Tips om Makkelijk nageefelijk te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soofje1996

Tips om Makkelijk nageefelijk te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 09:43

Mijn jonge pony die loopt nogal met zijn hoofd vooruit,
Weten jullie een manier om hem zonder een ruwe manier nageefelijk te laten lopen?

Bvd,
Sophie ;)

Dagmar_1995

Re: Tips om Makkelijk nageefelijk te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:52

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:00

Zelf leren hoe het moet en les nemen om het te leren, dit kun je niet vanaf de pc leren.
Hou er ook rekening mee dat het een jong dier is, begin bij het begin/basis dus de kleuterschool .

Nageeflijk mag zo ie zo nooit ruw gebeuren.
Neem de tijd zou ik zeggen en dan bedoel ik geen maand, maar denk eerder in maanden/jaren.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:10

Les, elastiek (maar dit zal ik alleen doen als je instucteur aangeeft dat dit kan), longeren aan de dubbelle longe, dit is echt een aanrader, maar je moet het wel kunnen en desnoods eerst een lesje nemen van iemand die het wel kan, het is niet zo moeilijk maar voor de eerste keer moet je echt ff iemand nemen die er al ervaring mee heeft

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:54

midgie schreef:
Zelf leren hoe het moet en les nemen om het te leren, dit kun je niet vanaf de pc leren.
Hou er ook rekening mee dat het een jong dier is, begin bij het begin/basis dus de kleuterschool .

Nageeflijk mag zo ie zo nooit ruw gebeuren.
Neem de tijd zou ik zeggen en dan bedoel ik geen maand, maar denk eerder in maanden/jaren.

Ohw gotsie was dat maar waar als je vanaf de pc kon leren, ik zit bij de punt van dat ze over nadenkt om aan de teugel te gaan en daar moet ik nog doorheen zien te komen maar lukt me momenteel nog steeds niet.
Maja inderdaad,lessen,lessen en nog es lessen. Geen zorgen doe er zelf ook al meer dan half jaar over :+

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:27

Nageeflijkheid is geen doel, maar komt vanzelf als je de pony op de juiste manier gaat rijden.

Wanneer de pony op eigen benen loopt, voorwaarts is, aan het been is, ontspannen is... Dan komt het moment dat de pony gaat nageven vanzelf, echter moet jezelf ook 'nageven' met een harde onrustige hand, zal je pony nooit je hand opzoeken.

Verder is er een centraal topic op dit forum te vinden mbt tot 'problemen met aan de teugel'. Dus ik TeM. :)

[RT-P] [centraal] Problemen met aan de teugel...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:39

Zo werkt het echt niet hoor.
Een paard dat al een beetje verknoeit is, gaat echt niet uit zichzelf nageeflijk lopen hoor.
Je moet er hem echt wel kunnen op wijzen dat tegentrekken hem niet zo zal bevallen, en dat nageven de enige goede weg is.
Uiteraard moet de ruiter heel correct kunne vragen, en nog veel correcter kunnen en durven toe te geven.

Quir schreef:
Nageeflijkheid is geen doel, maar komt vanzelf als je de pony op de juiste manier gaat rijden.

Wanneer de pony op eigen benen loopt, voorwaarts is, aan het been is, ontspannen is... Dan komt het moment dat de pony gaat nageven vanzelf, echter moet jezelf ook 'nageven' met een harde onrustige hand, zal je pony nooit je hand opzoeken.

Verder is er een centraal topic op dit forum te vinden mbt tot 'problemen met aan de teugel'. Dus ik TeM. :)

[RT-P] [centraal] Problemen met aan de teugel...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:09

aeolusnr1 schreef:
Zo werkt het echt niet hoor.
Een paard dat al een beetje verknoeit is, gaat echt niet uit zichzelf nageeflijk lopen hoor.
Je moet er hem echt wel kunnen op wijzen dat tegentrekken hem niet zo zal bevallen, en dat nageven de enige goede weg is.
Uiteraard moet de ruiter heel correct kunne vragen, en nog veel correcter kunnen en durven toe te geven.

Zo werkt het zeer zeker wel. Een paard kan nooit nageeflijk lopen als het gespannen en in bochten gewrongen is (in de krul en nageeflijk is een heeeeeel groot verschil).
Als een paard de verbinding op gaat zoeken en dat doet elk paard op een gegeven moment (en ook ja de 'probleem paarden', ook al bestaan er geen probleem paarden, maar alleen probleem mensen die van een paard een 'probleem' paard maken).

Een ruiter die een paard goed voorwaarts, op eigen benen kan rijden en daarbij lekker ontspannen en over de rug laat lopen. Zal merken dat een paard vanzelf nageeflijk wordt, misschien moet je inderdaad je paard 'steunen', maar vaak is dit echt niet nodig.

Dus je wilt zeggen dat je een paard een keer in zn bek moet flossen, omdat hij moet leren dat ie niet mag trekken? Nee je mag best eens een ophouding en ook best een flinke geven als ze écht trekken. Dan bedoel ik je er voor over af trekken. Een beetje meer druk nemen op de teugels, noem ik geen trekken maar steun zoeken. Paard weet vaak gewoon niet waar die heen moet, omdat deze niet op eigen voeten kan lopen, niet weet waar zijn voorbenen en achterbenen zich bevinden en in twee delen gaan lopen.

Natuurlijk moet je ook altijd een paard vragen, als je alleen maar met losse teugels de bak door gaat. Tsja dan denkt je paard ook, "jaja het zal wel.. Gaat prima zo." En geen denken aan dat deze naar benede zal gaan, maar deze zal ook nooit correct voorwaarts en op eigen benen lopen en vaak zat is de ontspanning er ook niet te vinden.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:22