Bergopwaarts werken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveyrsa

Bergopwaarts werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 11:20

Hee, :o

Ik heb een vraagje want ik zie het de laatste tijd steeds vaker , Strek veel korte stukjes uit en blijf daarbij vooral goed bergopwaarts werken maar nu vraag ik me iedere keer af wat is nu dat bergopwaarts werken?
Hoop dat jullie het me uit kunnen leggen.! :+

Groeten Anke van Zundert

x_Quinta_x

Re: Bergopwaarts werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:23

Het is de bedoeling in de dressuur dat het paard van voor stijgt en van achter in zijn kruis zakt. Het paard loop bergopwaarts zegt men dan. Hierdoor train je het paard in kracht, kracht vanuit de achterhand. Dat is dan weer goed om correcte mooi uitgevoerde oefeningen te kunnen laten zien.
Een paard dat op de voorhand dukelt heeft minder kracht om oefeningen van achteruit eruit te rijden.

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 11:26

x_Quinta_x schreef:
Het is de bedoeling in de dressuur dat het paard van voor stijgt en van achter in zijn kruis zakt. Het paard loop bergopwaarts zegt men dan. Hierdoor train je het paard in kracht, kracht vanuit de achterhand. Dat is dan weer goed om correcte mooi uitgevoerde oefeningen te kunnen laten zien.
Een paard dat op de voorhand dukelt heeft minder kracht om oefeningen van achteruit eruit te rijden.

Ok,, Alleen hoe kun je die achterhand zo goed trainen, gewoon veel schijnovergangen enzv maken toch?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:09

Inderdaad veel schijn overgangen en echte overgangen maken, veel tempo wisselingen en bijvoorbeeld een slanenvolte 6 bogen maken in galop en elke keer op de middenlijn eenvoudige wissels, dat soort oefeningen!

Ook schouder voor of SB en dan elke keer het binnen achterbeen er extra onder rijden.

Blynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:33

draf balkjes lopen is ook wel eenhele goeien om de achter hand sterk temaken. en nog een hele leuke manier ook vind ik zelf

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:02

Het is ook goed om het paard af en toe op zijn achterhand te zetten. Dus vanuit een draf of galop in een keer naar halthouden. Als je dit een paar keer herhaalt gaat het paard vaak vanzelf een pasje, of beweginkje achterwaarts en dat is goed. De achterhand is dan goed geactieveerd. Tijdens de galop goed op je kont zitten en been geven, terwijl je het paard met behulp van je zit en hand tegenhoud. De passen worden daardoor kleiner, maar vaak ook actiever (let op dat je goed been blijft geven)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:54

Niet om TS een steek te geven ofzo hoor, maar ik denk dat als TS niet weet wat bergopwaarts is en niet weet hoe een paard op de achterhand te zetten, vrees ik dat de Z oefening die hier worden genoemd toch nog niet aan de orde is...

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:18

x_Quinta_x schreef:
Niet om TS een steek te geven ofzo hoor, maar ik denk dat als TS niet weet wat bergopwaarts is en niet weet hoe een paard op de achterhand te zetten, vrees ik dat de Z oefening die hier worden genoemd toch nog niet aan de orde is...

hee,

Ik weet wel hoe je een paard op de achterhand laat werken ,maar ik vraag het nog even.
Xxx Anke

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:23

Inderdaad, goed de achterhand eronder zetten. :) Die slangevoltes met een eenvoudige wissel voer ik ook vaak uit. In het begin lastig, dus zorg ervoor dat je paard vanuit galop direct naar stap kan en van stap naar galop. Een drafpasje tussendoor maakt niet heel veel uit. Overgangen zijn natuurlijk het allerbeste, want de overgangen komen vanuit de motor (de achterhand dus) waardoor deze steeds geprikkeld wordt. :)

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 20:10

Oke dankje ga het morgen meteen uitproberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:19

x_Quinta_x schreef:

Wat een onzin zeg... Waarom nou zo'n rotopmerking als je de TS zogenaamd 'geen steek' wil geven? Er mag toch wel gevráágd worden wát er nou precies met zo'n uitspraak bedoelt word en hoe je het bereikt? Alsof iedereen hier alwetend is zeg... :\

@TS: Inderdaad lekker werken aan de tips die hier gegeven worden ;) Je moet alleen niet verwachten dat alles in 1 uurtje rijden opgelost is. Als je de aangegeven oefeningen afwisselt met elkaar komt het vanzelf goed met het rijtechnische gedeelte! Probeer alles met geduld uit te voeren en wees vooral tevreden met minder! Je paard kan niet alles in 1 keer goed doen dus ieder stapje in de goede richting telt!

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:25

Ehm, misschien omdat de TS geen galopwissels kan? Ik weet niet of ze dit kan hoor, misschien kan ze het ook wel, maar het lijkt mij niet verstandig om maar te zeggen dat ze in de galop een slangenvolte moet maken met 6 bogen met galopwissels. :)