Turbo @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxStellaxX

Turbo @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 07:51

Zo ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden! Dit ben ik met Turbo. Turbo kruising haflinger x KWPN en we zijn ondertussen M2+9. Hij is net 8 jaar geworden en heeft een stokmaat van 1.53m. Ik wil straks graag over naar stang en trens als ik Z mag straten dus zo af en toe train ik er mee. HIj heeft wat moeite met de middendraf en dan zie je hem ook wat achter de loodlijn lopen. Zelf heb ik last van mijn rug (waardoor ik sommige dingen wat moeilijk kan opvangen en dan wat meer achter over ga zitten) en wordt ik daar in juni aan geholpen. mijn rechten been is 5 cm korter dan mijn andere (of het aan mun been of aan mun heupen ligt weet ik niet) maar ik trek uit nature mijn rechter schouder op.. dus als ik ga zitten is die schouder ook hoger! op 1 van de apyeer foto's is dat goed te zien!

eerst lekker ontspannen over de rug
Afbeelding
Afbeelding
dan een galopje
Afbeelding
en nu aan het werk
beetje scheven foto= schouderbinnenwaards (op 4 sporen!)
Afbeelding
Afbeelding
Travers
Afbeelding
middendraf en hij wil de laatste tijd weer te diep gaan lopen is zo irri aangezien ik hem alle vrijheid van voor geef.. ik trek hem daar niet naar beneden dat doet ie zelf en tis best moeilijk te corriceren :(
Afbeelding
oki let maar even niet op mijn ellebogen die ik helemaal afsteek
Afbeelding
Appuyeren/ ben vooral benieuwd wat jullie hier van vinden:
Afbeelding
Afbeelding
de ik zit scheef foto!
Afbeelding
nog een laatste galop foto en dan heb ik jullie lang genoeg verveeld met foto's :P
Afbeelding

Ik sta open voor tips en commentaar, maar hou het netjes :D ben vooral benieuwd naar wat jullie van het appuyeren vinden?!

xxxphoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:14

Wat een leuke combi!!. Een paar puntjes die mij opvallen: Op de eerste foto's, van het voorwaarts/neerwaarts losrijden vind ik hem wat op de voorhand lopen. Bij het schouderbinnenwaarts (die "scheve"foto) heb jij je binnenbeen naar achteren, terwijl die juist op de singel moet(links dus). Travers vind ik juist weer heel netjes. Bij het appuyeren lijkt je inderdaad je gewicht aan de "verkeerde"kant te hebben. Goed op de binnenkant blijven zitten!!!. Ik kan alleen maar oordelen over de foto's, misschien zijn dit wat ongelukkige momentopnames. Voor de rest ziet het er al netjes en bevestigd uit. Hele leuke pony.

XxStellaxX

Re: Turbo @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 08:30

Thnx :) go was me nog niet eens opgevallen over het schouderbinnenwaarts dat ik dan mijn been naar achteren leg.. zal er goed om denken. Idd gewicht puntje had ik ook altijd problemen bij bij de travers en de keertwending om de achterhand zal er bij appuyeren ook om denken, al is het daar minder dan wat ik in begin met travers en keertwendingen had.. was een drama :P echt hele goeie tips!

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 15:01

Nog iemand met opbouwend commentaar???

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 16:48

@xsannnn, thnx, tis ook een heel lief beestje.. hmm misschien zal dat het zijn waarom er eigenlijk weinig gereageerd wordt.. naja maakt ook niet uit!

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:52

Het ziet er netjes uit! Ik ben zelf nog niet zo hoog met rijden dat ik tips kan geven voor het appuyeren. ;) Op de eerste foto's lijkt hij een beetje naar voren te duiken.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 16:55

@Sabine, dat dacht ik ook bij die eerste foto maar ik denk dat dat komt omdat de foto heel erg scheef is... kijk maar eens naar de lijn van de bak is ook niet recht..

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:01

Ja dat kan best kloppen, dat de foto gewoon scheef genomen is. :)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:30

Wat een leuke kruising! En je rijdt hem netjes ondanks je rugprobleem.

