Zorronto - halshouding en achterhand er onder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sofy

Zorronto - halshouding en achterhand er onder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 12:06

Hoi allemaal,
Hierbij poging 2, dit keer wel met voldoende foto's. Hierbij wil ik jullie voorstellen aan Zorronto (kortweg Zorro), een prachtige ruin van ongeveer 7 jaar oud. Hij heeft tot november het grootste gedeelte van de tijd stil gestaan en is sinds november door mijzelf en mijn medeverzorgster twee keer per week voornamelijk dressuurmatig gereden, hoewel we af een toe een klein sprongetje wagen voor de afwisseling.
Zorro heeft nooit aan wedstrijden meegedaan, dus we hebben geen idee van zijn niveau. Hij zou de basisgangen er goed op moeten hebben zitten en ook moeten kunnen wijken, maar veel meer is niet bekend. We rijden met martingaal omdat de eigenaresse dat wil, maar zelf zijn we er niet blij mee, volgens mij zit hij te kort...
Zelf rij ik nog niet zo lang en moet dus nog veel leren. Punten waar ik aan probeer te werken: vreselijke stoelzit, armen niet netjes gesloten langs m'n lijf, handen rechtop, benen lang etc. etc.

Maar ik wilde in dit topic eigenlijk met name ook commentaar op Zorro. Omdat ik zelf nog bijna geen ervaring heb met het 'opleiden' van een paard twijfel ik wel eens of we de juiste dingen met hem aan het doen zijn of dat we te veel van hem vragen.

Bijvoorbeeld de halshouding: ik heb namelijk het idee dat hij in stap zijn hals redelijk begint te krommen, maar in draf en galop komt hij onmiddellijk weer omhoog. Dit lijkt mij niet de bedoeling, maar wat vinden jullie daar van? En hoe zou je dat oplossen? (oefeningen, teugels strakker, ...) Of moet ik daar uberhaupt nog niet mee bezig?

En in hoeverre brengt hij genoeg zijn achterhand er onder? Moet dat nog meer, en zo ja, welke oefeningen kunnen daarbij helpen? Hoe zie/voel je dat hij dit beter doet?

Wat we nu vooral veel doen is voltes en overgangen rijden, waarbij we ook veel aan het oefenen zijn met binnenbeen. Qua halshouding vragen we niet zo veel, zoals je ziet houden we de teugels redelijk lang omdat we gemerkt hebben dat hij daardoor fijner gaat lopen. Maar misschien vinden jullie dat we ze korter zouden moeten nemen?

Hier een foto in stap waarin ik de hals redelijk mooi gebogen vind (zoals gezegd, let niet op mij, ik schaam me kapot voor deze foto's :o ):
Afbeelding

en nog ééntje in stap:
Afbeelding

Een foto in draf:
Afbeelding

En nog één:
Afbeelding

En een foto in galop:
Afbeelding

Overigens was dit qua halshouding wel een hele goede dag, zo mooi loopt ie niet altijd :P.

Bon_charmeur

Re: Zorronto - halshouding en achterhand er onder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:09

slechte achterhand en slechte hald jouding.. hij loopt gewoon sterren te kijken, en het lijkt alsof hij zijn rug weg drukt... achterhand zit er niet onder...

meer overgangen rijden en schakelen..

suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:12

Ik denk dat je er goed aan doet om een goede instructeur te nemen die je kan helpen. :)

Je paard loopt er erg gespannen bij en je houding werkt daar niet echt aan mee. Met les zijn deze een stuk makkelijker te verbeteren dan van achter de computer. :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:15

sorry dat ik het moet zeggen, maar je paard loopt in 36 stukken :o
met andere woorden: hij valt uit elkaar. hij loopt met zijn hlas en hoofd te ver naar voren en de achterhand blijft achter.
werk aan de ontspanning en activeer de achterkant dmv overgangen en schijnovergangen. dus een pas of 3 terugrijden en dan weer vlot naar voren.
zodra jij je paard fijn actief van achter naar voren hebt lopen kan je iets gaan vragen aan de voorkant

denk wel dat je er goed aan doet om een goede instructrice te zoeken, die kan je zoals hierboven ook gezegd veel beter helpen

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:17

Je geeft aan dat je zelf twijfelt over de dingen die je aan het doen bent... Rij je ook les? Zeker een aanrader!

