Wat bij hem hielp is op de volte galopperen met overdreven veel stelling. Ik deed mn binnenhand echt helemaal van de hals naar binnen.

Succes.

SpeedyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:13

ik heb een verzorg pony en die doet dt ook, ik corrigeer het door gelijk weer naar draf te gaan en dn gewoon weer goed aan te springen!
En ik doe ook nog wel eens, in de hoek als ik voel dat ze achter over wil gaan springen., iets meer haar hoofdje naar binnen te doen, en dn goed je binnenbeen erbij, ik weet niet of jouwn pony het in de hoek doet of op de lange zijde?
Laatst bijgewerkt door SpeedyLove op 06-05-10 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_manuela_

Het kan ook zijn dat je paard vast zit in zijn lijf en daarom wisselt. Misschien eens een osteopaat erbij? Zeker omdat hij al zoveel kwaaltjes heeft gehad. Als ze bv anders gaan lopen om de peesblessure te ontlasten moet het lichaam compenseren waardoor het op een andere plek weer kan gaan vastzitten

Anoniem

Wat S_L noemt is alleen verstandig als de schouder ook mee naar binnen komt en zo het binnenachterbeen onder de massa moet komen, als ede buitenschouder juist naar buiten floept, heeft het geen zin.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:14

Hoe is de bodem van de bak waarin je rijdt? Mijn merrie doet het ook, maar dan voornamelijk als de bak wat zwaarder is. Als ik in een vlakke bak rij, of in het land, heeft ze er eigenlijk geen last van, dan is het ook niet zo zwaar voor haar!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 13:19

Buitenschouder floept naar buiten ! :j

De bak is niet overdreven zwaar, maar toch net iets zwaarder dan de andere .. Ik rij vanavond zowiezo in de andere, dan ga ik er extra op letten of hij het dan ook heeft.

Hij komt net van 2 weken rust, waarin hij behandeld is geweest voor zijn benen (en rug). Want idd, aangezien hij niet zuiver liep werd zijn rug extra belast door verkeerd gebruik. Maar dat zou nu in orde moeten zijn .. In stap en draf komt hij mooi nageeflijk - wat voorheen niet zo handig was. Enkel in galop lijkt hij zichzelf helemaal te verliezen.

Wat het extra vervelend maakt is dat - als hij een wissel-dag heeft, hij chago wordt en loopt te bokken en huppelen. Imo precies omdat hij niet weet wat hij daar nou mee moet ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:23

In een zwaardere bak galopperen kan wel beter zijn voor je takt, maar niet als je te lang doorgaat. Ik zou als ik jou was proberen in galop die buitenschouder er beter bij te houden zodat je paard ook wat heeft aan de galop oefeningen en al snel met galop beginnen zodat je niet te lang door hoeft te gaan. Respecteer het ook als je paard aangeeft dat hij moe wordt, stap even tussen door of doe nog een voltetje en stop dan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:23

Jij kent je paard het beste, dus ik ga er vanuit dat hij inderdaad niet goed weet wat hij moet.
Ik weet niet of je paard veel pijn heeft gehad, maar er zijn genoeg paarden waarbij pijn tussen de oren blijft zitten, en die dus doen wat ze zich aangewend hebben te doen.

Extra tip; Longeren.
Longeren, longeren, longeren.
Dat zou ik er extra bij doen op de dagen dat je niet rijdt.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:27

Zowel mijn pony als mijn paard deden het. Bij mijn pony heb ik het niet kunnen oplossen (blessure en overlijden), bij mijn paard is het zomaar opgelost door wat meer aandacht te besteden aan de stap en draf dan aan de galop. Kleine stukjes galop kunnen helpen, zelf terugnemen voordat je voelt aankomen dat je paard overkruist springt.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 13:34

Ik ben eigenlijk nog maar vrij recent begonnen met de galop 'serieus' aan te pakken onder de man - omdat het voor hem in het begin zelfs aan de longe moeilijk was leek het me niet verstandig om er gelijk onder het zadel mee te beginnen.

Tot hiertoe heb ik hem altijd lang ingewerkt, veel stap en draf en figuren en dan enkele cirkels galop, wat nu uitgebreid wordt naar een volledige piste rond en nog enkele cirkels. Nooit te lang, omdat hij inderdaad zélf aangeeft dat het dan voldoende is geweest.