Pas op dat je de stangteugel niet strakker neemt, hij is nog niet te strak, maar kijk ermee uit :) je merkt het namelijk amper als het gebeurd, en je paard des te meer.

Het appuyeren ziet er niet verkeerd uit, achterbeen treed mooi onder, scharen gaat goed, maar denk aan de lengteuiging. Die mag nog wel iets verbeterd worden. Probeer travers op de grote volte of volte 15 meter te rijden, en veel tegengestelde stelling en daarin schakelen. Dat kan enorm helpen. Hou daarbij dat buitenste achterbeen wel mooi actief :)

Succes! En snel door naar het Z :)

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 20:01

Bedankt voor de tip, tijdens het rijden hing de stang bijna in alle gevallen los.. toen ik de foto's zag dacht ik ook huuuuu, ik had hem toch los hangen.. maar idd wat je zegt je hebt het niet heel snel door.. dus zal er weer extra om denken.

heb nog even een andere foto van de travers op gezocht.. aangezien je begon over de lengte buiging, meende namelijk dat ikd ie wel aardig voor elkaar had.. dus nog even een foto :P
Afbeelding

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:49

:P ja ik schrok ook toen ik mezelf voor het eerst in de spiegel zag met de stang "los"niet dus. maar je hebt de stang los genoeg, maar ik dacht: let er goed op dat je het zo houdt :)

Je travers is correct op deze foto (je houding is ook goed ondanks je rug) maar voor net dat kleine beetje meer, zou hij nog 1 tikkie meer mogen buigen :) Dat hoef je niet zo extreem te laten zien in je proef (want dan loopt hij niet meer over vier sporen) maar neem de extremere lengtebuiging wel een keer mee in je training, dat komt je ten goede bij de appuyementen, travers en keertwendingen. Dan gaat het in de proef net even soepeler en makkelijker en scoor je zo een punt bovenop je voldoende ;)
Succes!

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 20:54

oki bedankt voor de tip! zal er aan denken tijdens het rijden.. Idd wat je zegt dan kan je in de proef iets minder doen.. net eigenlijk als wat ik ook wel eens doe met de schouderbinnenwaarts die ik soms op 4 sporen rijd.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:57

Precies! extreem oefenen, correct kan in de proef wel, maar dan gaat het door het trainen net even makkelijker. Ook als er wat spanning is, als je je dag niet hebt, als de jury met het verkeerde been uit bed gestapt is, heb je gewoon een fijne buffer.
Maar je rijdt hem netjes hoor! ga zo door ;)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:04

Het is een super leuke kruising! Maar wat ik mis bij hem, is de buiging in het lijf.
Op de foto waar jij bij zet: Wat vinden jullie van dit appuyement? Daar kantelt hij zijn hoofd en mis ik echt de lengte buiging.
Verder over je houding probleem. Op de foto waar je 'scheef' zit. Kijk daar eens is naar je binnenhand en de plaats waar die staat. Als je je binnenhand niet over de hals zou doen maar recht of wat opzij zou houden, valt het al veel minder op. Ik heb ook het idee dat het wat optisch bedrog is door je binnenhand, snappie?

Veel succes in het Z.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 21:34

@Lucifertje, helemaal gelijk hoor. trek mun heup daar ook in tis gewoon een slechte foto qua houding.. maja zijn moment opnames dan he bij de andere foto's doe ik het niet :P

persoonlijk vind ik de lengte buiging niet slecht, zeker niet aangezien hij een erg korte hals heeft en een wat voller kort lichaam. het is voorhem gewoon niet heel makkelijk te buigen als bij een wat ander gebouwd paard. Ik vind het juist er netjes uit zien (met in het achterhoofd dat het anders geweest is ;) )
en idd bij de eerste foto kantelt hij een beetje. maar bij de andere foto's doet hij dat niet :P

Het ging me ook niet alleen om de eerste foto maar om alle appuyeer foto's. hehe maar ik begrijp je commentaar hoor en zal er zeker op letten!