Ik vind dat hij een inactieve achterhand heeft, dat spiergebruik beter kan en dan komt die halshouding van zelf wel.

Ook aan jouw eigen houding kan gesleuteld worden, druk je hakken goed uit, beugels aan het begin van je voet en tenen naar binnen, werk aan een onafhankelijke zit.
Neem les, rijdt veel overgangen en werk aan je houding!

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 12:45

Les gaan we doen, maar is gewoon erg duur en als student hou je niet veel geld over. Ik zou dus graag tips willen waar ik ook nu al mee aan de slag kan.

Overgangen rijden doen we al veel, houding weet ik idd dat die verbetert moet worden. Is gelukkig ook niet altijd zo slecht als op deze foto's.

Hebben jullie misschien tips/oefeningen om die ontspanning er meer in te krijgen? Andere dingen dan overgangen rijden? En hoe merk ik wanneer het beter gaat?

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:50

Ik vind het er persoonlijk al best goed uit zien! Ik zie namelijk in je profiel dat je pas 2 jaar rijd. Veel mensen zijn dan jaloers op jouw houding hoor! Lessen zijn inderdaad ook duur. Misschien kun je het bij een ponyclub proberen? Dat is vaak stukken goedkoper. :)

Verdere tips: Slangenvoltes rijden met goede stelling, benen een stuk naar achter leggen en je benen lang maken :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:50

Hee, dat paard ken ik! Hij stond een paar maanden tegenover mijn paard op stal, de toenmalige eigenaresse kon niets met hem, had zelf geen ervaring. Kan even niet meer op haar naam komen...

Gaaf paardje is het, maar destijds erg ondeugend. Ik heb hem af en toe gereden omdat eigenaresse eraf gestuiterd was. Heb het over een jaar of 3 geleden denk ik.

Probeer em iets meer bij elkaar te rijden. Iets meer contact op de teugels en de achterhand activeren met je kuit. Toch ook van mij de tip om les te nemen. Als je een goede instructeur vindt, die je ook huiswerk meegeeft, hoef je echt niet elke week te lessen. Er zijn genoeg instructeurs die niet te duur zijn, en het is het geld echt waard!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:58

Privéles is best erg duur maar als je gewoon bij een rijvereniging gaat lessen valt dat reuze mee, wij betalen 185 euro per jaar, we krijgen dan ongeveer 46 keer les per jaar (paar weken zomervakantie eraf en Kerst/Nieuwjaar eraf als dat voor de les ongunstig valt), dan kom je op ongeveer 4 euro per keer.
We lessen met z'n 6en dus ook nog redelijk veel aandacht van de instructeur :)

Probeer hem voorwaarts neerwaarts te rijden, speel lichtjes met je hand, niet trekken of plukken maar je vingers tegen de teugels bewegen, wanneer je paard ontspant en en je een licht gevoel in je hand krijgt stop je hiermee, zodra hij er weer tegenin gaat begin je weer.
Veel overgangen rijden, draf naar stap paar passen en dan weer vlot wegdraven.
Figuren rijden, en veel van handveranderen.
Veel voltes rijden, volte sluiten en openen.

Succes, je hebt een heel leuk paardje :)

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:59

Heel veel overgangen rijden, voltes, slangevoltes, overgangen, achtjes en had ik al gezegd, overgangen. Een paar pasjes naar voren rijden, een paar pasjes langzamer dan zijn basistempo en weer naar voren rijden. Probeer hem zo goed mogelijk aan je been te krijgen (actie/reactie) en probeer hem van voor naar achter te rijden (voorwaarts/neerwaarts). Halthouden en van uit stilstand meteen proberen weg te draven, lukt dit, dan stapje achterwaarts erbij. Succes!