Jullie stellen dus voor om vroeger in de oefeningen met galop te beginnen ipv helemaal op het einde, en terug in kleinere stukken ?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:37

Daar zit wel wat in ja. Als je paard al na de stap en draf behoorlijk moe is, wordt het niets met de galop. Ga redelijk vlot draven, en dan ook vlot galopperen. Hij krijgt daar niets van, maar is wel fris genoeg om het galopwerk te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:39

Shanelle, dat bedoel ik inderdaad. Als je goed ingestapt hebt, kun je ook gelijk naar galop gaan,dat is voor je paard niet slecht en je hebt hem dan inderdaad nog wat frisser. Galop kan ook de draf weer verbeteren, je paard houdt dan misschien wat meer impuls over. Maar als je galoppeert, probeer dan niet lang door te jakkeren als het niet lekker voelt, maar liever wat vaker opnieuw aanspringen en je paard bij elkaar houden.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:39

Lovely schreef:
Wat S_L noemt is alleen verstandig als de schouder ook mee naar binnen komt en zo het binnenachterbeen onder de massa moet komen, als ede buitenschouder juist naar buiten floept, heeft het geen zin.

Absoluut goed de buitenteugel erbij houden. hij mag niet over zn buitenschouder weglopen.

Dat vroeg galopperen, daar zit wel wat in! Ook veel aanspringen in galop en kleine stukken. Worder ze veel sterker van dan heel lang galopperen.
Wat bij mij ook hielp is in het begin in de verlichte zit galopperen. Ik kan tegenwoordig gewoon normaal zitten. Hij vind het nog wel moeilijk maar hij springt niet meer over.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:16

Dit heb ik ook een tijdje met mijn vz-pony gehad, de eigenaar had er dik een jaar niks mee gedaan, dus gewoon kracht tekort.
Door veel oefenen gaat het steeds vaker goed (soms doet ze het al helemaal niet meer)
Ook balkjes lopen schijnt wel te helpen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 21:33

Heb jullie advies gevolgd, eerst ff lekker los gewerkt in stap .. Wat laten wijken en een beetje laten draven en dan aan de galop begonnen. Het ging goed, al maakte hij heel eventjes wel aanstalten om een bokje te geven - maar dat was snel opgelost met de juiste stelling aan te nemen. Hij heeft geen enkele keer gewisseld (heb vandaag wel enkel linkergalop geoefend)! Verscheidene malen laten aanspringen was zeker een goede oefening. Nu hopen dat het morgen in beide galop-richtingen zo goed gaat :D

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:37

Ik zou hem net als vele andere vaak opnieuw laten aanspringen, hier worden ze echt vele malen sterker van als dat je hem rondjes achter elkaar zou laten galopperen. Ook zou ik hem wat meer schoudervoor laten galopperen, dat het binnen achter been wat meer onder de massa komt. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:41

Shanelle schreef:
Heb jullie advies gevolgd, eerst ff lekker los gewerkt in stap .. Wat laten wijken en een beetje laten draven en dan aan de galop begonnen. Het ging goed, al maakte hij heel eventjes wel aanstalten om een bokje te geven - maar dat was snel opgelost met de juiste stelling aan te nemen. Hij heeft geen enkele keer gewisseld (heb vandaag wel enkel linkergalop geoefend)! Verscheidene malen laten aanspringen was zeker een goede oefening. Nu hopen dat het morgen in beide galop-richtingen zo goed gaat :D

Altijd beide kanten doen, alles... Zo worden de te sterke spieren wat lichter, en de minder sterke spieren wat zwaarder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:46

casperrr schreef:
Ik zou hem net als vele andere vaak opnieuw laten aanspringen, hier worden ze echt vele malen sterker van als dat je hem rondjes achter elkaar zou laten galopperen. Ook zou ik hem wat meer schoudervoor laten galopperen, dat het binnen achter been wat meer onder de massa komt. :)

Goed idee, met die kanttekening dat je ook af en toe moet doorgalopperen, anders gaat hij er straks uit vallen en rommelen met takt. Dus: alleen weer terug naar draf als je galop goed is of juist heel slecht, maar met half-af kun je beter eerst de sprong herstellen en dan actief terug rijden. Maar ook weer niet alles in 1 dag willen ;).

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 21:57

Ik moet inderdaad erg opletten met de overgang naar draf, of tenminste het niet voldoende doorrijden in galop. Hij valt redelijk snel terug in draf en ik moet er dus echt mijn benen goed bijhouden! Ik ben toch zo fier op hem, hij heeft echt zijn best gedaan :+: Zijn er trouwens tips om de overgang galop - draf makkelijker / soepeler te laten verlopen ? Dat maakt bij hem echt plots zo'n groot verschil dat ik met een plof neerkom, wat uiteraard nefast is voor zijn rug. Misschien proberen te verzamelen eerst ? Maar da's wel wat moeilijk voor ons gezien het al een prestatie op zich is als hij netjes blijft galopperen ..