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 13:16

Rijvereniging zou leuk zijn, maar voorlopig kunnen we helaas nog niet zo gemakkelijk met hem op pad (buiten de bak is het nogal een boef) en hij staat bij iemand aan huis.

Zou het ook helpen meer aan de lange teugel met hem te rijden? Dat doen we nu eigenlijk vrij weinig omdat hij dat nog wel eens wil opvatten als 'vakantie', maar misschien dat hij daardoor meer zou kunnen ontspannen in z'n lopen? (mits we hem op tempo houden natuurlijk)

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:20

Sofy schreef:
Rijvereniging zou leuk zijn, maar voorlopig kunnen we helaas nog niet zo gemakkelijk met hem op pad (buiten de bak is het nogal een boef) en hij staat bij iemand aan huis.

Zou het ook helpen meer aan de lange teugel met hem te rijden? Dat doen we nu eigenlijk vrij weinig omdat hij dat nog wel eens wil opvatten als 'vakantie', maar misschien dat hij daardoor meer zou kunnen ontspannen in z'n lopen? (mits we hem op tempo houden natuurlijk)

Dat zou ik niet doen...zonder verbinding aan de voorkant gaat ie nooit bij elkaar lopen. Je moet juist tempo, en tempowisselingen maken met verbinding aan de voorkant.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:41

Ondanks alle loeinegatieve commentaar van enkelen dat ik hier voorbij heb zien komen, vind ik het allemaal nog niet zo beroerd.

Wat ik positief vind, is dat je probeert vriendelijk te zijn voor hem.

De eerste stapfoto toont wel degelijk ontspanning. En ontspanning, daar draait het in dit stadium toch wel om.
Sterrekijker? Welnee, geen sprake van. Hij is in draf tegen de teugel, dat klopt. Maar de term sterrenkijker slaat nergens op.

De martingaal is correct afgesteld, dat is goed.

Ik heb wat twijfels bij je zadel; heb wat draffoto's lichter gemaakt en uitvergroot. Allereerst ligt hij te ver naar voren. Denk eraan; singel een handbreedte achter de elleboog.
Dat kan ervoor zorgen dat je zadel kiept, waardoor jij te ver naar achteren zit en dat veroorzaakt de stoelzit.
Verder lijkt hij te klapperen.
Dit met elkaar kan er idd voor zorgen dat hij zijn rug spant.
Controleer dus de ligging van je zadel en probeer met lichtrijden niet met een plof achterin het zadel te landen, maar zachtjes, en verder voorin.

Lange teugels rijden?
Eigenlijk vind ik de teugels nu ook al best wel lang, dus langer dan nu zou ik ze dan niet doen. Je moet wel een lichte aanleuning houden. Maar méér dan een lichte aanleuning heeft nu geen zin, dan trek je hem juist in de krul.

Het allerbelangrijkste met dit paard is, dat je de achterhand aan het werk zet. want inderdaad, hij valt uit elkaar.
Hij moet dus aan het been zijn.Rijd veel tempowisselingen en overgangen. Pas als dat voor elkaar is, op de volte proberen of hij nageeflijk is (lukt op de volte beter dan op de rechte stukken). Als het goed is, komt dat dan vanzelf.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 14:06

Pff, fijn om te lezen dat iemand anders dat sterrenkijken ook wel mee vindt vallen. Dat vind ik namelijk ook, maar ik wilde niet onmiddellijk weer met allerlei excuses en tegenwerpingen komen. Hij kan z'n hals er namelijk nog veel verder uitstrekken als ie echt wil :P. Maar hij loopt er ook niet echt met z'n hoofd bij nee.

Ik zal het zadel eens controleren, goed dat je het zegt. Lichtrijden verder voorin het zadel wordt aan gewerkt, ik heb ondertussen m'n beugels ook weer net een gaatje langer :).

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:36

ik ga helemaal mee met beantsje, vind dit geen sterrenkijken := dan lopen ze heeel anders! :P
Hou hem lekker voorwaarts en actief, steeds als hij voor een beetje loslaat, weer kuit en weer activeren. Dan gaat hij achter wat doen en dan komt daarna de voorkant ook wel. Eerst gas!
Het ziet er heel vriendelijk uit, maar probeer hem ook echt aan het werk te zetten :)

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:56

Ik vind het er vriendelijk uit zien, ook hoe je verteld over jullie. Echt compliment !! Lekker blijven oefenen, veel overgangen rijden, wat je ook kan oefenen zijn schijnovergangen, dat je net op het moment dat hij in stap zou gaan hem naar voren rijd.

Misschien kan je 1 keer in de 2 weken les nemen ? Kan de eigenaar je misschien soort les geven ?

Suc-6, lekker blijven rijden ! komt goed !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:06

Judith_ schreef:
Ik denk dat je er goed aan doet om een goede instructeur te nemen die je kan helpen. :)

Je paard loopt er erg gespannen bij en je houding werkt daar niet echt aan mee. Met les zijn deze een stuk makkelijker te verbeteren dan van achter de computer. :)

Gespannen?
Zit jij dan naar andere foto's te kijken, want ik zie echt geen gespannen paard hoor...
Hij geeft misschien niet goed genoeg na, maar gespannen... Neuh...

Ik zou persoonlijk toch les gaan nemen hoor :)
Je kunt de achterhand actiever maken door veel schijnovergangen en tempowisselingen te rijden.
Ook veel op de volte werken, en ook hier die tempowisselingen maken.

Succes!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 01:07

Leuk paard zeg!

De martingaal mag idd wel wat losser, maar daar heb je niks over te zeggen.. Kan je het er niet met de eigenaresse over hebben? Zo kan hij zijn rug namelijk niet goed loslaten wat wel heel belangrijk is!

Probeer veel overgangen & schijnovergangen te maken, hierdoor word hij beter aan je been en let hij meer op. Je paardje word activer en zal zo dus ook zijn achterhand er beter onder zetten..

Zijn hoofdhouding? Tsja, niet gaan prutsen, dat koppie komt vanzelf wel lekker naar beneden als hij ontspannen is.. Probeer wat prive lessen mee te pakken.. Het hoeven er niet veel te zijn, 1 of 2 keer per maand is voldoende zolang maar je maar genoeg huiswerk mee krijgt..

Succes!

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 10:36

Allereerst dank voor alle opmerkingen, hier kan ik heel veel mee! Goed om te horen dat we toch wel enigszins op de goede weg zijn. Hij mag inderdaad wel een stukje actiever, meer opletten en wat meer gas zijn zeker nog nodig. Punt is dat hij over het algemeen wel reageert wanneer je been bij geeft, maar vervolgens na drie passen weer terugvalt naar z'n vorige tempo. Hoe kan ik daar het beste mee om gaan?

En ik vroeg me dus inderdaad af of hij in draf en galop veel meer gespannen was, omdat hij dan z'n hoofd weer omhoog doet (terwijl hij in stap wat meer gebogen loopt). Dat is dus wel een beetje zo, maar daar gaan we aan werken door veel overgangen. Als hij iedere vijf passen moet wisselen tussen hoofd laag (stap) en hoofd hoog (draf) gaat hij het vanzelf te veel moeite vinden z'n hoofd weer omhoog te doen :P.

Het is een heerlijk paard, hij is al zo veel vooruit gegaan sinds we hem rijden. Daarvoor heeft hij namelijk een maand of drie min of meer stil gestaan... (wel op de wei hoor, maar geen training of bereden worden) De eerste twee maanden was hij helemáál niet vooruit te branden, nu krijgen we in ieder geval al iets van reactie. Maar die stijgende lijn wil ik natuurlijk voortzetten :).

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:45

Ik vind het er niet slecht uitzien hoor ;)
Alleen valt mij op dat je nogal achterop je zadel zit, kan dit kloppen?
Handen rechtop en probeer 'm actiever te maken, dus veel (schijn) overgangen zodat ie ook meer los gaat laten van voor en dus meer kan gaan ontspannen :)
Teugellengte zou ik even zo laten, denk dat jij dan naar voren gaat kiepen als je het meer oppakt. Zodra hij beter z'n achterhand er onder gaat zetten en actiever word, zal hij ook wat 'korter' worden in z'n hals waarna je weer de teugels meer op maat kunt nemen :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:05

Als je drijft, hij reageert en valt na 3 passen terug, drijf dan nog eens, maar meteen gecombineerd met een tikje van de zweep.

De martingaal zou ik zo laten als hij is.
Er is nl. een kritisch punt, waar ze niet meer de bovenhalsspier maar de onderhalsspier gebruiken. Dat moet je voorkómen. (voor alle duidelijkheid, dat is hier niet zo, dus geen zorgen). Tot dat punt hoef je je geen zorgen te maken over de hoofd/halshouding, het kan geen kwaad.
Werk maar lekker verder aan het activeren, dat is sowieso stap 1.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:02

Aan de fotootjes van TS te zien lijkt het mij dat ze zich nog helemaal niet moet bezighouden met ah eronder en de hoofd/halshouding.

Zou als ik jou was eerst maar eens gewoon genieten van het rijden, zonder je druk te maken over dingen, waar je in mijn ogen, nog helemaal niet aan toe bent. Op die manier ga je het jezelf, maar ook je paard, veel te moeilijk maken.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:25

Ik vind dat je eerst moet werken aan je eigen houding en zit,
bijvoorbeeld door middel van les.
Voordat je aan het paard gaat werken,
moet je zelf eerst helmaal in evenwicht kunnen zitten.
( recht zitten, handen goed stil kunnen houden enz.)
het is goed dat je hier aan wilt werken want het paard mag inderdaad meer ontspannen, in stap doet hij dit volgens jou al meer dat is waarschijnlijk omdat je zelf goed ontspannen bent. In draf en galop mag je hem meer vragen te ontspannen. Dit mag pas als je zelf helemaal goed in balans bent en niet door middel van aan de teugel trekken, maar door middel van met halflange teugel rustig vragen hem door de rug te laten komen. met een beetje werk en les kom je er wel! *D

M_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:41

leuk paard,
maar je moet wel proberen je hakken verder naar beneden te drukken en je teugels korter pakken!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:11

Ben het met Beantsje eens, zo vreselijk is dit nog niet. Voor een redelijk groen paard (dat bljikbaar niet de makkelijkste is) en een redelijk groene ruiter, zijn jullie lekker op weg.

Ok komtie. Ga zelf meer voorin je zadel zitten en probeer je knie meer naar achteren te leggen. Zelf gooi ik mijn benen juist tever naar achteren omdat mijn paard niet goed aan het been is. Als ik zo naar jou kijkt lijkt me dat je paard ook niet echt aan het been is, probeer daar eens aan te werken. Veel (schijn)overgangen en eventueel helpen met stemhulpen en/of zweepje. Als hij reageert, direct benen van de buik afhouden.

Als hij eenmaal in een lekker tempo loopt (je teugelhouding vind ik prima nu!) ga je wat spelen met de teugels. Weet wel zeker dat hij actief is (niet rennerig, maar goed aan het been) en goed oplet.
Knijp af en toe wat in je teugels, als hij reageert laat je hem direct overdreven los zodat hij wat ruimte (naar beneden) kan pakken. Zo probeer je hem wat naar beneden te werken, het mooie boogje komt dan vanzelf wel. Dus niet overdreven trekken maar echt spelen, als hij meegeeft doe jij dat ook ;)

Al met al zal dit al flink wat tijd gaan kosten, maar dat geeft niet! Les is inderdaad erg handig, vanaf de grond zie je meer dan wanneer je er op zit. Je bent in ieder geval goed op weg en aan je openingspost te lezen denk je heel goed na waar je mee bezig bent, top!!